Reconceptualisation of the dynamics of the teaching and learning process of phraseological units in Spanish as a foreign language
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Revista Horizontes de Linguística Aplicada |
DOI: | 10.26512/rhla.v22i1.45578 |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/45578 |
Resumo: | The contribution is derived from the doctoral thesis project of the first author, presented in the programme of Educational Sciences at the CEPED “Manuel F. Gran” at the University of Oriente, Santiago de Cuba. The bibliographical review with a qualitative and exploratory approach has allowed us to explore the theoretical and methodological contributions on the didactic treatment of phraseological units in the teaching of Spanish as a foreign language (NAVARRO, 2003; MADRID, 2002; BARALO, 2006; CORTINA PÉREZ, 2009; LEAL RIOL, 2011, 2012; TIMOFEEVA TIMOFEEV, 2013; ALESSANDRO, 2015; SARACHO ARNÁIZ, 2015; VILLAVICENCIO SIMÓN; TARDO; CAUSSE CATHCART, 2020; SIMÓN; MELIAN; CATHCART, 2022). A reconceptualisation of the above dynamics is offered with a view to developing lexical competence in the non-Spanish-speaking learner. It is revealed that there is a need to enhance the formation of this competence through the pragmalinguistic study of such units. It is concluded that the epistemological analysis of the dynamics of the aforementioned process is pertinent, so that its reconceptualisation from a pragmatic point of view can have repercussions on the pedagogical task of teaching Spanish as a foreign language. |
id |
UNB-30_d2a1b2b01391728be3199b64b826ae33 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/45578 |
network_acronym_str |
UNB-30 |
network_name_str |
Revista Horizontes de Linguística Aplicada |
spelling |
Reconceptualisation of the dynamics of the teaching and learning process of phraseological units in Spanish as a foreign languageReconceptualización de la dinámica del proceso de enseñanza y aprendizaje de las unidades fraseológicas en español como lengua extranjeraReconceptualização da dinâmica do processo de ensino e aprendizagem de unidades fraseológicas em espanhol como língua estrangeiraCompetência lexicalEspanhol como língua estrangeiraFraseodidáticaPragmáticaUnidades fraseológicasLexical competencePhraseodidacticsPragmaticsPhraseological unitsSpanish as a foreign languageCompetencia léxicaEspañol como lengua extranjeraFraseodidácticaPragmáticaUnidades fraseológicasThe contribution is derived from the doctoral thesis project of the first author, presented in the programme of Educational Sciences at the CEPED “Manuel F. Gran” at the University of Oriente, Santiago de Cuba. The bibliographical review with a qualitative and exploratory approach has allowed us to explore the theoretical and methodological contributions on the didactic treatment of phraseological units in the teaching of Spanish as a foreign language (NAVARRO, 2003; MADRID, 2002; BARALO, 2006; CORTINA PÉREZ, 2009; LEAL RIOL, 2011, 2012; TIMOFEEVA TIMOFEEV, 2013; ALESSANDRO, 2015; SARACHO ARNÁIZ, 2015; VILLAVICENCIO SIMÓN; TARDO; CAUSSE CATHCART, 2020; SIMÓN; MELIAN; CATHCART, 2022). A reconceptualisation of the above dynamics is offered with a view to developing lexical competence in the non-Spanish-speaking learner. It is revealed that there is a need to enhance the formation of this competence through the pragmalinguistic study of such units. It is concluded that the epistemological analysis of the dynamics of the aforementioned process is pertinent, so that its reconceptualisation from a pragmatic point of view can have repercussions on the pedagogical task of teaching Spanish as a foreign language.A contribuição deriva do projeto de tese de doutorado da primeira autora, apresentado no programa de Ciências da Educação do CEPED “Manuel F. Gran” na Universidade do Oriente, Santiago de Cuba. A revisão bibliográfica com uma abordagem qualitativa e exploratória nos permitiu explorar as contribuições teóricas e metodológicas sobre o tratamento didático das unidades fraseológicas no ensino do espanhol como língua estrangeira (NAVARRO, 2003; MADRID, 2002; BARALO, 2006; CORTINA PÉREZ, 2009; LEAL RIOL, 2011, 2012; TIMOFEEVA TIMOFEEV, 2013; ALESSANDRO, 2015; SARACHO ARNÁIZ, 2015; VILLAVICENCIO SIMÓN; TARDO; CAUSSE CATHCART, 2020; SIMÓN; MELIAN; CATHCART, 2022). Uma reconceptualização da dinâmica acima é oferecida com o objetivo de desenvolver