The emerging of a gender discourse in education: the differences in the school space

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rios, Pedro Paulo Souza
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Lucas Vieira, André Ricardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/13061
Resumo: The present study sought to reflect on issues of gender, sexuality and sexual diversity in school, based on a bibliographic review, considering the recurrence of such discussions in the pedagogical practice in the 21st century. In order to understand the intrinsic relationship between education and sexuality, we guided this reflection in Foucault's studies (1984; 1995), Louro (1997; 1999; 2003; 2004), Butler (1999; 2002; 2003), as well as documents such as The National Curriculum Parameters - PCN's and the National Common Curriculum Base – BNCC, because we understand that the school plays a major role in the construction of knowledge. Thus, discussing new policies for the inclusion of gender differences and sexual diversity requires, on the part of the educators, to experience new forms of language use that can produce resistance to sexist or homophobic patterns. Including studies on gender, sexuality and diversity in the school curriculum is an inclusive pedagogical practice and respect for differences.
id UFS-3_9f67c0cc875406ba184b729b54bd7a95
oai_identifier_str oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/13061
network_acronym_str UFS-3
network_name_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository_id_str
spelling The emerging of a gender discourse in education: the differences in the school spaceThe present study sought to reflect on issues of gender, sexuality and sexual diversity in school, based on a bibliographic review, considering the recurrence of such discussions in the pedagogical practice in the 21st century. In order to understand the intrinsic relationship between education and sexuality, we guided this reflection in Foucault's studies (1984; 1995), Louro (1997; 1999; 2003; 2004), Butler (1999; 2002; 2003), as well as documents such as The National Curriculum Parameters - PCN's and the National Common Curriculum Base – BNCC, because we understand that the school plays a major role in the construction of knowledge. Thus, discussing new policies for the inclusion of gender differences and sexual diversity requires, on the part of the educators, to experience new forms of language use that can produce resistance to sexist or homophobic patterns. Including studies on gender, sexuality and diversity in the school curriculum is an inclusive pedagogical practice and respect for differences.O presente estudo buscou refletir acerca questões de gênero, sexualidade e diversidade sexual na escola, a partir de uma revisão bibliográfica, considerando a recorrência de tais discussões no fazer pedagógico no século XXI. Com o intuito de compreender a intrínseca relação entre educação e sexualidade, pautamos essa reflexão nos estudos de Foucault (1984; 1995), Louro (1997; 1999; 2003; 2004), Butler (1999; 2002; 2003), além de documentos como os Parâmetros Curriculares Nacionais – PCN’s e a Base Nacional Curricular Comum – BNCC, por compreendermos que a escola exerce papel preponderante na construção do conhecimento. Dessa maneira, discutir novas políticas de inclusão das diferenças de gênero e diversidade sexual exige, por parte dxs educadorxs, experienciar novas formas do uso da linguagem que possam produzir resistência a padrões sexistas ou homofóbicos. Incluir os estudos sobre gênero, sexualidade e diversidades no currículo escolar se constitui enquanto prática pedagógica inclusiva e de respeito às diferenças.El presente estudio buscó reflexionar sobre cuestiones de género, sexualidad y diversidad sexual en la escuela, basándose en una revisión bibliográfica, considerando la recurrencia de tales discusiones en la práctica pedagógica en el siglo XXI. Para comprender la relación intrínseca entre educación y sexualidad, basamos esta reflexión en los estudios de Foucault (1984; 1995), Louro (1997; 1999; 2003; 2004), Butler (1999; 2002; 2003), además de documentos como los Parámetros Curriculares Nacionales - PCN y la Base Curricular Nacional Común - BNCC, ya que entendemos que la escuela juega un papel predominante en la construcción del conocimiento. Por lo tanto, discutir nuevas políticas para la inclusión de las diferencias de género y la diversidad sexual requiere, por parte de los educadores, experimentar nuevas formas de usar el lenguaje que puedan producir resistencia a los patrones sexistas u homofóbicos. La inclusión de estudios sobre género, sexualidad y diversidad en el currículo escolar se constituye como una práctica pedagógica inclusiva y el respeto por las diferencias.Revista Tempos e Espaços em Educação2020-02-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1306110.20952/revtee.v13i32.13061Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 Núm. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-18Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 No 32 (2020): Publicação Contínua; 1-18Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 13 n. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-18Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 No. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-182358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSengporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/13061/11077https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/13061/11078Copyright (c) 2020 Revista Tempos e Espaços em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRios, Pedro Paulo SouzaLucas Vieira, André Ricardo2022-02-13T19:01:58Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/13061Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2022-02-13T19:01:58Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv The emerging of a gender discourse in education: the differences in the school space
title The emerging of a gender discourse in education: the differences in the school space
spellingShingle The emerging of a gender discourse in education: the differences in the school space
Rios, Pedro Paulo Souza
title_short The emerging of a gender discourse in education: the differences in the school space
title_full The emerging of a gender discourse in education: the differences in the school space
title_fullStr The emerging of a gender discourse in education: the differences in the school space
title_full_unstemmed The emerging of a gender discourse in education: the differences in the school space
title_sort The emerging of a gender discourse in education: the differences in the school space
author Rios, Pedro Paulo Souza
author_facet Rios, Pedro Paulo Souza
Lucas Vieira, André Ricardo
author_role author
author2 Lucas Vieira, André Ricardo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rios, Pedro Paulo Souza
Lucas Vieira, André Ricardo
description The present study sought to reflect on issues of gender, sexuality and sexual diversity in school, based on a bibliographic review, considering the recurrence of such discussions in the pedagogical practice in the 21st century. In order to understand the intrinsic relationship between education and sexuality, we guided this reflection in Foucault's studies (1984; 1995), Louro (1997; 1999; 2003; 2004), Butler (1999; 2002; 2003), as well as documents such as The National Curriculum Parameters - PCN's and the National Common Curriculum Base – BNCC, because we understand that the school plays a major role in the construction of knowledge. Thus, discussing new policies for the inclusion of gender differences and sexual diversity requires, on the part of the educators, to experience new forms of language use that can produce resistance to sexist or homophobic patterns. Including studies on gender, sexuality and diversity in the school curriculum is an inclusive pedagogical practice and respect for differences.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/13061
10.20952/revtee.v13i32.13061
url https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/13061
identifier_str_mv 10.20952/revtee.v13i32.13061
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/13061/11077
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/13061/11078
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Tempos e Espaços em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Tempos e Espaços em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 Núm. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-18
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 No 32 (2020): Publicação Contínua; 1-18
Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 13 n. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-18
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 No. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-18
2358-1425
reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
collection Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com
_version_ 1799875182790180864