Inflammable drops a constructivist approach

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pimentel, Jorge Roberto
Data de Publicação: 2005
Outros Autores: Saad, Fuad Daher, Yamamura, Paulo, Furukawa, Claudio Hiroyuki
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6396
Resumo: This paper suggests a very simple set-up that allows an amazing demonstration in Physics high-school classes: the phenomena of liquid oxygen condensation on a surface refrigerated with liquid nitrogen. The demonstration involves an unusual effect and its purpose is to serve as an inducing element for constructivist learning allowing the students to analyze it, discuss it, formulate hypothesis and finally to achieve a correct explanation for the observed phenomena.
id UFSC-19_3bbc3bdea037091538bfc8ac264e5db6
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/6396
network_acronym_str UFSC-19
network_name_str Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
repository_id_str
spelling Inflammable drops a constructivist approachDemonstre em aula: gotas que inflamam uma abordagem construtivistaThis paper suggests a very simple set-up that allows an amazing demonstration in Physics high-school classes: the phenomena of liquid oxygen condensation on a surface refrigerated with liquid nitrogen. The demonstration involves an unusual effect and its purpose is to serve as an inducing element for constructivist learning allowing the students to analyze it, discuss it, formulate hypothesis and finally to achieve a correct explanation for the observed phenomena.Este artigo propõe a execução de uma intrigante demonstração para ser apresentada em sala de aula, relacionada com a liquefação de oxigênio existente no ar sobre uma superfície resfriada com nitrogênio líquido. Devido a trabalhar com o inusitado, a demonstração é adequada para ser utilizada com uma abordagem construtivista, de forma que os alunos, baseados nos conhecimentos que possuem, sejam estimulados a formular hipóteses, analisá-las e discuti-las para, finalmente, chegar numa explicação correta do fenômeno.Imprensa Universitária - UFSC2005-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6396Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 22 n. 1 (2005); 105-1112175-79411677-2334reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6396/5922Pimentel, Jorge RobertoSaad, Fuad DaherYamamura, PauloFurukawa, Claudio Hiroyukiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-29T18:20:55Zoai:periodicos.ufsc.br:article/6396Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/fisicaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/oaicbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com2175-79411677-2334opendoar:2022-11-29T18:20:55Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Inflammable drops a constructivist approach
Demonstre em aula: gotas que inflamam uma abordagem construtivista
title Inflammable drops a constructivist approach
spellingShingle Inflammable drops a constructivist approach
Pimentel, Jorge Roberto
title_short Inflammable drops a constructivist approach
title_full Inflammable drops a constructivist approach
title_fullStr Inflammable drops a constructivist approach
title_full_unstemmed Inflammable drops a constructivist approach
title_sort Inflammable drops a constructivist approach
author Pimentel, Jorge Roberto
author_facet Pimentel, Jorge Roberto
Saad, Fuad Daher
Yamamura, Paulo
Furukawa, Claudio Hiroyuki
author_role author
author2 Saad, Fuad Daher
Yamamura, Paulo
Furukawa, Claudio Hiroyuki
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pimentel, Jorge Roberto
Saad, Fuad Daher
Yamamura, Paulo
Furukawa, Claudio Hiroyuki
description This paper suggests a very simple set-up that allows an amazing demonstration in Physics high-school classes: the phenomena of liquid oxygen condensation on a surface refrigerated with liquid nitrogen. The demonstration involves an unusual effect and its purpose is to serve as an inducing element for constructivist learning allowing the students to analyze it, discuss it, formulate hypothesis and finally to achieve a correct explanation for the observed phenomena.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6396
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6396
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6396/5922
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Imprensa Universitária - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Imprensa Universitária - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 22 n. 1 (2005); 105-111
2175-7941
1677-2334
reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
collection Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
repository.name.fl_str_mv Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv cbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com
_version_ 1799940569911263232