Spectroscopy and atomic models: a proposal to teach Modern Physics at High School

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bartolomeu Santana, Fábio
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Sena dos Santos, Paulo José
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2017v34n2p555
Resumo: This text presents the results of a didactic sequence elaborated to discuss some modern Physics concepts. The sequence begins with the question: “how do we know the Sun’s composition if we have never been there?”. The teacher used experimental activities, simulations, texts and questions elaborated by students to discuss important concepts (spectroscopy, quantization of energy, and some atomic models). The qualitative analysis of five questions about Bohr’s model will be presented. This analysis shows that more than 50% of students wrote good answers for the questions about quantization of energy and quantization of radiation. Although the sequence was successful, the students had difficulties to relate the electron’s transitions with the rise of spectra. 
id UFSC-19_7552ce5de90db861e2552f7e40d95d09
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/47903
network_acronym_str UFSC-19
network_name_str Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
repository_id_str
spelling Spectroscopy and atomic models: a proposal to teach Modern Physics at High SchoolEspectroscopia e modelos atômicos: uma proposta para a discussão de conceitos de Física Moderna no Ensino MédioThis text presents the results of a didactic sequence elaborated to discuss some modern Physics concepts. The sequence begins with the question: “how do we know the Sun’s composition if we have never been there?”. The teacher used experimental activities, simulations, texts and questions elaborated by students to discuss important concepts (spectroscopy, quantization of energy, and some atomic models). The qualitative analysis of five questions about Bohr’s model will be presented. This analysis shows that more than 50% of students wrote good answers for the questions about quantization of energy and quantization of radiation. Although the sequence was successful, the students had difficulties to relate the electron’s transitions with the rise of spectra. O texto apresenta os resultados da aplicação de uma sequência didática elaborada para a discussão de alguns conceitos de física moderna, a partir da questão: “como o homem sabe do que o Sol é feito se ele nunca esteve lá?”. No percurso didático os conceitos relevantes – espectroscopia do século XIX, as quantizações da energia e da radiação, e os modelos atômicos propostos por Thomson, Rutherford e Bohr – foram abordados através do uso de: atividades experimentais, simulações, vídeos e da elaboração de textos e questões por parte dos estudantes. Neste trabalho serão apresentados os resultados de uma análise qualitativa de cinco questões da avaliação que abordaram os aspectos diretamente relacionados ao modelo de Bohr. Esta análise permitiu concluir que a sequência foi bem-sucedida, uma vez que mais de 50,0% dos estudantes elaboraram respostas satisfatórias para as questões referentes as quantizações da energia e da radiação. Apesar do relativo sucesso percebeu-se que os estudantes apresentaram uma dificuldade em relacionar as transições eletrônicas com a formação dos espectros.Imprensa Universitária - UFSC2017-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2017v34n2p55510.5007/2175-7941.2017v34n2p555Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 34 n. 2 (2017); 555-5892175-79411677-2334reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2017v34n2p555/34630Copyright (c) 2017 Caderno Brasileiro de Ensino de Físicainfo:eu-repo/semantics/openAccessBartolomeu Santana, FábioSena dos Santos, Paulo José2017-08-09T15:27:45Zoai:periodicos.ufsc.br:article/47903Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/fisicaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/oaicbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com2175-79411677-2334opendoar:2017-08-09T15:27:45Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Spectroscopy and atomic models: a proposal to teach Modern Physics at High School
Espectroscopia e modelos atômicos: uma proposta para a discussão de conceitos de Física Moderna no Ensino Médio
title Spectroscopy and atomic models: a proposal to teach Modern Physics at High School
spellingShingle Spectroscopy and atomic models: a proposal to teach Modern Physics at High School
Bartolomeu Santana, Fábio
title_short Spectroscopy and atomic models: a proposal to teach Modern Physics at High School
title_full Spectroscopy and atomic models: a proposal to teach Modern Physics at High School
title_fullStr Spectroscopy and atomic models: a proposal to teach Modern Physics at High School
title_full_unstemmed Spectroscopy and atomic models: a proposal to teach Modern Physics at High School
title_sort Spectroscopy and atomic models: a proposal to teach Modern Physics at High School
author Bartolomeu Santana, Fábio
author_facet Bartolomeu Santana, Fábio
Sena dos Santos, Paulo José
author_role author
author2 Sena dos Santos, Paulo José
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bartolomeu Santana, Fábio
Sena dos Santos, Paulo José
description This text presents the results of a didactic sequence elaborated to discuss some modern Physics concepts. The sequence begins with the question: “how do we know the Sun’s composition if we have never been there?”. The teacher used experimental activities, simulations, texts and questions elaborated by students to discuss important concepts (spectroscopy, quantization of energy, and some atomic models). The qualitative analysis of five questions about Bohr’s model will be presented. This analysis shows that more than 50% of students wrote good answers for the questions about quantization of energy and quantization of radiation. Although the sequence was successful, the students had difficulties to relate the electron’s transitions with the rise of spectra. 
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2017v34n2p555
10.5007/2175-7941.2017v34n2p555
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2017v34n2p555
identifier_str_mv 10.5007/2175-7941.2017v34n2p555
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2017v34n2p555/34630
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Caderno Brasileiro de Ensino de Física
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Caderno Brasileiro de Ensino de Física
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Imprensa Universitária - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Imprensa Universitária - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 34 n. 2 (2017); 555-589
2175-7941
1677-2334
reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
collection Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
repository.name.fl_str_mv Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv cbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com
_version_ 1799940573841326080