The motivation for proposing research by Linguistic researchers: a Socio-Rhetorical analysis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves Filho, Francisco
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Lima, Carolina Áurea Cunha Rio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2020v17n2p4860
Resumo: The purpose of this research is to analyze the relationship that steps of rhetoric — ‘reporting previous research’, ‘stating research gap’ and ‘stating real world problems’ — hold with the proposing of projects written by expert researchers in Linguistics.  The research is inscribed in the Socio-rhetorical and is based on Swales (1990, 2004), Berkenkotter e Huckin (1995), Connor e Mauranen (1995), Motta-Roth e Hendges (2010), Lim (2012, 2014) e Alves Filho (2018). The sample is composed of 12 Linguistic research projects. The steps were quantified and characterized in their rhetorical and lexical aspects, as well as the relationship that these strategies had with each other and with the proposition of the research. The results indicate that previous research and research gaps are little used as an argument for a new research and, in contrast, the search for real world problem solving is assumed as the main motivating element. 
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spelling The motivation for proposing research by Linguistic researchers: a Socio-Rhetorical analysisLa motivación para las propuestas de investigaciones por investigadores de lingüística: un análisis socio-retóricoA motivação para a proposição de pesquisas por pesquisadores de linguística: uma análise sociorretóricaThe purpose of this research is to analyze the relationship that steps of rhetoric — ‘reporting previous research’, ‘stating research gap’ and ‘stating real world problems’ — hold with the proposing of projects written by expert researchers in Linguistics.  The research is inscribed in the Socio-rhetorical and is based on Swales (1990, 2004), Berkenkotter e Huckin (1995), Connor e Mauranen (1995), Motta-Roth e Hendges (2010), Lim (2012, 2014) e Alves Filho (2018). The sample is composed of 12 Linguistic research projects. The steps were quantified and characterized in their rhetorical and lexical aspects, as well as the relationship that these strategies had with each other and with the proposition of the research. The results indicate that previous research and research gaps are little used as an argument for a new research and, in contrast, the search for real world problem solving is assumed as the main motivating element. El objetivo de esta investigación es analizar la relación que mantienen los pasos retóricos 'informando sobre investigaciones previas', 'indicando vacíos de investigación' e 'indicando problemas del mundo real' con la propuesta de proyectos de investigación escritos por investigadores experimentados del área de Lingüística. La investigación se inscribe en la socio-retórica y se fundamenta en Swales (1990, 2004), Berkenkotter y Huckin (1995), Connor y Mauranen (1995), Motta-Roth y Hendges (2010), Lim (2012, 2014) y Alves Filho (2018). Se analizaron 12 proyectos de investigación dentro de la lingüística. Los pasos encontrados fueron cuantificados y caracterizados en sus aspectos retóricos, además, se analizó la relación que esas estrategias tenían entre sí y con la propuesta de la investigación. Los resultados indican que las investigaciones previas y los vacíos de investigación son poco utilizadas como argumento para una nueva investigación y, por el contrario, la búsqueda por la resolución de problemas del mundo real es asumida como el principal elemento motivador.  O objetivo desta pesquisa é analisar a relação que os passos retóricos ‘relatando pesquisa prévia’, ‘indicando lacuna de pesquisa’ e ‘indicando problemas do mundo real’ mantêm com a proposição de projetos de pesquisa escritos por pesquisadores experientes da área de Linguística. A pesquisa insere-se na sociorretórica e se fundamenta em Swales (1990, 2004), Berkenkotter e Huckin (1995), Connor e Mauranen (1995), Motta-Roth e Hendges (2010), Lim (2012, 2014) e Alves Filho (2018). Foram analisados 12 projetos de pesquisa dentro da Linguística. Os passos encontrados foram quantificados e caracterizados em seus aspectos retóricos, como também foi analisada a relação que essas estratégias possuíam entre si e com a proposição da pesquisa. Os resultados indicam que as pesquisas prévias e as lacunas de pesquisa são pouco utilizadas como argumento para uma nova pesquisa e, em contrapartida, a busca pela resolução de problemas do mundo real é assumida como o principal elemento motivador. Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2020-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2020v17n2p486010.5007/1984-8412.2020v17n2p4860Fórum Linguístico; Vol. 17 No. 2 (2020); 4860-4877Fórum Linguístico; Vol. 17 Núm. 2 (2020); 4860-4877Fórum Linguístico; v. 17 n. 2 (2020); 4860-48771984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2020v17n2p4860/44093Copyright (c) 2020 Fórum Linguísticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlves Filho, FranciscoLima, Carolina Áurea Cunha Rio2020-09-02T15:22:03Zoai:periodicos.ufsc.br:article/61209Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:35.924355Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
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