AS CONSTRUÇÕES RELATIVAS NO FALAR SEABRENSE: UMA ANÁLISE MULTINOMIAL (POLITÔMICA)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Elias de Souza
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Carneiro da Silva, Jéssica
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Travessias Interativas
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/17376
Resumo: Anchored in the sociolinguistic analysis model (LABOV, 2008 [1972]), we sought to examine with this study the effect of linguistic and social variables on relative constructions (CRel) in the spoken Portuguese of Seabra, a Brazilian municipality in the state of Bahia. To this end, we coded all occurrences of CRel present in 12 (twelve) sociolinguistic interviews belonging to the database of the Project Se abra à Chapada: coletando, explorando and mapeando dados sociolinguísticos (CEMEDADOS), in four variants: neutral, resumptive (relative strategies non-prepositioned), pied-piping and pp-chopping (prepositional relative strategies). With the help of the R programming language (R CORE TEAM, 2020), we performed univariate and multivariate analyzes (logistic regression), testing linguistic and extralinguistic correlations. The results showed a significant increase in the pied-piping variant by speakers with a university education level, a disfavor of the resumptive by women and a favoring of the semantic values ​​of place and time for the cutter and of place for the pied-piping in detriment of the neutral variant. Thus, given the schooling process, the increase in the indexes of the pied-piping strategy in focus can be considered an indication of a shift from vernacular speech towards educated speech.
id UFS-5_b91ccdc9efeddde327cc54469e45232d
oai_identifier_str oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17376
network_acronym_str UFS-5
network_name_str Travessias Interativas
repository_id_str
spelling AS CONSTRUÇÕES RELATIVAS NO FALAR SEABRENSE: UMA ANÁLISE MULTINOMIAL (POLITÔMICA)SociolinguísticaConstruções relativasVariaçãoMudança linguísticaAnchored in the sociolinguistic analysis model (LABOV, 2008 [1972]), we sought to examine with this study the effect of linguistic and social variables on relative constructions (CRel) in the spoken Portuguese of Seabra, a Brazilian municipality in the state of Bahia. To this end, we coded all occurrences of CRel present in 12 (twelve) sociolinguistic interviews belonging to the database of the Project Se abra à Chapada: coletando, explorando and mapeando dados sociolinguísticos (CEMEDADOS), in four variants: neutral, resumptive (relative strategies non-prepositioned), pied-piping and pp-chopping (prepositional relative strategies). With the help of the R programming language (R CORE TEAM, 2020), we performed univariate and multivariate analyzes (logistic regression), testing linguistic and extralinguistic correlations. The results showed a significant increase in the pied-piping variant by speakers with a university education level, a disfavor of the resumptive by women and a favoring of the semantic values ​​of place and time for the cutter and of place for the pied-piping in detriment of the neutral variant. Thus, given the schooling process, the increase in the indexes of the pied-piping strategy in focus can be considered an indication of a shift from vernacular speech towards educated speech.Ancorados no modelo de análise sociolinguístico (LABOV, 2008 [1972]), buscamos examinar com este estudo o efeito de variáveis linguísticas e sociais sobre as construções relativas (CRel) no português falado de Seabra, município brasileiro do estado da Bahia. Para tal, codificamos todas as ocorrências de CRel presentes em 12 (doze) entrevistas sociolinguísticas pertencentes ao banco de dados do Projeto Se abra à Chapada: coletando, explorando e mapeando dados sociolinguísticos (CEMEDADOS), em quatro variantes: neutra, resumptiva (estratégias relativas não preposicionadas), pied-piping e cortadora (estratégias relativas preposicionadas). Com o auxílio da linguagem de programação R (R CORE TEAM, 2020), realizamos análises univariadas e multivariadas (regressão logística), testando correlações de natureza linguística e extralinguística. Os resultados apontaram um aumento significativo da variante pied-piping pelos falantes com nível de escolaridade universitária, um desfavorecimento da resumptiva pelas mulheres e um favorecimento dos valores semânticos de lugar e tempo para a cortadora e de lugar para a pied-piping em detrimento da variante neutra. Assim, atendendo ao processo de escolarização, o aumento nos índices da estratégia pied-piping pode ser considerado um indício de mudança da fala vernácula na direção da fala culta.Universidade Federal de Sergipe - UFS2023-01-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/1737610.51951/ti.v12i26.p87-98Travessias Interativas; No 