DIGITAL TECHNOLOGIES AND PRODUCTION OF DIDACTIC VIDEOS IN THE FORMATION OF MATHEMATICS TEACHERS IN PUBLIC INSTITUTIONS IN CEARÁ
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática |
Texto Completo: | https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/16050 |
Resumo: | This article is motivated to identify how the presencial courses in Mathematics from public institutions in the state of Ceará deal with knowledge related to Digital Technologies (DT) and, in particular, the production of didactic videos. To this end, we proceeded with the consultation of the Course Pedagogical Projects (CPP) and online questionnaires applied to the coordinators of the respective courses, which characterizes, according to Creswell (2010), a mixed research (quantitative and qualitative) with a triangulation approach concomitant. In all, thirteen courses and their respective CPP were identified. In the application of the questionnaire, nine courses were returned by their coordinators. With the analysis of the CPP and the responses to the questionnaire, it is clear that there is a lot of ground to advance with regard to the use of DT and videos during the initial training of the mathematics teacher in Ceará. In addition, the course representatives left some clues that can be starting points for other research, investigating the possibilities and contexts in Mathematics degree courses in the state of Ceará. |
id |
UFS-6_917f69e1ce22d2d03182497b50cf3e05 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.seer.ufs.br:article/16050 |
network_acronym_str |
UFS-6 |
network_name_str |
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática |
repository_id_str |
|
spelling |
DIGITAL TECHNOLOGIES AND PRODUCTION OF DIDACTIC VIDEOS IN THE FORMATION OF MATHEMATICS TEACHERS IN PUBLIC INSTITUTIONS IN CEARÁTECNOLOGIAS DIGITAIS E PRODUÇÃO DE VÍDEOS DIDÁTICOS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA NAS INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DO CEARÁThis article is motivated to identify how the presencial courses in Mathematics from public institutions in the state of Ceará deal with knowledge related to Digital Technologies (DT) and, in particular, the production of didactic videos. To this end, we proceeded with the consultation of the Course Pedagogical Projects (CPP) and online questionnaires applied to the coordinators of the respective courses, which characterizes, according to Creswell (2010), a mixed research (quantitative and qualitative) with a triangulation approach concomitant. In all, thirteen courses and their respective CPP were identified. In the application of the questionnaire, nine courses were returned by their coordinators. With the analysis of the CPP and the responses to the questionnaire, it is clear that there is a lot of ground to advance with regard to the use of DT and videos during the initial training of the mathematics teacher in Ceará. In addition, the course representatives left some clues that can be starting points for other research, investigating the possibilities and contexts in Mathematics degree courses in the state of Ceará.Este artigo tem como motivação identificar como os cursos presenciais de licenciatura em Matemática de instituições públicas do estado do Ceará lidam com os saberes ligados às Tecnologias Digitais (TD) e, em especial, a produção de vídeos didáticos. Para tanto, procedemos com a consulta aos Projetos Pedagógicos de Curso (PPC) e a questionários online aplicados aos coordenadores dos respectivos cursos, o que caracteriza, segundo Creswell (2010), uma pesquisa de caráter misto (quantitativa e qualitativa) com abordagem de triangulação concomitante. Ao todo foram identificados treze cursos e seus respectivos PPC. Na aplicação do questionário, houve retorno de nove cursos por meio de seus coordenadores. Com a análise dos PPC e das respostas ao questionário, percebe-se que há bastante terreno para avançar no que se refere ao uso de TD e de vídeos durante a formação inicial do professor de Matemática no Ceará. Além disso, os representantes dos cursos deixaram algumas pistas que podem ser pontos de partida para outras pesquisas, investigando as possibilidades e cenários nos cursos de licenciatura em Matemática no estado do Ceará.Universidade Federal de Sergipe2022-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/1605010.34179/revisem.v7i2.16050Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; v. 7 n. 2 (2022): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 77-96Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 7 No. 2 (2022): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 