DA IDEALIZAÇÃO À MISOGINIA: O RETRATO DA MULHER SATIRIZADA EM CANTIGAS DE D. AFONSO X E NA PINTURA DO SÉCULO XVI

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Nágela Neves da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Cortez, Clarice Zamonaro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Travessias Interativas
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/17113
Resumo: The Literature is not a static phenomenon, it's subject to mutations and ruptures. Therefore, the concept of beauty, in medieval literature, which inspired the idea of  ​“ideal woman” underwent changes and, consequently, changes occurred with regard to Platonic conceptions of the female profile, when we compare the lyrical and satirical genres. In the Middle Ages, in the palace environment, satirical songs emerged, literary forms that truthfully reflected problems, concerns and moral concepts of the time, through a sardonic (sarcastic, malicious) vision, as D. Afonso X did in his profane songs. These concepts were not restricted to literary themes; they also reached the canvases of Renaissance artists. In this research, therefore, we deal precisely with the portrait of the woman satirized in the songs of D. Afonso X and in the paintings of the 16th century, based on the work Velha, by Quentin Massys and Leonardo da Vince. The research proved that, in their different forms, poetry and painting, converges on the same point: the satirized woman, with a ridiculed appearance and a distorted character.
id UFS-5_889ddc388e785eeac362f3d4f6547263
oai_identifier_str oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17113
network_acronym_str UFS-5
network_name_str Travessias Interativas
repository_id_str
spelling DA IDEALIZAÇÃO À MISOGINIA: O RETRATO DA MULHER SATIRIZADA EM CANTIGAS DE D. AFONSO X E NA PINTURA DO SÉCULO XVIIdade médiarenascimentomulherpoesiapinturaMiddle Ages. Renaissance. Woman. Poetry. Painting.The Literature is not a static phenomenon, it's subject to mutations and ruptures. Therefore, the concept of beauty, in medieval literature, which inspired the idea of  ​“ideal woman” underwent changes and, consequently, changes occurred with regard to Platonic conceptions of the female profile, when we compare the lyrical and satirical genres. In the Middle Ages, in the palace environment, satirical songs emerged, literary forms that truthfully reflected problems, concerns and moral concepts of the time, through a sardonic (sarcastic, malicious) vision, as D. Afonso X did in his profane songs. These concepts were not restricted to literary themes; they also reached the canvases of Renaissance artists. In this research, therefore, we deal precisely with the portrait of the woman satirized in the songs of D. Afonso X and in the paintings of the 16th century, based on the work Velha, by Quentin Massys and Leonardo da Vince. The research proved that, in their different forms, poetry and painting, converges on the same point: the satirized woman, with a ridiculed appearance and a distorted character.A literatura não é um fenômeno estático, ela está sujeita a mutações e rupturas. Logo, o conceito de belo, na literatura medieval, que inspirou a ideia de “mulher ideal” sofreu modificações e, consequentemente, também, transformações ocorreram no que diz respeito às concepções platônicas do perfil feminino, quando comparamos os gêneros lírico e satírico. Na Idade Média, no ambiente palaciano, surgiram as cantigas satíricas, formas literárias que refletiram com veracidade problemas, preocupações e conceitos morais do tempo, por uma visão sardônica (sarcástica, maldosa), como fez D. Afonso X, em suas cantigas profanas. Esses conceitos não se restringiram às temáticas literárias, alcançaram também as telas dos artistas renascentistas. Neste estudo, portanto, tratou-se, justamente, do retrato da mulher satirizada nas cantigas de D. Afonso X e nas pinturas do século XVI, a partir da obra Velha, de Quentin Massys e Leonardo da Vince. Comprovou-se que, nas suas diferentes formas, poesia e pintura convergem para o mesmo ponto: a mulher satirizada, com a aparência ridicularizada e o caráter distorcido.  Universidade Federal de Sergipe - UFS2022-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/1711310.51951/ti.v12i25.p212-227Travessias Interativas; No 25 (2022): Travessias Interativas → jan-abr/2022; 212-227Travessias Interativas; n. 25 (2022): Travessias Interativas → jan-abr/2022; 212-227Travessias Interativas; No. 25 (2022): Travessias Interativas → jan-abr/2022; 212-227Travessias Interativas; Núm. 25 (2022): Travessias Interativas → jan-abr/2022; 212-2272236-740310.51951/ti.v12i25reponame:Travessias Interativasinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFS-porhttps://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/17113/12899Copyright (c) 2022 Travessias Interativasinfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Nágela Neves daCortez, Clarice Zamonaro2022-07-08T23:14:01Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17113Revistahttps://seer.ufs.br/index.php/Travessias/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/Travessias/oaiale1976@academico.ufs.br2236-74032236-7403opendoar:2022-07-08T23:14:01Travessias Interativas - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv DA IDEALIZAÇÃO À MISOGINIA: O RETRATO DA MULHER SATIRIZADA EM CANTIGAS DE D. AFONSO X E NA PINTURA DO SÉCULO XVI
title DA IDEALIZAÇÃO À MISOGINIA: O RETRATO DA MULHER SATIRIZADA EM CANTIGAS DE D. AFONSO X E NA PINTURA DO SÉCULO XVI
spellingShingle DA IDEALIZAÇÃO À MISOGINIA: O RETRATO DA MULHER SATIRIZADA EM CANTIGAS DE D. AFONSO X E NA PINTURA DO SÉCULO XVI
Costa, Nágela Neves da
Idade média
renascimento
mulher
poesia
pintura
Middle Ages. Renaissance. Woman. Poetry. Painting.
