Procesos de subjetivación étnica en la ciudad de Camaçari - BA: reflexiones a partir del censo escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Felipe Vieira de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Santana, Mauricio, Almeida , Rosiléia Oliveira de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19415
Resumo: Brazil is a multicultural, vast, and diverse country. Although it was colonized by the Portuguese, African culture is very present in all sectors due to the legacy of slavery. Currently, with the social maintenance of some racist colonial structures that demean the black and hinder their identity structuring, it is noticed that such structures have been replicated in the school environment, which does not encourage the identification of children and young people with the black identity. Black movements have acted to try to mitigate the situation. Because of prejudice and structural racism, confusion has been generated around words used for ethnic-racial identification in research, such as, for example, in censuses. Words such as negro, black and pardo have generated different social reactions, at different levels. This reality is directly reflected in the demographic and school censuses, in which a large number of "undeclared" individuals are found, as a tactic to avoid racism. Data from recent years of the school census in the municipality of Camaçari- Bahia attracted our attention by the fact that they maintain divergent patterns from those obtained at the national, regional, and even state levels. The present work has the objective of analyzing such data from the school census of that municipality and presenting hypotheses about the possible reasons.
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Black movements have acted to try to mitigate the situation. Because of prejudice and structural racism, confusion has been generated around words used for ethnic-racial identification in research, such as, for example, in censuses. Words such as negro, black and pardo have generated different social reactions, at different levels. This reality is directly reflected in the demographic and school censuses, in which a large number of "undeclared" individuals are found, as a tactic to avoid racism. Data from recent years of the school census in the municipality of Camaçari- Bahia attracted our attention by the fact that they maintain divergent patterns from those obtained at the national, regional, and even state levels. The present work has the objective of analyzing such data from the school census of that municipality and presenting hypotheses about the possible reasons.O Brasil é um país multicultural, vasto e diverso. Apesar de colonizado por portugueses, a cultura africana se faz muito presente em todos os setores devido ao legado escravagista. Atualmente, com a manutenção social de algumas estruturas coloniais racistas que rebaixam o negro e dificultam a sua constituição identitária, percebe-se que tais estruturas têm se replicado no ambiente escolar, o que não favorece a identificação de crianças e jovens com a identidade negra. Movimentos negros têm atuado para tentar mitigar a situação. Por conta do preconceito e do racismo estrutural, têm sido geradas confusões em torno de palavras utilizadas para a identificação étnico-racial em pesquisas, como, por exemplo, nos censos. Palavras como negro, preto e pardo têm gerado diferentes reações sociais, em diferentes níveis. Essa realidade se reflete diretamente nos censos demográficos e escolares, nos quais se constata um grande número de “não declarados”, como uma tática dos sujeitos para evitar o racismo. Dados dos últimos anos do censo escolar do município de Camaçari- Bahia nos chamaram a atenção pelo fato de manterem padrões divergentes daqueles obtidos nos níveis nacional, regional e mesmo estadual. O presente trabalho tem por objetivo analisar tais dados do censo escolar do referido município e apresentar hipóteses sobre os possíveis motivos.Brasil es un país multicultural, vasto y diverso. A pesar de haber sido colonizado por portugueses, la cultura africana está muy presente en todos los sectores debido al legado de la esclavitud. Actualmente, debido a la persistencia de estructuras sociales coloniales racistas que desvalorizan a las personas negras y dificultan su constitución identitaria, se observa que estas estructuras se han replicado en el ámbito escolar, lo que no favorece la identificación de niños y jóvenes con su identidad negra. Los movimientos negros han estado trabajando para tratar de mitigar esta situación. Debido al prejuicio y al racismo estructural, ha habido confusiones en torno a las palabras utilizadas para la identificación étnico-racial en investigaciones, como en los censos. Palabras como "negro", "preto" y "pardo" han generado diferentes reacciones sociales en distintos niveles. Esta realidad se refleja directamente en los censos demográficos y escolares, donde se observa un gran número de personas que optan por la categoría "no declarado" como una táctica para evitar el racismo. Los datos de los últimos años del censo escolar del municipio de Camaçari, Bahía, llamaron nuestra atención debido a que mantienen patrones divergentes de los obtenidos a nivel nacional, regional e incluso estatal. El objetivo de este trabajo es analizar dichos datos del censo escolar de dicho municipio y presentar hipótesis sobre las posibles razones que lo expliquen.Revista Tempos e Espaços em Educação2023-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1941510.20952/revtee.v16i35.19415Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 Núm. 35 (2023): Publicação Contínua; e19415Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No 35 (2023): Publicação Contínua; e19415Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 16 n. 35 (2023): Publicação Contínua; e19415Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No. 35 (2023): Publicação Contínua; e194152358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19415/15029Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Felipe Vieira deSantana, MauricioAlmeida , Rosiléia Oliveira de2024-01-17T22:00:03Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/19415Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2024-01-17T22:00:03Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
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