Educação indígena e seus modos de produção de conhecimento: um estudo sobre a produção da cerâmica entre famílias Kiriri, em Jacobina/BA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/14143 |
Resumo: | In this research, our goal was to identify and analyze the types of production and transmission of knowledge and, therefore, the “learning experiences” that Kiriri indigenous people, located in Jacobina / BA, act in the sense of produce as a collective; to understand the meaning of education and learning and what is important to learn with the central focus on the production of “Kiriri ceramic”, in view that it is from it that the Kiriri update relations with relatives who remained in the Indigenous Land in Banzaê / BA and with knowledge regimes that would be proper to that people. The narratives presented by the group and the ethnographies about the Kiriri are characterized by the confluence of the production of ceramics that mark aspects of the education of these people and their multiple ways of producing culture and ethnicity. |
id |
UFS-3_cce970e7e253209da34fb7b12663f3f8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/14143 |
network_acronym_str |
UFS-3 |
network_name_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação indígena e seus modos de produção de conhecimento: um estudo sobre a produção da cerâmica entre famílias Kiriri, em Jacobina/BAIndigenous educationKiriri ceramics.Knowledge production.Educación indígena.Cerámica Kiriri.Producción de conocimiento.Educação indígenaCerêmica KiririProdução de conhecimentoIn this research, our goal was to identify and analyze the types of production and transmission of knowledge and, therefore, the “learning experiences” that Kiriri indigenous people, located in Jacobina / BA, act in the sense of produce as a collective; to understand the meaning of education and learning and what is important to learn with the central focus on the production of “Kiriri ceramic”, in view that it is from it that the Kiriri update relations with relatives who remained in the Indigenous Land in Banzaê / BA and with knowledge regimes that would be proper to that people. The narratives presented by the group and the ethnographies about the Kiriri are characterized by the confluence of the production of ceramics that mark aspects of the education of these people and their multiple ways of producing culture and ethnicity.En esta investigación, nuestro objetivo fue identificar y analizar los modos de producción y transmisión y conocimiento y, por lo tanto, de las “experiencias de aprendizaje” que indígenas Kiriri, localizados en el condado de Jacobina/BA, desencadenan en el sentido de producirse mientras colectivo; comprender los sentidos de educación y aprendizaje y de lo que es importante aprender teniendo atención central la producción de la “cerámica Kiriri”, puesto que es a partir de ella que los Kiriri actualizan relaciones con parientes que se quedaron en la Tierra indígena en Banzaê/BA y con regímenes de conocimiento que serían propios de ese pueblo. Las narrativas presentadas por el equipo y las etnografías sobre os Kiriri están marcadas por la confluencia de la producción de cerámica que señalan aspectos de educación de ese pueblo y sus múltiples formas de producción de cultura y etnicidad.Nesta pesquisa, nosso objetivo foi identificar e analisar os modos de produção e transmissão de conhecimento e, portanto, das “experiências de aprendizagem” que indígenas Kiriri, localizados no município de Jacobina/BA, acionam no sentido de se produzirem enquanto coletivo; compreender os sentidos de educação e aprendizagem e do que é importante aprender tendo como foco central a produção da “cerâmica Kiriri”, posto que é a partir dela que os Kiriri atualizam relações com parentes que permaneceram na Terra Indígena em Banzaê/BA e com regimes de conhecimento que seriam próprios desse povo. As narrativas apresentadas pelo grupo e as etnografias sobre os Kiriri estão marcadas pela confluência da produção de cerâmica que marcam aspectos da educação deste povo e suas múltiplas formas de produção de cultura e etnicidade.Revista Tempos e Espaços em Educação2020-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1414310.20952/revtee.v13i32.14143Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 Núm. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-22Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 No 32 (2020): Publicação Contínua; 1-22Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 13 n. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-22Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 No. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-222358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/14143/11059Copyright (c) 2020 Revista Tempos e Espaços em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessJesus de Santana, José ValdirSilva de Oliveira, CamilaSouza Pinto, Danilo César2022-02-13T19:01:58Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/14143Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2022-02-13T19:01:58Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação indígena e seus modos de produção de conhecimento: um estudo sobre a produção da cerâmica entre famílias Kiriri, em Jacobina/BA |
title |
Educação indígena e seus modos de produção de conhecimento: um estudo sobre a produção da cerâmica entre famílias Kiriri, em Jacobina/BA |
spellingShingle |
Educação indígena e seus modos de produção de conhecimento: um estudo sobre a produção da cerâmica entre famílias Kiriri, em Jacobina/BA Jesus de Santana, José Valdir Indigenous education Kiriri ceramics. Knowledge production. Educación indígena. Cerámica Kiriri. Producción de conocimiento. Educação indígena Cerêmica Kiriri Produção de conhecimento |
title_short |
Educação indígena e seus modos de produção de conhecimento: um estudo sobre a produção da cerâmica entre famílias Kiriri, em Jacobina/BA |
title_full |
Educação indígena e seus modos de produção de conhecimento: um estudo sobre a produção da cerâmica entre famílias Kiriri, em Jacobina/BA |
title_fullStr |
Educação indígena e seus modos de produção de conhecimento: um estudo sobre a produção da cerâmica entre famílias Kiriri, em Jacobina/BA |
title_full_unstemmed |
Educação indígena e seus modos de produção de conhecimento: um estudo sobre a produção da cerâmica entre famílias Kiriri, em Jacobina/BA |
title_sort |
Educação indígena e seus modos de produção de conhecimento: um estudo sobre a produção da cerâmica entre famílias Kiriri, em Jacobina/BA |
author |
Jesus de Santana, José Valdir |
author_facet |
Jesus de Santana, José Valdir Silva de Oliveira, Camila Souza Pinto, Danilo César |
author_role |
author |
author2 |
Silva de Oliveira, Camila Souza Pinto, Danilo César |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jesus de Santana, José Valdir Silva de Oliveira, Camila Souza Pinto, Danilo César |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Indigenous education Kiriri ceramics. Knowledge production. Educación indígena. Cerámica Kiriri. Producción de conocimiento. Educação indígena Cerêmica Kiriri Produção de conhecimento |
topic |
Indigenous education Kiriri ceramics. Knowledge production. Educación indígena. Cerámica Kiriri. Producción de conocimiento. Educação indígena Cerêmica Kiriri Produção de conhecimento |
description |
In this research, our goal was to identify and analyze the types of production and transmission of knowledge and, therefore, the “learning experiences” that Kiriri indigenous people, located in Jacobina / BA, act in the sense of produce as a collective; to understand the meaning of education and learning and what is important to learn with the central focus on the production of “Kiriri ceramic”, in view that it is from it that the Kiriri update relations with relatives who remained in the Indigenous Land in Banzaê / BA and with knowledge regimes that would be proper to that people. The narratives presented by the group and the ethnographies about the Kiriri are characterized by the confluence of the production of ceramics that mark aspects of the education of these people and their multiple ways of producing culture and ethnicity. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/14143 10.20952/revtee.v13i32.14143 |
url |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/14143 |
identifier_str_mv |
10.20952/revtee.v13i32.14143 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/14143/11059 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Tempos e Espaços em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Tempos e Espaços em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 Núm. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-22 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 No 32 (2020): Publicação Contínua; 1-22 Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 13 n. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-22 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 No. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-22 2358-1425 reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
collection |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com |
_version_ |
1799875183275671552 |