... Leans, turns, but will not turn

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vianna, Deise Miranda
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Barbosa-Lima, Maria da Conceição de Almeida, Dias, Marco Adriano
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2019v36n3p841
Resumo: We present an interaction between Science and Artfrom the study of movement of a model of a mug called "equilibrist" to better understanding the physical concepts of equilibrium for a rigid body. We call attention to a relationship between different equilibrium conditions of two mugs produced with different materials, ceramic and crystal, but with similar configurations. We produced the chronophotos of several initial positions of the mugs in order to study the equilibrium conditions from possible inclines, with and without liquid. We understand that studies of Physics from artistic objects can show that around us have Science and Art integrating and arousing students' interest in the teaching and learning of Physics.
id UFSC-19_87d48203ab3662ba933a5a3f8ca7a824
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/60450
network_acronym_str UFSC-19
network_name_str Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
repository_id_str
spelling ... Leans, turns, but will not turn... Se inclina, gira, mas não viraWe present an interaction between Science and Artfrom the study of movement of a model of a mug called "equilibrist" to better understanding the physical concepts of equilibrium for a rigid body. We call attention to a relationship between different equilibrium conditions of two mugs produced with different materials, ceramic and crystal, but with similar configurations. We produced the chronophotos of several initial positions of the mugs in order to study the equilibrium conditions from possible inclines, with and without liquid. We understand that studies of Physics from artistic objects can show that around us have Science and Art integrating and arousing students' interest in the teaching and learning of Physics.Apresentamos uma interação entre a Ciência e a Arte a partir do estudo do movimento de um modelo de caneca chamada “equilibrista” para melhor entendermos os conceitos físicos de equilíbrio de corpo rígido e suas aplicações no Design da caneca. Chamamos a atenção para uma relação entre diferentes condições de equilíbrio de duas canecas produzidas com materiais diferentes, cerâmica e cristal, mas com configurações bem semelhantes. Produzimos as cronofotografias de diversas posições iniciais das canecas a fim de estudar as condições de equilíbrio a partir de possíveis inclinações, com e sem líquido. Entendemos que estudos de Física a partir de objetos artísticos podem mostrar que ao nosso redor há Ciência e Arte se integrando e despertando interesse de alunos para o ensino e aprendizagem de Física.Imprensa Universitária - UFSC2019-12-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2019v36n3p84110.5007/2175-7941.2019v36n3p841Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 36 n. 3 (2019); 841-8532175-79411677-2334reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2019v36n3p841/42071Copyright (c) 2019 Caderno Brasileiro de Ensino de Físicainfo:eu-repo/semantics/openAccessVianna, Deise MirandaBarbosa-Lima, Maria da Conceição de AlmeidaDias, Marco Adriano2019-12-06T19:08:37Zoai:periodicos.ufsc.br:article/60450Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/fisicaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/oaicbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com2175-79411677-2334opendoar:2019-12-06T19:08:37Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv ... Leans, turns, but will not turn
... Se inclina, gira, mas não vira
title ... Leans, turns, but will not turn
spellingShingle ... Leans, turns, but will not turn
Vianna, Deise Miranda
title_short ... Leans, turns, but will not turn
title_full ... Leans, turns, but will not turn
title_fullStr ... Leans, turns, but will not turn
title_full_unstemmed ... Leans, turns, but will not turn
title_sort ... Leans, turns, but will not turn
author Vianna, Deise Miranda
author_facet Vianna, Deise Miranda
Barbosa-Lima, Maria da Conceição de Almeida
Dias, Marco Adriano
author_role author
author2 Barbosa-Lima, Maria da Conceição de Almeida
Dias, Marco Adriano
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vianna, Deise Miranda
Barbosa-Lima, Maria da Conceição de Almeida
Dias, Marco Adriano
description We present an interaction between Science and Artfrom the study of movement of a model of a mug called "equilibrist" to better understanding the physical concepts of equilibrium for a rigid body. We call attention to a relationship between different equilibrium conditions of two mugs produced with different materials, ceramic and crystal, but with similar configurations. We produced the chronophotos of several initial positions of the mugs in order to study the equilibrium conditions from possible inclines, with and without liquid. We understand that studies of Physics from artistic objects can show that around us have Science and Art integrating and arousing students' interest in the teaching and learning of Physics.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2019v36n3p841
10.5007/2175-7941.2019v36n3p841
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2019v36n3p841
identifier_str_mv 10.5007/2175-7941.2019v36n3p841
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2019v36n3p841/42071
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Caderno Brasileiro de Ensino de Física
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Caderno Brasileiro de Ensino de Física
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Imprensa Universitária - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Imprensa Universitária - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 36 n. 3 (2019); 841-853
2175-7941
1677-2334
reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
collection Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
repository.name.fl_str_mv Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv cbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com
_version_ 1799940574359322624