AS CONSTRUÇÕES RELATIVAS NO FALAR SEABRENSE: UMA ANÁLISE MULTINOMIAL (POLITÔMICA)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Travessias Interativas |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/17376 |
Resumo: | Anchored in the sociolinguistic analysis model (LABOV, 2008 [1972]), we sought to examine with this study the effect of linguistic and social variables on relative constructions (CRel) in the spoken Portuguese of Seabra, a Brazilian municipality in the state of Bahia. To this end, we coded all occurrences of CRel present in 12 (twelve) sociolinguistic interviews belonging to the database of the Project Se abra à Chapada: coletando, explorando and mapeando dados sociolinguísticos (CEMEDADOS), in four variants: neutral, resumptive (relative strategies non-prepositioned), pied-piping and pp-chopping (prepositional relative strategies). With the help of the R programming language (R CORE TEAM, 2020), we performed univariate and multivariate analyzes (logistic regression), testing linguistic and extralinguistic correlations. The results showed a significant increase in the pied-piping variant by speakers with a university education level, a disfavor of the resumptive by women and a favoring of the semantic values of place and time for the cutter and of place for the pied-piping in detriment of the neutral variant. Thus, given the schooling process, the increase in the indexes of the pied-piping strategy in focus can be considered an indication of a shift from vernacular speech towards educated speech. |
id |
UFS-5_b91ccdc9efeddde327cc54469e45232d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17376 |
network_acronym_str |
UFS-5 |
network_name_str |
Travessias Interativas |
repository_id_str |
|
spelling |
AS CONSTRUÇÕES RELATIVAS NO FALAR SEABRENSE: UMA ANÁLISE MULTINOMIAL (POLITÔMICA)SociolinguísticaConstruções relativasVariaçãoMudança linguísticaAnchored in the sociolinguistic analysis model (LABOV, 2008 [1972]), we sought to examine with this study the effect of linguistic and social variables on relative constructions (CRel) in the spoken Portuguese of Seabra, a Brazilian municipality in the state of Bahia. To this end, we coded all occurrences of CRel present in 12 (twelve) sociolinguistic interviews belonging to the database of the Project Se abra à Chapada: coletando, explorando and mapeando dados sociolinguísticos (CEMEDADOS), in four variants: neutral, resumptive (relative strategies non-prepositioned), pied-piping and pp-chopping (prepositional relative strategies). With the help of the R programming language (R CORE TEAM, 2020), we performed univariate and multivariate analyzes (logistic regression), testing linguistic and extralinguistic correlations. The results showed a significant increase in the pied-piping variant by speakers with a university education level, a disfavor of the resumptive by women and a favoring of the semantic values of place and time for the cutter and of place for the pied-piping in detriment of the neutral variant. Thus, given the schooling process, the increase in the indexes of the pied-piping strategy in focus can be considered an indication of a shift from vernacular speech towards educated speech.Ancorados no modelo de análise sociolinguístico (LABOV, 2008 [1972]), buscamos examinar com este estudo o efeito de variáveis linguísticas e sociais sobre as construções relativas (CRel) no português falado de Seabra, município brasileiro do estado da Bahia. Para tal, codificamos todas as ocorrências de CRel presentes em 12 (doze) entrevistas sociolinguísticas pertencentes ao banco de dados do Projeto Se abra à Chapada: coletando, explorando e mapeando dados sociolinguísticos (CEMEDADOS), em quatro variantes: neutra, resumptiva (estratégias relativas não preposicionadas), pied-piping e cortadora (estratégias relativas preposicionadas). Com o auxílio da linguagem de programação R (R CORE TEAM, 2020), realizamos análises univariadas e multivariadas (regressão logística), testando correlações de natureza linguística e extralinguística. Os resultados apontaram um aumento significativo da variante pied-piping pelos falantes com nível de escolaridade universitária, um desfavorecimento da resumptiva pelas mulheres e um favorecimento dos valores semânticos de lugar e tempo para a cortadora e de lugar para a pied-piping em detrimento da variante neutra. Assim, atendendo ao processo de escolarização, o aumento nos índices da estratégia pied-piping pode ser considerado um indício de mudança da fala vernácula na direção da fala culta.Universidade Federal de Sergipe - UFS2023-01-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/1737610.51951/ti.v12i26.p87-98Travessias Interativas; No 26 (2022): Travessias Interativas → mai-ago/2022; 87-98Travessias Interativas; n. 26 (2022): Travessias Interativas → mai-ago/2022; 87-98Travessias