Lugones and the Darkening of History Teaching
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Estudos Feministas |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/85047 |
Resumo: | In this article I present theoretical discussions about history teaching performed by and about black women, for which the concept of gender coloniality, elaborated by María Lugones is essential. And then I analyze some activities of history teaching in a decolonial perspective, with the use of audiovisuals protagonized by black women, applied in the Dom Mota School, in the city of Nazaré da Mata, Pernambuco. |
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Lugones and the Darkening of History TeachingLugones y el oscurecimiento de la enseñanza de historiaLugones e o escurecer do ensino de históriamulheres negrasdecolonialidaderesistênciasMaría Lugonesmujeres negrasdecolonialidadresistenciasMaría LugonesBlack WomenDecolonialitieResistancesMaría LugonesIn this article I present theoretical discussions about history teaching performed by and about black women, for which the concept of gender coloniality, elaborated by María Lugones is essential. And then I analyze some activities of history teaching in a decolonial perspective, with the use of audiovisuals protagonized by black women, applied in the Dom Mota School, in the city of Nazaré da Mata, Pernambuco.En este artículo, presento las discusiones teóricas sobre la enseñanza de la historia realizada por y sobre las mujeres negras, para las cuales el concepto de colonialidad de género elaborado por María Lugones, es esencial. Luego, analizo algunas actividades de enseñanza de la historia en una perspectiva decolonial, con el uso de audiovisuales interpretados por mujeres negras, aplicados en la Escuela Dom Mota, en la ciudad de Nazaré da Mata, Pernambuco.Neste artigo, apresento discussões teóricas sobre o ensino de história realizado por e sobre mulheres negras para as quais o conceito de colonialidade de gênero, elaborado por María Lugones, é imprescindível. E em seguida, analiso algumas atividades do ensino de história numa perspectiva decolonial, com o uso de audiovisuais protagonizados por mulheres negras, aplicadas na Escola Dom Mota, na Cidade de Nazaré da Mata, em Pernambuco.Universidade Federal de Santa Catarina2022-05-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/8504710.1590/1806-9584-2022v30n185047Revista Estudos Feministas; Vol. 30 No. 1 (2022)Revista Estudos Feministas; Vol. 30 Núm. 1 (2022)Revista Estudos Feministas; v. 30 n. 1 (2022)1806-95840104-026Xreponame:Revista Estudos Feministasinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/85047/48719Copyright (c) 2022 Revista Estudos Feministashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Janaina Guimarães da Fonseca e2022-05-23T21:00:11Zoai:periodicos.ufsc.br:article/85047Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/oai||ref@cfh.ufsc.br1806-95840104-026Xopendoar:2022-11-21T11:39:02.322970Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)true |
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In this article I present theoretical discussions about history teaching performed by and about black women, for which the concept of gender coloniality, elaborated by María Lugones is essential. And then I analyze some activities of history teaching in a decolonial perspective, with the use of audiovisuals protagonized by black women, applied in the Dom Mota School, in the city of Nazaré da Mata, Pernambuco. |
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