Each toada represents a missing: a brief history about the use of caipira music in the study of human and social sciences in new high school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Monteiro, Jesus Alexandre Tavares
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Soares, Danilo Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17862
Resumo: This article aims to present a brief history of country music, through qualitative bibliographic research and exhibitions of musical excerpts to offer teachers and other interested parties a path of educational intervention. Music associated with education promotes dynamism in the learning and teaching process. Specifically, country music contextualizes the social relationships of students in rural regions and also in large urban centers. From the Brazilian colonial period, in the mid-16th century to the present day, this musical style adapts and characterizes the historical and chronological times through which it passes. Each country song represents a historical context permeated with culture and sensibility. It is an investigation that explains the didactic and educational potential of the use of country music in the study of human and social sciences within the new high school.
id UFS-3_a8cbbd4a0ebf1c5cc3f7f29e788b9a0c
oai_identifier_str oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17862
network_acronym_str UFS-3
network_name_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Each toada represents a missing: a brief history about the use of caipira music in the study of human and social sciences in new high schoolCada toada representa una falta: breve historia del uso de la música caipira en el estudio de las ciencias humanas y sociales en la nueva escuela secundariaCada toada representa uma saudade: uma breve história sobre o uso da música caipira no estudo das ciências humanas e sociais no novo ensino médio MusicalityEducationHistoricityCountrysideMusicalidadEducaciónHistoricidadCampo.MusicalidadeEducaçãoHistoricidadeInterioranaThis article aims to present a brief history of country music, through qualitative bibliographic research and exhibitions of musical excerpts to offer teachers and other interested parties a path of educational intervention. Music associated with education promotes dynamism in the learning and teaching process. Specifically, country music contextualizes the social relationships of students in rural regions and also in large urban centers. From the Brazilian colonial period, in the mid-16th century to the present day, this musical style adapts and characterizes the historical and chronological times through which it passes. Each country song represents a historical context permeated with culture and sensibility. It is an investigation that explains the didactic and educational potential of the use of country music in the study of human and social sciences within the new high school.Este artículo tiene como objetivo presentar una breve historia de la música country, a través de la investigación bibliográfica cualitativa y exposiciones de fragmentos musicales para ofrecer a los profesores y otras partes interesadas un camino de intervención educativa. La música asociada a la educación promueve el dinamismo en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Específicamente, la música country contextualiza las relaciones sociales de los estudiantes en las regiones rurales y también en los grandes centros urbanos. Desde el período colonial brasileño, a mediados del siglo XVI hasta nuestros días, este estilo musical se adapta y caracteriza los tiempos históricos y cronológicos por los que pasa. Cada canción country representa un contexto histórico impregnado de cultura y sensibilidad. Es una investigación que explica el potencial didáctico y educativo del uso de la música country en el estudio de las ciencias humanas y sociales dentro de la nueva escuela secundaria.Esse artigo tem como objetivo apresentar uma breve história da música sertaneja, por meio de pesquisa bibliográfica qualitativa e exposições de trechos musicais para ofertar a professores e demais interessados um caminho de intervenção educacional. A música associada à educação promove dinamicidade no processo de aprendizagem e ensino. Em específico, a música caipira contextualiza as relações sociais dos estudantes nas regiões rurais e também de grandes centros urbanos. Desde o período colonial brasileiro, em meados do século XVI até os dias atuais, esse estilo musical se adapta e caracteriza os tempos históricos e cronológicos pelo qual perpassa. Cada canção caipira representa um contexto histórico permeado de cultura e sensibilidade. Trata-se de uma investigação que explicita a potencialidade didática e educacional sobre o uso da música caipira no estudo das ciências humanas e sociais dentro do novo ensino médio.Revista Tempos e Espaços em Educação2022-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1786210.20952/revtee.v15i34.17862Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 Núm. 34 (2022): Publicação Contínua; e17862Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No 34 (2022): Publicação Contínua; e17862Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 15 n. 34 (2022): Publicação Contínua; e17862Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No. 34 (2022): Publicação Contínua; e178622358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17862/13328https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17862/14016Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMonteiro, Jesus Alexandre TavaresSoares, Danilo Ferreira2023-06-08T19:13:23Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17862Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2023-06-08T19:13:23Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Each toada represents a missing: a brief history about the use of caipira music in the study of human and social sciences in new high school
Cada toada representa una falta: breve historia del uso de la música caipira en el estudio de las ciencias humanas y sociales en la nueva escuela secundaria
Cada toada representa uma saudade: uma breve história sobre o uso da música caipira no estudo das ciências humanas e sociais no novo ensino médio
title Each toada represents a missing: a brief history about the use of caipira music in the study of human and social sciences in new high school
spellingShingle Each toada represents a missing: a brief history about the use of caipira music in the study of human and social sciences in new high school
Monteiro, Jesus Alexandre Tavares
Musicality
Education
Historicity
Countryside
Musicalidad
Educación
Historicidad
Campo.
Musicalidade
Educação
Historicidade
Interiorana
title_short Each toada represents a missing: a brief history about the use of caipira music in the study of human and social sciences in new high school
title_full Each toada represents a missing: a brief history about the use of caipira music in the study of human and social sciences in new high school
title_fullStr Each toada represents a missing: a brief history about the use of caipira music in the study of human and social sciences in new high school
title_full_unstemmed Each toada represents a missing: a brief history about the use of caipira music in the study of human and social sciences in new high school
title_sort Each toada represents a missing: a brief history about the use of caipira music in the study of human and social sciences in new high school
author Monteiro, Jesus Alexandre Tavares
author_facet Monteiro, Jesus Alexandre Tavares
Soares, Danilo Ferreira
author_role author
author2 Soares, Danilo Ferreira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Monteiro, Jesus Alexandre Tavares
Soares, Danilo Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Musicality
Education
Historicity
Countryside
Musicalidad
Educación
Historicidad
Campo.
Musicalidade
Educação
Historicidade
Interiorana
topic Musicality
Education
Historicity
Countryside
Musicalidad
Educación
Historicidad
Campo.
Musicalidade
Educação
Historicidade
Interiorana
description This article aims to present a brief history of country music, through qualitative bibliographic research and exhibitions of musical excerpts to offer teachers and other interested parties a path of educational intervention. Music associated with education promotes dynamism in the learning and teaching process. Specifically, country music contextualizes the social relationships of students in rural regions and also in large urban centers. From the Brazilian colonial period, in the mid-16th century to the present day, this musical style adapts and characterizes the historical and chronological times through which it passes. Each country song represents a historical context permeated with culture and sensibility. It is an investigation that explains the didactic and educational potential of the use of country music in the study of human and social sciences within the new high school.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17862
10.20952/revtee.v15i34.17862
url https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17862
identifier_str_mv 10.20952/revtee.v15i34.17862
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17862/13328
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17862/14016
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 Núm. 34 (2022): Publicação Contínua; e17862
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No 34 (2022): Publicação Contínua; e17862
Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 15 n. 34 (2022): Publicação Contínua; e17862
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No. 34 (2022): Publicação Contínua; e17862
2358-1425
reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
collection Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com
_version_ 1799875185214488576