The emerging of a gender discourse in education: the differences in the school space
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/13061 |
Resumo: | The present study sought to reflect on issues of gender, sexuality and sexual diversity in school, based on a bibliographic review, considering the recurrence of such discussions in the pedagogical practice in the 21st century. In order to understand the intrinsic relationship between education and sexuality, we guided this reflection in Foucault's studies (1984; 1995), Louro (1997; 1999; 2003; 2004), Butler (1999; 2002; 2003), as well as documents such as The National Curriculum Parameters - PCN's and the National Common Curriculum Base – BNCC, because we understand that the school plays a major role in the construction of knowledge. Thus, discussing new policies for the inclusion of gender differences and sexual diversity requires, on the part of the educators, to experience new forms of language use that can produce resistance to sexist or homophobic patterns. Including studies on gender, sexuality and diversity in the school curriculum is an inclusive pedagogical practice and respect for differences. |
id |
UFS-3_9f67c0cc875406ba184b729b54bd7a95 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/13061 |
network_acronym_str |
UFS-3 |
network_name_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The emerging of a gender discourse in education: the differences in the school spaceThe present study sought to reflect on issues of gender, sexuality and sexual diversity in school, based on a bibliographic review, considering the recurrence of such discussions in the pedagogical practice in the 21st century. In order to understand the intrinsic relationship between education and sexuality, we guided this reflection in Foucault's studies (1984; 1995), Louro (1997; 1999; 2003; 2004), Butler (1999; 2002; 2003), as well as documents such as The National Curriculum Parameters - PCN's and the National Common Curriculum Base – BNCC, because we understand that the school plays a major role in the construction of knowledge. Thus, discussing new policies for the inclusion of gender differences and sexual diversity requires, on the part of the educators, to experience new forms of language use that can produce resistance to sexist or homophobic patterns. Including studies on gender, sexuality and diversity in the school curriculum is an inclusive pedagogical practice and respect for differences.O presente estudo buscou refletir acerca questões de gênero, sexualidade e diversidade sexual na escola, a partir de uma revisão bibliográfica, considerando a recorrência de tais discussões no fazer pedagógico no século XXI. Com o intuito de compreender a intrínseca relação entre educação e sexualidade, pautamos essa reflexão nos estudos de Foucault (1984; 1995), Louro (1997; 1999; 2003; 2004), Butler (1999; 2002; 2003), além de documentos como os Parâmetros Curriculares Nacionais – PCN’s e a Base Nacional Curricular Comum – BNCC, por compreendermos que a escola exerce papel preponderante na construção do conhecimento. Dessa maneira, discutir novas políticas de inclusão das diferenças de gênero e diversidade sexual exige, por parte dxs educadorxs, experienciar novas formas do uso da linguagem que possam produzir resistência a padrões sexistas ou homofóbicos. Incluir os estudos sobre gênero, sexualidade e diversidades no currículo escolar se constitui enquanto prática pedagógica inclusiva e de respeito às diferenças.El presente estudio buscó reflexionar sobre cuestiones de género, sexualidad y diversidad sexual en la escuela, basándose en una revisión bibliográfica, considerando la recurrencia de tales discusiones en la práctica pedagógica en el siglo XXI. Para comprender la relación intrínseca entre educación y sexualidad, basamos esta reflexión en los estudios de Foucault (1984; 1995), Louro (1997; 1999; 2003; 2004), Butler (1999; 2002; 2003), además de documentos como los Parámetros Curriculares Nacionales - PCN y la Base Curricular Nacional Común - BNCC, ya que entendemos que la escuela juega un papel predominante en la construcción del conocimiento. Por lo tanto, discutir nuevas políticas para la inclusión de las diferencias de género y la diversidad sexual requiere, por parte de los educadores, experimentar nuevas formas de usar el lenguaje que puedan producir resistencia a los patrones sexistas u homofóbicos. La inclusión de estudios sobre género, sexualidad y diversidad en el currículo escolar se constituye como una práctica pedagógica inclusiva y el respeto por las diferencias.Revista Tempos e Espaços em Educação2020-02-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1306110.20952/revtee.v13i32.13061Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 Núm. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-18Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 No 32 (2020): Publicação Contínua; 1-18Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 13 n. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-18Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 No. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-182358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSengporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/13061/11077https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/13061/11078Copyright (c) 2020 Revista Tempos e Espaços em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRios, Pedro Paulo SouzaLucas Vieira, André Ricardo2022-02-13T19:01:58Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/13061Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2022-02-13T19:01:58Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The emerging of a gender discourse in education: the differences in the school space |
title |
The emerging of a gender discourse in education: the differences in the school space |
spellingShingle |
The emerging of a gender discourse in education: the differences in the school space Rios, Pedro Paulo Souza |
title_short |
The emerging of a gender discourse in education: the differences in the school space |
title_full |
The emerging of a gender discourse in education: the differences in the school space |
title_fullStr |
The emerging of a gender discourse in education: the differences in the school space |
title_full_unstemmed |
The emerging of a gender discourse in education: the differences in the school space |
title_sort |
The emerging of a gender discourse in education: the differences in the school space |
author |
Rios, Pedro Paulo Souza |
author_facet |
Rios, Pedro Paulo Souza Lucas Vieira, André Ricardo |
author_role |
author |
author2 |
Lucas Vieira, André Ricardo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rios, Pedro Paulo Souza Lucas Vieira, André Ricardo |
description |
The present study sought to reflect on issues of gender, sexuality and sexual diversity in school, based on a bibliographic review, considering the recurrence of such discussions in the pedagogical practice in the 21st century. In order to understand the intrinsic relationship between education and sexuality, we guided this reflection in Foucault's studies (1984; 1995), Louro (1997; 1999; 2003; 2004), Butler (1999; 2002; 2003), as well as documents such as The National Curriculum Parameters - PCN's and the National Common Curriculum Base – BNCC, because we understand that the school plays a major role in the construction of knowledge. Thus, discussing new policies for the inclusion of gender differences and sexual diversity requires, on the part of the educators, to experience new forms of language use that can produce resistance to sexist or homophobic patterns. Including studies on gender, sexuality and diversity in the school curriculum is an inclusive pedagogical practice and respect for differences. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-02-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/13061 10.20952/revtee.v13i32.13061 |
url |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/13061 |
identifier_str_mv |
10.20952/revtee.v13i32.13061 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por |
language |
eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/13061/11077 https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/13061/11078 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Tempos e Espaços em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Tempos e Espaços em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 Núm. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-18 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 No 32 (2020): Publicação Contínua; 1-18 Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 13 n. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-18 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 No. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-18 2358-1425 reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
collection |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com |
_version_ |
1799875182790180864 |