Comunidade de Prática de Professoras que Ensinam Matemática: um coletivo de desenvolvimento profissional docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática |
Texto Completo: | https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/13055 |
Resumo: | This paper addresses a collective of teachers that emerged and is maintained at the school where they work. Our goal is to reflect on this collective in the context of ways interaction between members and on how these ways are related with their professional development. The data production involved observation of group meetings and individual interviews. Our results indicate the characterization of the a group as a Community of Practice, in which the dimensions of identity and vulnerability, are related, respectively, with the following aspects of professional development: recognition of the school as an environment of knowledge production, reflections on content knowledge for teaching. Keywords: Communities of Practice. Teaching Identity. Teachers’ Professionality. |
id |
UFS-6_ed12b171f8ca3f3bdab641bc41c1438b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.seer.ufs.br:article/13055 |
network_acronym_str |
UFS-6 |
network_name_str |
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática |
repository_id_str |
|
spelling |
Comunidade de Prática de Professoras que Ensinam Matemática: um coletivo de desenvolvimento profissional docenteThis paper addresses a collective of teachers that emerged and is maintained at the school where they work. Our goal is to reflect on this collective in the context of ways interaction between members and on how these ways are related with their professional development. The data production involved observation of group meetings and individual interviews. Our results indicate the characterization of the a group as a Community of Practice, in which the dimensions of identity and vulnerability, are related, respectively, with the following aspects of professional development: recognition of the school as an environment of knowledge production, reflections on content knowledge for teaching. Keywords: Communities of Practice. Teaching Identity. Teachers’ Professionality.Este artigo aborda um coletivo de professoras que surgiu e se mantém na escola em que trabalham. Nosso objetivo é refletir sobre esse coletivo no contexto dos modos de interação entre as membras e como esses se relacionam com seu desenvolvimento profissional. A produção de dados se deu por meio da observação de encontros do grupo e de entrevistas individuais. Nossos resultados indicam a caracterização do grupo como uma Comunidade de Prática, em que as dimensões de identidade e de vulnerabilidade, se relacionam, respectivamente, com os seguintes aspectos de desenvolvimento profissional: reconhecimento da escola como espaço de produção de conhecimento, reflexões sobre saberes de conteúdo matemático para o ensino. Palavras-chave: Comunidades de Prática. Identidade Docente. Profissionalidade Docente.Universidade Federal de Sergipe2020-09-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/1305510.34179/revisem.v5i2.13055Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; v. 5 n. 2 (2020): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 266-285Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 5 No. 2 (2020): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 266-285Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 5 Núm. 2 (2020): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 266-285Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 5 No. 2 (2020): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 266-2852525-5444reponame:Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/13055/10900Copyright (c) 2020 Fabio Menezes Silva, Victor Giraldo, Wellerson Quintaneirohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Fabio MenezesGiraldo, VictorQuintaneiro, Wellerson2020-09-19T17:59:43Zoai:ojs.seer.ufs.br:article/13055Revistahttps://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/oai2525-54442525-5444opendoar:2020-09-19T17:59:43Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Comunidade de Prática de Professoras que Ensinam Matemática: um coletivo de desenvolvimento profissional docente |
title |
Comunidade de Prática de Professoras que Ensinam Matemática: um coletivo de desenvolvimento profissional docente |
spellingShingle |
Comunidade de Prática de Professoras que Ensinam Matemática: um coletivo de desenvolvimento profissional docente Silva, Fabio Menezes |
title_short |
Comunidade de Prática de Professoras que Ensinam Matemática: um coletivo de desenvolvimento profissional docente |
title_full |
Comunidade de Prática de Professoras que Ensinam Matemática: um coletivo de desenvolvimento profissional docente |
title_fullStr |
Comunidade de Prática de Professoras que Ensinam Matemática: um coletivo de desenvolvimento profissional docente |
title_full_unstemmed |
Comunidade de Prática de Professoras que Ensinam Matemática: um coletivo de desenvolvimento profissional docente |
title_sort |
Comunidade de Prática de Professoras que Ensinam Matemática: um coletivo de desenvolvimento profissional docente |
author |
Silva, Fabio Menezes |
author_facet |
Silva, Fabio Menezes Giraldo, Victor Quintaneiro, Wellerson |
author_role |
author |
author2 |
Giraldo, Victor Quintaneiro, Wellerson |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Fabio Menezes Giraldo, Victor Quintaneiro, Wellerson |
description |
This paper addresses a collective of teachers that emerged and is maintained at the school where they work. Our goal is to reflect on this collective in the context of ways interaction between members and on how these ways are related with their professional development. The data production involved observation of group meetings and individual interviews. Our results indicate the characterization of the a group as a Community of Practice, in which the dimensions of identity and vulnerability, are related, respectively, with the following aspects of professional development: recognition of the school as an environment of knowledge production, reflections on content knowledge for teaching. Keywords: Communities of Practice. Teaching Identity. Teachers’ Professionality. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/13055 10.34179/revisem.v5i2.13055 |
url |
https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/13055 |
identifier_str_mv |
10.34179/revisem.v5i2.13055 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/13055/10900 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Fabio Menezes Silva, Victor Giraldo, Wellerson Quintaneiro https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Fabio Menezes Silva, Victor Giraldo, Wellerson Quintaneiro https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; v. 5 n. 2 (2020): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 266-285 Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 5 No. 2 (2020): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 266-285 Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 5 Núm. 2 (2020): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 266-285 Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 5 No. 2 (2020): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 266-285 2525-5444 reponame:Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática |
collection |
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1754644460705153024 |