Pragmatic readings: developing interational competences in Spanish
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Fórum Linguístico |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/83578 |
Resumo: | In this paper a proposal for a didactic unit designed for Brazilian students of Spanish is presented. The aim is to develop pragmatic competences in the target language. In the unit, the activities are distributed along some meetings, and the following pragmatic subjects are discussed: the relative value of diminutives; formality and forms of negation. The concepts of sociopragmatics, pragmalinguistics and pragmatic scripts (BRIZ, 2004) are also discussed. The activity, developed within Usage-based language approach (ELLIS; LARSEN-FREEMAN, 2009; BYBEE, 2010), is concluded with a realization of a final task (NUNAN, 1996; ESTAIRE, 2007). The proposal was designed to fulfill students’ needs of sensitization about pragmatics for improving literacy in the foreign language. |
id |
UFSC-24_67439ff7f435955d845fdde41ad6f245 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/83578 |
network_acronym_str |
UFSC-24 |
network_name_str |
Fórum Linguístico |
repository_id_str |
|
spelling |
Pragmatic readings: developing interational competences in SpanishLecturas pragmáticas: desarrollo de capacidades interaccionales en lengua EspañolaLeituras pragmáticas: desenvolvimento de competências interacionais em língua espanhola PragmaticsSociopragmaticsSpanish as a foreign languageTask-based instructionLanguage learning/teachingPragmáticaSociopragmáticaEspañol lengua extranjeraEnfoque por tareasEnseñanza/aprendizaje de lenguasPragmáticaSociopragmáticaEspanhol língua estrangeiraAbordagem por tarefasEnsino/aprendizagem de línguasIn this paper a proposal for a didactic unit designed for Brazilian students of Spanish is presented. The aim is to develop pragmatic competences in the target language. In the unit, the activities are distributed along some meetings, and the following pragmatic subjects are discussed: the relative value of diminutives; formality and forms of negation. The concepts of sociopragmatics, pragmalinguistics and pragmatic scripts (BRIZ, 2004) are also discussed. The activity, developed within Usage-based language approach (ELLIS; LARSEN-FREEMAN, 2009; BYBEE, 2010), is concluded with a realization of a final task (NUNAN, 1996; ESTAIRE, 2007). The proposal was designed to fulfill students’ needs of sensitization about pragmatics for improving literacy in the foreign language.En este texto se presenta una unidad didáctica destinada a estudiantes brasileños de español del 3o año de la enseñanza media, con objetivo de desarrollar competencias pragmáticas en la lengua meta. En la unidad se desarrollan, a lo largo de algunos encuentros, actividades sobre los siguientes temas pragmáticos: el valor relativo de los diminutivos, la formalidad y las formas de negar. Se discuten los conceptos de sociopragmática, pragmalinguística e ideomas culturales (BRIZ, 2004). La actividad, ubicada en el marco teórico de los estudios de Lengua en uso (ELLIS; LARSEN-FREEMAN, 2009; BYBEE, 2010), se cierra con la realización de una tarea final (NUNAN, 1996; ESTAIRE, 2007). La propuesta está volcada a atender a la necesidad que tienen los estudiantes de ser sensibilizados a cuestiones pragmáticas, con vistas a desarrollar una literacidad más plena en lengua extranjera.Neste texto, é proposta uma unidade didática destinada a estudantes brasileiros de espanhol do 3o ano do ensino médio e que visa a desenvolver competências pragmáticas na língua-alvo. Na unidade é desenvolvido um trabalho distribuído ao longo de alguns encontros, com os seguintes temas pragmáticos: o valor relativo dos diminutivos, a formalidade e formas de negar. São discutidos os conceitos de sociopragmática, pragmalinguística e ideomas culturais (BRIZ, 2004). A atividade, que conta com os pressupostos teóricos da Língua em Uso (ELLIS; LARSEN-FREEMAN, 2009; BYBEE, 2010), é concluída com a realização de uma tarefa final (NUNAN, 1996; ESTAIRE, 2007). A proposta visa a atender a necessidade de sensibilização à pragmática para um letramento mais pleno em língua estrangeira.