A question of reader effect: how are the children-readers built up in articles of the magazine Ciência Hoje das Crianças?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Fórum Linguístico |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2017v14n4p2703 |
Resumo: | The aim of this article is to analyze the so-called “long articles” of the magazine Ciência Hoje das Crianças (CHC). The analyzes are centered on the representation of the discursive images of the reader that are built by the publication and that also constitute the discourse of scientific dissemination. From the theoretical and methodological viewpoints of Discourse Analysis, we have chiefly mobilized the notions of imaginary formations, reader-effect, and discursive persons. Analyzing how the reader is represented and elaborated allowed us to understand some of the reader’s positions. Among these positions, effects of approximation, alliance, incorporation, or separation between the order of science and non-science are produced. |
id |
UFSC-24_0e5c8134533d84e5e4b0f18047e39c8f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/49725 |
network_acronym_str |
UFSC-24 |
network_name_str |
Fórum Linguístico |
repository_id_str |
|
spelling |
A question of reader effect: how are the children-readers built up in articles of the magazine Ciência Hoje das Crianças?Una cuestión de efecto-lector: cómo los lectores infantiles se construyen en artículos de la revista Ciência Hoje das Crianças?Uma questão de efeito leitor: como as crianças-leitoras são construídas em artigos da revista Ciência Hoje das Crianças?The aim of this article is to analyze the so-called “long articles” of the magazine Ciência Hoje das Crianças (CHC). The analyzes are centered on the representation of the discursive images of the reader that are built by the publication and that also constitute the discourse of scientific dissemination. From the theoretical and methodological viewpoints of Discourse Analysis, we have chiefly mobilized the notions of imaginary formations, reader-effect, and discursive persons. Analyzing how the reader is represented and elaborated allowed us to understand some of the reader’s positions. Among these positions, effects of approximation, alliance, incorporation, or separation between the order of science and non-science are produced.El propósito de este artículo es analizar los llamados "artículos grandes” de la revista Ciência Hoje das Crianças (CHC). Los análisis se centran fundamentalmente en la representación de imágenes discursivas del lector que se construyen por la revista y que también constituyen el discurso de la divulgación científica. Movilizamos a partir del marco teórico metodológico del Análisis del Discurso, especialmente las nociones de formaciones imaginarias del efecto-lector, las personas discursivas. Examinar cómo se representa el lector y como se trabajó, nos permitió inferir algunas posiciones de los lectores. Entre estas posiciones, efectos de la proximidad, alianza, fusión o separación entre el orden de la ciencia y no-ciencia que se producen.O objetivo do presente artigo é analisar os chamados “artigos grandes” da revista Ciência Hoje das Crianças (CHC). As análises estão centradas, fundamentalmente, na representação das imagens discursivas do leitor, construídas pela revista e que também constituem o discurso de divulgação científica. Mobilizamos, a partir do quadro teórico metodológico da Análise do Discurso, principalmente, as noções de formações imaginárias, de efeito-leitor, pessoas discursivas. Analisar o modo como o leitor é representado e trabalhado, permitiu-nos depreender algumas posições do leitor. Dentre essas posições, efeitos de aproximação, aliança, incorporação ou afastamento entre a ordem da ciência e da não-ciência são produzidos.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2017-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2017v14n4p270310.5007/1984-8412.2017v14n4p2703Fórum Linguístico; Vol. 14 No. 4 (2017); 2703-2719Fórum Linguístico; Vol. 14 Núm. 4 (2017); 2703-2719Fórum Linguístico; v. 14 n. 4 (2017); 2703-27191984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2017v14n4p2703/35784Copyright (c) 2017 Fórum Linguísticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBaalbaki, Angela Corrêa Ferreira2018-01-16T09:39:07Zoai:periodicos.ufsc.br:article/49725Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:31.572132Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A question of reader effect: how are the children-readers built up in articles of the magazine Ciência Hoje das Crianças? Una cuestión de efecto-lector: cómo los lectores infantiles se construyen en artículos de la revista Ciência Hoje das Crianças? Uma questão de efeito leitor: como as crianças-leitoras são construídas em artigos da revista Ciência Hoje das Crianças? |
title |
A question of reader effect: how are the children-readers built up in articles of the magazine Ciência Hoje das Crianças? |
spellingShingle |
A question of reader effect: how are the children-readers built up in articles of the magazine Ciência Hoje das Crianças? Baalbaki, Angela Corrêa Ferreira |
title_short |
A question of reader effect: how are the children-readers built up in articles of the magazine Ciência Hoje das Crianças? |
title_full |
A question of reader effect: how are the children-readers built up in articles of the magazine Ciência Hoje das Crianças? |
title_fullStr |
A question of reader effect: how are the children-readers built up in articles of the magazine Ciência Hoje das Crianças? |
title_full_unstemmed |
A question of reader effect: how are the children-readers built up in articles of the magazine Ciência Hoje das Crianças? |
title_sort |
A question of reader effect: how are the children-readers built up in articles of the magazine Ciência Hoje das Crianças? |
author |
Baalbaki, Angela Corrêa Ferreira |
author_facet |
Baalbaki, Angela Corrêa Ferreira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Baalbaki, Angela Corrêa Ferreira |
description |
The aim of this article is to analyze the so-called “long articles” of the magazine Ciência Hoje das Crianças (CHC). The analyzes are centered on the representation of the discursive images of the reader that are built by the publication and that also constitute the discourse of scientific dissemination. From the theoretical and methodological viewpoints of Discourse Analysis, we have chiefly mobilized the notions of imaginary formations, reader-effect, and discursive persons. Analyzing how the reader is represented and elaborated allowed us to understand some of the reader’s positions. Among these positions, effects of approximation, alliance, incorporation, or separation between the order of science and non-science are produced. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2017v14n4p2703 10.5007/1984-8412.2017v14n4p2703 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2017v14n4p2703 |
identifier_str_mv |
10.5007/1984-8412.2017v14n4p2703 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2017v14n4p2703/35784 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Fórum Linguístico info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Fórum Linguístico |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Fórum Linguístico; Vol. 14 No. 4 (2017); 2703-2719 Fórum Linguístico; Vol. 14 Núm. 4 (2017); 2703-2719 Fórum Linguístico; v. 14 n. 4 (2017); 2703-2719 1984-8412 1415-8698 reponame:Fórum Linguístico instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Fórum Linguístico |
collection |
Fórum Linguístico |
repository.name.fl_str_mv |
Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br |
_version_ |
1797051419566538752 |