a competência lexical no aluno do espanhol como língua estrangeira. Revela-se que há necessidade de aprimorar a formação desta competência através do estudo pragmalinguístico de tais unidades. Conclui-se que a análise epistemológica da dinâmica do processo acima mencionado é relevante, de modo que sua reconceptualização do ponto de vista pragmático pode ter repercussões na tarefa pedagógica do ensino do espanhol como língua estrangeira.A contribuição deriva do projeto de tese de doutorado da primeira autora, apresentado no programa de Ciências da Educação do CEPED “Manuel F. Gran” na Universidade do Oriente, Santiago de Cuba. A revisão bibliográfica com uma abordagem qualitativa e exploratória nos permitiu explorar as contribuições teóricas e metodológicas sobre o tratamento didático das unidades fraseológicas no ensino do espanhol como língua estrangeira (NAVARRO, 2003; MADRID, 2002; BARALO, 2006; CORTINA PÉREZ, 2009; LEAL RIOL, 2011, 2012; TIMOFEEVA TIMOFEEV, 2013; ALESSANDRO, 2015; SARACHO ARNÁIZ, 2015; VILLAVICENCIO SIMÓN; TARDO; CAUSSE CATHCART, 2020; SIMÓN; MELIAN; CATHCART, 2022). Uma reconceptualização da dinâmica acima é oferecida com o objetivo de desenvolver a competência lexical no aluno do espanhol como língua estrangeira. Revela-se que há necessidade de aprimorar a formação desta competência através do estudo pragmalinguístico de tais unidades. Conclui-se que a análise epistemológica da dinâmica do processo acima mencionado é relevante, de modo que sua reconceptualização do ponto de vista pragmático pode ter repercussões na tarefa pedagógica do ensino do espanhol como língua estrangeira.Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada2023-06-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/4557810.26512/rhla.v22i1.45578Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; Vol. 22 No. 1 (2023): Fluxo contínuo e Dossiê "Translinguagem e educação linguística crítica em contexto (pós)pandêmico"; AG5Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; v. 22 n. 1 (2023): Fluxo contínuo e Dossiê "Translinguagem e educação linguística crítica em contexto (pós)pandêmico"; AG52237-09511677-977010.26512/rhla.v22i1reponame:Revista Horizontes de Linguística Aplicadainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBspahttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/45578/37227Copyright (c) 2023 Revista Horizontes de Linguistica Aplicadahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVillavicencio Simón, YessyGrajales Melian, Ivan GabrielRosa de Melian, Valdivina Telia2023-06-30T14:45:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/45578Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/oaihorizontesla@gmail.com2237-09511677-9770opendoar:2023-06-30T14:45:27Revista Horizontes de Linguística Aplicada - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reconceptualisation of the dynamics of the teaching and learning process of phraseological units in Spanish as a foreign language Reconceptualización de la dinámica del proceso de enseñanza y aprendizaje de las unidades fraseológicas en español como lengua extranjera Reconceptualização da dinâmica do processo de ensino e aprendizagem de unidades fraseológicas em espanhol como língua estrangeira |
title |
Reconceptualisation of the dynamics of the teaching and learning process of phraseological units in Spanish as a foreign language |
spellingShingle |
Reconceptualisation of the dynamics of the teaching and learning process of phraseological units in Spanish as a foreign language Reconceptualisation of the dynamics of the teaching and learning process of phraseological units in Spanish as a foreign language Villavicencio Simón, Yessy Competência lexical Espanhol como língua estrangeira Fraseodidática Pragmática Unidades fraseológicas Lexical competence Phraseodidactics Pragmatics Phraseological units Spanish as a foreign language Competencia léxica Español como lengua extranjera Fraseodidáctica Pragmática Unidades fraseológicas Villavicencio Simón, Yessy Competência lexical Espanhol como língua estrangeira Fraseodidática Pragmática Unidades fraseológicas Lexical competence Phraseodidactics Pragmatics Phraseological units Spanish as a foreign language Competencia léxica Español como lengua extranjera Fraseodidáctica Pragmática Unidades fraseológicas |
title_short |
Reconceptualisation of the dynamics of the teaching and learning process of phraseological units in Spanish as a foreign language |
