Complex syllables: phonology and acquisition of oral and written language
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Fórum Linguístico |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2019v16n2p3825 |
Resumo: | This paper analyzes data on spontaneous writing produced by first, second and third graders who attend public and private schools in Pelotas, RS, Brazil. It not only approaches spelling of words that have complex syllables, i. e., those that do not correspond to the canonical structure CV, but also focuses on (ortho)graphic errors of complex onsets and branching rhymes. Data are discussed in the light of syllable phonology and studies of oral and written language acquisition. Results show that children exhibit similar behavior in both schools, a fact that reinforces the idea that linguistic knowledge is the main basis of early writing. Regarding Phonology, data clearly indicate children’s own perception of possible codas, a fact that brings implications to discussions about both Portuguese acquisition and Phonology. |
id |
UFSC-24_070e37d7714bef1057219a875a399efa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/61494 |
network_acronym_str |
UFSC-24 |
network_name_str |
Fórum Linguístico |
repository_id_str |
|
spelling |
Complex syllables: phonology and acquisition of oral and written languageLas sílabas complejas: fonología y adquisición del lenguaje oral y escritoAs sílabas complexas: fonologia e aquisição da linguagem oral e escritaThis paper analyzes data on spontaneous writing produced by first, second and third graders who attend public and private schools in Pelotas, RS, Brazil. It not only approaches spelling of words that have complex syllables, i. e., those that do not correspond to the canonical structure CV, but also focuses on (ortho)graphic errors of complex onsets and branching rhymes. Data are discussed in the light of syllable phonology and studies of oral and written language acquisition. Results show that children exhibit similar behavior in both schools, a fact that reinforces the idea that linguistic knowledge is the main basis of early writing. Regarding Phonology, data clearly indicate children’s own perception of possible codas, a fact that brings implications to discussions about both Portuguese acquisition and Phonology.En este artículo son analizados datos de escritura espontánea producidos por alumnos de primer a tercer año que asisten a una escuela pública y otra particular de Pelotas, RS, Brasil. Se centra en la grafía de palabras que tienen sílabas complejas, es decir, aquellas que no corresponden a la estructura canónica CV, principalmente en los errores (orto)gráficos de onsets complejos y rimas ramificadas. Los datos se discuten a la luz de la fonología de la sílaba y de estudios de adquisición del lenguaje oral y escrito. Los resultados muestran similares en ambas escuelas, un hecho que refuerza la idea de que el conocimiento lingüístico es el principal soporte para las escrituras tempranas. Con respecto al funcionamiento fonológico, los datos dan indicio de una percepción propia de niño a respecto de las codas de su lengua, lo que conlleva implicaciones para las discusiones tanto de la adquisición como de la fonología portuguesa.Neste artigo são analisados dados de escrita espontânea produzidos por crianças da 1a a 3ª série de uma escola pública e outra particular da cidade de Pelotas, especificamente, grafias de palavras que possuem sílabas complexas, isto é, aquelas que não correspondem à estrutura canônica CV, com foco sobre os erros (orto)gráficos referentes aos onsets complexos e às rimas ramificadas. Os dados são discutidos à luz da fonologia da sílaba e de estudos sobre aquisição da linguagem oral e escrita. Os resultados mostram comportamento semelhante entre as duas escolas, o que reforça a ideia de que o conhecimento linguístico é o principal suporte para as produções escritas iniciais. Do ponto de vista da fonologia, os dados dão indícios de uma percepção particular da criança a respeito das codas da sua língua, o que traz implicações para discussões tanto da aquisição como da fonologia do português.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2019-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer ReviewedEvaluación por paresAvaliado pelos parespesquisa quali-quantitativaapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2019v16n2p382510.5007/1984-8412.2019v16n2p3825Fórum Linguístico; Vol. 16 No. 2 (2019); 3825-3848Fórum Linguístico; Vol. 16 Núm. 2 (2019); 3825-3848Fórum Linguístico; v. 16 n. 2 (2019); 3825-38481984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2019v16n2p3825/40613Copyright (c) 2019 Fórum Linguísticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMiranda, Ana Ruth Moresco2019-08-01T18:04:32Zoai:periodicos.ufsc.br:article/61494Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:36.239620Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Complex syllables: phonology and acquisition of oral and written language Las sílabas complejas: fonología y adquisición del lenguaje oral y escrito As sílabas complexas: fonologia e aquisição da linguagem oral e escrita |
title |
Complex syllables: phonology and acquisition of oral and written language |
spellingShingle |
Complex syllables: phonology and acquisition of oral and written language Miranda, Ana Ruth Moresco |
title_short |
Complex syllables: phonology and acquisition of oral and written language |
title_full |
Complex syllables: phonology and acquisition of oral and written language |
title_fullStr |
Complex syllables: phonology and acquisition of oral and written language |
title_full_unstemmed |
Complex syllables: phonology and acquisition of oral and written language |
title_sort |
Complex syllables: phonology and acquisition of oral and written language |
author |
Miranda, Ana Ruth Moresco |
author_facet |
Miranda, Ana Ruth Moresco |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Miranda, Ana Ruth Moresco |
description |
This paper analyzes data on spontaneous writing produced by first, second and third graders who attend public and private schools in Pelotas, RS, Brazil. It not only approaches spelling of words that have complex syllables, i. e., those that do not correspond to the canonical structure CV, but also focuses on (ortho)graphic errors of complex onsets and branching rhymes. Data are discussed in the light of syllable phonology and studies of oral and written language acquisition. Results show that children exhibit similar behavior in both schools, a fact that reinforces the idea that linguistic knowledge is the main basis of early writing. Regarding Phonology, data clearly indicate children’s own perception of possible codas, a fact that brings implications to discussions about both Portuguese acquisition and Phonology. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer Reviewed Evaluación por pares Avaliado pelos pares pesquisa quali-quantitativa |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2019v16n2p3825 10.5007/1984-8412.2019v16n2p3825 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2019v16n2p3825 |
identifier_str_mv |
10.5007/1984-8412.2019v16n2p3825 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2019v16n2p3825/40613 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Fórum Linguístico info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Fórum Linguístico |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Fórum Linguístico; Vol. 16 No. 2 (2019); 3825-3848 Fórum Linguístico; Vol. 16 Núm. 2 (2019); 3825-3848 Fórum Linguístico; v. 16 n. 2 (2019); 3825-3848 1984-8412 1415-8698 reponame:Fórum Linguístico instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Fórum Linguístico |
collection |
Fórum Linguístico |
repository.name.fl_str_mv |
Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br |
_version_ |
1797051420102361088 |