Panorama sobre Archival Intelligence no cenário internacional
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ágora (Florianópolis. Online) |
Texto Completo: | https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/982 |
Resumo: | It aims to understand and explore the discussions about Archival Intelligence in the international literature, seeking to broaden and consolidate the discussions about Information Literacy and Archival Science in the Brazilian scenario. Systematic Bibliographic Review was used as a methodological option to identify the presence of the term Archival Intelligence in the Periodical Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel. Eighteen articles were retrieved, all of which were analyzed in full. The results point out the importance of Archival Intelligence as well as Information Literacy for Primary Sources and Primary Source Literacy to deepen the studies on archival instructions, foster the creation of teaching and learning standards to primary sources and infer their practical application to archival users. The role of archivists in this process is necessary, as well as its partnership with other professionals in related fields, as well as librarians, historians and teachers in the area. |
id |
UFSC-20_0274ca73a7804781ac4d6c03a73f4954 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.agora.emnuvens.com.br:article/982 |
network_acronym_str |
UFSC-20 |
network_name_str |
Ágora (Florianópolis. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Panorama sobre Archival Intelligence no cenário internacionalVisión general sobre Archival Intelligence en el escenario internacionalPanorama sobre Archival Intelligence no cenário internacionalArquivologia. Competência em Informação. Competência Arquivística. Inteligência Arquivística.Competência em InformaçãoIt aims to understand and explore the discussions about Archival Intelligence in the international literature, seeking to broaden and consolidate the discussions about Information Literacy and Archival Science in the Brazilian scenario. Systematic Bibliographic Review was used as a methodological option to identify the presence of the term Archival Intelligence in the Periodical Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel. Eighteen articles were retrieved, all of which were analyzed in full. The results point out the importance of Archival Intelligence as well as Information Literacy for Primary Sources and Primary Source Literacy to deepen the studies on archival instructions, foster the creation of teaching and learning standards to primary sources and infer their practical application to archival users. The role of archivists in this process is necessary, as well as its partnership with other professionals in related fields, as well as librarians, historians and teachers in the area.El objetivo de este trabajo es comprender y explorar las discusiones sobre Archival Intelligence en la literatura internacional, buscando ampliar y consolidar las discusiones acerca de la Competencia en Información y de la Archivología en el escenario brasileño. Se empleó la Revisión Bibliográfica Sistemática como opción metodológica para identificar la presencia del término Archival Intelligence en el Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Se recuperaron 18 artículos, todos ellos analizados en su totalidad. Los resultados señalan la importancia de la Archival Intelligence, así como de la Information Literacy for Primary Sources y de la Primary Source Literacy para profundizar en los estudios sobre instrucciones archivísticas, fomentar la creación de estándares de enseñanza y aprendizaje con fuentes primarias e inferir su aplicación práctica a los usuarios de los archivos. El papel de los archivistas en este proceso es necesario, así como su colaboración con otros profesionales de áreas afines, como bibliotecarios, historiadores y docentes de la misma especialidad.Objetiva compreender e explorar as discussões sobre a Archival Intelligence na literatura internacional, buscando ampliar e consolidar as discussões em torno da Competência em Informação e da Arquivologia no cenário brasileiro. Utilizou-se a Revisão Bibliográfica Sistemática como opção metodológica para identificar a presença do termo Archival Intelligence no Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Foram recuperados dezoito artigos, todos analisados na íntegra. Os resultados apontam a importância da Archival Intelligence, bem como da Information Literacy for Primary Sources e da Primary Source Literacy para aprofundar os estudos sobre instruções arquivísticas, fomentar a criação de padrões de ensino e aprendizagem com fontes primárias e inferir a sua aplicação prática aos usuários de arquivo. Faz-se necessário o protagonismo dos arquivistas nesse processo, bem como a parceria destes com outros profissionais de áreas afins, assim como bibliotecários, historiadores e docentes da área.CIN - CED - UFSC2021-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpalavras chavesapplication/pdfhttps://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/982ÁGORA: Arquivologia em debate; Vol. 31 No. 63 (2021); 1-23ÁGORA: Arquivologia em debate; v. 31 n. 63 (2021); 1-232763-90450103-3557reponame:Ágora (Florianópolis. Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/982/978Copyright (c) 2021 ÁGORA: Arquivologia em debatehttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCavalcante, Celineide RodriguesFurtado, Renata Lira2021-07-01T15:00:25Zoai:ojs.agora.emnuvens.com.br:article/982Revistahttps://agora.emnuvens.com.br/raPUBhttps://agora.emnuvens.com.br/ra/oairevista.agora@contato.ufsc.br||ursula.blattmann@ufsc.br2763-90450103-3557opendoar:2021-07-01T15:00:25Ágora (Florianópolis. Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Panorama sobre Archival Intelligence no cenário internacional Visión general sobre Archival Intelligence en el escenario internacional Panorama sobre Archival Intelligence no cenário internacional |
title |
Panorama sobre Archival Intelligence no cenário internacional |
spellingShingle |
Panorama sobre Archival Intelligence no cenário internacional Cavalcante, Celineide Rodrigues Arquivologia. Competência em Informação. Competência Arquivística. Inteligência Arquivística. Competência em Informação |
title_short |
Panorama sobre Archival Intelligence no cenário internacional |
title_full |
Panorama sobre Archival Intelligence no cenário internacional |
title_fullStr |
Panorama sobre Archival Intelligence no cenário internacional |
title_full_unstemmed |
Panorama sobre Archival Intelligence no cenário internacional |
title_sort |
Panorama sobre Archival Intelligence no cenário internacional |
author |
Cavalcante, Celineide Rodrigues |
author_facet |
Cavalcante, Celineide Rodrigues Furtado, Renata Lira |
author_role |
author |
author2 |
Furtado, Renata Lira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cavalcante, Celineide Rodrigues Furtado, Renata Lira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Arquivologia. Competência em Informação. Competência Arquivística. Inteligência Arquivística. Competência em Informação |
topic |
Arquivologia. Competência em Informação. Competência Arquivística. Inteligência Arquivística. Competência em Informação |
description |
It aims to understand and explore the discussions about Archival Intelligence in the international literature, seeking to broaden and consolidate the discussions about Information Literacy and Archival Science in the Brazilian scenario. Systematic Bibliographic Review was used as a methodological option to identify the presence of the term Archival Intelligence in the Periodical Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel. Eighteen articles were retrieved, all of which were analyzed in full. The results point out the importance of Archival Intelligence as well as Information Literacy for Primary Sources and Primary Source Literacy to deepen the studies on archival instructions, foster the creation of teaching and learning standards to primary sources and infer their practical application to archival users. The role of archivists in this process is necessary, as well as its partnership with other professionals in related fields, as well as librarians, historians and teachers in the area. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion palavras chaves |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/982 |
url |
https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/982 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/982/978 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 ÁGORA: Arquivologia em debate http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 ÁGORA: Arquivologia em debate http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CIN - CED - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
CIN - CED - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
ÁGORA: Arquivologia em debate; Vol. 31 No. 63 (2021); 1-23 ÁGORA: Arquivologia em debate; v. 31 n. 63 (2021); 1-23 2763-9045 0103-3557 reponame:Ágora (Florianópolis. Online) instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Ágora (Florianópolis. Online) |
collection |
Ágora (Florianópolis. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ágora (Florianópolis. Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.agora@contato.ufsc.br||ursula.blattmann@ufsc.br |
_version_ |
1789435164104851456 |