Study of linguistic and discursive properties of the academic review genre

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, Gustavo Ximenes
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2027
Resumo: In this paper, we conducted a study of the academic review. Three reasons justify the study of this genre. Firstly, the review is a genre in which academic argumentation is central. Secondly, it is an important instrument of circulation and consolidation of knowledge in the different areas of knowledge. Thirdly, this genre of texts is one of the most requested by teachers in different stages of a college degree. Based on the descendant perspective proposed by Bakhtin/Volochínov, the present study does not limit the understanding of the genre to its formal aspects of composition. Without disregard those aspects, the study begins with the contextual dimension of the review. Then, it focuses the macrotexture of the genre. Finally, it studies their linguistic dimension.
id UFMG-24_d3f200fbc17f3d45febf3abe854c27bb
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/2027
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Study of linguistic and discursive properties of the academic review genreEstudo das propriedades linguísticas e discursivas do gênero resenha acadêmicaResenha acadêmicaArgumentaçãoGêneros textuaisAcademic reviewArgumentationGenresIn this paper, we conducted a study of the academic review. Three reasons justify the study of this genre. Firstly, the review is a genre in which academic argumentation is central. Secondly, it is an important instrument of circulation and consolidation of knowledge in the different areas of knowledge. Thirdly, this genre of texts is one of the most requested by teachers in different stages of a college degree. Based on the descendant perspective proposed by Bakhtin/Volochínov, the present study does not limit the understanding of the genre to its formal aspects of composition. Without disregard those aspects, the study begins with the contextual dimension of the review. Then, it focuses the macrotexture of the genre. Finally, it studies their linguistic dimension.Neste artigo, realizamos um estudo do gênero resenha acadêmica. Três razões justificam o estudo desse gênero. Em primeiro lugar, a resenha é um gênero acadêmico em que a argumentação é central. Em segundo, ela constitui um importante instrumento de circulação e consolidação do saber nas diferentes áreas do conhecimento. Em terceiro lugar, esse gênero de textos é um dos mais solicitados pelos professores nos diferentes estágios de um curso superior. Com base na perspectiva descendente de estudos das práticas sociais, proposta por Bakhtin/Volochínov, o estudo que apresentamos não limita a compreensão do gênero a seus aspectos formais de composição. Sem desconsiderar esses aspectos, o estudo se inicia pela abordagem da dimensão contextual da resenha. Em seguida, focaliza a macroestrutura do gênero. Por fim, estuda a sua dimensão linguística.Universidade Federal de Minas Gerais2016-01-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/202710.35699/2237-5864.2015.2027Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 5 No. 2 (2015); 183-210Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 5 Núm. 2 (2015); 183-210Revista Docência do Ensino Superior; v. 5 n. 2 (2015); 183-2102237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2027/1362Copyright (c) 2015 Gustavo Ximenes Cunhainfo:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Gustavo Ximenes2020-05-19T18:08:20Zoai:periodicos.ufmg.br:article/2027Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2020-05-19T18:08:20Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Study of linguistic and discursive properties of the academic review genre
Estudo das propriedades linguísticas e discursivas do gênero resenha acadêmica
title Study of linguistic and discursive properties of the academic review genre
spellingShingle Study of linguistic and discursive properties of the academic review genre
Cunha, Gustavo Ximenes
Resenha acadêmica
Argumentação
Gêneros textuais
Academic review
Argumentation
Genres
title_short Study of linguistic and discursive properties of the academic review genre
title_full Study of linguistic and discursive properties of the academic review genre
title_fullStr Study of linguistic and discursive properties of the academic review genre
title_full_unstemmed Study of linguistic and discursive properties of the academic review genre
title_sort Study of linguistic and discursive properties of the academic review genre
author Cunha, Gustavo Ximenes
author_facet Cunha, Gustavo Ximenes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha, Gustavo Ximenes
dc.subject.por.fl_str_mv Resenha acadêmica
Argumentação
Gêneros textuais
Academic review
Argumentation
Genres
topic Resenha acadêmica
Argumentação
Gêneros textuais
Academic review
Argumentation
Genres
description In this paper, we conducted a study of the academic review. Three reasons justify the study of this genre. Firstly, the review is a genre in which academic argumentation is central. Secondly, it is an important instrument of circulation and consolidation of knowledge in the different areas of knowledge. Thirdly, this genre of texts is one of the most requested by teachers in different stages of a college degree. Based on the descendant perspective proposed by Bakhtin/Volochínov, the present study does not limit the understanding of the genre to its formal aspects of composition. Without disregard those aspects, the study begins with the contextual dimension of the review. Then, it focuses the macrotexture of the genre. Finally, it studies their linguistic dimension.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-01-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2027
10.35699/2237-5864.2015.2027
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2027
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2015.2027
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2027/1362
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Gustavo Ximenes Cunha
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Gustavo Ximenes Cunha
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 5 No. 2 (2015); 183-210
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 5 Núm. 2 (2015); 183-210
Revista Docência do Ensino Superior; v. 5 n. 2 (2015); 183-210
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174636915458048