Spectroscopy and atomic models: a proposal to teach Modern Physics at High School
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2017v34n2p555 |
Resumo: | This text presents the results of a didactic sequence elaborated to discuss some modern Physics concepts. The sequence begins with the question: “how do we know the Sun’s composition if we have never been there?”. The teacher used experimental activities, simulations, texts and questions elaborated by students to discuss important concepts (spectroscopy, quantization of energy, and some atomic models). The qualitative analysis of five questions about Bohr’s model will be presented. This analysis shows that more than 50% of students wrote good answers for the questions about quantization of energy and quantization of radiation. Although the sequence was successful, the students had difficulties to relate the electron’s transitions with the rise of spectra. |
id |
UFSC-19_7552ce5de90db861e2552f7e40d95d09 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/47903 |
network_acronym_str |
UFSC-19 |
network_name_str |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Spectroscopy and atomic models: a proposal to teach Modern Physics at High SchoolEspectroscopia e modelos atômicos: uma proposta para a discussão de conceitos de Física Moderna no Ensino MédioThis text presents the results of a didactic sequence elaborated to discuss some modern Physics concepts. The sequence begins with the question: “how do we know the Sun’s composition if we have never been there?”. The teacher used experimental activities, simulations, texts and questions elaborated by students to discuss important concepts (spectroscopy, quantization of energy, and some atomic models). The qualitative analysis of five questions about Bohr’s model will be presented. This analysis shows that more than 50% of students wrote good answers for the questions about quantization of energy and quantization of radiation. Although the sequence was successful, the students had difficulties to relate the electron’s transitions with the rise of spectra. O texto apresenta os resultados da aplicação de uma sequência didática elaborada para a discussão de alguns conceitos de física moderna, a partir da questão: “como o homem sabe do que o Sol é feito se ele nunca esteve lá?”. No percurso didático os conceitos relevantes – espectroscopia do século XIX, as quantizações da energia e da radiação, e os modelos atômicos propostos por Thomson, Rutherford e Bohr – foram abordados através do uso de: atividades experimentais, simulações, vídeos e da elaboração de textos e questões por parte dos estudantes. Neste trabalho serão apresentados os resultados de uma análise qualitativa de cinco questões da avaliação que abordaram os aspectos diretamente relacionados ao modelo de Bohr. Esta análise permitiu concluir que a sequência foi bem-sucedida, uma vez que mais de 50,0% dos estudantes elaboraram respostas satisfatórias para as questões referentes as quantizações da energia e da radiação. Apesar do relativo sucesso percebeu-se que os estudantes apresentaram uma dificuldade em relacionar as transições eletrônicas com a formação dos espectros.Imprensa Universitária - UFSC2017-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2017v34n2p55510.5007/2175-7941.2017v34n2p555Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 34 n. 2 (2017); 555-5892175-79411677-2334reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2017v34n2p555/34630Copyright (c) 2017 Caderno Brasileiro de Ensino de Físicainfo:eu-repo/semantics/openAccessBartolomeu Santana, FábioSena dos Santos, Paulo José2017-08-09T15:27:45Zoai:periodicos.ufsc.br:article/47903Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/fisicaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/oaicbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com2175-79411677-2334opendoar:2017-08-09T15:27:45Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Spectroscopy and atomic models: a proposal to teach Modern Physics at High School Espectroscopia e modelos atômicos: uma proposta para a discussão de conceitos de Física Moderna no Ensino Médio |
title |
Spectroscopy and atomic models: a proposal to teach Modern Physics at High School |
spellingShingle |
Spectroscopy and atomic models: a proposal to teach Modern Physics at High School Bartolomeu Santana, Fábio |
title_short |
Spectroscopy and atomic models: a proposal to teach Modern Physics at High School |
title_full |
Spectroscopy and atomic models: a proposal to teach Modern Physics at High School |
title_fullStr |
Spectroscopy and atomic models: a proposal to teach Modern Physics at High School |
title_full_unstemmed |
Spectroscopy and atomic models: a proposal to teach Modern Physics at High School |
title_sort |
Spectroscopy and atomic models: a proposal to teach Modern Physics at High School |
author |
Bartolomeu Santana, Fábio |
author_facet |
Bartolomeu Santana, Fábio Sena dos Santos, Paulo José |
author_role |
author |
author2 |
Sena dos Santos, Paulo José |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bartolomeu Santana, Fábio Sena dos Santos, Paulo José |
description |
This text presents the results of a didactic sequence elaborated to discuss some modern Physics concepts. The sequence begins with the question: “how do we know the Sun’s composition if we have never been there?”. The teacher used experimental activities, simulations, texts and questions elaborated by students to discuss important concepts (spectroscopy, quantization of energy, and some atomic models). The qualitative analysis of five questions about Bohr’s model will be presented. This analysis shows that more than 50% of students wrote good answers for the questions about quantization of energy and quantization of radiation. Although the sequence was successful, the students had difficulties to relate the electron’s transitions with the rise of spectra. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-08-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2017v34n2p555 10.5007/2175-7941.2017v34n2p555 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2017v34n2p555 |
identifier_str_mv |
10.5007/2175-7941.2017v34n2p555 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2017v34n2p555/34630 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Caderno Brasileiro de Ensino de Física info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Caderno Brasileiro de Ensino de Física |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Imprensa Universitária - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Imprensa Universitária - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 34 n. 2 (2017); 555-589 2175-7941 1677-2334 reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) |
collection |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
cbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com |
_version_ |
1799940573841326080 |