Panorama sobre Archival Intelligence no cenário internacional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cavalcante, Celineide Rodrigues
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Furtado, Renata Lira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ágora (Florianópolis. Online)
Texto Completo: https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/982
Resumo: It aims to understand and explore the discussions about Archival Intelligence in the international literature, seeking to broaden and consolidate the discussions about Information Literacy and Archival Science in the Brazilian scenario. Systematic Bibliographic Review was used as a methodological option to identify the presence of the term Archival Intelligence in the Periodical Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel. Eighteen articles were retrieved, all of which were analyzed in full. The results point out the importance of Archival Intelligence as well as Information Literacy for Primary Sources and Primary Source Literacy to deepen the studies on archival instructions, foster the creation of teaching and learning standards to primary sources and infer their practical application to archival users. The role of archivists in this process is necessary, as well as its partnership with other professionals in related fields, as well as librarians, historians and teachers in the area.
id UFSC-20_0274ca73a7804781ac4d6c03a73f4954
oai_identifier_str oai:ojs.agora.emnuvens.com.br:article/982
network_acronym_str UFSC-20
network_name_str Ágora (Florianópolis. Online)
repository_id_str
spelling Panorama sobre Archival Intelligence no cenário internacionalVisión general sobre Archival Intelligence en el escenario internacionalPanorama sobre Archival Intelligence no cenário internacionalArquivologia. Competência em Informação. Competência Arquivística. Inteligência Arquivística.Competência em InformaçãoIt aims to understand and explore the discussions about Archival Intelligence in the international literature, seeking to broaden and consolidate the discussions about Information Literacy and Archival Science in the Brazilian scenario. Systematic Bibliographic Review was used as a methodological option to identify the presence of the term Archival Intelligence in the Periodical Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel. Eighteen articles were retrieved, all of which were analyzed in full. The results point out the importance of Archival Intelligence as well as Information Literacy for Primary Sources and Primary Source Literacy to deepen the studies on archival instructions, foster the creation of teaching and learning standards to primary sources and infer their practical application to archival users. The role of archivists in this process is necessary, as well as its partnership with other professionals in related fields, as well as librarians, historians and teachers in the area.El objetivo de este trabajo es comprender y explorar las discusiones sobre Archival Intelligence en la literatura internacional, buscando ampliar y consolidar las discusiones acerca de la Competencia en Información y de la Archivología en el escenario brasileño. Se empleó la Revisión Bibliográfica Sistemática como opción metodológica para identificar la presencia del término Archival Intelligence en el Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Se recuperaron 18 artículos, todos ellos analizados en su totalidad. Los resultados señalan la importancia de la Archival Intelligence, así como de la Information Literacy for Primary Sources y de la Primary Source Literacy para profundizar en los estudios sobre instrucciones archivísticas, fomentar la creación de estándares de enseñanza y aprendizaje con fuentes primarias e inferir su aplicación práctica a los usuarios de los archivos. El papel de los archivistas en este proceso es necesario, así como su colaboración con otros profesionales de áreas afines, como bibliotecarios, historiadores y docentes de la misma especialidad.Objetiva compreender e explorar as discussões sobre a Archival Intelligence na literatura internacional, buscando ampliar e consolidar as discussões em torno da Competência em Informação e da Arquivologia no cenário brasileiro. Utilizou-se a Revisão Bibliográfica Sistemática como opção metodológica para identificar a presença do termo Archival Intelligence no Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Foram recuperados dezoito artigos, todos analisados na íntegra. Os resultados apontam a importância da Archival Intelligence, bem como da Information Literacy for Primary Sources e da Primary Source Literacy para aprofundar os estudos sobre instruções arquivísticas, fomentar a criação de padrões de ensino e aprendizagem com fontes primárias e inferir a sua aplicação prática aos usuários de arquivo. Faz-se necessário o protagonismo dos arquivistas nesse processo, bem como a parceria destes com outros profissionais de áreas afins, assim como bibliotecários, historiadores e docentes da área.CIN - CED - UFSC2021-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpalavras chavesapplication/pdfhttps://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/982ÁGORA: Arquivologia em debate; Vol. 31 No. 63 (2021); 1-23ÁGORA: Arquivologia em debate; v. 31 n. 63 (2021); 1-232763-90450103-3557reponame:Ágora (Florianópolis. Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/982/978Copyright (c) 2021 ÁGORA: Arquivologia em debatehttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCavalcante, Celineide RodriguesFurtado, Renata Lira2021-07-01T15:00:25Zoai:ojs.agora.emnuvens.com.br:article/982Revistahttps://agora.emnuvens.com.br/raPUBhttps://agora.emnuvens.com.br/ra/oairevista.agora@contato.ufsc.br||ursula.blattmann@ufsc.br2763-90450103-3557opendoar:2021-07-01T15:00:25Ágora (Florianópolis. Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Panorama sobre Archival Intelligence no cenário internacional
Visión general sobre Archival Intelligence en el escenario internacional
Panorama sobre Archival Intelligence no cenário internacional
title Panorama sobre Archival Intelligence no cenário internacional
spellingShingle Panorama sobre Archival Intelligence no cenário internacional
Cavalcante, Celineide Rodrigues
Arquivologia. Competência em Informação. Competência Arquivística. Inteligência Arquivística.
Competência em Informação
title_short Panorama sobre Archival Intelligence no cenário internacional
title_full Panorama sobre Archival Intelligence no cenário internacional
title_fullStr Panorama sobre Archival Intelligence no cenário internacional
title_full_unstemmed Panorama sobre Archival Intelligence no cenário internacional
title_sort Panorama sobre Archival Intelligence no cenário internacional
author Cavalcante, Celineide Rodrigues
author_facet Cavalcante, Celineide Rodrigues
Furtado, Renata Lira
author_role author
author2 Furtado, Renata Lira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cavalcante, Celineide Rodrigues
Furtado, Renata Lira
dc.subject.por.fl_str_mv Arquivologia. Competência em Informação. Competência Arquivística. Inteligência Arquivística.
Competência em Informação
topic Arquivologia. Competência em Informação. Competência Arquivística. Inteligência Arquivística.
Competência em Informação
description It aims to understand and explore the discussions about Archival Intelligence in the international literature, seeking to broaden and consolidate the discussions about Information Literacy and Archival Science in the Brazilian scenario. Systematic Bibliographic Review was used as a methodological option to identify the presence of the term Archival Intelligence in the Periodical Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel. Eighteen articles were retrieved, all of which were analyzed in full. The results point out the importance of Archival Intelligence as well as Information Literacy for Primary Sources and Primary Source Literacy to deepen the studies on archival instructions, foster the creation of teaching and learning standards to primary sources and infer their practical application to archival users. The role of archivists in this process is necessary, as well as its partnership with other professionals in related fields, as well as librarians, historians and teachers in the area.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
palavras chaves
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/982
url https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/982
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/982/978
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 ÁGORA: Arquivologia em debate
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 ÁGORA: Arquivologia em debate
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CIN - CED - UFSC
publisher.none.fl_str_mv CIN - CED - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv ÁGORA: Arquivologia em debate; Vol. 31 No. 63 (2021); 1-23
ÁGORA: Arquivologia em debate; v. 31 n. 63 (2021); 1-23
2763-9045
0103-3557
reponame:Ágora (Florianópolis. Online)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Ágora (Florianópolis. Online)
collection Ágora (Florianópolis. Online)
repository.name.fl_str_mv Ágora (Florianópolis. Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv revista.agora@contato.ufsc.br||ursula.blattmann@ufsc.br
_version_ 1789435164104851456