Pragmatic readings: developing interational competences in Spanish

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinheiro-Correa, Paulo
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/83578
Resumo: In this paper a proposal for a didactic unit designed for Brazilian students of Spanish is presented. The aim is to develop pragmatic competences in the target language. In the unit, the activities are distributed along some meetings, and the following pragmatic subjects are discussed: the relative value of diminutives; formality and forms of negation. The concepts of sociopragmatics, pragmalinguistics and pragmatic scripts (BRIZ, 2004) are also discussed. The activity, developed within Usage-based language approach (ELLIS; LARSEN-FREEMAN, 2009; BYBEE, 2010),  is concluded with a realization of a final task (NUNAN, 1996; ESTAIRE, 2007). The proposal was designed to fulfill students’ needs of sensitization about pragmatics for improving literacy in the foreign language.
id UFSC-24_67439ff7f435955d845fdde41ad6f245
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/83578
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Pragmatic readings: developing interational competences in SpanishLecturas pragmáticas: desarrollo de capacidades interaccionales en lengua EspañolaLeituras pragmáticas: desenvolvimento de competências interacionais em língua espanhola PragmaticsSociopragmaticsSpanish as a foreign languageTask-based instructionLanguage learning/teachingPragmáticaSociopragmáticaEspañol lengua extranjeraEnfoque por tareasEnseñanza/aprendizaje de lenguasPragmáticaSociopragmáticaEspanhol língua estrangeiraAbordagem por tarefasEnsino/aprendizagem de línguasIn this paper a proposal for a didactic unit designed for Brazilian students of Spanish is presented. The aim is to develop pragmatic competences in the target language. In the unit, the activities are distributed along some meetings, and the following pragmatic subjects are discussed: the relative value of diminutives; formality and forms of negation. The concepts of sociopragmatics, pragmalinguistics and pragmatic scripts (BRIZ, 2004) are also discussed. The activity, developed within Usage-based language approach (ELLIS; LARSEN-FREEMAN, 2009; BYBEE, 2010),  is concluded with a realization of a final task (NUNAN, 1996; ESTAIRE, 2007). The proposal was designed to fulfill students’ needs of sensitization about pragmatics for improving literacy in the foreign language.En este texto se presenta una unidad didáctica destinada a estudiantes brasileños de español del 3o año de la enseñanza media, con objetivo de desarrollar competencias pragmáticas en la lengua meta. En la unidad se desarrollan, a lo largo de algunos encuentros, actividades sobre los siguientes temas pragmáticos: el valor relativo de los diminutivos, la formalidad y las formas de negar. Se discuten los conceptos de sociopragmática, pragmalinguística e ideomas culturales (BRIZ, 2004). La actividad, ubicada en el marco teórico de los estudios de Lengua en uso (ELLIS; LARSEN-FREEMAN, 2009; BYBEE, 2010), se cierra con la realización de una tarea final (NUNAN, 1996; ESTAIRE, 2007). La propuesta está volcada a atender a la necesidad que tienen los estudiantes de ser sensibilizados a cuestiones pragmáticas, con vistas a desarrollar una literacidad más plena en lengua extranjera.Neste texto, é proposta uma unidade didática destinada a estudantes brasileiros de espanhol do 3o ano do ensino médio e que visa a desenvolver competências pragmáticas na língua-alvo. Na unidade é desenvolvido um trabalho distribuído ao longo de alguns encontros, com os seguintes temas pragmáticos: o valor relativo dos diminutivos, a formalidade e formas de negar. São discutidos os conceitos de sociopragmática, pragmalinguística e ideomas culturais (BRIZ, 2004). A atividade, que conta com os pressupostos teóricos da Língua em Uso (ELLIS; LARSEN-FREEMAN, 2009; BYBEE, 2010), é concluída com a realização de uma tarefa final (NUNAN, 1996; ESTAIRE, 2007). A proposta visa a atender a necessidade de sensibilização à pragmática para um letramento mais pleno em língua estrangeira.