Inflammable drops a constructivist approach
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6396 |
Resumo: | This paper suggests a very simple set-up that allows an amazing demonstration in Physics high-school classes: the phenomena of liquid oxygen condensation on a surface refrigerated with liquid nitrogen. The demonstration involves an unusual effect and its purpose is to serve as an inducing element for constructivist learning allowing the students to analyze it, discuss it, formulate hypothesis and finally to achieve a correct explanation for the observed phenomena. |
id |
UFSC-19_3bbc3bdea037091538bfc8ac264e5db6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/6396 |
network_acronym_str |
UFSC-19 |
network_name_str |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Inflammable drops a constructivist approachDemonstre em aula: gotas que inflamam uma abordagem construtivistaThis paper suggests a very simple set-up that allows an amazing demonstration in Physics high-school classes: the phenomena of liquid oxygen condensation on a surface refrigerated with liquid nitrogen. The demonstration involves an unusual effect and its purpose is to serve as an inducing element for constructivist learning allowing the students to analyze it, discuss it, formulate hypothesis and finally to achieve a correct explanation for the observed phenomena.Este artigo propõe a execução de uma intrigante demonstração para ser apresentada em sala de aula, relacionada com a liquefação de oxigênio existente no ar sobre uma superfície resfriada com nitrogênio líquido. Devido a trabalhar com o inusitado, a demonstração é adequada para ser utilizada com uma abordagem construtivista, de forma que os alunos, baseados nos conhecimentos que possuem, sejam estimulados a formular hipóteses, analisá-las e discuti-las para, finalmente, chegar numa explicação correta do fenômeno.Imprensa Universitária - UFSC2005-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6396Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 22 n. 1 (2005); 105-1112175-79411677-2334reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6396/5922Pimentel, Jorge RobertoSaad, Fuad DaherYamamura, PauloFurukawa, Claudio Hiroyukiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-29T18:20:55Zoai:periodicos.ufsc.br:article/6396Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/fisicaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/oaicbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com2175-79411677-2334opendoar:2022-11-29T18:20:55Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Inflammable drops a constructivist approach Demonstre em aula: gotas que inflamam uma abordagem construtivista |
title |
Inflammable drops a constructivist approach |
spellingShingle |
Inflammable drops a constructivist approach Pimentel, Jorge Roberto |
title_short |
Inflammable drops a constructivist approach |
title_full |
Inflammable drops a constructivist approach |
title_fullStr |
Inflammable drops a constructivist approach |
title_full_unstemmed |
Inflammable drops a constructivist approach |
title_sort |
Inflammable drops a constructivist approach |
author |
Pimentel, Jorge Roberto |
author_facet |
Pimentel, Jorge Roberto Saad, Fuad Daher Yamamura, Paulo Furukawa, Claudio Hiroyuki |
author_role |
author |
author2 |
Saad, Fuad Daher Yamamura, Paulo Furukawa, Claudio Hiroyuki |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pimentel, Jorge Roberto Saad, Fuad Daher Yamamura, Paulo Furukawa, Claudio Hiroyuki |
description |
This paper suggests a very simple set-up that allows an amazing demonstration in Physics high-school classes: the phenomena of liquid oxygen condensation on a surface refrigerated with liquid nitrogen. The demonstration involves an unusual effect and its purpose is to serve as an inducing element for constructivist learning allowing the students to analyze it, discuss it, formulate hypothesis and finally to achieve a correct explanation for the observed phenomena. |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6396 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6396 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6396/5922 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Imprensa Universitária - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Imprensa Universitária - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 22 n. 1 (2005); 105-111 2175-7941 1677-2334 reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) |
collection |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
cbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com |
_version_ |
1799940569911263232 |