School Files: An Introductory Study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reis, Filomena Luciene Cordeiro
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Soares dos Reis, João Olímpio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ágora (Florianópolis. Online)
Texto Completo: https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/648
Resumo: The present study aimed to understand the public-school files, specifically the Belvinda Brook State school located in the city of Montes Claros, Minas Gerais, while place of (re) (des) construction of the educational process through the collection stored. The theory offered a systemic vision of the mechanisms of formation and operation of the existing processes of education on the school archive. The study methodology consisted of visits to the archive of that School; investigation of documental types; the place where the documentation is stored; State examination of the acquis; and interviews with employees of the institution, those responsible for the collection.
id UFSC-20_0295af435896367930ad3bf85148a146
oai_identifier_str oai:ojs.agora.emnuvens.com.br:article/648
network_acronym_str UFSC-20
network_name_str Ágora (Florianópolis. Online)
repository_id_str
spelling School Files: An Introductory StudyArquivos escolares: um estudo introdutórioEducationHistory of EducationPublic School Archives.School ArchivesEducaçãoHistória da EducaçãoArquivos Públicos EscolaresArquivos EscolaresThe present study aimed to understand the public-school files, specifically the Belvinda Brook State school located in the city of Montes Claros, Minas Gerais, while place of (re) (des) construction of the educational process through the collection stored. The theory offered a systemic vision of the mechanisms of formation and operation of the existing processes of education on the school archive. The study methodology consisted of visits to the archive of that School; investigation of documental types; the place where the documentation is stored; State examination of the acquis; and interviews with employees of the institution, those responsible for the collection.O presente estudo objetivou compreender os arquivos públicos escolares, especificamente da Escola Estadual Belvinda Ribeiro, localizado na cidade de Montes Claros, Minas Gerais, enquanto lugar de (re)(des)construção do processo educativo por meio do acervo armazenado. A metodologia de estudo se constituiu de visitas ao arquivo da referida Escola; investigação dos tipos documentais; averiguação do local onde a documentação se encontra armazenada; exame do estado do acervo; e entrevistas com os trabalhadores da Instituição, em especial os responsáveis pelo acervo. Constatou-se no estudo que, há uma especificidade em relação aos tipos de documentos escolares, os quais demandam tratamento adequado, pois se tratam de um acervo de caráter administrativo, probatório e histórico.CIN - CED - UFSC2017-12-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionField empirical research and historical researchpalavras chavesPesquisa empírica de campo e históricaapplication/pdfhttps://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/648ÁGORA: Arquivologia em debate; Vol. 27 No. 55 (2017); 475-500ÁGORA: Arquivologia em debate; v. 27 n. 55 (2017); 475-5002763-90450103-3557reponame:Ágora (Florianópolis. Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/648/pdfCopyright (c) 2017 ÁGORA ISSN 0103-3557info:eu-repo/semantics/openAccessReis, Filomena Luciene CordeiroSoares dos Reis, João Olímpio2018-03-31T15:38:42Zoai:ojs.agora.emnuvens.com.br:article/648Revistahttps://agora.emnuvens.com.br/raPUBhttps://agora.emnuvens.com.br/ra/oairevista.agora@contato.ufsc.br||ursula.blattmann@ufsc.br2763-90450103-3557opendoar:2018-03-31T15:38:42Ágora (Florianópolis. Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv School Files: An Introductory Study
Arquivos escolares: um estudo introdutório
title School Files: An Introductory Study
spellingShingle School Files: An Introductory Study
Reis, Filomena Luciene Cordeiro
Education
History of Education
Public School Archives.
School Archives
Educação
História da Educação
Arquivos Públicos Escolares
Arquivos Escolares
title_short School Files: An Introductory Study
title_full School Files: An Introductory Study
title_fullStr School Files: An Introductory Study
title_full_unstemmed School Files: An Introductory Study
title_sort School Files: An Introductory Study
author Reis, Filomena Luciene Cordeiro
author_facet Reis, Filomena Luciene Cordeiro
Soares dos Reis, João Olímpio
author_role author
author2 Soares dos Reis, João Olímpio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Reis, Filomena Luciene Cordeiro
Soares dos Reis, João Olímpio
dc.subject.por.fl_str_mv Education
History of Education
Public School Archives.
School Archives
Educação
História da Educação
Arquivos Públicos Escolares
Arquivos Escolares
topic Education
History of Education
Public School Archives.
School Archives
Educação
História da Educação
Arquivos Públicos Escolares
Arquivos Escolares
description The present study aimed to understand the public-school files, specifically the Belvinda Brook State school located in the city of Montes Claros, Minas Gerais, while place of (re) (des) construction of the educational process through the collection stored. The theory offered a systemic vision of the mechanisms of formation and operation of the existing processes of education on the school archive. The study methodology consisted of visits to the archive of that School; investigation of documental types; the place where the documentation is stored; State examination of the acquis; and interviews with employees of the institution, those responsible for the collection.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Field empirical research and historical research
palavras chaves
Pesquisa empírica de campo e histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/648
url https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/648
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/648/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 ÁGORA ISSN 0103-3557
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 ÁGORA ISSN 0103-3557
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CIN - CED - UFSC
publisher.none.fl_str_mv CIN - CED - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv ÁGORA: Arquivologia em debate; Vol. 27 No. 55 (2017); 475-500
ÁGORA: Arquivologia em debate; v. 27 n. 55 (2017); 475-500
2763-9045
0103-3557
reponame:Ágora (Florianópolis. Online)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Ágora (Florianópolis. Online)
collection Ágora (Florianópolis. Online)
repository.name.fl_str_mv Ágora (Florianópolis. Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv revista.agora@contato.ufsc.br||ursula.blattmann@ufsc.br
_version_ 1789435163420131328