Reconceptualisation of the dynamics of the teaching and learning process of phraseological units in Spanish as a foreign language

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Villavicencio Simón, Yessy
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Grajales Melian, Ivan Gabriel, Rosa de Melian, Valdivina Telia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Horizontes de Linguística Aplicada
DOI: 10.26512/rhla.v22i1.45578
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/45578
Resumo: The contribution is derived from the doctoral thesis project of the first author, presented in the programme of Educational Sciences at the CEPED “Manuel F. Gran” at the University of Oriente, Santiago de Cuba. The bibliographical review with a qualitative and exploratory approach has allowed us to explore the theoretical and methodological contributions on the didactic treatment of phraseological units in the teaching of Spanish as a foreign language (NAVARRO, 2003; MADRID, 2002; BARALO, 2006; CORTINA PÉREZ, 2009; LEAL RIOL, 2011, 2012; TIMOFEEVA TIMOFEEV, 2013; ALESSANDRO, 2015; SARACHO ARNÁIZ, 2015; VILLAVICENCIO SIMÓN; TARDO; CAUSSE CATHCART, 2020; SIMÓN; MELIAN; CATHCART, 2022). A reconceptualisation of the above dynamics is offered with a view to developing lexical competence in the non-Spanish-speaking learner. It is revealed that there is a need to enhance the formation of this competence through the pragmalinguistic study of such units. It is concluded that the epistemological analysis of the dynamics of the aforementioned process is pertinent, so that its reconceptualisation from a pragmatic point of view can have repercussions on the pedagogical task of teaching Spanish as a foreign language.
id UNB-30_d2a1b2b01391728be3199b64b826ae33
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/45578
network_acronym_str UNB-30
network_name_str Revista Horizontes de Linguística Aplicada
spelling Reconceptualisation of the dynamics of the teaching and learning process of phraseological units in Spanish as a foreign languageReconceptualización de la dinámica del proceso de enseñanza y aprendizaje de las unidades fraseológicas en español como lengua extranjeraReconceptualização da dinâmica do processo de ensino e aprendizagem de unidades fraseológicas em espanhol como língua estrangeiraCompetência lexicalEspanhol como língua estrangeiraFraseodidáticaPragmáticaUnidades fraseológicasLexical competencePhraseodidacticsPragmaticsPhraseological unitsSpanish as a foreign languageCompetencia léxicaEspañol como lengua extranjeraFraseodidácticaPragmáticaUnidades fraseológicasThe contribution is derived from the doctoral thesis project of the first author, presented in the programme of Educational Sciences at the CEPED “Manuel F. Gran” at the University of Oriente, Santiago de Cuba. The bibliographical review with a qualitative and exploratory approach has allowed us to explore the theoretical and methodological contributions on the didactic treatment of phraseological units in the teaching of Spanish as a foreign language (NAVARRO, 2003; MADRID, 2002; BARALO, 2006; CORTINA PÉREZ, 2009; LEAL RIOL, 2011, 2012; TIMOFEEVA TIMOFEEV, 2013; ALESSANDRO, 2015; SARACHO ARNÁIZ, 2015; VILLAVICENCIO SIMÓN; TARDO; CAUSSE CATHCART, 2020; SIMÓN; MELIAN; CATHCART, 2022). A reconceptualisation of the above dynamics is offered with a view to developing lexical competence in the non-Spanish-speaking learner. It is revealed that there is a need to enhance the formation of this competence through the pragmalinguistic study of such units. It is concluded that the epistemological analysis of the dynamics of the aforementioned process is pertinent, so that its reconceptualisation from a pragmatic point of view can have repercussions on the pedagogical task of teaching Spanish as a foreign language.A contribuição deriva do projeto de tese de doutorado da primeira autora, apresentado no programa de Ciências da Educação do CEPED “Manuel F. Gran” na Universidade do Oriente, Santiago de Cuba. A revisão bibliográfica com uma abordagem qualitativa e exploratória nos permitiu explorar as contribuições teóricas e metodológicas sobre o tratamento didático das unidades fraseológicas no ensino do espanhol como língua estrangeira (NAVARRO, 2003; MADRID, 2002; BARALO, 2006; CORTINA PÉREZ, 2009; LEAL RIOL, 2011, 2012; TIMOFEEVA TIMOFEEV, 2013; ALESSANDRO, 2015; SARACHO ARNÁIZ, 2015; VILLAVICENCIO SIMÓN; TARDO; CAUSSE CATHCART, 