A question of reader effect: how are the children-readers built up in articles of the magazine Ciência Hoje das Crianças?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Baalbaki, Angela Corrêa Ferreira
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2017v14n4p2703
Resumo: The aim of this article is to analyze the so-called “long articles” of the magazine Ciência Hoje das Crianças (CHC). The analyzes are centered on the representation of the discursive images of the reader that are built by the publication and that also constitute the discourse of scientific dissemination. From the theoretical and methodological viewpoints of Discourse Analysis, we have chiefly mobilized the notions of imaginary formations, reader-effect, and discursive persons. Analyzing how the reader is represented and elaborated allowed us to understand some of the reader’s positions. Among these positions, effects of approximation, alliance, incorporation, or separation between the order of science and non-science are produced.
id UFSC-24_0e5c8134533d84e5e4b0f18047e39c8f
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/49725
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling A question of reader effect: how are the children-readers built up in articles of the magazine Ciência Hoje das Crianças?Una cuestión de efecto-lector: cómo los lectores infantiles se construyen en artículos de la revista Ciência Hoje das Crianças?Uma questão de efeito leitor: como as crianças-leitoras são construídas em artigos da revista Ciência Hoje das Crianças?The aim of this article is to analyze the so-called “long articles” of the magazine Ciência Hoje das Crianças (CHC). The analyzes are centered on the representation of the discursive images of the reader that are built by the publication and that also constitute the discourse of scientific dissemination. From the theoretical and methodological viewpoints of Discourse Analysis, we have chiefly mobilized the notions of imaginary formations, reader-effect, and discursive persons. Analyzing how the reader is represented and elaborated allowed us to understand some of the reader’s positions. Among these positions, effects of approximation, alliance, incorporation, or separation between the order of science and non-science are produced.El propósito de este artículo es analizar los llamados "artículos grandes” de la revista Ciência Hoje das Crianças (CHC). Los análisis se centran fundamentalmente en la representación de imágenes discursivas del lector que se construyen por la revista y que también constituyen el discurso de la divulgación científica. Movilizamos a partir del marco teórico metodológico del Análisis del Discurso, especialmente las nociones de formaciones imaginarias del efecto-lector, las personas discursivas. Examinar cómo se representa el lector y como se trabajó, nos permitió inferir algunas posiciones de los lectores. Entre estas posiciones, efectos de la proximidad, alianza, fusión o separación entre el orden de la ciencia y no-ciencia que se producen.O objetivo do presente artigo é analisar os chamados “artigos grandes” da revista Ciência Hoje das Crianças (CHC). As análises estão centradas, fundamentalmente, na representação das imagens discursivas do leitor, construídas pela revista e que também constituem o discurso de divulgação científica. Mobilizamos, a partir do quadro teórico metodológico da Análise do Discurso, principalmente, as noções de formações imaginárias, de efeito-leitor, pessoas discursivas. Analisar o modo como o leitor é representado e trabalhado, permitiu-nos depreender algumas posições do leitor. Dentre essas posições, efeitos de aproximação, aliança, incorporação ou afastamento entre a ordem da ciência e da não-ciência são produzidos.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2017-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2017v14n4p270310.5007/1984-8412.2017v14n4p2703Fórum Linguístico; Vol. 14 No. 4 (2017); 2703-2719Fórum Linguístico; Vol. 14 Núm. 4 (2017); 2703-2719Fórum Linguístico; v. 14 n. 4 (2017); 2703-27191984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2017v14n4p2703/35784Copyright (c) 2017 Fórum Linguísticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBaalbaki, Angela Corrêa Ferreira2018-01-16T09:39:07Zoai:periodicos.ufsc.br:article/49725Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:31.572132Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv A question of reader effect: how are the children-readers built up in articles of the magazine Ciência Hoje das Crianças?
Una cuestión de efecto-lector: cómo los lectores infantiles se construyen en artículos de la revista Ciência Hoje das Crianças?
Uma questão de efeito leitor: como as crianças-leitoras são construídas em artigos da revista Ciência Hoje das Crianças?
title A question of reader effect: how are the children-readers built up in articles of the magazine Ciência Hoje das Crianças?
spellingShingle A question of reader effect: how are the children-readers built up in articles of the magazine Ciência Hoje das Crianças?
Baalbaki, Angela Corrêa Ferreira
title_short A question of reader effect: how are the children-readers built up in articles of the magazine Ciência Hoje das Crianças?
title_full A question of reader effect: how are the children-readers built up in articles of the magazine Ciência Hoje das Crianças?
title_fullStr A question of reader effect: how are the children-readers built up in articles of the magazine Ciência Hoje das Crianças?
title_full_unstemmed A question of reader effect: how are the children-readers built up in articles of the magazine Ciência Hoje das Crianças?
title_sort A question of reader effect: how are the children-readers built up in articles of the magazine Ciência Hoje das Crianças?
author Baalbaki, Angela Corrêa Ferreira
author_facet Baalbaki, Angela Corrêa Ferreira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Baalbaki, Angela Corrêa Ferreira
description The aim of this article is to analyze the so-called “long articles” of the magazine Ciência Hoje das Crianças (CHC). The analyzes are centered on the representation of the discursive images of the reader that are built by the publication and that also constitute the discourse of scientific dissemination. From the theoretical and methodological viewpoints of Discourse Analysis, we have chiefly mobilized the notions of imaginary formations, reader-effect, and discursive persons. Analyzing how the reader is represented and elaborated allowed us to understand some of the reader’s positions. Among these positions, effects of approximation, alliance, incorporation, or separation between the order of science and non-science are produced.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2017v14n4p2703
10.5007/1984-8412.2017v14n4p2703
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2017v14n4p2703
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2017v14n4p2703
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2017v14n4p2703/35784
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Fórum Linguístico
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Fórum Linguístico
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 14 No. 4 (2017); 2703-2719
Fórum Linguístico; Vol. 14 Núm. 4 (2017); 2703-2719
Fórum Linguístico; v. 14 n. 4 (2017); 2703-2719
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051419566538752