Skills required in Family Business Management: a feminine look

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brito, Lydia Maria Pinto
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Pinto Leone, Nilda Maria de Clodoaldo Guerra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ciências da Administração
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/2175-8077.2012v14n32p50
Resumo: DOI: http://dx.doi.org/10.5007/2175-8077.2012v14n32p50The objective of the study is to identify the profile of competency perceived by the managers of familiar companies. The referential is based on studies on women in the command of familiar companies and competency management. The research was exploratory and quantitative with an accessibility sample of commercial familiar companies in Natal-RN. The instrument of data collection was a questionnaire. The results indicate a categorization of the managers, for the majority (43.40%) of proprietors, as the following socioeconomic profile: 2nd degree, age between 36 and 49 years,married with 2 or 3 children. In the knowledge dimension, the results confirmed the disposal for the knowledge search. In ability dimension, we identified the necessity to improve the capacity to criticize and to synthesize data and information about processes and people in the way to the decision making. In the attitude dimension, the managers´ perception related to the ethics pointed out great emphasis in the direction of the respect for the other, honesty and justice in the decisions.
id UFSC-15_782bfeab818693d765e10f4818fc8f55
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/19517
network_acronym_str UFSC-15
network_name_str Revista de Ciências da Administração
repository_id_str
spelling Skills required in Family Business Management: a feminine lookCompetências gerenciais requeridas em empresas familiares: um olhar femininoDOI: http://dx.doi.org/10.5007/2175-8077.2012v14n32p50The objective of the study is to identify the profile of competency perceived by the managers of familiar companies. The referential is based on studies on women in the command of familiar companies and competency management. The research was exploratory and quantitative with an accessibility sample of commercial familiar companies in Natal-RN. The instrument of data collection was a questionnaire. The results indicate a categorization of the managers, for the majority (43.40%) of proprietors, as the following socioeconomic profile: 2nd degree, age between 36 and 49 years,married with 2 or 3 children. In the knowledge dimension, the results confirmed the disposal for the knowledge search. In ability dimension, we identified the necessity to improve the capacity to criticize and to synthesize data and information about processes and people in the way to the decision making. In the attitude dimension, the managers´ perception related to the ethics pointed out great emphasis in the direction of the respect for the other, honesty and justice in the decisions.O estudo teve como objetivo identificar o perfil de competência das gestoras líderes de empresas familiares. O referencial fundamentou-se em estudos sobre mulheres no comando de empresas familiares e gestão da competência. A pesquisa é caracterizada como exploratória, foi estudada de forma quantitativa, elaborada por meio de uma pesquisa de campo. A amostra foi por acessibilidade e endereçada, especificamente, às empresas familiares sediadas em Natal-RN. O instrumento de coleta de dados foi um questionário. Os dados foram tratados pela estatística descritiva. Os resultados apontam para um Perfil de Competência que indica a percepção da importância da capacitação profissional e gerencial; e de valorização do desenvolvimento pessoal e da ética. Na dimensão do conhecimento confirmase a disposição das pesquisadas pela busca de conhecimento técnico específico do setor de atuação. Na dimensão habilidade identifica-se a necessidade de melhorar a capacidade de criticar e sintetizar dados e informações sobre processos e pessoas para tomada de decisões. A atitude das gestoras em relação à ética apontou ênfase no sentido do respeito pelo outro, honestidade e justiça nas decisões e coerência entre discurso e prática. Conclui-se esperando que os resultados permitam um melhor gerenciamento de processos de capacitação e desenvolvimento da carreira das gestoras.Universidade Federal de Santa Catarina2012-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/2175-8077.2012v14n32p5010.5007/2175-8077.2012v14n32p50Revista de Ciências da Administração; V. 14, n. 32, abril de 2012; 50-642175-80771516-3865reponame:Revista de Ciências da Administraçãoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/2175-8077.2012v14n32p50/21701Brito, Lydia Maria PintoPinto Leone, Nilda Maria de Clodoaldo Guerrainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-21T14:12:53Zoai:periodicos.ufsc.br:article/19517Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/admPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/oairevista@cse.ufsc.br||mfpcris@gmail.com||rca.cse@contato.ufsc.br2175-80771516-3865opendoar:2022-11-21T14:12:53Revista de Ciências da Administração - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Skills required in Family Business Management: a feminine look
Competências gerenciais requeridas em empresas familiares: um olhar feminino
title Skills required in Family Business Management: a feminine look
spellingShingle Skills required in Family Business Management: a feminine look
Brito, Lydia Maria Pinto
title_short Skills required in Family Business Management: a feminine look
title_full Skills required in Family Business Management: a feminine look
title_fullStr Skills required in Family Business Management: a feminine look
title_full_unstemmed Skills required in Family Business Management: a feminine look
title_sort Skills required in Family Business Management: a feminine look
author Brito, Lydia Maria Pinto
author_facet Brito, Lydia Maria Pinto
Pinto Leone, Nilda Maria de Clodoaldo Guerra
author_role author
author2 Pinto Leone, Nilda Maria de Clodoaldo Guerra
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brito, Lydia Maria Pinto
Pinto Leone, Nilda Maria de Clodoaldo Guerra
description DOI: http://dx.doi.org/10.5007/2175-8077.2012v14n32p50The objective of the study is to identify the profile of competency perceived by the managers of familiar companies. The referential is based on studies on women in the command of familiar companies and competency management. The research was exploratory and quantitative with an accessibility sample of commercial familiar companies in Natal-RN. The instrument of data collection was a questionnaire. The results indicate a categorization of the managers, for the majority (43.40%) of proprietors, as the following socioeconomic profile: 2nd degree, age between 36 and 49 years,married with 2 or 3 children. In the knowledge dimension, the results confirmed the disposal for the knowledge search. In ability dimension, we identified the necessity to improve the capacity to criticize and to synthesize data and information about processes and people in the way to the decision making. In the attitude dimension, the managers´ perception related to the ethics pointed out great emphasis in the direction of the respect for the other, honesty and justice in the decisions.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-04-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/2175-8077.2012v14n32p50
10.5007/2175-8077.2012v14n32p50
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/2175-8077.2012v14n32p50
identifier_str_mv 10.5007/2175-8077.2012v14n32p50
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/2175-8077.2012v14n32p50/21701
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ciências da Administração; V. 14, n. 32, abril de 2012; 50-64
2175-8077
1516-3865
reponame:Revista de Ciências da Administração
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Revista de Ciências da Administração
collection Revista de Ciências da Administração
repository.name.fl_str_mv Revista de Ciências da Administração - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv revista@cse.ufsc.br||mfpcris@gmail.com||rca.cse@contato.ufsc.br
_version_ 1789435141704122368