(Re) thinking discipline calculation: an analysis from the student conception about the previous knowledge needed
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática |
Texto Completo: | https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/13529 |
Resumo: | This research is about reflecting on the failure rates in the Calculus I discipline at the Chapecó Region Community University based on the Theory of Meaningful Learning. The objective is to understand the reasons for the high failure rate, investigating the possibility of students' lack of prior knowledge, constituting a relevant factor that justifies failure in the discipline, and seeking other possible reasons that contribute to failure. . Following is a bibliographic methodological design, especially in David Ausubel. We used the field research, through questionnaire application, to investigate the theme. We conclude that the high failure rates in the discipline are justified by the lack of previous knowledge referenced in the Theory of Meaningful Learning. Also evident as contributing reasons for disapproval: the difficulty in reconciling work with studies, the evaluation criteria and the teaching methodology of the discipline. Keywords: Disapproval. Meaningful Learning Theory. Calculation. Curriculum. |
id |
UFS-6_793ca6c83db3467980adac813c0af18f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.seer.ufs.br:article/13529 |
network_acronym_str |
UFS-6 |
network_name_str |
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática |
repository_id_str |
|
spelling |
(Re) thinking discipline calculation: an analysis from the student conception about the previous knowledge needed(Re)Pensar o Currículo em Cálculo fundamentado na Teoria da Aprendizagem SignificativaThis research is about reflecting on the failure rates in the Calculus I discipline at the Chapecó Region Community University based on the Theory of Meaningful Learning. The objective is to understand the reasons for the high failure rate, investigating the possibility of students' lack of prior knowledge, constituting a relevant factor that justifies failure in the discipline, and seeking other possible reasons that contribute to failure. . Following is a bibliographic methodological design, especially in David Ausubel. We used the field research, through questionnaire application, to investigate the theme. We conclude that the high failure rates in the discipline are justified by the lack of previous knowledge referenced in the Theory of Meaningful Learning. Also evident as contributing reasons for disapproval: the difficulty in reconciling work with studies, the evaluation criteria and the teaching methodology of the discipline. Keywords: Disapproval. Meaningful Learning Theory. Calculation. Curriculum.T rata-se nesta pesquisa de refletir sobre os índices de reprovação na disciplina de Cálculo I na Universidade Comunitária da Região de Chapecó fundamentado na Teoria da Aprendizagem Significativa. O objetivo é entender os motivos do alto índice de reprovação, investigando a possibilidade da ausência de conhecimento prévio, por parte dos estudantes, se constituir como um fator relevante que justifique o insucesso na disciplina, além de buscar outros possíveis motivos que contribuam para a reprovação. Segue um delineamento metodológico bibliográfico, principalmente em David Ausubel. Utilizamos da pesquisa de campo, via aplicação de questionário, para investigação do tema. Concluímos que os altos índices de reprovação na disciplina se justificam pela falta de conhecimento prévio referenciada na Teoria da Aprendizagem Significativa. Também se evidenciam como motivos contribuintes para reprovação: a dificuldade em conciliar trabalho com estudos, os critérios de avaliação e a metodologia de ensino da disciplina. Palavras-chave: Reprovação. Teoria da Aprendizagem Significativa. Cálculo. Currículo. Universidade Federal de Sergipe2020-09-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/1352910.34179/revisem.v5i2.13529Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; v. 5 n. 2 (2020): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 364-379Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 5 No. 2 (2020): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 364-379Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 5 Núm. 2 (2020): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 364-379Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 5 No. 2 (2020): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 364-3792525-5444reponame:Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/13529/10904Copyright (c) 2020 Daiane Menezes , Anderson Luiz Tedescohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMenezes , Daiane Tedesco, Anderson Luiz2020-09-19T17:57:47Zoai:ojs.seer.ufs.br:article/13529Revistahttps://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/oai2525-54442525-5444opendoar:2020-09-19T17:57:47Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
(Re) thinking discipline calculation: an analysis from the student conception about the previous knowledge needed (Re)Pensar o Currículo em Cálculo fundamentado na Teoria da Aprendizagem Significativa |
title |
(Re) thinking discipline calculation: an analysis from the student conception about the previous knowledge needed |
spellingShingle |
(Re) thinking discipline calculation: an analysis from the student conception about the previous knowledge needed Menezes , Daiane |
title_short |
(Re) thinking discipline calculation: an analysis from the student conception about the previous knowledge needed |
title_full |
(Re) thinking discipline calculation: an analysis from the student conception about the previous knowledge needed |
title_fullStr |
(Re) thinking discipline calculation: an analysis from the student conception about the previous knowledge needed |
title_full_unstemmed |
(Re) thinking discipline calculation: an analysis from the student conception about the previous knowledge needed |
title_sort |
(Re) thinking discipline calculation: an analysis from the student conception about the previous knowledge needed |
author |
Menezes , Daiane |
author_facet |
Menezes , Daiane Tedesco, Anderson Luiz |
author_role |
author |
author2 |
Tedesco, Anderson Luiz |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Menezes , Daiane Tedesco, Anderson Luiz |
description |
This research is about reflecting on the failure rates in the Calculus I discipline at the Chapecó Region Community University based on the Theory of Meaningful Learning. The objective is to understand the reasons for the high failure rate, investigating the possibility of students' lack of prior knowledge, constituting a relevant factor that justifies failure in the discipline, and seeking other possible reasons that contribute to failure. . Following is a bibliographic methodological design, especially in David Ausubel. We used the field research, through questionnaire application, to investigate the theme. We conclude that the high failure rates in the discipline are justified by the lack of previous knowledge referenced in the Theory of Meaningful Learning. Also evident as contributing reasons for disapproval: the difficulty in reconciling work with studies, the evaluation criteria and the teaching methodology of the discipline. Keywords: Disapproval. Meaningful Learning Theory. Calculation. Curriculum. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/13529 10.34179/revisem.v5i2.13529 |
url |
https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/13529 |
identifier_str_mv |
10.34179/revisem.v5i2.13529 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/13529/10904 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Daiane Menezes , Anderson Luiz Tedesco https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Daiane Menezes , Anderson Luiz Tedesco https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; v. 5 n. 2 (2020): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 364-379 Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 5 No. 2 (2020): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 364-379 Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 5 Núm. 2 (2020): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 364-379 Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 5 No. 2 (2020): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 364-379 2525-5444 reponame:Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática |
collection |
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1754644460769116160 |