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2022-08-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/8357810.5007/1984-8412.2022.e83578Fórum Linguístico; Vol. 19 No. 2 (2022): Teaching Spanish as a Foreign Language in Brazil: proposal of Didatic Units; 7733-7748Fórum Linguístico; Vol. 19 Núm. 2 (2022): La Enseñanza de Español como Lengua Extanjera en Brasil: propuestas de Unidades Didácticas; 7733-7748Fórum Linguístico; v. 19 n. 2 (2022): Unidades Didáticas para o Ensino de Espanhol a Brasileiros; 7733-77481984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/83578/51398http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPinheiro-Correa, Paulo2022-08-22T12:12:51Zoai:periodicos.ufsc.br:article/83578Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:46.880792Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pragmatic readings: developing interational competences in Spanish Lecturas pragmáticas: desarrollo de capacidades interaccionales en lengua Española Leituras pragmáticas: desenvolvimento de competências interacionais em língua espanhola |
title |
Pragmatic readings: developing interational competences in Spanish |
spellingShingle |
Pragmatic readings: developing interational competences in Spanish Pinheiro-Correa, Paulo Pragmatics Sociopragmatics Spanish as a foreign language Task-based instruction Language learning/teaching Pragmática Sociopragmática Español lengua extranjera Enfoque por tareas Enseñanza/aprendizaje de lenguas Pragmática Sociopragmática Espanhol língua estrangeira Abordagem por tarefas Ensino/aprendizagem de línguas |
title_short |
Pragmatic readings: developing interational competences in Spanish |
title_full |
Pragmatic readings: developing interational competences in Spanish |
title_fullStr |
Pragmatic readings: developing interational competences in Spanish |
title_full_unstemmed |
Pragmatic readings: developing interational competences in Spanish |
title_sort |
Pragmatic readings: developing interational competences in Spanish |
author |
Pinheiro-Correa, Paulo |
author_facet |
Pinheiro-Correa, Paulo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinheiro-Correa, Paulo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pragmatics Sociopragmatics Spanish as a foreign language Task-based instruction Language learning/teaching Pragmática Sociopragmática Español lengua extranjera Enfoque por tareas Enseñanza/aprendizaje de lenguas Pragmática Sociopragmática Espanhol língua estrangeira Abordagem por tarefas Ensino/aprendizagem de línguas |
topic |
Pragmatics Sociopragmatics Spanish as a foreign language Task-based instruction Language learning/teaching Pragmática Sociopragmática Español lengua extranjera Enfoque por tareas Enseñanza/aprendizaje de lenguas Pragmática Sociopragmática Espanhol língua estrangeira Abordagem por tarefas Ensino/aprendizagem de línguas |
description |
In this paper a proposal for a didactic unit designed for Brazilian students of Spanish is presented. The aim is to develop pragmatic competences in the target language. In the unit, the activities are distributed along some meetings, and the following pragmatic subjects are discussed: the relative value of diminutives; formality and forms of negation. The concepts of sociopragmatics, pragmalinguistics and pragmatic scripts (BRIZ, 2004) are also discussed. The activity, developed within Usage-based language approach (ELLIS; LARSEN-FREEMAN, 2009; BYBEE, 2010), is concluded with a realization of a final task (NUNAN, 1996; ESTAIRE, 2007). The proposal was designed to fulfill students’ needs of sensitization about pragmatics for improving literacy in the foreign language. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/83578 10.5007/1984-8412.2022.e83578 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/83578 |
identifier_str_mv |
10.5007/1984-8412.2022.e83578 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/83578/51398 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Fórum Linguístico; Vol. 19 No. 2 (2022): Teaching Spanish as a Foreign Language in Brazil: proposal of Didatic Units; 7733-7748 Fórum Linguístico; Vol. 19 Núm. 2 (2022): La Enseñanza de Español como Lengua Extanjera en Brasil: propuestas de Unidades Didácticas; 7733-7748 Fórum Linguístico; v. 19 n. 2 (2022): Unidades Didáticas para o Ensino de Espanhol a Brasileiros; 7733-7748 1984-8412 1415-8698 reponame:Fórum Linguístico instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Fórum Linguístico |
collection |
Fórum Linguístico |
repository.name.fl_str_mv |
Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br |
_version_ |
1797051421427761152 |