DIGITAL TECHNOLOGIES AND PRODUCTION OF DIDACTIC VIDEOS IN THE FORMATION OF MATHEMATICS TEACHERS IN PUBLIC INSTITUTIONS IN CEARÁ

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Bruna
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Nascimento da Silva, Márcio, Fernandes Fontenele, Francisca Cláudia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática
Texto Completo: https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/16050
Resumo: This article is motivated to identify how the presencial courses in Mathematics from public institutions in the state of Ceará deal with knowledge related to Digital Technologies (DT) and, in particular, the production of didactic videos. To this end, we proceeded with the consultation of the Course Pedagogical Projects (CPP) and online questionnaires applied to the coordinators of the respective courses, which characterizes, according to Creswell (2010), a mixed research (quantitative and qualitative) with a triangulation approach concomitant. In all, thirteen courses and their respective CPP were identified. In the application of the questionnaire, nine courses were returned by their coordinators. With the analysis of the CPP and the responses to the questionnaire, it is clear that there is a lot of ground to advance with regard to the use of DT and videos during the initial training of the mathematics teacher in Ceará. In addition, the course representatives left some clues that can be starting points for other research, investigating the possibilities and contexts in Mathematics degree courses in the state of Ceará.
id UFS-6_917f69e1ce22d2d03182497b50cf3e05
oai_identifier_str oai:ojs.seer.ufs.br:article/16050
network_acronym_str UFS-6
network_name_str Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática
repository_id_str
spelling DIGITAL TECHNOLOGIES AND PRODUCTION OF DIDACTIC VIDEOS IN THE FORMATION OF MATHEMATICS TEACHERS IN PUBLIC INSTITUTIONS IN CEARÁTECNOLOGIAS DIGITAIS E PRODUÇÃO DE VÍDEOS DIDÁTICOS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA NAS INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DO CEARÁThis article is motivated to identify how the presencial courses in Mathematics from public institutions in the state of Ceará deal with knowledge related to Digital Technologies (DT) and, in particular, the production of didactic videos. To this end, we proceeded with the consultation of the Course Pedagogical Projects (CPP) and online questionnaires applied to the coordinators of the respective courses, which characterizes, according to Creswell (2010), a mixed research (quantitative and qualitative) with a triangulation approach concomitant. In all, thirteen courses and their respective CPP were identified. In the application of the questionnaire, nine courses were returned by their coordinators. With the analysis of the CPP and the responses to the questionnaire, it is clear that there is a lot of ground to advance with regard to the use of DT and videos during the initial training of the mathematics teacher in Ceará. In addition, the course representatives left some clues that can be starting points for other research, investigating the possibilities and contexts in Mathematics degree courses in the state of Ceará.Este artigo tem como motivação identificar como os cursos presenciais de licenciatura em Matemática de instituições públicas do estado do Ceará lidam com os saberes ligados às Tecnologias Digitais (TD) e, em especial, a produção de vídeos didáticos. Para tanto, procedemos com a consulta aos Projetos Pedagógicos de Curso (PPC) e a questionários online aplicados aos coordenadores dos respectivos cursos, o que caracteriza, segundo Creswell (2010), uma pesquisa de caráter misto (quantitativa e qualitativa) com abordagem de triangulação concomitante. Ao todo foram identificados treze cursos e seus respectivos PPC. Na aplicação do questionário, houve retorno de nove cursos por meio de seus coordenadores. Com a análise dos PPC e das respostas ao questionário, percebe-se que há bastante terreno para avançar no que se refere ao uso de TD e de vídeos durante a formação inicial do professor de Matemática no Ceará. Além disso, os representantes dos cursos deixaram algumas pistas que podem ser pontos de partida para outras pesquisas, investigando as possibilidades e cenários nos cursos de licenciatura em Matemática no estado do Ceará.Universidade Federal de Sergipe2022-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/1605010.34179/revisem.v7i2.16050Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; v. 7 n. 2 (2022): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 77-96Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 