Representation of the forms of treatment in Spanish varieties: a proposal for a didactic unit
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Fórum Linguístico |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/83576 |
Resumo: | In this article, we reflect on linguistic variation and prejudice in Brazilian Portuguese and Spanish varieties. We also analyze the representation of the ways of treating the varieties of Spanish in teaching material for High Schools, in order, later, to propose a didactic unit that develops this reflection. We created an organized didactic unit with an emphasis on synopsis and short film genres to sensitize learners about the relationships we have and can have and learn about some forms of treatment in use of three varieties of Spanish. At the end of the didactic unit, we hope that the learner will be the protagonist of his written and oral production when planning and directing a short film in Spanish. |
id |
UFSC-24_026a4bc23d62d0ebf27cb78774bb1eaa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/83576 |
network_acronym_str |
UFSC-24 |
network_name_str |
Fórum Linguístico |
repository_id_str |
|
spelling |
Representation of the forms of treatment in Spanish varieties: a proposal for a didactic unitRepresentación de las formas de tratamiento en variedades del español: una propuesta de unidad didácticaRepresentação das formas de tratamento nas variedades do espanhol: uma proposta de unidade didáticaTeaching materialTeaching unitSpanish as a foreign languageForms of treatmentVarieties of SpanishMaterial didácticoUnidad didácticaEspañol como lengua extranjeraFormas de tratamientoVariedades de españolMaterial didáticoUnidade didáticaEspanhol como Língua estrangeiraFormas de tratamentoVariedades do espanholIn this article, we reflect on linguistic variation and prejudice in Brazilian Portuguese and Spanish varieties. We also analyze the representation of the ways of treating the varieties of Spanish in teaching material for High Schools, in order, later, to propose a didactic unit that develops this reflection. We created an organized didactic unit with an emphasis on synopsis and short film genres to sensitize learners about the relationships we have and can have and learn about some forms of treatment in use of three varieties of Spanish. At the end of the didactic unit, we hope that the learner will be the protagonist of his written and oral production when planning and directing a short film in Spanish.En este artículo, reflexionamos respecto a la variación y los prejuicios lingüísticos en portugués brasileño y en variedades del español. También analizamos la representación de las formas de tratar las variedades del español en el material didáctico de Bachillerato, para, posteriormente, proponer una unidad didáctica que desarrolle esta reflexión. Creamos una unidad didáctica organizada con énfasis en la sinopsis y los géneros de cortometrajes para sensibilizar a los alumnos sobre las relaciones que entablamos y podemos entablar, y también conocer algunas formas de tratamiento en uso de tres variedades del español. Al final de la unidad didáctica, esperamos que el alumno sea el protagonista de su producción escrita y oral a la hora de planificar y realizar un cortometraje en español.Neste artigo, refletimos sobre a variação e o preconceito linguístico no português brasileiro e nas variedades do espanhol. Também analisamos a representação das formas de tratamento das variedades do espanhol em um material didático para o Ensino Médio para, posteriormente, propor uma unidade didática que desenvolva essa reflexão. Elaboramos uma unidade didática organizada com ênfase nos gêneros sinopse e curta-metragem para sensibilizar os aprendizes a respeito das relações que temos e podemos ter e também conhecer algumas formas de tratamento em uso de três variedades do espanhol. Ao final da unidade didática, esperamos que o aprendiz seja protagonista de sua produção escrita e oral ao planejar e realizar um curta-metragem em espanhol.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2022-08-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/8357610.5007/1984-8412.2022.e82576Fórum Linguístico; Vol. 19 No. 2 (2022): Teaching Spanish as a Foreign Language in Brazil: proposal of Didatic Units; 7721-7732Fórum Linguístico; Vol. 19 Núm. 2 (2022): La Enseñanza de Español como Lengua Extanjera en Brasil: propuestas de Unidades Didácticas; 7721-7732Fórum Linguístico; v. 19 n. 2 (2022): Unidades Didáticas para o Ensino de Espanhol a Brasileiros; 7721-77321984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/83576/51397http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira Dardari, BrendaEcard Barros, Carolina Sebold, Mercedes2022-08-22T12:12:51Zoai:periodicos.ufsc.br:article/83576Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:46.825180Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Representation of the forms of treatment in Spanish varieties: a proposal for a didactic unit Representación de las formas de tratamiento en variedades del español: una propuesta de unidad didáctica Representação das formas de tratamento nas variedades do espanhol: uma proposta de unidade didática |
