The taste for written production of fantastic short stories at school
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Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Fórum Linguístico |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/89783 |
Resumo: | This article presents the results of a study that aimed to understand how the ‘like factor’ in fantastic short stories can trigger the interest of students for written production. This study followed the action research design and was conducted with 27 students of the 7th grade of Elementary School II in a municipal school of the city of Buerarema-BA, Brazil. The data were collected through the application of five tools: observation of the participant, interview, field diary, didactic sequences (which were an intervention project), and the evaluative questionnaire. The theoretical input uses the concept of ‘like factor’, as well as studies on the teaching of text production, literature in the classroom, and fantastic literature. The results support the hypothesis that the students feel more interested in producing the genre with which they identify the most, which relates to the concept of like factor applied to spaces for teaching and learning. |
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The taste for written production of fantastic short stories at schoolEl gusto por la producción escrita de cuentos fantásticos en la escuelaO gosto pela produção escrita de contos fantásticos na escola 'Like factor’Written productionFantastic short storiesDidactic sequencesGustatividadProducción escritaCuentos fantásticosSecuencias didácticasGostatividadeProdução escritaContos fantásticosSequências didáticasThis article presents the results of a study that aimed to understand how the ‘like factor’ in fantastic short stories can trigger the interest of students for written production. This study followed the action research design and was conducted with 27 students of the 7th grade of Elementary School II in a municipal school of the city of Buerarema-BA, Brazil. The data were collected through the application of five tools: observation of the participant, interview, field diary, didactic sequences (which were an intervention project), and the evaluative questionnaire. The theoretical input uses the concept of ‘like factor’, as well as studies on the teaching of text production, literature in the classroom, and fantastic literature. The results support the hypothesis that the students feel more interested in producing the genre with which they identify the most, which relates to the concept of like factor applied to spaces for teaching and learning.Este artículo presenta los resultados de una investigación que tuvo como objetivo comprender cómo el fenómeno de la gustatividad por el cuento fantástico puede despertar interés en los estudiantes por la escritura. El estudio fue una investigación-acción desarrollada con 27 alumnos del 7º año de la Enseñanza Básica II, en una escuela pública municipal de la ciudad de Buerarema-BA, Brasil. Los datos fueron recolectados a través de la aplicación de cinco instrumentos: observación participante, entrevista, diario de campo, secuencias didácticas (que se configuraron como proyecto de intervención) y un cuestionario de evaluación. El aporte teórico toma como referencia los estudios sobre gustatividad, enseñanza de producción textual, enseñanza de literatura y literatura fantástica. Los resultados corroboran la hipótesis de que los estudiantes se interesan más en producir géneros textuales con los que más se identifican. Esto se articula con el concepto de gustatividad aplicado a los espacios de enseñanza y aprendizaje.Este artigo apresenta os resultados de uma pesquisa que objetivou compreender como o fenômeno da gostatividade pelo gênero conto fantástico pode despertar o interesse de alunos para a produção escrita. O estudo seguiu o delineamento da pesquisa-ação e foi desenvolvido com 27 alunos do 7º ano do Ensino Fundamental II, em uma escola pública municipal da cidade de Buerarema-BA. Os dados foram coletados a partir da aplicação de cinco instrumentos: observação participante, entrevista, diário de campo, sequências didáticas (que se configuraram como projeto de intervenção) e questionário avaliativo. O aporte teórico toma como referência estudos sobre gostatividade, ensino de produção textual na escola, ensino de literatura e literatura fantástica. Os resultados corroboram a hipótese de que os alunos se sentem mais interessados em produzir gêneros textuais com os quais mais se identificam, o que se articula com o conceito de gostatividade aplicado aos espaços de ensino e aprendizagem.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2024-03-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/8978310.5007/1984-8412.2023.e89783Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 4 (2023); 9726-9740Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 4 (2023); 9726-9740Fórum Linguístico; v. 20 n. 4 (2023); 9726-97401984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/89783/55368http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Roberta LealOliveira, Rogério Soares de2024-03-06T18:59:16Zoai:periodicos.ufsc.br:article/89783Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2024-03-06T18:59:16Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
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