7 No. 2 (2022): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 77-96Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 7 Núm. 2 (2022): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 77-96Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 7 No. 2 (2022): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 77-962525-5444reponame:Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/16050/13182Copyright (c) 2022 Bruna Rodrigues, Márcio Nascimento da Silva, Francisca Cláudia Fernandes Fontenelehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, BrunaNascimento da Silva, Márcio Fernandes Fontenele, Francisca Cláudia2022-12-01T12:49:34Zoai:ojs.seer.ufs.br:article/16050Revistahttps://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/oai2525-54442525-5444opendoar:2022-12-01T12:49:34Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv DIGITAL TECHNOLOGIES AND PRODUCTION OF DIDACTIC VIDEOS IN THE FORMATION OF MATHEMATICS TEACHERS IN PUBLIC INSTITUTIONS IN CEARÁ
TECNOLOGIAS DIGITAIS E PRODUÇÃO DE VÍDEOS DIDÁTICOS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA NAS INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DO CEARÁ
title DIGITAL TECHNOLOGIES AND PRODUCTION OF DIDACTIC VIDEOS IN THE FORMATION OF MATHEMATICS TEACHERS IN PUBLIC INSTITUTIONS IN CEARÁ
spellingShingle DIGITAL TECHNOLOGIES AND PRODUCTION OF DIDACTIC VIDEOS IN THE FORMATION OF MATHEMATICS TEACHERS IN PUBLIC INSTITUTIONS IN CEARÁ
Rodrigues, Bruna
title_short DIGITAL TECHNOLOGIES AND PRODUCTION OF DIDACTIC VIDEOS IN THE FORMATION OF MATHEMATICS TEACHERS IN PUBLIC INSTITUTIONS IN CEARÁ
title_full DIGITAL TECHNOLOGIES AND PRODUCTION OF DIDACTIC VIDEOS IN THE FORMATION OF MATHEMATICS TEACHERS IN PUBLIC INSTITUTIONS IN CEARÁ
title_fullStr DIGITAL TECHNOLOGIES AND PRODUCTION OF DIDACTIC VIDEOS IN THE FORMATION OF MATHEMATICS TEACHERS IN PUBLIC INSTITUTIONS IN CEARÁ
title_full_unstemmed DIGITAL TECHNOLOGIES AND PRODUCTION OF DIDACTIC VIDEOS IN THE FORMATION OF MATHEMATICS TEACHERS IN PUBLIC INSTITUTIONS IN CEARÁ
title_sort DIGITAL TECHNOLOGIES AND PRODUCTION OF DIDACTIC VIDEOS IN THE FORMATION OF MATHEMATICS TEACHERS IN PUBLIC INSTITUTIONS IN CEARÁ
author Rodrigues, Bruna
author_facet Rodrigues, Bruna
Nascimento da Silva, Márcio
Fernandes Fontenele, Francisca Cláudia
author_role author
author2 Nascimento da Silva, Márcio
Fernandes Fontenele, Francisca Cláudia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Bruna
Nascimento da Silva, Márcio
Fernandes Fontenele, Francisca Cláudia
description This article is motivated to identify how the presencial courses in Mathematics from public institutions in the state of Ceará deal with knowledge related to Digital Technologies (DT) and, in particular, the production of didactic videos. To this end, we proceeded with the consultation of the Course Pedagogical Projects (CPP) and online questionnaires applied to the coordinators of the respective courses, which characterizes, according to Creswell (2010), a mixed research (quantitative and qualitative) with a triangulation approach concomitant. In all, thirteen courses and their respective CPP were identified. In the application of the questionnaire, nine courses were returned by their coordinators. With the analysis of the CPP and the responses to the questionnaire, it is clear that there is a lot of ground to advance with regard to the use of DT and videos during the initial training of the mathematics teacher in Ceará. In addition, the course representatives left some clues that can be starting points for other research, investigating the possibilities and contexts in Mathematics degree courses in the state of Ceará.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/16050
10.34179/revisem.v7i2.16050
url https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/16050
identifier_str_mv 10.34179/revisem.v7i2.16050
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/16050/13182
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
dc.source.none.fl_str_mv Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; v. 7 n. 2 (2022): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 77-96
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 7 No. 2 (2022): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 77-96
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 7 Núm. 2 (2022): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 77-96
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 7 No. 2 (2022): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 77-96
2525-5444
reponame:Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática
collection Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1754644461182255104