26 (2022): Travessias Interativas → mai-ago/2022; 87-98Travessias Interativas; n. 26 (2022): Travessias Interativas → mai-ago/2022; 87-98Travessias Interativas; No. 26 (2022): Travessias Interativas → mai-ago/2022; 87-98Travessias Interativas; Núm. 26 (2022): Travessias Interativas → mai-ago/2022; 87-982236-740310.51951/ti.v12i26reponame:Travessias Interativasinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFS-porhttps://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/17376/13511Copyright (c) 2023 Travessias Interativasinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Elias de SouzaCarneiro da Silva, Jéssica2023-01-25T19:03:51Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17376Revistahttps://seer.ufs.br/index.php/Travessias/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/Travessias/oaiale1976@academico.ufs.br2236-74032236-7403opendoar:2023-01-25T19:03:51Travessias Interativas - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv AS CONSTRUÇÕES RELATIVAS NO FALAR SEABRENSE: UMA ANÁLISE MULTINOMIAL (POLITÔMICA)
title AS CONSTRUÇÕES RELATIVAS NO FALAR SEABRENSE: UMA ANÁLISE MULTINOMIAL (POLITÔMICA)
spellingShingle AS CONSTRUÇÕES RELATIVAS NO FALAR SEABRENSE: UMA ANÁLISE MULTINOMIAL (POLITÔMICA)
Santos, Elias de Souza
Sociolinguística
Construções relativas
Variação
Mudança linguística
title_short AS CONSTRUÇÕES RELATIVAS NO FALAR SEABRENSE: UMA ANÁLISE MULTINOMIAL (POLITÔMICA)
title_full AS CONSTRUÇÕES RELATIVAS NO FALAR SEABRENSE: UMA ANÁLISE MULTINOMIAL (POLITÔMICA)
title_fullStr AS CONSTRUÇÕES RELATIVAS NO FALAR SEABRENSE: UMA ANÁLISE MULTINOMIAL (POLITÔMICA)
title_full_unstemmed AS CONSTRUÇÕES RELATIVAS NO FALAR SEABRENSE: UMA ANÁLISE MULTINOMIAL (POLITÔMICA)
title_sort AS CONSTRUÇÕES RELATIVAS NO FALAR SEABRENSE: UMA ANÁLISE MULTINOMIAL (POLITÔMICA)
author Santos, Elias de Souza
author_facet Santos, Elias de Souza
Carneiro da Silva, Jéssica
author_role author
author2 Carneiro da Silva, Jéssica
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Elias de Souza
Carneiro da Silva, Jéssica
dc.subject.por.fl_str_mv Sociolinguística
Construções relativas
Variação
Mudança linguística
topic Sociolinguística
Construções relativas
Variação
Mudança linguística
description Anchored in the sociolinguistic analysis model (LABOV, 2008 [1972]), we sought to examine with this study the effect of linguistic and social variables on relative constructions (CRel) in the spoken Portuguese of Seabra, a Brazilian municipality in the state of Bahia. To this end, we coded all occurrences of CRel present in 12 (twelve) sociolinguistic interviews belonging to the database of the Project Se abra à Chapada: coletando, explorando and mapeando dados sociolinguísticos (CEMEDADOS), in four variants: neutral, resumptive (relative strategies non-prepositioned), pied-piping and pp-chopping (prepositional relative strategies). With the help of the R programming language (R CORE TEAM, 2020), we performed univariate and multivariate analyzes (logistic regression), testing linguistic and extralinguistic correlations. The results showed a significant increase in the pied-piping variant by speakers with a university education level, a disfavor of the resumptive by women and a favoring of the semantic values ​​of place and time for the cutter and of place for the pied-piping in detriment of the neutral variant. Thus, given the schooling process, the increase in the indexes of the pied-piping strategy in focus can be considered an indication of a shift from vernacular speech towards educated speech.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/17376
10.51951/ti.v12i26.p87-98
url https://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/17376
identifier_str_mv 10.51951/ti.v12i26.p87-98
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/17376/13511
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Travessias Interativas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Travessias Interativas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe - UFS
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe - UFS
dc.source.none.fl_str_mv Travessias Interativas; No 26 (2022): Travessias Interativas → mai-ago/2022; 87-98
Travessias Interativas; n. 26 (2022): Travessias Interativas → mai-ago/2022; 87-98
Travessias Interativas; No. 26 (2022): Travessias Interativas → mai-ago/2022; 87-98
Travessias Interativas; Núm. 26 (2022): Travessias Interativas → mai-ago/2022; 87-98
2236-7403
10.51951/ti.v12i26
reponame:Travessias Interativas
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS-
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS-
institution UFS-
reponame_str Travessias Interativas
collection Travessias Interativas
repository.name.fl_str_mv Travessias Interativas - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv ale1976@academico.ufs.br
_version_ 1798328416909393920