title_short DA IDEALIZAÇÃO À MISOGINIA: O RETRATO DA MULHER SATIRIZADA EM CANTIGAS DE D. AFONSO X E NA PINTURA DO SÉCULO XVI
title_full DA IDEALIZAÇÃO À MISOGINIA: O RETRATO DA MULHER SATIRIZADA EM CANTIGAS DE D. AFONSO X E NA PINTURA DO SÉCULO XVI
title_fullStr DA IDEALIZAÇÃO À MISOGINIA: O RETRATO DA MULHER SATIRIZADA EM CANTIGAS DE D. AFONSO X E NA PINTURA DO SÉCULO XVI
title_full_unstemmed DA IDEALIZAÇÃO À MISOGINIA: O RETRATO DA MULHER SATIRIZADA EM CANTIGAS DE D. AFONSO X E NA PINTURA DO SÉCULO XVI
title_sort DA IDEALIZAÇÃO À MISOGINIA: O RETRATO DA MULHER SATIRIZADA EM CANTIGAS DE D. AFONSO X E NA PINTURA DO SÉCULO XVI
author Costa, Nágela Neves da
author_facet Costa, Nágela Neves da
Cortez, Clarice Zamonaro
author_role author
author2 Cortez, Clarice Zamonaro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Nágela Neves da
Cortez, Clarice Zamonaro
dc.subject.por.fl_str_mv Idade média
renascimento
mulher
poesia
pintura
Middle Ages. Renaissance. Woman. Poetry. Painting.
topic Idade média
renascimento
mulher
poesia
pintura
Middle Ages. Renaissance. Woman. Poetry. Painting.
description The Literature is not a static phenomenon, it's subject to mutations and ruptures. Therefore, the concept of beauty, in medieval literature, which inspired the idea of  ​“ideal woman” underwent changes and, consequently, changes occurred with regard to Platonic conceptions of the female profile, when we compare the lyrical and satirical genres. In the Middle Ages, in the palace environment, satirical songs emerged, literary forms that truthfully reflected problems, concerns and moral concepts of the time, through a sardonic (sarcastic, malicious) vision, as D. Afonso X did in his profane songs. These concepts were not restricted to literary themes; they also reached the canvases of Renaissance artists. In this research, therefore, we deal precisely with the portrait of the woman satirized in the songs of D. Afonso X and in the paintings of the 16th century, based on the work Velha, by Quentin Massys and Leonardo da Vince. The research proved that, in their different forms, poetry and painting, converges on the same point: the satirized woman, with a ridiculed appearance and a distorted character.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/17113
10.51951/ti.v12i25.p212-227
url https://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/17113
identifier_str_mv 10.51951/ti.v12i25.p212-227
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/17113/12899
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Travessias Interativas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Travessias Interativas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe - UFS
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe - UFS
dc.source.none.fl_str_mv Travessias Interativas; No 25 (2022): Travessias Interativas → jan-abr/2022; 212-227
Travessias Interativas; n. 25 (2022): Travessias Interativas → jan-abr/2022; 212-227
Travessias Interativas; No. 25 (2022): Travessias Interativas → jan-abr/2022; 212-227
Travessias Interativas; Núm. 25 (2022): Travessias Interativas → jan-abr/2022; 212-227
2236-7403
10.51951/ti.v12i25
reponame:Travessias Interativas
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS-
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS-
institution UFS-
reponame_str Travessias Interativas
collection Travessias Interativas
repository.name.fl_str_mv Travessias Interativas - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv ale1976@academico.ufs.br
_version_ 1798328416886325248