2020; SIMÓN; MELIAN; CATHCART, 2022). Uma reconceptualização da dinâmica acima é oferecida com o objetivo de desenvolver a competência lexical no aluno do espanhol como língua estrangeira. Revela-se que há necessidade de aprimorar a formação desta competência através do estudo pragmalinguístico de tais unidades. Conclui-se que a análise epistemológica da dinâmica do processo acima mencionado é relevante, de modo que sua reconceptualização do ponto de vista pragmático pode ter repercussões na tarefa pedagógica do ensino do espanhol como língua estrangeira.A contribuição deriva do projeto de tese de doutorado da primeira autora, apresentado no programa de Ciências da Educação do CEPED “Manuel F. Gran” na Universidade do Oriente, Santiago de Cuba. A revisão bibliográfica com uma abordagem qualitativa e exploratória nos permitiu explorar as contribuições teóricas e metodológicas sobre o tratamento didático das unidades fraseológicas no ensino do espanhol como língua estrangeira (NAVARRO, 2003; MADRID, 2002; BARALO, 2006; CORTINA PÉREZ, 2009; LEAL RIOL, 2011, 2012; TIMOFEEVA TIMOFEEV, 2013; ALESSANDRO, 2015; SARACHO ARNÁIZ, 2015; VILLAVICENCIO SIMÓN; TARDO; CAUSSE CATHCART, 2020; SIMÓN; MELIAN; CATHCART, 2022). Uma reconceptualização da dinâmica acima é oferecida com o objetivo de desenvolver a competência lexical no aluno do espanhol como língua estrangeira. Revela-se que há necessidade de aprimorar a formação desta competência através do estudo pragmalinguístico de tais unidades. Conclui-se que a análise epistemológica da dinâmica do processo acima mencionado é relevante, de modo que sua reconceptualização do ponto de vista pragmático pode ter repercussões na tarefa pedagógica do ensino do espanhol como língua estrangeira.Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada2023-06-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/4557810.26512/rhla.v22i1.45578Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; Vol. 22 No. 1 (2023): Fluxo contínuo e Dossiê "Translinguagem e educação linguística crítica em contexto (pós)pandêmico"; AG5Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; v. 22 n. 1 (2023): Fluxo contínuo e Dossiê "Translinguagem e educação linguística crítica em contexto (pós)pandêmico"; AG52237-09511677-977010.26512/rhla.v22i1reponame:Revista Horizontes de Linguística Aplicadainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBspahttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/45578/37227Copyright (c) 2023 Revista Horizontes de Linguistica Aplicadahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVillavicencio Simón, YessyGrajales Melian, Ivan GabrielRosa de Melian, Valdivina Telia2023-06-30T14:45:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/45578Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/oaihorizontesla@gmail.com2237-09511677-9770opendoar:2023-06-30T14:45:27Revista Horizontes de Linguística Aplicada - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Reconceptualisation of the dynamics of the teaching and learning process of phraseological units in Spanish as a foreign language
Reconceptualización de la dinámica del proceso de enseñanza y aprendizaje de las unidades fraseológicas en español como lengua extranjera
Reconceptualização da dinâmica do processo de ensino e aprendizagem de unidades fraseológicas em espanhol como língua estrangeira
title Reconceptualisation of the dynamics of the teaching and learning process of phraseological units in Spanish as a foreign language
spellingShingle Reconceptualisation of the dynamics of the teaching and learning process of phraseological units in Spanish as a foreign language
Reconceptualisation of the dynamics of the teaching and learning process of phraseological units in Spanish as a foreign language
Villavicencio Simón, Yessy
Competência lexical
Espanhol como língua estrangeira
Fraseodidática
Pragmática
Unidades fraseológicas
Lexical competence
Phraseodidactics
Pragmatics
Phraseological units
Spanish as a foreign language
Competencia léxica
Español como lengua extranjera
Fraseodidáctica
Pragmática
Unidades fraseológicas
Villavicencio Simón, Yessy
Competência lexical
Espanhol como língua estrangeira
Fraseodidática
Pragmática
Unidades fraseológicas
Lexical competence
Phraseodidactics
Pragmatics
Phraseological units
Spanish as a foreign language
Competencia léxica
Español como lengua extranjera
Fraseodidáctica
Pragmática
Unidades fraseológicas
