Lugones and the Darkening of History Teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Janaina Guimarães da Fonseca e
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Estudos Feministas
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/85047
Resumo: In this article I present theoretical discussions about history teaching performed by and about black women, for which the concept of gender coloniality, elaborated by María Lugones is essential. And then I analyze some activities of history teaching in a decolonial perspective, with the use of audiovisuals protagonized by black women, applied in the Dom Mota School, in the city of Nazaré da Mata, Pernambuco.
id UFSC-11_7c321d6e00a8c541b1393b35a9622a1d
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/85047
network_acronym_str UFSC-11
network_name_str Revista Estudos Feministas
repository_id_str
spelling Lugones and the Darkening of History TeachingLugones y el oscurecimiento de la enseñanza de historiaLugones e o escurecer do ensino de históriamulheres negrasdecolonialidaderesistênciasMaría Lugonesmujeres negrasdecolonialidadresistenciasMaría LugonesBlack WomenDecolonialitieResistancesMaría LugonesIn this article I present theoretical discussions about history teaching performed by and about black women, for which the concept of gender coloniality, elaborated by María Lugones is essential. And then I analyze some activities of history teaching in a decolonial perspective, with the use of audiovisuals protagonized by black women, applied in the Dom Mota School, in the city of Nazaré da Mata, Pernambuco.En este artículo, presento las discusiones teóricas sobre la enseñanza de la historia realizada por y sobre las mujeres negras, para las cuales el concepto de colonialidad de género elaborado por María Lugones, es esencial. Luego, analizo algunas actividades de enseñanza de la historia en una perspectiva decolonial, con el uso de audiovisuales interpretados por mujeres negras, aplicados en la Escuela Dom Mota, en la ciudad de Nazaré da Mata, Pernambuco.Neste artigo, apresento discussões teóricas sobre o ensino de história realizado por e sobre mulheres negras para as quais o conceito de colonialidade de gênero, elaborado por María Lugones, é imprescindível. E em seguida, analiso algumas atividades do ensino de história numa perspectiva decolonial, com o uso de audiovisuais protagonizados por mulheres negras, aplicadas na Escola Dom Mota, na Cidade de Nazaré da Mata, em Pernambuco.Universidade Federal de Santa Catarina2022-05-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/8504710.1590/1806-9584-2022v30n185047Revista Estudos Feministas; Vol. 30 No. 1 (2022)Revista Estudos Feministas; Vol. 30 Núm. 1 (2022)Revista Estudos Feministas; v. 30 n. 1 (2022)1806-95840104-026Xreponame:Revista Estudos Feministasinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/85047/48719Copyright (c) 2022 Revista Estudos Feministashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Janaina Guimarães da Fonseca e2022-05-23T21:00:11Zoai:periodicos.ufsc.br:article/85047Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/oai||ref@cfh.ufsc.br1806-95840104-026Xopendoar:2022-11-21T11:39:02.322970Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)true
dc.title.none.fl_str_mv Lugones and the Darkening of History Teaching
Lugones y el oscurecimiento de la enseñanza de historia
Lugones e o escurecer do ensino de história
title Lugones and the Darkening of History Teaching
spellingShingle Lugones and the Darkening of History Teaching
Silva, Janaina Guimarães da Fonseca e
mulheres negras
decolonialidade
resistências
María Lugones
mujeres negras
decolonialidad
resistencias
María Lugones
Black Women
Decolonialitie
Resistances
María Lugones
title_short Lugones and the Darkening of History Teaching
title_full Lugones and the Darkening of History Teaching
title_fullStr Lugones and the Darkening of History Teaching
title_full_unstemmed Lugones and the Darkening of History Teaching
title_sort Lugones and the Darkening of History Teaching
author Silva, Janaina Guimarães da Fonseca e
author_facet Silva, Janaina Guimarães da Fonseca e
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Janaina Guimarães da Fonseca e
dc.subject.por.fl_str_mv mulheres negras
decolonialidade
resistências
María Lugones
mujeres negras
decolonialidad
resistencias
María Lugones
Black Women
Decolonialitie
Resistances
María Lugones
topic mulheres negras
decolonialidade
resistências
María Lugones
mujeres negras
decolonialidad
resistencias
María Lugones
Black Women
Decolonialitie
Resistances
María Lugones
description In this article I present theoretical discussions about history teaching performed by and about black women, for which the concept of gender coloniality, elaborated by María Lugones is essential. And then I analyze some activities of history teaching in a decolonial perspective, with the use of audiovisuals protagonized by black women, applied in the Dom Mota School, in the city of Nazaré da Mata, Pernambuco.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/85047
10.1590/1806-9584-2022v30n185047
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/85047
identifier_str_mv 10.1590/1806-9584-2022v30n185047
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/85047/48719
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Estudos Feministas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Estudos Feministas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista Estudos Feministas; Vol. 30 No. 1 (2022)
Revista Estudos Feministas; Vol. 30 Núm. 1 (2022)
Revista Estudos Feministas; v. 30 n. 1 (2022)
1806-9584
0104-026X
reponame:Revista Estudos Feministas
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Revista Estudos Feministas
collection Revista Estudos Feministas
repository.name.fl_str_mv Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||ref@cfh.ufsc.br
_version_ 1789435254371516416