Contributions of phonetics to the study of L2 speech learning
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Fórum Linguístico |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2019v16n2p3861 |
Resumo: | Since the mid-90s, the contributions of phonetics to second language (L2) speech studies have increased exponentially. This field of research has always been strongly influenced by theories and hypotheses about L2 learning, but since the mid-90s, it has also adopted theoretical models focused exclusively on the study of speech. In this article, we seek to highlight the main contributions of phonetics in studies that seek to understand how phonetic-phonological learning occurs in an L2. Initially, the main theories and methodologies that have informed L2 speech studies since the 1960s are highlighted. These theoretical and methodological influences are illustrated with research conducted in Brazil, more specifically research from the group Phonetics and Phonology Applied to Foreign Language (NUPFALLE). This brief overview shows how the phonetics-phonology interface has become. |
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Contributions of phonetics to the study of L2 speech learningContribuciones de la fonética para el estudio del aprendizaje del componente sonoro en L2Contribuições da fonética para o estudo da aprendizagem do componente sonoro em L2Since the mid-90s, the contributions of phonetics to second language (L2) speech studies have increased exponentially. This field of research has always been strongly influenced by theories and hypotheses about L2 learning, but since the mid-90s, it has also adopted theoretical models focused exclusively on the study of speech. In this article, we seek to highlight the main contributions of phonetics in studies that seek to understand how phonetic-phonological learning occurs in an L2. Initially, the main theories and methodologies that have informed L2 speech studies since the 1960s are highlighted. These theoretical and methodological influences are illustrated with research conducted in Brazil, more specifically research from the group Phonetics and Phonology Applied to Foreign Language (NUPFALLE). This brief overview shows how the phonetics-phonology interface has become.Desde mediados de los años 90, las contribuciones de la fonética para los estudios del habla en segunda lengua (L2) han aumentado exponencialmente. Este campo de investigación siempre fue fuertemente influenciado por las teorías e hipótesis sobre el aprendizaje de L2, pero, a partir de los años 90, pasó a adoptarse, también, modelos teóricos dirigidos exclusivamente para el estudio del habla. En este artículo, buscamos apuntar las principales contribuciones de la fonética en las investigaciones que buscan comprender cómo se da el aprendizaje fonético y fonológico en una L2. En primer lugar, se destacarán las principales teorías y metodologías que han informado los estudios del habla en L2 desde los años 60. A continuación, estas influencias teóricas y metodológicas serán ilustradas con investigaciones producidas por el grupo Fonética y Fonología Aplicadas a la Lengua Extranjera (NUPFALLE). Este breve panorama muestra cómo la interfaz fonética-fonología pasó a ser fundamental para el desarrollo de las investigaciones sobre el aprendizaje del componente sonoro de la L2.Desde meados dos anos 90, as contribuições da fonética para os estudos da fala em segunda língua (L2) têm aumentado exponencialmente. Esse campo de pesquisa sempre foi fortemente influenciado pelas teorias e hipóteses sobre a aprendizagem de L2, mas, a partir dos anos 90, passou a adotar, também, modelos teóricos voltados exclusivamente para o estudo da fala. Neste artigo, buscamos apontar as principais contribuições da fonética nas pesquisas que buscam compreender como se dá a aprendizagem fonética e fonológica em uma L2. Inicialmente, serão destacadas as principais teorias e metodologias que têm informado os estudos da fala em L2 desde os anos 60. Em seguida, essas influências teóricas e metodológicas serão ilustradas com pesquisas produzidas pelo grupo Fonética e Fonologia Aplicadas à Língua Estrangeira (NUPFALLE). Este breve panorama mostra como a interface fonética-fonologia passou a ser fundamental para o desenvolvimento das pesquisas sobre a aprendizagem do componente sonoro da L2.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2019-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer ReviewedEvaluación por paresAvaliado pelos paresRevisão de Literatura e Pesquisa Históricaapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2019v16n2p386110.5007/1984-8412.2019v16n2p3861Fórum Linguístico; Vol. 16 No. 2 (2019); 3861-3872Fórum Linguístico; Vol. 16 Núm. 2 (2019); 3861-3872Fórum Linguístico; v. 16 n. 2 (2019); 3861-38721984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2019v16n2p3861/40600Copyright (c) 2019 Fórum Linguísticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilveira, Rosane2019-08-01T18:04:32Zoai:periodicos.ufsc.br:article/61137Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:35.709533Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
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