title_full |
Reconceptualisation of the dynamics of the teaching and learning process of phraseological units in Spanish as a foreign language |
title_fullStr |
Reconceptualisation of the dynamics of the teaching and learning process of phraseological units in Spanish as a foreign language Reconceptualisation of the dynamics of the teaching and learning process of phraseological units in Spanish as a foreign language |
title_full_unstemmed |
Reconceptualisation of the dynamics of the teaching and learning process of phraseological units in Spanish as a foreign language Reconceptualisation of the dynamics of the teaching and learning process of phraseological units in Spanish as a foreign language |
title_sort |
Reconceptualisation of the dynamics of the teaching and learning process of phraseological units in Spanish as a foreign language |
author |
Villavicencio Simón, Yessy |
author_facet |
Villavicencio Simón, Yessy Villavicencio Simón, Yessy Grajales Melian, Ivan Gabriel Rosa de Melian, Valdivina Telia Grajales Melian, Ivan Gabriel Rosa de Melian, Valdivina Telia |
author_role |
author |
author2 |
Grajales Melian, Ivan Gabriel Rosa de Melian, Valdivina Telia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Villavicencio Simón, Yessy Grajales Melian, Ivan Gabriel Rosa de Melian, Valdivina Telia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Competência lexical Espanhol como língua estrangeira Fraseodidática Pragmática Unidades fraseológicas Lexical competence Phraseodidactics Pragmatics Phraseological units Spanish as a foreign language Competencia léxica Español como lengua extranjera Fraseodidáctica Pragmática Unidades fraseológicas |
topic |
Competência lexical Espanhol como língua estrangeira Fraseodidática Pragmática Unidades fraseológicas Lexical competence Phraseodidactics Pragmatics Phraseological units Spanish as a foreign language Competencia léxica Español como lengua extranjera Fraseodidáctica Pragmática Unidades fraseológicas |
description |
The contribution is derived from the doctoral thesis project of the first author, presented in the programme of Educational Sciences at the CEPED “Manuel F. Gran” at the University of Oriente, Santiago de Cuba. The bibliographical review with a qualitative and exploratory approach has allowed us to explore the theoretical and methodological contributions on the didactic treatment of phraseological units in the teaching of Spanish as a foreign language (NAVARRO, 2003; MADRID, 2002; BARALO, 2006; CORTINA PÉREZ, 2009; LEAL RIOL, 2011, 2012; TIMOFEEVA TIMOFEEV, 2013; ALESSANDRO, 2015; SARACHO ARNÁIZ, 2015; VILLAVICENCIO SIMÓN; TARDO; CAUSSE CATHCART, 2020; SIMÓN; MELIAN; CATHCART, 2022). A reconceptualisation of the above dynamics is offered with a view to developing lexical competence in the non-Spanish-speaking learner. It is revealed that there is a need to enhance the formation of this competence through the pragmalinguistic study of such units. It is concluded that the epistemological analysis of the dynamics of the aforementioned process is pertinent, so that its reconceptualisation from a pragmatic point of view can have repercussions on the pedagogical task of teaching Spanish as a foreign language. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/45578 10.26512/rhla.v22i1.45578 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/45578 |
identifier_str_mv |
10.26512/rhla.v22i1.45578 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/45578/37227 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; Vol. 22 No. 1 (2023): Fluxo contínuo e Dossiê "Translinguagem e educação linguística crítica em contexto (pós)pandêmico"; AG5 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; v. 22 n. 1 (2023): Fluxo contínuo e Dossiê "Translinguagem e educação linguística crítica em contexto (pós)pandêmico"; AG5 2237-0951 1677-9770 10.26512/rhla.v22i1 reponame:Revista Horizontes de Linguística Aplicada instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Revista Horizontes de Linguística Aplicada |
collection |
Revista Horizontes de Linguística Aplicada |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Horizontes de Linguística Aplicada - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
horizontesla@gmail.com |
_version_ |
1822178768333045760 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.26512/rhla.v22i1.45578 |