Masculinity in civics textbooks of de La Salle Brothers in Mexico (1953-1989)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: González Martínez, Larisa
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Estudos Feministas
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/72780
Resumo: The paper is about the ways masculinity was shaped in De La Salle Brothers’ schools in Mexico during the years 1953-1989. For this purpose, the civic textbooks for primary and secondary education that the Lasallian institute edited during the years of interest of this research work are used. Another characteristic of this study is the use of categories from the gender studies and concepts from the Critical Discourse Analysis and pragmatics as methodological tools.
id UFSC-11_e00d72f7ac2fdbb336b49b3b90c5a6e7
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/72780
network_acronym_str UFSC-11
network_name_str Revista Estudos Feministas
repository_id_str
spelling Masculinity in civics textbooks of de La Salle Brothers in Mexico (1953-1989)Masculinidad en los libros de civismo de los Hermanos de La Salle en México (1953-1989)Masculinidade nos livros cívicos dos Irmãos de La Salle, no México (1953-1989)masculinidadeIrmãos das Escolas Cristãs Irmãos de La Sallelivros de textoescola denominacionalmasculinidad Hermanos de las Escuelas CristianasHermanos de La Sallelibros de textoescuela confesionalMasculinityBrothers of the Christian SchoolsDe La Salle BrothersTextbooksDenominational schoolsThe paper is about the ways masculinity was shaped in De La Salle Brothers’ schools in Mexico during the years 1953-1989. For this purpose, the civic textbooks for primary and secondary education that the Lasallian institute edited during the years of interest of this research work are used. Another characteristic of this study is the use of categories from the gender studies and concepts from the Critical Discourse Analysis and pragmatics as methodological tools.El artículo presenta un estudio sobre la manera en la cual se formaba la masculinidad en los colegios de los Hermanos de La Salle en México durante los años 1953-1989. Para ello, se hace uso de los libros de texto de civismo para primaria y secundaria que dicho instituto religioso editó durante los años de interés de este trabajo de investigación, además de que se emplean categorías de los estudios de género y se recurre al Análisis Crítico del Discurso y la pragmática como herramientas metodológicas.O artigo apresenta um estudo sobre a forma como a masculinidade foi formada nas escolas dos Irmãos de La Salle no México durante os anos de 1953-1989. Para isso, são utilizados os livros cívicos do ensino fundamental e médio que o instituto religioso editou durante os anos de interesse deste trabalho de pesquisa, além de usar categorias de estudos de gênero e usar a Análise Crítica Discurso e pragmática como ferramentas metodológicas.Universidade Federal de Santa Catarina2022-05-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionInvestigación históricaapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/7278010.1590/1806-9584-2022v30n172780Revista Estudos Feministas; Vol. 30 No. 1 (2022)Revista Estudos Feministas; Vol. 30 Núm. 1 (2022)Revista Estudos Feministas; v. 30 n. 1 (2022)1806-95840104-026Xreponame:Revista Estudos Feministasinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCspahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/72780/48787Copyright (c) 2022 Revista Estudos Feministashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonzález Martínez, Larisa2022-05-23T21:00:11Zoai:periodicos.ufsc.br:article/72780Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/oai||ref@cfh.ufsc.br1806-95840104-026Xopendoar:2022-11-21T11:38:56.125122Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)true
dc.title.none.fl_str_mv Masculinity in civics textbooks of de La Salle Brothers in Mexico (1953-1989)
Masculinidad en los libros de civismo de los Hermanos de La Salle en México (1953-1989)
Masculinidade nos livros cívicos dos Irmãos de La Salle, no México (1953-1989)
title Masculinity in civics textbooks of de La Salle Brothers in Mexico (1953-1989)
spellingShingle Masculinity in civics textbooks of de La Salle Brothers in Mexico (1953-1989)
González Martínez, Larisa
masculinidade
Irmãos das Escolas Cristãs
Irmãos de La Salle
livros de texto
escola denominacional
masculinidad
Hermanos de las Escuelas Cristianas
Hermanos de La Salle
libros de texto
escuela confesional
Masculinity
Brothers of the Christian Schools
De La Salle Brothers
Textbooks
Denominational schools
title_short Masculinity in civics textbooks of de La Salle Brothers in Mexico (1953-1989)
title_full Masculinity in civics textbooks of de La Salle Brothers in Mexico (1953-1989)
title_fullStr Masculinity in civics textbooks of de La Salle Brothers in Mexico (1953-1989)
title_full_unstemmed Masculinity in civics textbooks of de La Salle Brothers in Mexico (1953-1989)
title_sort Masculinity in civics textbooks of de La Salle Brothers in Mexico (1953-1989)
author González Martínez, Larisa
author_facet González Martínez, Larisa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv González Martínez, Larisa
dc.subject.por.fl_str_mv masculinidade
Irmãos das Escolas Cristãs
Irmãos de La Salle
livros de texto
escola denominacional
masculinidad
Hermanos de las Escuelas Cristianas
Hermanos de La Salle
libros de texto
escuela confesional
Masculinity
Brothers of the Christian Schools
De La Salle Brothers
Textbooks
Denominational schools
topic masculinidade
Irmãos das Escolas Cristãs
Irmãos de La Salle
livros de texto
escola denominacional
masculinidad
Hermanos de las Escuelas Cristianas
Hermanos de La Salle
libros de texto
escuela confesional
Masculinity
Brothers of the Christian Schools
De La Salle Brothers
Textbooks
Denominational schools
description The paper is about the ways masculinity was shaped in De La Salle Brothers’ schools in Mexico during the years 1953-1989. For this purpose, the civic textbooks for primary and secondary education that the Lasallian institute edited during the years of interest of this research work are used. Another characteristic of this study is the use of categories from the gender studies and concepts from the Critical Discourse Analysis and pragmatics as methodological tools.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Investigación histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/72780
10.1590/1806-9584-2022v30n172780
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/72780
identifier_str_mv 10.1590/1806-9584-2022v30n172780
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/72780/48787
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Estudos Feministas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Estudos Feministas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista Estudos Feministas; Vol. 30 No. 1 (2022)
Revista Estudos Feministas; Vol. 30 Núm. 1 (2022)
Revista Estudos Feministas; v. 30 n. 1 (2022)
1806-9584
0104-026X
reponame:Revista Estudos Feministas
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Revista Estudos Feministas
collection Revista Estudos Feministas
repository.name.fl_str_mv Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||ref@cfh.ufsc.br
_version_ 1789435253911191552