The taste for written production of fantastic short stories at school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Roberta Leal
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Oliveira, Rogério Soares de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/89783
Resumo: This article presents the results of a study that aimed to understand how the ‘like factor’ in fantastic short stories can trigger the interest of students for written production. This study followed the action research design and was conducted with 27 students of the 7th grade of Elementary School II in a municipal school of the city of Buerarema-BA, Brazil. The data were collected through the application of five tools: observation of the participant, interview, field diary, didactic sequences (which were an intervention project), and the evaluative questionnaire. The theoretical input uses the concept of ‘like factor’, as well as studies on the teaching of text production, literature in the classroom, and fantastic literature. The results support the hypothesis that the students feel more interested in producing the genre with which they identify the most, which relates to the concept of like factor applied to spaces for teaching and learning.
id UFSC-24_1ee4610bfdb946f9453ba042d762e58b
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/89783
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling The taste for written production of fantastic short stories at schoolEl gusto por la producción escrita de cuentos fantásticos en la escuelaO gosto pela produção escrita de contos fantásticos na escola 'Like factor’Written productionFantastic short storiesDidactic sequencesGustatividadProducción escritaCuentos fantásticosSecuencias didácticasGostatividadeProdução escritaContos fantásticosSequências didáticasThis article presents the results of a study that aimed to understand how the ‘like factor’ in fantastic short stories can trigger the interest of students for written production. This study followed the action research design and was conducted with 27 students of the 7th grade of Elementary School II in a municipal school of the city of Buerarema-BA, Brazil. The data were collected through the application of five tools: observation of the participant, interview, field diary, didactic sequences (which were an intervention project), and the evaluative questionnaire. The theoretical input uses the concept of ‘like factor’, as well as studies on the teaching of text production, literature in the classroom, and fantastic literature. The results support the hypothesis that the students feel more interested in producing the genre with which they identify the most, which relates to the concept of like factor applied to spaces for teaching and learning.Este artículo presenta los resultados de una investigación que tuvo como objetivo comprender cómo el fenómeno de la gustatividad por el cuento fantástico puede despertar interés en los estudiantes por la escritura. El estudio fue una investigación-acción desarrollada con 27 alumnos del 7º año de la Enseñanza Básica II, en una escuela pública municipal de la ciudad de Buerarema-BA, Brasil. Los datos fueron recolectados a través de la aplicación de cinco instrumentos: observación participante, entrevista, diario de campo, secuencias didácticas (que se configuraron como proyecto de intervención) y un cuestionario de evaluación. El aporte teórico toma como referencia los estudios sobre gustatividad, enseñanza de producción textual, enseñanza de literatura y literatura fantástica. Los resultados corroboran la hipótesis de que los estudiantes se interesan más en producir géneros textuales con los que más se identifican. Esto se articula con el concepto de gustatividad aplicado a los espacios de enseñanza y aprendizaje.Este artigo apresenta os resultados de uma pesquisa que objetivou compreender como o fenômeno da gostatividade pelo gênero conto fantástico pode despertar o interesse de alunos para a produção escrita. O estudo seguiu o delineamento da pesquisa-ação e foi desenvolvido com 27 alunos do 7º ano do Ensino Fundamental II, em uma escola pública municipal da cidade de Buerarema-BA. Os dados foram coletados a partir da aplicação de cinco instrumentos: observação participante, entrevista, diário de campo, sequências didáticas (que se configuraram como projeto de intervenção) e questionário avaliativo. O aporte teórico toma como referência estudos sobre gostatividade, ensino de produção textual na escola, ensino de literatura e literatura fantástica. Os resultados corroboram a hipótese de que os alunos se sentem mais interessados em produzir gêneros textuais com os quais mais se identificam, o que se articula com o conceito de gostatividade aplicado aos espaços de ensino e aprendizagem.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2024-03-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/8978310.5007/1984-8412.2023.e89783Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 4 (2023); 9726-9740Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 4 (2023); 9726-9740Fórum Linguístico; v. 20 n. 4 (2023); 9726-97401984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/89783/55368http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Roberta LealOliveira, Rogério Soares de2024-03-06T18:59:16Zoai:periodicos.ufsc.br:article/89783Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2024-03-06T18:59:16Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv The taste for written production of fantastic short stories at school
El gusto por la producción escrita de cuentos fantásticos en la escuela
O gosto pela produção escrita de contos fantásticos na escola
title The taste for written production of fantastic short stories at school
spellingShingle The taste for written production of fantastic short stories at school
Lopes, Roberta Leal
'Like factor’
Written production
Fantastic short stories
Didactic sequences
Gustatividad
Producción escrita
Cuentos fantásticos
Secuencias didácticas
Gostatividade
Produção escrita
Contos fantásticos
Sequências didáticas
title_short The taste for written production of fantastic short stories at school
title_full The taste for written production of fantastic short stories at school
title_fullStr The taste for written production of fantastic short stories at school
title_full_unstemmed The taste for written production of fantastic short stories at school
title_sort The taste for written production of fantastic short stories at school
author Lopes, Roberta Leal
author_facet Lopes, Roberta Leal
Oliveira, Rogério Soares de
author_role author
author2 Oliveira, Rogério Soares de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Roberta Leal
Oliveira, Rogério Soares de
dc.subject.por.fl_str_mv 'Like factor’
Written production
Fantastic short stories
Didactic sequences
Gustatividad
Producción escrita
Cuentos fantásticos
Secuencias didácticas
Gostatividade
Produção escrita
Contos fantásticos
Sequências didáticas
topic 'Like factor’
Written production
Fantastic short stories
Didactic sequences
Gustatividad
Producción escrita
Cuentos fantásticos
Secuencias didácticas
Gostatividade
Produção escrita
Contos fantásticos
Sequências didáticas
description This article presents the results of a study that aimed to understand how the ‘like factor’ in fantastic short stories can trigger the interest of students for written production. This study followed the action research design and was conducted with 27 students of the 7th grade of Elementary School II in a municipal school of the city of Buerarema-BA, Brazil. The data were collected through the application of five tools: observation of the participant, interview, field diary, didactic sequences (which were an intervention project), and the evaluative questionnaire. The theoretical input uses the concept of ‘like factor’, as well as studies on the teaching of text production, literature in the classroom, and fantastic literature. The results support the hypothesis that the students feel more interested in producing the genre with which they identify the most, which relates to the concept of like factor applied to spaces for teaching and learning.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/89783
10.5007/1984-8412.2023.e89783
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/89783
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2023.e89783
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/89783/55368
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 4 (2023); 9726-9740
Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 4 (2023); 9726-9740
Fórum Linguístico; v. 20 n. 4 (2023); 9726-9740
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051417695879168