(Re) thinking discipline calculation: an analysis from the student conception about the previous knowledge needed

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Menezes , Daiane
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Tedesco, Anderson Luiz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática
Texto Completo: https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/13529
Resumo: This research is about reflecting on the failure rates in the Calculus I discipline at the Chapecó Region Community University based on the Theory of Meaningful Learning. The objective is to understand the reasons for the high failure rate, investigating the possibility of students' lack of prior knowledge, constituting a relevant factor that justifies failure in the discipline, and seeking other possible reasons that contribute to failure. . Following is a bibliographic methodological design, especially in David Ausubel. We used the field research, through questionnaire application, to investigate the theme. We conclude that the high failure rates in the discipline are justified by the lack of previous knowledge referenced in the Theory of Meaningful Learning. Also evident as contributing reasons for disapproval: the difficulty in reconciling work with studies, the evaluation criteria and the teaching methodology of the discipline. Keywords: Disapproval. Meaningful Learning Theory. Calculation. Curriculum.
id UFS-6_793ca6c83db3467980adac813c0af18f
oai_identifier_str oai:ojs.seer.ufs.br:article/13529
network_acronym_str UFS-6
network_name_str Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática
repository_id_str
spelling (Re) thinking discipline calculation: an analysis from the student conception about the previous knowledge needed(Re)Pensar o Currículo em Cálculo fundamentado na Teoria da Aprendizagem SignificativaThis research is about reflecting on the failure rates in the Calculus I discipline at the Chapecó Region Community University based on the Theory of Meaningful Learning. The objective is to understand the reasons for the high failure rate, investigating the possibility of students' lack of prior knowledge, constituting a relevant factor that justifies failure in the discipline, and seeking other possible reasons that contribute to failure. . Following is a bibliographic methodological design, especially in David Ausubel. We used the field research, through questionnaire application, to investigate the theme. We conclude that the high failure rates in the discipline are justified by the lack of previous knowledge referenced in the Theory of Meaningful Learning. Also evident as contributing reasons for disapproval: the difficulty in reconciling work with studies, the evaluation criteria and the teaching methodology of the discipline. Keywords: Disapproval. Meaningful Learning Theory. Calculation. Curriculum.T rata-se nesta pesquisa de refletir sobre os índices de reprovação na disciplina de Cálculo I na Universidade Comunitária da Região de Chapecó fundamentado na Teoria da Aprendizagem Significativa. O objetivo é entender os motivos do alto índice de reprovação, investigando a possibilidade da ausência de conhecimento prévio, por parte dos estudantes, se constituir como um fator relevante que justifique o insucesso na disciplina, além de buscar outros possíveis motivos que contribuam para a reprovação. Segue um delineamento metodológico bibliográfico, principalmente em David Ausubel. Utilizamos da pesquisa de campo, via aplicação de questionário, para investigação do tema. Concluímos que os altos índices de reprovação na disciplina se justificam pela falta de conhecimento prévio referenciada na Teoria da Aprendizagem Significativa. Também se evidenciam como motivos contribuintes para reprovação: a dificuldade em conciliar trabalho com estudos, os critérios de avaliação e a metodologia de ensino da disciplina. Palavras-chave: Reprovação. Teoria da Aprendizagem Significativa. Cálculo. Currículo. Universidade Federal de Sergipe2020-09-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/1352910.34179/revisem.v5i2.13529Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; v. 5 n. 2 (2020): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 364-379Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 5 No. 2 (2020): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 364-379Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 5 Núm. 2 (2020): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 364-379Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 5 No. 2 (2020): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 364-3792525-5444reponame:Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/13529/10904Copyright (c) 2020 Daiane Menezes , Anderson Luiz Tedescohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMenezes , Daiane Tedesco, Anderson Luiz2020-09-19T17:57:47Zoai:ojs.seer.ufs.br:article/13529Revistahttps://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/oai2525-54442525-5444opendoar:2020-09-19T17:57:47Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv (Re) thinking discipline calculation: an analysis from the student conception about the previous knowledge needed
(Re)Pensar o Currículo em Cálculo fundamentado na Teoria da Aprendizagem Significativa
title (Re) thinking discipline calculation: an analysis from the student conception about the previous knowledge needed
spellingShingle (Re) thinking discipline calculation: an analysis from the student conception about the previous knowledge needed
Menezes , Daiane
title_short (Re) thinking discipline calculation: an analysis from the student conception about the previous knowledge needed
title_full (Re) thinking discipline calculation: an analysis from the student conception about the previous knowledge needed
title_fullStr (Re) thinking discipline calculation: an analysis from the student conception about the previous knowledge needed
title_full_unstemmed (Re) thinking discipline calculation: an analysis from the student conception about the previous knowledge needed
title_sort (Re) thinking discipline calculation: an analysis from the student conception about the previous knowledge needed
author Menezes , Daiane
author_facet Menezes , Daiane
Tedesco, Anderson Luiz
author_role author
author2 Tedesco, Anderson Luiz
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Menezes , Daiane
Tedesco, Anderson Luiz
description This research is about reflecting on the failure rates in the Calculus I discipline at the Chapecó Region Community University based on the Theory of Meaningful Learning. The objective is to understand the reasons for the high failure rate, investigating the possibility of students' lack of prior knowledge, constituting a relevant factor that justifies failure in the discipline, and seeking other possible reasons that contribute to failure. . Following is a bibliographic methodological design, especially in David Ausubel. We used the field research, through questionnaire application, to investigate the theme. We conclude that the high failure rates in the discipline are justified by the lack of previous knowledge referenced in the Theory of Meaningful Learning. Also evident as contributing reasons for disapproval: the difficulty in reconciling work with studies, the evaluation criteria and the teaching methodology of the discipline. Keywords: Disapproval. Meaningful Learning Theory. Calculation. Curriculum.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/13529
10.34179/revisem.v5i2.13529
url https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/13529
identifier_str_mv 10.34179/revisem.v5i2.13529
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/13529/10904
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Daiane Menezes , Anderson Luiz Tedesco
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Daiane Menezes , Anderson Luiz Tedesco
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
dc.source.none.fl_str_mv Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; v. 5 n. 2 (2020): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 364-379
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 5 No. 2 (2020): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 364-379
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 5 Núm. 2 (2020): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 364-379
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 5 No. 2 (2020): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 364-379
2525-5444
reponame:Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática
collection Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1754644460769116160