Discursive modality as argumentative index in academic genres
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Fórum Linguístico |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2018v15n4p3357 |
Resumo: | This study aims to show how modality behaves in the academic genres, producing argumentation. In other words, driving utterances to a specific conclusion. This work is composed of reflections about the modality phenomenon in academic genres, deriving from qualitative, descriptive and interpretative scientific investigations. It is also based on the studies about Discursive Modality proposed by Cervoni (1989), Castilho & Castillho (1993), Koch (2012), Nascimento (2009, 2010), and Nascimento & Silva (2012), as well as the study about linguistic argumentation by Ducrot (1987, 1988). Modality was found in all the genres investigated (administrative-academic protocol, abstract, review, undergraduate research project, undergraduate monograph, and academic paper), and is used with different discursive functions: assimilation, detachment and evaluation. |
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Discursive modality as argumentative index in academic genresLa modalización discursiva como índice de argumentatividad en los géneros académicosA modalização discursiva como índice de argumentatividade nos gêneros acadêmicosThis study aims to show how modality behaves in the academic genres, producing argumentation. In other words, driving utterances to a specific conclusion. This work is composed of reflections about the modality phenomenon in academic genres, deriving from qualitative, descriptive and interpretative scientific investigations. It is also based on the studies about Discursive Modality proposed by Cervoni (1989), Castilho & Castillho (1993), Koch (2012), Nascimento (2009, 2010), and Nascimento & Silva (2012), as well as the study about linguistic argumentation by Ducrot (1987, 1988). Modality was found in all the genres investigated (administrative-academic protocol, abstract, review, undergraduate research project, undergraduate monograph, and academic paper), and is used with different discursive functions: assimilation, detachment and evaluation.Este artículo tiene el objetivo de mostrar como la modalización discursiva funciona en los géneros académicos, imprimiendo argumentación, es decir, direccionando los enunciados a determinadas conclusiones. Se hacen reflexiones sobre el fenómeno de la modalización en dichos géneros, a partir de investigaciones de naturaleza cualitativa, de carácter descriptivo e interpretativo. Está fundamentado en los estudios sobre modalización discursiva de Cervoni (1989), Castilho & Castilho (1993), Koch (2012), Nascimento (2009, 2010) y Nascimento & Silva (2012), además de los estudios sobre la argumentación lingüística en la perspectiva de Ducrot (1987, 1988), entre otros. La descripción de la modalización en los géneros investigados posibilitó verificar que este fenómeno es una estrategia presente en todos ellos: acta administrativo-académica, resumen, reseña académica, proyecto de investigación, monografía y artículo científico. Además, es utilizada con distintas funciones discursivas, produciendo diferentes efectos de sentido: asimilación, alejamiento y evaluación.O objetivo deste artigo é mostrar como a modalização discursiva funciona nos gêneros acadêmicos, imprimindo argumentatividade, ou seja, orientando os enunciados em razão de determinadas conclusões. Trata-se de reflexões feitas sobre o fenômeno da modalização nos referidos gêneros, a partir de investigações científicas de natureza qualitativa e de caráter descritivo e interpretativista. Para tal, fundamentamo-nos nos estudos sobre a Modalização Discursiva, a partir de Cervoni (1989), Castilho e Castilho (1993), Koch (2012), Nascimento (2009, 2010) e Nascimento e Silva (2012), além dos estudos sobre a argumentação linguística de Ducrot (1987, 1988). A descrição do fenômeno da modalização nos gêneros investigados permitiu-nos verificar que a modalização é uma estratégia presente em todos eles (ata administrativo-acadêmica, resumo, resenha, projeto de pesquisa de TCC, monografia de TCC e artigo científico) e que é utilizada com diferentes funções discursivas, produzindo diversos efeitos de sentido: assimilação, distanciamento e avaliação.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2018-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresPesquisa Descritiva e Analítica; Pesquisa Qualitativaapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2018v15n4p335710.5007/1984-8412.2018v15n4p3357Fórum Linguístico; Vol. 15 No. 4 (2018); 3357-3372Fórum Linguístico; Vol. 15 Núm. 4 (2018); 3357-3372Fórum Linguístico; v. 15 n. 4 (2018); 3357-33721984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporenghttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2018v15n4p3357/38421https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2018v15n4p3357/38423Copyright (c) 2019 Fórum Linguísticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Erivaldo Pereira do2019-01-29T08:30:13Zoai:periodicos.ufsc.br:article/57265Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:33.866030Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
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