Bad boy, good girl? How teachers evaluate students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Marília
Data de Publicação: 2001
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Estudos Feministas
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X2001000200013
Resumo: This article is based on a qualitative research in an elementary school at São Paulo, Brazil, and discusses the academic evaluation of pupils, searching if teacher’s opinions about masculinity and femininity affect her/his judgments. The text concludes that it is time to reflect upon these topics in the educational field, because gender inequalities and hierarchies are powerful interferences on the evaluation processes used in most Brazilian elementary schools.
id UFSC-11_3bb6246422cf17a6f842f9960775cdc1
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/9636
network_acronym_str UFSC-11
network_name_str Revista Estudos Feministas
repository_id_str
spelling Bad boy, good girl? How teachers evaluate studentsMAU ALUNO, BOA ALUNA? COMO AS PROFESSORAS AVALIAM MENINOS E MENINASThis article is based on a qualitative research in an elementary school at São Paulo, Brazil, and discusses the academic evaluation of pupils, searching if teacher’s opinions about masculinity and femininity affect her/his judgments. The text concludes that it is time to reflect upon these topics in the educational field, because gender inequalities and hierarchies are powerful interferences on the evaluation processes used in most Brazilian elementary schools.Baseado em pesquisa qualitativa numa escola pública de ensino fundamental de São Paulo, o artigo discute os critérios de avaliação escolar das professoras, apontando em que medida suas opiniões sobre masculinidade e feminilidade interferiam em seus julgamentos e o que era mais valorizado no comportamento de meninas e meninos. Conclui pela urgência de promover essa reflexão no campo educacional, pois, se já eram marcantes em sistemas de avaliação mais formalizados, com testes, atribuição de notas e organização da escola em séries, as hierarquias de gênero parecem tornar-se mais poderosas nas chamadas avaliações de processo, em curso na maioria das escolas brasileiras, a partir do sistema de ciclos.Universidade Federal de Santa Catarina2001-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X200100020001310.1590/S0104-026X2001000200013Revista Estudos Feministas; Vol. 9 No. 2 (2001); 554Revista Estudos Feministas; Vol. 9 Núm. 2 (2001); 554Revista Estudos Feministas; v. 9 n. 2 (2001); 5541806-95840104-026Xreponame:Revista Estudos Feministasinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X2001000200013/8866Copyright (c) 2018 Revista Estudos Feministasinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Marília2022-11-21T14:23:24Zoai:periodicos.ufsc.br:article/9636Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/oai||ref@cfh.ufsc.br1806-95840104-026Xopendoar:2022-11-21T11:37:37.137225Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)true
dc.title.none.fl_str_mv Bad boy, good girl? How teachers evaluate students
MAU ALUNO, BOA ALUNA? COMO AS PROFESSORAS AVALIAM MENINOS E MENINAS
title Bad boy, good girl? How teachers evaluate students
spellingShingle Bad boy, good girl? How teachers evaluate students
Carvalho, Marília
title_short Bad boy, good girl? How teachers evaluate students
title_full Bad boy, good girl? How teachers evaluate students
title_fullStr Bad boy, good girl? How teachers evaluate students
title_full_unstemmed Bad boy, good girl? How teachers evaluate students
title_sort Bad boy, good girl? How teachers evaluate students
author Carvalho, Marília
author_facet Carvalho, Marília
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Marília
description This article is based on a qualitative research in an elementary school at São Paulo, Brazil, and discusses the academic evaluation of pupils, searching if teacher’s opinions about masculinity and femininity affect her/his judgments. The text concludes that it is time to reflect upon these topics in the educational field, because gender inequalities and hierarchies are powerful interferences on the evaluation processes used in most Brazilian elementary schools.
publishDate 2001
dc.date.none.fl_str_mv 2001-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X2001000200013
10.1590/S0104-026X2001000200013
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X2001000200013
identifier_str_mv 10.1590/S0104-026X2001000200013
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X2001000200013/8866
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Estudos Feministas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Estudos Feministas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista Estudos Feministas; Vol. 9 No. 2 (2001); 554
Revista Estudos Feministas; Vol. 9 Núm. 2 (2001); 554
Revista Estudos Feministas; v. 9 n. 2 (2001); 554
1806-9584
0104-026X
reponame:Revista Estudos Feministas
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Revista Estudos Feministas
collection Revista Estudos Feministas
repository.name.fl_str_mv Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||ref@cfh.ufsc.br
_version_ 1789435247355494400