The contribution of the three social forces to the construction of agri-food markets
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ciências da Administração |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/65226 |
Resumo: | This article presents a theoretical discussion on the construction of markets under the influence of New Economic Sociology. We begin by pointing out the shortcomings of neoclassical economics in understanding this phenomenon. We highlight new research opportunities through the theoretical framework of Jens Beckert (2010), on the three social forces: social networks, institutions and cognitive structures. By way of illustration, some characteristics of the Brazilian markets for raw milk cheese will be discussed. Finally, we present a summary of this discussion, highlighting some identified controversies: the effects of institutionalizing the consumption of pasteurized milk cheese, generated by current phytosanitary rules; the presence of specific practices of niche markets, taste and distinction, with effects in raising the prices of the product; the adaptation of family farmers to the new standards, with the consequent exclusion of certain groups of farmers from the market; the insufficiency of the State as a regulator of divergent interests between family farmers and industrial producers. |
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The contribution of the three social forces to the construction of agri-food marketsLa contribución de las tres fuerzas sociales a la construcción de mercados agroalimentariosA contribuição das três forças sociais para a construção de mercados agroalimentaresAgri-food MarketsFamily FarmingNew Economic SociologyThree Social ForcesMercados AgroalimentariosAgricultura familiarNueva Sociología EconómicaTres Fuerzas SocialesMercados AgroalimentaresAgricultura FamiliarNova Sociologia EconômicaTrês Forças SociaisThis article presents a theoretical discussion on the construction of markets under the influence of New Economic Sociology. We begin by pointing out the shortcomings of neoclassical economics in understanding this phenomenon. We highlight new research opportunities through the theoretical framework of Jens Beckert (2010), on the three social forces: social networks, institutions and cognitive structures. By way of illustration, some characteristics of the Brazilian markets for raw milk cheese will be discussed. Finally, we present a summary of this discussion, highlighting some identified controversies: the effects of institutionalizing the consumption of pasteurized milk cheese, generated by current phytosanitary rules; the presence of specific practices of niche markets, taste and distinction, with effects in raising the prices of the product; the adaptation of family farmers to the new standards, with the consequent exclusion of certain groups of farmers from the market; the insufficiency of the State as a regulator of divergent interests between family farmers and industrial producers.Este artículo presenta una discusión teórica sobre la construcción de mercados bajo la influencia de la Nueva Sociología Económica. Comenzamos por problematizar las insuficiencias de la economía neoclásica para comprender este fenómeno. Destacamos nuevas oportunidades de investigación a través del marco teórico de Jens Beckert (2010), sobre las tres fuerzas sociales: redes sociales, instituciones y estructuras cognitivas. A modo ilustrativo, se discutirán algunas características de los mercados brasileños de queso artesanal de leche cruda. Finalmente, presentamos un resumen de esta discusión, destacando las controversias identificadas: los efectos de institucionalizar el consumo de queso de leche pasteurizada, generados por las normas fitosanitarias vigentes; la presencia de prácticas específicas de nichos de mercado, gusto y distinción, con efectos en la elevación de los precios del producto; la adaptación de los agricultores familiares a las nuevas normas, con la consiguiente exclusión del mercado de determinados grupos de agricultores; la insuficiencia del Estado como regulador de intereses divergentes entre agricultores familiares y productores industriales.Este artigo apresenta uma discussão teórica sobre a construção de mercados sob o aporte da Nova Sociologia Econômica. Iniciamos com uma problematização sobre as insuficiências da economia neoclássica para compreender esse fenômeno. Destacamos novas oportunidades de investigação por meio do referencial teórico de Jens Beckert (2010), sobre as três forças sociais: redes sociais, instituições e estruturas cognitivas. A título de ilustração serão discutidas algumas características dos mercados brasileiros de queijo artesanal de leite cru. Por fim, apresentamos uma síntese dessa discussão, destacando algumas controvérsias identificadas: os efeitos da institucionalização do consumo de queijo de leite pasteurizado, gerados pelas regras fitossanitárias vigentes; a presença de práticas específicas de mercados de nicho, gosto e distinção, com efeitos na elevação dos preços do produto; a adaptação de agricultores familiares às novas normas, com a consequente exclusão do mercado de certos grupos de agricultores; a insuficiência do Estado como regulador de interesses divergentes entre os agricultores familiares e produtores industriais.Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC2023-08-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa teórico-empíricoapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/6522610.5007/2175-8077.2023.e65226Journal of Administration Science; Vol. 25 No. 65 (2023): Journal of Administration Science; 1-13Revista de Ciencias de la Administración; Vol. 25 Núm. 65 (2023): Revista de Ciencias de la Gestión; 1-13Revista de Ciências da Administração; v. 25 n. 65 (2023): Revista de Ciências da Administração; 1-132175-80771516-3865reponame:Revista de Ciências da Administraçãoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/65226/53990Copyright (c) 2023 Revista de Ciências da Administraçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoritz, Mariana OliveiraBirochi, RenêGonçalves Junior, Oswaldo2023-11-07T19:43:21Zoai:periodicos.ufsc.br:article/65226Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/admPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/oairca.cse@contato.ufsc.br2175-80771516-3865opendoar:2023-11-07T19:43:21Revista de Ciências da Administração - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
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