Bad boy, good girl? How teachers evaluate students
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2001 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Estudos Feministas |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X2001000200013 |
Resumo: | This article is based on a qualitative research in an elementary school at São Paulo, Brazil, and discusses the academic evaluation of pupils, searching if teacher’s opinions about masculinity and femininity affect her/his judgments. The text concludes that it is time to reflect upon these topics in the educational field, because gender inequalities and hierarchies are powerful interferences on the evaluation processes used in most Brazilian elementary schools. |
id |
UFSC-11_3bb6246422cf17a6f842f9960775cdc1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/9636 |
network_acronym_str |
UFSC-11 |
network_name_str |
Revista Estudos Feministas |
repository_id_str |
|
spelling |
Bad boy, good girl? How teachers evaluate studentsMAU ALUNO, BOA ALUNA? COMO AS PROFESSORAS AVALIAM MENINOS E MENINASThis article is based on a qualitative research in an elementary school at São Paulo, Brazil, and discusses the academic evaluation of pupils, searching if teacher’s opinions about masculinity and femininity affect her/his judgments. The text concludes that it is time to reflect upon these topics in the educational field, because gender inequalities and hierarchies are powerful interferences on the evaluation processes used in most Brazilian elementary schools.Baseado em pesquisa qualitativa numa escola pública de ensino fundamental de São Paulo, o artigo discute os critérios de avaliação escolar das professoras, apontando em que medida suas opiniões sobre masculinidade e feminilidade interferiam em seus julgamentos e o que era mais valorizado no comportamento de meninas e meninos. Conclui pela urgência de promover essa reflexão no campo educacional, pois, se já eram marcantes em sistemas de avaliação mais formalizados, com testes, atribuição de notas e organização da escola em séries, as hierarquias de gênero parecem tornar-se mais poderosas nas chamadas avaliações de processo, em curso na maioria das escolas brasileiras, a partir do sistema de ciclos.Universidade Federal de Santa Catarina2001-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X200100020001310.1590/S0104-026X2001000200013Revista Estudos Feministas; Vol. 9 No. 2 (2001); 554Revista Estudos Feministas; Vol. 9 Núm. 2 (2001); 554Revista Estudos Feministas; v. 9 n. 2 (2001); 5541806-95840104-026Xreponame:Revista Estudos Feministasinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X2001000200013/8866Copyright (c) 2018 Revista Estudos Feministasinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Marília2022-11-21T14:23:24Zoai:periodicos.ufsc.br:article/9636Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/oai||ref@cfh.ufsc.br1806-95840104-026Xopendoar:2022-11-21T11:37:37.137225Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Bad boy, good girl? How teachers evaluate students MAU ALUNO, BOA ALUNA? COMO AS PROFESSORAS AVALIAM MENINOS E MENINAS |
title |
Bad boy, good girl? How teachers evaluate students |
spellingShingle |
Bad boy, good girl? How teachers evaluate students Carvalho, Marília |
title_short |
Bad boy, good girl? How teachers evaluate students |
title_full |
Bad boy, good girl? How teachers evaluate students |
title_fullStr |
Bad boy, good girl? How teachers evaluate students |
title_full_unstemmed |
Bad boy, good girl? How teachers evaluate students |
title_sort |
Bad boy, good girl? How teachers evaluate students |
author |
Carvalho, Marília |
author_facet |
Carvalho, Marília |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Marília |
description |
This article is based on a qualitative research in an elementary school at São Paulo, Brazil, and discusses the academic evaluation of pupils, searching if teacher’s opinions about masculinity and femininity affect her/his judgments. The text concludes that it is time to reflect upon these topics in the educational field, because gender inequalities and hierarchies are powerful interferences on the evaluation processes used in most Brazilian elementary schools. |
publishDate |
2001 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2001-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X2001000200013 10.1590/S0104-026X2001000200013 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X2001000200013 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0104-026X2001000200013 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X2001000200013/8866 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Estudos Feministas info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Estudos Feministas |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Estudos Feministas; Vol. 9 No. 2 (2001); 554 Revista Estudos Feministas; Vol. 9 Núm. 2 (2001); 554 Revista Estudos Feministas; v. 9 n. 2 (2001); 554 1806-9584 0104-026X reponame:Revista Estudos Feministas instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Revista Estudos Feministas |
collection |
Revista Estudos Feministas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ref@cfh.ufsc.br |
_version_ |
1789435247355494400 |