title_short Reconceptualisation of the dynamics of the teaching and learning process of phraseological units in Spanish as a foreign language
title_full Reconceptualisation of the dynamics of the teaching and learning process of phraseological units in Spanish as a foreign language
title_fullStr Reconceptualisation of the dynamics of the teaching and learning process of phraseological units in Spanish as a foreign language
Reconceptualisation of the dynamics of the teaching and learning process of phraseological units in Spanish as a foreign language
title_full_unstemmed Reconceptualisation of the dynamics of the teaching and learning process of phraseological units in Spanish as a foreign language
Reconceptualisation of the dynamics of the teaching and learning process of phraseological units in Spanish as a foreign language
title_sort Reconceptualisation of the dynamics of the teaching and learning process of phraseological units in Spanish as a foreign language
author Villavicencio Simón, Yessy
author_facet Villavicencio Simón, Yessy
Villavicencio Simón, Yessy
Grajales Melian, Ivan Gabriel
Rosa de Melian, Valdivina Telia
Grajales Melian, Ivan Gabriel
Rosa de Melian, Valdivina Telia
author_role author
author2 Grajales Melian, Ivan Gabriel
Rosa de Melian, Valdivina Telia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Villavicencio Simón, Yessy
Grajales Melian, Ivan Gabriel
Rosa de Melian, Valdivina Telia
dc.subject.por.fl_str_mv Competência lexical
Espanhol como língua estrangeira
Fraseodidática
Pragmática
Unidades fraseológicas
Lexical competence
Phraseodidactics
Pragmatics
Phraseological units
Spanish as a foreign language
Competencia léxica
Español como lengua extranjera
Fraseodidáctica
Pragmática
Unidades fraseológicas
topic Competência lexical
Espanhol como língua estrangeira
Fraseodidática
Pragmática
Unidades fraseológicas
Lexical competence
Phraseodidactics
Pragmatics
Phraseological units
Spanish as a foreign language
Competencia léxica
Español como lengua extranjera
Fraseodidáctica
Pragmática
Unidades fraseológicas
description The contribution is derived from the doctoral thesis project of the first author, presented in the programme of Educational Sciences at the CEPED “Manuel F. Gran” at the University of Oriente, Santiago de Cuba. The bibliographical review with a qualitative and exploratory approach has allowed us to explore the theoretical and methodological contributions on the didactic treatment of phraseological units in the teaching of Spanish as a foreign language (NAVARRO, 2003; MADRID, 2002; BARALO, 2006; CORTINA PÉREZ, 2009; LEAL RIOL, 2011, 2012; TIMOFEEVA TIMOFEEV, 2013; ALESSANDRO, 2015; SARACHO ARNÁIZ, 2015; VILLAVICENCIO SIMÓN; TARDO; CAUSSE CATHCART, 2020; SIMÓN; MELIAN; CATHCART, 2022). A reconceptualisation of the above dynamics is offered with a view to developing lexical competence in the non-Spanish-speaking learner. It is revealed that there is a need to enhance the formation of this competence through the pragmalinguistic study of such units. It is concluded that the epistemological analysis of the dynamics of the aforementioned process is pertinent, so that its reconceptualisation from a pragmatic point of view can have repercussions on the pedagogical task of teaching Spanish as a foreign language.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/45578
10.26512/rhla.v22i1.45578
url https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/45578
identifier_str_mv 10.26512/rhla.v22i1.45578
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/45578/37227
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada
dc.source.none.fl_str_mv Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; Vol. 22 No. 1 (2023): Fluxo contínuo e Dossiê "Translinguagem e educação linguística crítica em contexto (pós)pandêmico"; AG5
Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; v. 22 n. 1 (2023): Fluxo contínuo e Dossiê "Translinguagem e educação linguística crítica em contexto (pós)pandêmico"; AG5
2237-0951
1677-9770
10.26512/rhla.v22i1
reponame:Revista Horizontes de Linguística Aplicada
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Revista Horizontes de Linguística Aplicada
collection Revista Horizontes de Linguística Aplicada
repository.name.fl_str_mv Revista Horizontes de Linguística Aplicada - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv horizontesla@gmail.com
_version_ 1822178768333045760
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.26512/rhla.v22i1.45578