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2022-08-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/8357810.5007/1984-8412.2022.e83578Fórum Linguístico; Vol. 19 No. 2 (2022): Teaching Spanish as a Foreign Language in Brazil: proposal of Didatic Units; 7733-7748Fórum Linguístico; Vol. 19 Núm. 2 (2022): La Enseñanza de Español como Lengua Extanjera en Brasil: propuestas de Unidades Didácticas; 7733-7748Fórum Linguístico; v. 19 n. 2 (2022): Unidades Didáticas para o Ensino de Espanhol a Brasileiros; 7733-77481984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/83578/51398http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPinheiro-Correa, Paulo2022-08-22T12:12:51Zoai:periodicos.ufsc.br:article/83578Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:46.880792Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Pragmatic readings: developing interational competences in Spanish
Lecturas pragmáticas: desarrollo de capacidades interaccionales en lengua Española
Leituras pragmáticas: desenvolvimento de competências interacionais em língua espanhola
title Pragmatic readings: developing interational competences in Spanish
spellingShingle Pragmatic readings: developing interational competences in Spanish
Pinheiro-Correa, Paulo
Pragmatics
Sociopragmatics
Spanish as a foreign language
Task-based instruction
Language learning/teaching
Pragmática
Sociopragmática
Español lengua extranjera
Enfoque por tareas
Enseñanza/aprendizaje de lenguas
Pragmática
Sociopragmática
Espanhol língua estrangeira
Abordagem por tarefas
Ensino/aprendizagem de línguas
title_short Pragmatic readings: developing interational competences in Spanish
title_full Pragmatic readings: developing interational competences in Spanish
title_fullStr Pragmatic readings: developing interational competences in Spanish
title_full_unstemmed Pragmatic readings: developing interational competences in Spanish
title_sort Pragmatic readings: developing interational competences in Spanish
author Pinheiro-Correa, Paulo
author_facet Pinheiro-Correa, Paulo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinheiro-Correa, Paulo
dc.subject.por.fl_str_mv Pragmatics
Sociopragmatics
Spanish as a foreign language
Task-based instruction
Language learning/teaching
Pragmática
Sociopragmática
Español lengua extranjera
Enfoque por tareas
Enseñanza/aprendizaje de lenguas
Pragmática
Sociopragmática
Espanhol língua estrangeira
Abordagem por tarefas
Ensino/aprendizagem de línguas
topic Pragmatics
Sociopragmatics
Spanish as a foreign language
Task-based instruction
Language learning/teaching
Pragmática
Sociopragmática
Español lengua extranjera
Enfoque por tareas
Enseñanza/aprendizaje de lenguas
Pragmática
Sociopragmática
Espanhol língua estrangeira
Abordagem por tarefas
Ensino/aprendizagem de línguas
description In this paper a proposal for a didactic unit designed for Brazilian students of Spanish is presented. The aim is to develop pragmatic competences in the target language. In the unit, the activities are distributed along some meetings, and the following pragmatic subjects are discussed: the relative value of diminutives; formality and forms of negation. The concepts of sociopragmatics, pragmalinguistics and pragmatic scripts (BRIZ, 2004) are also discussed. The activity, developed within Usage-based language approach (ELLIS; LARSEN-FREEMAN, 2009; BYBEE, 2010),  is concluded with a realization of a final task (NUNAN, 1996; ESTAIRE, 2007). The proposal was designed to fulfill students’ needs of sensitization about pragmatics for improving literacy in the foreign language.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/83578
10.5007/1984-8412.2022.e83578
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/83578
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2022.e83578
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/83578/51398
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 19 No. 2 (2022): Teaching Spanish as a Foreign Language in Brazil: proposal of Didatic Units; 7733-7748
Fórum Linguístico; Vol. 19 Núm. 2 (2022): La Enseñanza de Español como Lengua Extanjera en Brasil: propuestas de Unidades Didácticas; 7733-7748
Fórum Linguístico; v. 19 n. 2 (2022): Unidades Didáticas para o Ensino de Espanhol a Brasileiros; 7733-7748
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051421427761152