Interativas; No. 26 (2022): Travessias Interativas → mai-ago/2022; 87-98Travessias Interativas; Núm. 26 (2022): Travessias Interativas → mai-ago/2022; 87-982236-740310.51951/ti.v12i26reponame:Travessias Interativasinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFS-porhttps://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/17376/13511Copyright (c) 2023 Travessias Interativasinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Elias de SouzaCarneiro da Silva, Jéssica2023-01-25T19:03:51Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17376Revistahttps://seer.ufs.br/index.php/Travessias/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/Travessias/oaiale1976@academico.ufs.br2236-74032236-7403opendoar:2023-01-25T19:03:51Travessias Interativas - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
AS CONSTRUÇÕES RELATIVAS NO FALAR SEABRENSE: UMA ANÁLISE MULTINOMIAL (POLITÔMICA) |
title |
AS CONSTRUÇÕES RELATIVAS NO FALAR SEABRENSE: UMA ANÁLISE MULTINOMIAL (POLITÔMICA) |
spellingShingle |
AS CONSTRUÇÕES RELATIVAS NO FALAR SEABRENSE: UMA ANÁLISE MULTINOMIAL (POLITÔMICA) Santos, Elias de Souza Sociolinguística Construções relativas Variação Mudança linguística |
title_short |
AS CONSTRUÇÕES RELATIVAS NO FALAR SEABRENSE: UMA ANÁLISE MULTINOMIAL (POLITÔMICA) |
title_full |
AS CONSTRUÇÕES RELATIVAS NO FALAR SEABRENSE: UMA ANÁLISE MULTINOMIAL (POLITÔMICA) |
title_fullStr |
AS CONSTRUÇÕES RELATIVAS NO FALAR SEABRENSE: UMA ANÁLISE MULTINOMIAL (POLITÔMICA) |
title_full_unstemmed |
AS CONSTRUÇÕES RELATIVAS NO FALAR SEABRENSE: UMA ANÁLISE MULTINOMIAL (POLITÔMICA) |
title_sort |
AS CONSTRUÇÕES RELATIVAS NO FALAR SEABRENSE: UMA ANÁLISE MULTINOMIAL (POLITÔMICA) |
author |
Santos, Elias de Souza |
author_facet |
Santos, Elias de Souza Carneiro da Silva, Jéssica |
author_role |
author |
author2 |
Carneiro da Silva, Jéssica |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Elias de Souza Carneiro da Silva, Jéssica |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sociolinguística Construções relativas Variação Mudança linguística |
topic |
Sociolinguística Construções relativas Variação Mudança linguística |
description |
Anchored in the sociolinguistic analysis model (LABOV, 2008 [1972]), we sought to examine with this study the effect of linguistic and social variables on relative constructions (CRel) in the spoken Portuguese of Seabra, a Brazilian municipality in the state of Bahia. To this end, we coded all occurrences of CRel present in 12 (twelve) sociolinguistic interviews belonging to the database of the Project Se abra à Chapada: coletando, explorando and mapeando dados sociolinguísticos (CEMEDADOS), in four variants: neutral, resumptive (relative strategies non-prepositioned), pied-piping and pp-chopping (prepositional relative strategies). With the help of the R programming language (R CORE TEAM, 2020), we performed univariate and multivariate analyzes (logistic regression), testing linguistic and extralinguistic correlations. The results showed a significant increase in the pied-piping variant by speakers with a university education level, a disfavor of the resumptive by women and a favoring of the semantic values of place and time for the cutter and of place for the pied-piping in detriment of the neutral variant. Thus, given the schooling process, the increase in the indexes of the pied-piping strategy in focus can be considered an indication of a shift from vernacular speech towards educated speech. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/17376 10.51951/ti.v12i26.p87-98 |
url |
https://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/17376 |
identifier_str_mv |
10.51951/ti.v12i26.p87-98 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/17376/13511 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Travessias Interativas info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Travessias Interativas |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe - UFS |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe - UFS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Travessias Interativas; No 26 (2022): Travessias Interativas → mai-ago/2022; 87-98 Travessias Interativas; n. 26 (2022): Travessias Interativas → mai-ago/2022; 87-98 Travessias Interativas; No. 26 (2022): Travessias Interativas → mai-ago/2022; 87-98 Travessias Interativas; Núm. 26 (2022): Travessias Interativas → mai-ago/2022; 87-98 2236-7403 10.51951/ti.v12i26 reponame:Travessias Interativas instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS- |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS- |
institution |
UFS- |
reponame_str |
Travessias Interativas |
collection |
Travessias Interativas |
repository.name.fl_str_mv |
Travessias Interativas - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
ale1976@academico.ufs.br |
_version_ |
1798328416909393920 |