Each toada represents a missing: a brief history about the use of caipira music in the study of human and social sciences in new high school
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17862 |
Resumo: | This article aims to present a brief history of country music, through qualitative bibliographic research and exhibitions of musical excerpts to offer teachers and other interested parties a path of educational intervention. Music associated with education promotes dynamism in the learning and teaching process. Specifically, country music contextualizes the social relationships of students in rural regions and also in large urban centers. From the Brazilian colonial period, in the mid-16th century to the present day, this musical style adapts and characterizes the historical and chronological times through which it passes. Each country song represents a historical context permeated with culture and sensibility. It is an investigation that explains the didactic and educational potential of the use of country music in the study of human and social sciences within the new high school. |
id |
UFS-3_a8cbbd4a0ebf1c5cc3f7f29e788b9a0c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17862 |
network_acronym_str |
UFS-3 |
network_name_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Each toada represents a missing: a brief history about the use of caipira music in the study of human and social sciences in new high schoolCada toada representa una falta: breve historia del uso de la música caipira en el estudio de las ciencias humanas y sociales en la nueva escuela secundariaCada toada representa uma saudade: uma breve história sobre o uso da música caipira no estudo das ciências humanas e sociais no novo ensino médio MusicalityEducationHistoricityCountrysideMusicalidadEducaciónHistoricidadCampo.MusicalidadeEducaçãoHistoricidadeInterioranaThis article aims to present a brief history of country music, through qualitative bibliographic research and exhibitions of musical excerpts to offer teachers and other interested parties a path of educational intervention. Music associated with education promotes dynamism in the learning and teaching process. Specifically, country music contextualizes the social relationships of students in rural regions and also in large urban centers. From the Brazilian colonial period, in the mid-16th century to the present day, this musical style adapts and characterizes the historical and chronological times through which it passes. Each country song represents a historical context permeated with culture and sensibility. It is an investigation that explains the didactic and educational potential of the use of country music in the study of human and social sciences within the new high school.Este artículo tiene como objetivo presentar una breve historia de la música country, a través de la investigación bibliográfica cualitativa y exposiciones de fragmentos musicales para ofrecer a los profesores y otras partes interesadas un camino de intervención educativa. La música asociada a la educación promueve el dinamismo en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Específicamente, la música country contextualiza las relaciones sociales de los estudiantes en las regiones rurales y también en los grandes centros urbanos. Desde el período colonial brasileño, a mediados del siglo XVI hasta nuestros días, este estilo musical se adapta y caracteriza los tiempos históricos y cronológicos por los que pasa. Cada canción country representa un contexto histórico impregnado de cultura y sensibilidad. Es una investigación que explica el potencial didáctico y educativo del uso de la música country en el estudio de las ciencias humanas y sociales dentro de la nueva escuela secundaria.Esse artigo tem como objetivo apresentar uma breve história da música sertaneja, por meio de pesquisa bibliográfica qualitativa e exposições de trechos musicais para ofertar a professores e demais interessados um caminho de intervenção educacional. A música associada à educação promove dinamicidade no processo de aprendizagem e ensino. Em específico, a música caipira contextualiza as relações sociais dos estudantes nas regiões rurais e também de grandes centros urbanos. Desde o período colonial brasileiro, em meados do século XVI até os dias atuais, esse estilo musical se adapta e caracteriza os tempos históricos e cronológicos pelo qual perpassa. Cada canção caipira representa um contexto histórico permeado de cultura e sensibilidade. Trata-se de uma investigação que explicita a potencialidade didática e educacional sobre o uso da música caipira no estudo das ciências humanas e sociais dentro do novo ensino médio.Revista Tempos e Espaços em Educação2022-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1786210.20952/revtee.v15i34.17862Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 Núm. 34 (2022): Publicação Contínua; e17862Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No 34 (2022): Publicação Contínua; e17862Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 15 n. 34 (2022): Publicação Contínua; e17862Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No. 34 (2022): Publicação Contínua; e178622358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17862/13328https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17862/14016Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMonteiro, Jesus Alexandre TavaresSoares, Danilo Ferreira2023-06-08T19:13:23Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17862Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2023-06-08T19:13:23Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Each toada represents a missing: a brief history about the use of caipira music in the study of human and social sciences in new high school Cada toada representa una falta: breve historia del uso de la música caipira en el estudio de las ciencias humanas y sociales en la nueva escuela secundaria Cada toada representa uma saudade: uma breve história sobre o uso da música caipira no estudo das ciências humanas e sociais no novo ensino médio |
title |
Each toada represents a missing: a brief history about the use of caipira music in the study of human and social sciences in new high school |
spellingShingle |
Each toada represents a missing: a brief history about the use of caipira music in the study of human and social sciences in new high school Monteiro, Jesus Alexandre Tavares Musicality Education Historicity Countryside Musicalidad Educación Historicidad Campo. Musicalidade Educação Historicidade Interiorana |
title_short |
Each toada represents a missing: a brief history about the use of caipira music in the study of human and social sciences in new high school |
title_full |
Each toada represents a missing: a brief history about the use of caipira music in the study of human and social sciences in new high school |
title_fullStr |
Each toada represents a missing: a brief history about the use of caipira music in the study of human and social sciences in new high school |
title_full_unstemmed |
Each toada represents a missing: a brief history about the use of caipira music in the study of human and social sciences in new high school |
title_sort |
Each toada represents a missing: a brief history about the use of caipira music in the study of human and social sciences in new high school |
author |
Monteiro, Jesus Alexandre Tavares |
author_facet |
Monteiro, Jesus Alexandre Tavares Soares, Danilo Ferreira |
author_role |
author |
author2 |
Soares, Danilo Ferreira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Monteiro, Jesus Alexandre Tavares Soares, Danilo Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Musicality Education Historicity Countryside Musicalidad Educación Historicidad Campo. Musicalidade Educação Historicidade Interiorana |
topic |
Musicality Education Historicity Countryside Musicalidad Educación Historicidad Campo. Musicalidade Educação Historicidade Interiorana |
description |
This article aims to present a brief history of country music, through qualitative bibliographic research and exhibitions of musical excerpts to offer teachers and other interested parties a path of educational intervention. Music associated with education promotes dynamism in the learning and teaching process. Specifically, country music contextualizes the social relationships of students in rural regions and also in large urban centers. From the Brazilian colonial period, in the mid-16th century to the present day, this musical style adapts and characterizes the historical and chronological times through which it passes. Each country song represents a historical context permeated with culture and sensibility. It is an investigation that explains the didactic and educational potential of the use of country music in the study of human and social sciences within the new high school. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17862 10.20952/revtee.v15i34.17862 |
url |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17862 |
identifier_str_mv |
10.20952/revtee.v15i34.17862 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17862/13328 https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17862/14016 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 Núm. 34 (2022): Publicação Contínua; e17862 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No 34 (2022): Publicação Contínua; e17862 Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 15 n. 34 (2022): Publicação Contínua; e17862 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No. 34 (2022): Publicação Contínua; e17862 2358-1425 reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
collection |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com |
_version_ |
1799875185214488576 |