77-96Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 7 Núm. 2 (2022): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 77-96Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 7 No. 2 (2022): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 77-962525-5444reponame:Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/16050/13182Copyright (c) 2022 Bruna Rodrigues, Márcio Nascimento da Silva, Francisca Cláudia Fernandes Fontenelehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, BrunaNascimento da Silva, Márcio Fernandes Fontenele, Francisca Cláudia2022-12-01T12:49:34Zoai:ojs.seer.ufs.br:article/16050Revistahttps://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/oai2525-54442525-5444opendoar:2022-12-01T12:49:34Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
DIGITAL TECHNOLOGIES AND PRODUCTION OF DIDACTIC VIDEOS IN THE FORMATION OF MATHEMATICS TEACHERS IN PUBLIC INSTITUTIONS IN CEARÁ TECNOLOGIAS DIGITAIS E PRODUÇÃO DE VÍDEOS DIDÁTICOS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA NAS INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DO CEARÁ |
title |
DIGITAL TECHNOLOGIES AND PRODUCTION OF DIDACTIC VIDEOS IN THE FORMATION OF MATHEMATICS TEACHERS IN PUBLIC INSTITUTIONS IN CEARÁ |
spellingShingle |
DIGITAL TECHNOLOGIES AND PRODUCTION OF DIDACTIC VIDEOS IN THE FORMATION OF MATHEMATICS TEACHERS IN PUBLIC INSTITUTIONS IN CEARÁ Rodrigues, Bruna |
title_short |
DIGITAL TECHNOLOGIES AND PRODUCTION OF DIDACTIC VIDEOS IN THE FORMATION OF MATHEMATICS TEACHERS IN PUBLIC INSTITUTIONS IN CEARÁ |
title_full |
DIGITAL TECHNOLOGIES AND PRODUCTION OF DIDACTIC VIDEOS IN THE FORMATION OF MATHEMATICS TEACHERS IN PUBLIC INSTITUTIONS IN CEARÁ |
title_fullStr |
DIGITAL TECHNOLOGIES AND PRODUCTION OF DIDACTIC VIDEOS IN THE FORMATION OF MATHEMATICS TEACHERS IN PUBLIC INSTITUTIONS IN CEARÁ |
title_full_unstemmed |
DIGITAL TECHNOLOGIES AND PRODUCTION OF DIDACTIC VIDEOS IN THE FORMATION OF MATHEMATICS TEACHERS IN PUBLIC INSTITUTIONS IN CEARÁ |
title_sort |
DIGITAL TECHNOLOGIES AND PRODUCTION OF DIDACTIC VIDEOS IN THE FORMATION OF MATHEMATICS TEACHERS IN PUBLIC INSTITUTIONS IN CEARÁ |
author |
Rodrigues, Bruna |
author_facet |
Rodrigues, Bruna Nascimento da Silva, Márcio Fernandes Fontenele, Francisca Cláudia |
author_role |
author |
author2 |
Nascimento da Silva, Márcio Fernandes Fontenele, Francisca Cláudia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Bruna Nascimento da Silva, Márcio Fernandes Fontenele, Francisca Cláudia |
description |
This article is motivated to identify how the presencial courses in Mathematics from public institutions in the state of Ceará deal with knowledge related to Digital Technologies (DT) and, in particular, the production of didactic videos. To this end, we proceeded with the consultation of the Course Pedagogical Projects (CPP) and online questionnaires applied to the coordinators of the respective courses, which characterizes, according to Creswell (2010), a mixed research (quantitative and qualitative) with a triangulation approach concomitant. In all, thirteen courses and their respective CPP were identified. In the application of the questionnaire, nine courses were returned by their coordinators. With the analysis of the CPP and the responses to the questionnaire, it is clear that there is a lot of ground to advance with regard to the use of DT and videos during the initial training of the mathematics teacher in Ceará. In addition, the course representatives left some clues that can be starting points for other research, investigating the possibilities and contexts in Mathematics degree courses in the state of Ceará. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/16050 10.34179/revisem.v7i2.16050 |
url |
https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/16050 |
identifier_str_mv |
10.34179/revisem.v7i2.16050 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/16050/13182 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; v. 7 n. 2 (2022): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 77-96 Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 7 No. 2 (2022): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 77-96 Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 7 Núm. 2 (2022): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 77-96 Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 7 No. 2 (2022): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 77-96 2525-5444 reponame:Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática |
collection |
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1754644461182255104 |