title |
Representation of the forms of treatment in Spanish varieties: a proposal for a didactic unit |
spellingShingle |
Representation of the forms of treatment in Spanish varieties: a proposal for a didactic unit de Oliveira Dardari, Brenda Teaching material Teaching unit Spanish as a foreign language Forms of treatment Varieties of Spanish Material didáctico Unidad didáctica Español como lengua extranjera Formas de tratamiento Variedades de español Material didático Unidade didática Espanhol como Língua estrangeira Formas de tratamento Variedades do espanhol |
title_short |
Representation of the forms of treatment in Spanish varieties: a proposal for a didactic unit |
title_full |
Representation of the forms of treatment in Spanish varieties: a proposal for a didactic unit |
title_fullStr |
Representation of the forms of treatment in Spanish varieties: a proposal for a didactic unit |
title_full_unstemmed |
Representation of the forms of treatment in Spanish varieties: a proposal for a didactic unit |
title_sort |
Representation of the forms of treatment in Spanish varieties: a proposal for a didactic unit |
author |
de Oliveira Dardari, Brenda |
author_facet |
de Oliveira Dardari, Brenda Ecard Barros, Carolina Sebold, Mercedes |
author_role |
author |
author2 |
Ecard Barros, Carolina Sebold, Mercedes |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Oliveira Dardari, Brenda Ecard Barros, Carolina Sebold, Mercedes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teaching material Teaching unit Spanish as a foreign language Forms of treatment Varieties of Spanish Material didáctico Unidad didáctica Español como lengua extranjera Formas de tratamiento Variedades de español Material didático Unidade didática Espanhol como Língua estrangeira Formas de tratamento Variedades do espanhol |
topic |
Teaching material Teaching unit Spanish as a foreign language Forms of treatment Varieties of Spanish Material didáctico Unidad didáctica Español como lengua extranjera Formas de tratamiento Variedades de español Material didático Unidade didática Espanhol como Língua estrangeira Formas de tratamento Variedades do espanhol |
description |
In this article, we reflect on linguistic variation and prejudice in Brazilian Portuguese and Spanish varieties. We also analyze the representation of the ways of treating the varieties of Spanish in teaching material for High Schools, in order, later, to propose a didactic unit that develops this reflection. We created an organized didactic unit with an emphasis on synopsis and short film genres to sensitize learners about the relationships we have and can have and learn about some forms of treatment in use of three varieties of Spanish. At the end of the didactic unit, we hope that the learner will be the protagonist of his written and oral production when planning and directing a short film in Spanish. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/83576 10.5007/1984-8412.2022.e82576 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/83576 |
identifier_str_mv |
10.5007/1984-8412.2022.e82576 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/83576/51397 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Fórum Linguístico; Vol. 19 No. 2 (2022): Teaching Spanish as a Foreign Language in Brazil: proposal of Didatic Units; 7721-7732 Fórum Linguístico; Vol. 19 Núm. 2 (2022): La Enseñanza de Español como Lengua Extanjera en Brasil: propuestas de Unidades Didácticas; 7721-7732 Fórum Linguístico; v. 19 n. 2 (2022): Unidades Didáticas para o Ensino de Espanhol a Brasileiros; 7721-7732 1984-8412 1415-8698 reponame:Fórum Linguístico instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Fórum Linguístico |
collection |
Fórum Linguístico |
repository.name.fl_str_mv |
Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br |
_version_ |
1797051421425664000 |