Student perceptions of university internationalisation in Brazil – a case study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guimarães, Felipe Furtado
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Mendes, Ana Rachel Macedo, Hildeblando Júnior, Carlos Alberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/70371
Resumo: This study aims to reflect on the relationship between internationalization and foreign languages (L2) as perceived by learners of a language and internationalization program, funded by the Brazilian government at a federal university. The discussion addresses the role of national/local language policies, relating them to the internationalization of higher education in Brazil. Answers to an online questionnaire used here suggest that the idea of internationalization is associated mainly with academic mobility. The importance of learning L2 for internationalization was also highlighted in the data. Problems such as the low number of language courses offered outside the main campus and the low language proficiency of lecturers at the university were also mentioned. The discussion of data  leads to some suggestions to approach these problems, including Internationalization at Home (IaH) strategies and reallocation of resources for L2 offer, in order to deal with misconceptions still associated with internationalization.
id UFSC-24_2cca12ff6484cc6f8afa5374e9152b5f
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/70371
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Student perceptions of university internationalisation in Brazil – a case studyPercepciones de estudiantes sobre la internacionalización universitaria en Brasil – puntos de vista localesPercepções de estudantes sobre a internacionalização universitária no Brasil – pontos de vista locaisThis study aims to reflect on the relationship between internationalization and foreign languages (L2) as perceived by learners of a language and internationalization program, funded by the Brazilian government at a federal university. The discussion addresses the role of national/local language policies, relating them to the internationalization of higher education in Brazil. Answers to an online questionnaire used here suggest that the idea of internationalization is associated mainly with academic mobility. The importance of learning L2 for internationalization was also highlighted in the data. Problems such as the low number of language courses offered outside the main campus and the low language proficiency of lecturers at the university were also mentioned. The discussion of data  leads to some suggestions to approach these problems, including Internationalization at Home (IaH) strategies and reallocation of resources for L2 offer, in order to deal with misconceptions still associated with internationalization.El objetivo de este estudio es reflexionar sobre la relación entre internacionalización y lenguas extranjeras (L2), a partir de las percepciones de estudiantes de un programa de idiomas e internacionalización, financiado por el gobierno brasileño en una universidad federal. La discusión aborda el papel de las políticas lingüísticas nacionales y locales, relacionándolas con la internacionalización en Brasil. Las respuestas a una encuesta en línea utilizada aquí sugieren que la idea de internacionalización está principalmente vinculada a la movilidad académica. La importancia de aprender L2 para la internacionalización también se destacó en las percepciones. Algunos problemas mencionados se relacionan con el bajo número de clases de idiomas ofrecidos fuera del campus principal y la baja competencia lingüística de los profesores de la universidad. La discusión concluye con algunas sugerencias, incluyendo estrategias de Internacionalización en Casa (IeC) y la reasignación de recursos para la oferta de L2, para tratar con conceptos erróneos asociados a la internacionalización.O objetivo deste estudo é refletir sobre a relação entre internacionalização e línguas estrangeiras (L2), de acordo com as percepções de estudantes de um programa de idiomas e internacionalização, financiado pelo governo brasileiro em uma universidade federal. A discussão aborda o papel das políticas linguísticas nacionais e locais, relacionando-as com a internacionalização no Brasil. As respostas ao questionário online utilizado aqui sugerem que a ideia de internacionalização está vinculada principalmente à mobilidade acadêmica. A importância de aprender L2 para a internacionalização também foi destacada nas percepções. Alguns problemas mencionados foram o número reduzido de aulas de idiomas oferecidas fora do campus principal da universidade e a baixa proficiência em idiomas dos professores da universidade. A discussão termina com algumas sugestões, incluindo estratégias de Internacionalização em Casa (IeC) e realocação de recursos para oferta de L2, para lidar com conceitos equivocados associados à internacionalização.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2021-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/7037110.5007/1984-8412.2021.e70371Fórum Linguístico; Vol. 18 No. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5701-5718Fórum Linguístico; Vol. 18 Núm. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5701-5718Fórum Linguístico; v. 18 n. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5701-57181984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCenghttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/70371/45893Copyright (c) 2021 Fórum Linguísticohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGuimarães, Felipe FurtadoMendes, Ana Rachel MacedoHildeblando Júnior, Carlos Alberto2021-04-06T16:57:13Zoai:periodicos.ufsc.br:article/70371Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:38.264919Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Student perceptions of university internationalisation in Brazil – a case study
Percepciones de estudiantes sobre la internacionalización universitaria en Brasil – puntos de vista locales
Percepções de estudantes sobre a internacionalização universitária no Brasil – pontos de vista locais
title Student perceptions of university internationalisation in Brazil – a case study
spellingShingle Student perceptions of university internationalisation in Brazil – a case study
Guimarães, Felipe Furtado
title_short Student perceptions of university internationalisation in Brazil – a case study
title_full Student perceptions of university internationalisation in Brazil – a case study
title_fullStr Student perceptions of university internationalisation in Brazil – a case study
title_full_unstemmed Student perceptions of university internationalisation in Brazil – a case study
title_sort Student perceptions of university internationalisation in Brazil – a case study
author Guimarães, Felipe Furtado
author_facet Guimarães, Felipe Furtado
Mendes, Ana Rachel Macedo
Hildeblando Júnior, Carlos Alberto
author_role author
author2 Mendes, Ana Rachel Macedo
Hildeblando Júnior, Carlos Alberto
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guimarães, Felipe Furtado
Mendes, Ana Rachel Macedo
Hildeblando Júnior, Carlos Alberto
description This study aims to reflect on the relationship between internationalization and foreign languages (L2) as perceived by learners of a language and internationalization program, funded by the Brazilian government at a federal university. The discussion addresses the role of national/local language policies, relating them to the internationalization of higher education in Brazil. Answers to an online questionnaire used here suggest that the idea of internationalization is associated mainly with academic mobility. The importance of learning L2 for internationalization was also highlighted in the data. Problems such as the low number of language courses offered outside the main campus and the low language proficiency of lecturers at the university were also mentioned. The discussion of data  leads to some suggestions to approach these problems, including Internationalization at Home (IaH) strategies and reallocation of resources for L2 offer, in order to deal with misconceptions still associated with internationalization.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/70371
10.5007/1984-8412.2021.e70371
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/70371
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2021.e70371
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/70371/45893
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Fórum Linguístico
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Fórum Linguístico
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 18 No. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5701-5718
Fórum Linguístico; Vol. 18 Núm. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5701-5718
Fórum Linguístico; v. 18 n. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5701-5718
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051420474605568