Complex syllables: phonology and acquisition of oral and written language

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Miranda, Ana Ruth Moresco
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2019v16n2p3825
Resumo: T­­­his paper analyzes data on spontaneous writing produced by first, second and third graders who attend public and private schools in Pelotas, RS, Brazil. It not only approaches spelling of words that have complex syllables, i. e., those that do not correspond to the canonical structure CV, but also focuses on (ortho)graphic errors of complex onsets and branching rhymes. Data are discussed in the light of syllable phonology and studies of oral and written language acquisition. Results show that children exhibit similar behavior in both schools, a fact that reinforces the idea that linguistic knowledge is the main basis of early writing. Regarding Phonology, data clearly indicate children’s own perception of possible codas, a fact that brings implications to discussions about both Portuguese acquisition and Phonology.
id UFSC-24_070e37d7714bef1057219a875a399efa
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/61494
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Complex syllables: phonology and acquisition of oral and written languageLas sílabas complejas: fonología y adquisición del lenguaje oral y escritoAs sílabas complexas: fonologia e aquisição da linguagem oral e escritaT­­­his paper analyzes data on spontaneous writing produced by first, second and third graders who attend public and private schools in Pelotas, RS, Brazil. It not only approaches spelling of words that have complex syllables, i. e., those that do not correspond to the canonical structure CV, but also focuses on (ortho)graphic errors of complex onsets and branching rhymes. Data are discussed in the light of syllable phonology and studies of oral and written language acquisition. Results show that children exhibit similar behavior in both schools, a fact that reinforces the idea that linguistic knowledge is the main basis of early writing. Regarding Phonology, data clearly indicate children’s own perception of possible codas, a fact that brings implications to discussions about both Portuguese acquisition and Phonology.En este artículo son analizados datos de escritura espontánea producidos por alumnos de primer a tercer año que asisten a una escuela pública y otra particular de Pelotas, RS, Brasil. Se centra en la grafía de palabras que tienen sílabas complejas, es decir, aquellas que no corresponden a la estructura canónica CV, principalmente en los errores (orto)gráficos de onsets complejos y rimas ramificadas. Los datos se discuten a la luz de la fonología de la sílaba y de estudios de adquisición del lenguaje oral y escrito. Los resultados muestran similares en ambas escuelas, un hecho que refuerza la idea de que el conocimiento lingüístico es el principal soporte para las escrituras tempranas. Con respecto al funcionamiento fonológico, los datos dan indicio de una percepción propia de niño a respecto de las codas de su lengua, lo que conlleva implicaciones para las discusiones tanto de la adquisición como de la fonología portuguesa.Neste artigo são analisados dados de escrita espontânea produzidos por crianças da 1a a 3ª série de uma escola pública e outra particular da cidade de Pelotas, especificamente, grafias de palavras que possuem sílabas complexas, isto é, aquelas que não correspondem à estrutura canônica CV, com foco sobre os erros (orto)gráficos referentes aos onsets complexos e às rimas ramificadas. Os dados são discutidos à luz da fonologia da sílaba e de estudos sobre aquisição da linguagem oral e escrita. Os resultados mostram comportamento semelhante entre as duas escolas, o que reforça a ideia de que o conhecimento linguístico é o principal suporte para as produções escritas iniciais. Do ponto de vista da fonologia, os dados dão indícios de uma percepção particular da criança a respeito das codas da sua língua, o que traz implicações para discussões tanto da aquisição como da fonologia do português.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2019-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer ReviewedEvaluación por paresAvaliado pelos parespesquisa quali-quantitativaapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2019v16n2p382510.5007/1984-8412.2019v16n2p3825Fórum Linguístico; Vol. 16 No. 2 (2019); 3825-3848Fórum Linguístico; Vol. 16 Núm. 2 (2019); 3825-3848Fórum Linguístico; v. 16 n. 2 (2019); 3825-38481984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2019v16n2p3825/40613Copyright (c) 2019 Fórum Linguísticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMiranda, Ana Ruth Moresco2019-08-01T18:04:32Zoai:periodicos.ufsc.br:article/61494Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:36.239620Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Complex syllables: phonology and acquisition of oral and written language
Las sílabas complejas: fonología y adquisición del lenguaje oral y escrito
As sílabas complexas: fonologia e aquisição da linguagem oral e escrita
title Complex syllables: phonology and acquisition of oral and written language
spellingShingle Complex syllables: phonology and acquisition of oral and written language
Miranda, Ana Ruth Moresco
title_short Complex syllables: phonology and acquisition of oral and written language
title_full Complex syllables: phonology and acquisition of oral and written language
title_fullStr Complex syllables: phonology and acquisition of oral and written language
title_full_unstemmed Complex syllables: phonology and acquisition of oral and written language
title_sort Complex syllables: phonology and acquisition of oral and written language
author Miranda, Ana Ruth Moresco
author_facet Miranda, Ana Ruth Moresco
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Miranda, Ana Ruth Moresco
description T­­­his paper analyzes data on spontaneous writing produced by first, second and third graders who attend public and private schools in Pelotas, RS, Brazil. It not only approaches spelling of words that have complex syllables, i. e., those that do not correspond to the canonical structure CV, but also focuses on (ortho)graphic errors of complex onsets and branching rhymes. Data are discussed in the light of syllable phonology and studies of oral and written language acquisition. Results show that children exhibit similar behavior in both schools, a fact that reinforces the idea that linguistic knowledge is the main basis of early writing. Regarding Phonology, data clearly indicate children’s own perception of possible codas, a fact that brings implications to discussions about both Portuguese acquisition and Phonology.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer Reviewed
Evaluación por pares
Avaliado pelos pares
pesquisa quali-quantitativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2019v16n2p3825
10.5007/1984-8412.2019v16n2p3825
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2019v16n2p3825
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2019v16n2p3825
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2019v16n2p3825/40613
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Fórum Linguístico
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Fórum Linguístico
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 16 No. 2 (2019); 3825-3848
Fórum Linguístico; Vol. 16 Núm. 2 (2019); 3825-3848
Fórum Linguístico; v. 16 n. 2 (2019); 3825-3848
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051420102361088