The Interplay between Language Proficiency and Phonological Development: A Study on English Codas Produced by Brazilian Learners

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silveira, Rosane
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Teló, Cesar, Gonçalves, Alison Roberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/77894
Resumo: The present study investigated the correlation between second-language (L2) proficiency and phonological development within a longitudinal frame. Five Brazilian learners of English participated in two data collection sessions with a seven-month interval. Participants completed a paragraph reading task containing several instances of two nasals and a rhotic coda in word-final position, namely, /m n ɹ/. Proficiency was measured via experienced English teachers’ ratings of an image description task. Results revealed cross-linguistic influences on coda production with vowel nasalization and deletion of the nasal codas, as well as frication and deletion of the rhotic coda. /ɹ/ was the segment that displayed considerable improvement over time. Statistical analyses unveiled a strong, significant relationship between proficiency and accuracy scores, but this relationship was not significant in the final data collection. The development of the phonological categories at issue seems to have occurred independently of participants’ oral proficiency.
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spelling The Interplay between Language Proficiency and Phonological Development: A Study on English Codas Produced by Brazilian LearnersLa relación entre competencia y desarrollo fonológico: un estudio sobre la producción de codas en inglés por estudiantes brasileñosA relação entre proficiência e desenvolvimento fonológico: um estudo sobre a produção de codas do inglês por aprendizes brasileirosPhonological developmentConsonant codasDesarollo fonológicoCodasDesenvolvimento fonológicoCodasProficiência em L2ProduçãoThe present study investigated the correlation between second-language (L2) proficiency and phonological development within a longitudinal frame. Five Brazilian learners of English participated in two data collection sessions with a seven-month interval. Participants completed a paragraph reading task containing several instances of two nasals and a rhotic coda in word-final position, namely, /m n ɹ/. Proficiency was measured via experienced English teachers’ ratings of an image description task. Results revealed cross-linguistic influences on coda production with vowel nasalization and deletion of the nasal codas, as well as frication and deletion of the rhotic coda. /ɹ/ was the segment that displayed considerable improvement over time. Statistical analyses unveiled a strong, significant relationship between proficiency and accuracy scores, but this relationship was not significant in the final data collection. The development of the phonological categories at issue seems to have occurred independently of participants’ oral proficiency.Este estudio investigó la relación entre la competencia y el desarrollo fonético-fonológico de la lengua extranjera (L2) desde una perspectiva longitudinal. Cinco estudiantes brasileños de inglés participaron en dos recolecciones de datos con un intervalo de siete meses entre ellos. Los informantes leyeron un párrafo con apariciones de dos consonantes nasales y una rótica en la posición de coda final, /m n ɹ/. La competencia oral se midió mediante una tarea de descripción de imágenes. Los resultados revelan transferencias lingüísticas en la producción de codas, siendo /ɹ/ el segmento en el que se observaron las ganancias de pronunciación más pronunciadas entre las recolecciones. Los análisis estadísticos revelaron una correlación furte y significativa entre el nivel de inglés y la precisión en la producción de fonemas en la recolección inicial. Esta correlación no fue significativa en la última colección, lo que indica que el desarrollo de categorías fonológicas ocurrió independientemente del desarrollo de la competencia oral.O presente estudo investigou a relação entre a proficiência e o desenvolvimento fonético-fonológico da língua estrangeira (L2) sob uma perspectiva longitudinal. Cinco aprendizes brasileiros de inglês participaram de duas coletas de dados com um intervalo de sete meses entre elas. Os participantes leram um parágrafo com ocorrências de duas consoantes nasais e um rótico em posição de coda final, /m n ɹ/. Proficiência oral foi medida através de uma tarefa de descrição de imagem avaliada por professores experientes de inglês. Os resultados revelam transferências linguísticas na produção das codas sendo /ɹ/ o segmento em que mais se observou ganhos de pronúncia entre as coletas. Análises estatísticas revelaram uma correlação forte e significativa entre proficiência e acurácia na produção dos fonemas na coleta inicial. Contudo, esta correlação não foi significativa na última coleta, indicando que o desenvolvimento das categorias fonológicas se deu independentemente do desenvolvimento da proficiência oral.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2022-05-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/7789410.5007/1984-8412.2022.e77894Fórum Linguístico; Vol. 19 No. 1 (2022); 7442-7458Fórum Linguístico; Vol. 19 Núm. 1 (2022); 7442-7458Fórum Linguístico; v. 19 n. 1 (2022); 7442-74581984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCenghttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/77894/49201Copyright (c) 2022 Fórum Linguísticohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilveira, RosaneTeló, CesarGonçalves, Alison Roberto2022-05-19T18:18:39Zoai:periodicos.ufsc.br:article/77894Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:43.156763Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
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