Study of linguistic and discursive properties of the academic review genre
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2027 |
Resumo: | In this paper, we conducted a study of the academic review. Three reasons justify the study of this genre. Firstly, the review is a genre in which academic argumentation is central. Secondly, it is an important instrument of circulation and consolidation of knowledge in the different areas of knowledge. Thirdly, this genre of texts is one of the most requested by teachers in different stages of a college degree. Based on the descendant perspective proposed by Bakhtin/Volochínov, the present study does not limit the understanding of the genre to its formal aspects of composition. Without disregard those aspects, the study begins with the contextual dimension of the review. Then, it focuses the macrotexture of the genre. Finally, it studies their linguistic dimension. |
id |
UFMG-24_d3f200fbc17f3d45febf3abe854c27bb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/2027 |
network_acronym_str |
UFMG-24 |
network_name_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Study of linguistic and discursive properties of the academic review genreEstudo das propriedades linguísticas e discursivas do gênero resenha acadêmicaResenha acadêmicaArgumentaçãoGêneros textuaisAcademic reviewArgumentationGenresIn this paper, we conducted a study of the academic review. Three reasons justify the study of this genre. Firstly, the review is a genre in which academic argumentation is central. Secondly, it is an important instrument of circulation and consolidation of knowledge in the different areas of knowledge. Thirdly, this genre of texts is one of the most requested by teachers in different stages of a college degree. Based on the descendant perspective proposed by Bakhtin/Volochínov, the present study does not limit the understanding of the genre to its formal aspects of composition. Without disregard those aspects, the study begins with the contextual dimension of the review. Then, it focuses the macrotexture of the genre. Finally, it studies their linguistic dimension.Neste artigo, realizamos um estudo do gênero resenha acadêmica. Três razões justificam o estudo desse gênero. Em primeiro lugar, a resenha é um gênero acadêmico em que a argumentação é central. Em segundo, ela constitui um importante instrumento de circulação e consolidação do saber nas diferentes áreas do conhecimento. Em terceiro lugar, esse gênero de textos é um dos mais solicitados pelos professores nos diferentes estágios de um curso superior. Com base na perspectiva descendente de estudos das práticas sociais, proposta por Bakhtin/Volochínov, o estudo que apresentamos não limita a compreensão do gênero a seus aspectos formais de composição. Sem desconsiderar esses aspectos, o estudo se inicia pela abordagem da dimensão contextual da resenha. Em seguida, focaliza a macroestrutura do gênero. Por fim, estuda a sua dimensão linguística.Universidade Federal de Minas Gerais2016-01-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/202710.35699/2237-5864.2015.2027Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 5 No. 2 (2015); 183-210Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 5 Núm. 2 (2015); 183-210Revista Docência do Ensino Superior; v. 5 n. 2 (2015); 183-2102237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2027/1362Copyright (c) 2015 Gustavo Ximenes Cunhainfo:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Gustavo Ximenes2020-05-19T18:08:20Zoai:periodicos.ufmg.br:article/2027Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2020-05-19T18:08:20Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Study of linguistic and discursive properties of the academic review genre Estudo das propriedades linguísticas e discursivas do gênero resenha acadêmica |
title |
Study of linguistic and discursive properties of the academic review genre |
spellingShingle |
Study of linguistic and discursive properties of the academic review genre Cunha, Gustavo Ximenes Resenha acadêmica Argumentação Gêneros textuais Academic review Argumentation Genres |
title_short |
Study of linguistic and discursive properties of the academic review genre |
title_full |
Study of linguistic and discursive properties of the academic review genre |
title_fullStr |
Study of linguistic and discursive properties of the academic review genre |
title_full_unstemmed |
Study of linguistic and discursive properties of the academic review genre |
title_sort |
Study of linguistic and discursive properties of the academic review genre |
author |
Cunha, Gustavo Ximenes |
author_facet |
Cunha, Gustavo Ximenes |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cunha, Gustavo Ximenes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Resenha acadêmica Argumentação Gêneros textuais Academic review Argumentation Genres |
topic |
Resenha acadêmica Argumentação Gêneros textuais Academic review Argumentation Genres |
description |
In this paper, we conducted a study of the academic review. Three reasons justify the study of this genre. Firstly, the review is a genre in which academic argumentation is central. Secondly, it is an important instrument of circulation and consolidation of knowledge in the different areas of knowledge. Thirdly, this genre of texts is one of the most requested by teachers in different stages of a college degree. Based on the descendant perspective proposed by Bakhtin/Volochínov, the present study does not limit the understanding of the genre to its formal aspects of composition. Without disregard those aspects, the study begins with the contextual dimension of the review. Then, it focuses the macrotexture of the genre. Finally, it studies their linguistic dimension. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-01-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2027 10.35699/2237-5864.2015.2027 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2027 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2015.2027 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2027/1362 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Gustavo Ximenes Cunha info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Gustavo Ximenes Cunha |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 5 No. 2 (2015); 183-210 Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 5 Núm. 2 (2015); 183-210 Revista Docência do Ensino Superior; v. 5 n. 2 (2015); 183-210 2237-5864 2358-6338 reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
collection |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br|| |
_version_ |
1797174636915458048 |