Language and concept development: a reading from the Vigotski school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes Júnior, Antonio Dário
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Moraes, Betânea Moreira de, Gonçalves, Ruth Maria de Paula
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2020v17n2p4895
Resumo: The present study is the result of a master's research that aimed to highlight, within Vygotsky's work, the importance given to language in the concept formation process. This is a theoretical study, carried out through bibliographical research, being divided in two main moments. In the first one, when the author's Marxian legacy is retaken, the role played by the categories work and language for the process of formation of consciousness is presented. Such discussion is necessary to approach, in the second moment, the characteristics of the language and how the process of formation of concepts takes place. Such reflection will serve as a basis to signal, in the light of Vygotsky's theory, the importance of the teacher and the school in the humanization process of people. 
id UFSC-24_6e7f63aab8110751c85f3e0273444247
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/60038
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Language and concept development: a reading from the Vigotski schoolLenguaje y formación de conceptos: una lectura a partir de la escuela de VigotskiLinguagem e formação de conceitos: uma leitura a partir da escola de VigotskiThe present study is the result of a master's research that aimed to highlight, within Vygotsky's work, the importance given to language in the concept formation process. This is a theoretical study, carried out through bibliographical research, being divided in two main moments. In the first one, when the author's Marxian legacy is retaken, the role played by the categories work and language for the process of formation of consciousness is presented. Such discussion is necessary to approach, in the second moment, the characteristics of the language and how the process of formation of concepts takes place. Such reflection will serve as a basis to signal, in the light of Vygotsky's theory, the importance of the teacher and the school in the humanization process of people. El presente estudio es resultado de una investigación de maestría que buscó evidenciar, dentro de la obra de Vigotski, la importancia conferida al lenguaje en el proceso de la formación de conceptos. Se trata de un estudio de naturaleza teórica, realizado mediante investigación bibliográfica, que se divide en dos momentos principales. En el primero, al retomar el legado marxiano del autor, se presenta el papel desempeñado por las categorías trabajo y lenguaje para el proceso de formación de la conciencia. Esta discusión se hace necesaria para abordar, en el segundo momento, las características del lenguaje y cómo se da el proceso de formación de los conceptos. Tal reflexión servirá de base para señalar, a la luz de la teoría de Vigotski, la importancia del profesor y de la escuela en el proceso de humanización del hombre. O presente estudo é fruto de uma pesquisa de mestrado que objetivou evidenciar, dentro da obra de Vigotski, a importância conferida à linguagem no processo da formação de conceitos. Trata-se de um estudo de natureza teórica, realizado mediante pesquisa bibliográfica, sendo dividido em dois momentos principais. No primeiro, ao retomar o legado marxiano do autor, apresenta-se o papel desempenhado pelas categorias trabalho e linguagem para o processo de formação da consciência. Tal discussão se faz necessária para abordar, no segundo momento, as características da linguagem e como se dá o processo de formação dos conceitos. Tal reflexão servirá de base para sinalizar, à luz da teoria de Vigotski, a importância do professor e da escola no processo de humanização do homem. Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2020-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresRevisão de literaturaapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2020v17n2p489510.5007/1984-8412.2020v17n2p4895Fórum Linguístico; Vol. 17 No. 2 (2020); 4895-4908Fórum Linguístico; Vol. 17 Núm. 2 (2020); 4895-4908Fórum Linguístico; v. 17 n. 2 (2020); 4895-49081984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2020v17n2p4895/44090Copyright (c) 2020 Fórum Linguísticohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLopes Júnior, Antonio DárioMoraes, Betânea Moreira deGonçalves, Ruth Maria de Paula2020-09-02T15:22:03Zoai:periodicos.ufsc.br:article/60038Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:34.984237Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Language and concept development: a reading from the Vigotski school
Lenguaje y formación de conceptos: una lectura a partir de la escuela de Vigotski
Linguagem e formação de conceitos: uma leitura a partir da escola de Vigotski
title Language and concept development: a reading from the Vigotski school
spellingShingle Language and concept development: a reading from the Vigotski school
Lopes Júnior, Antonio Dário
title_short Language and concept development: a reading from the Vigotski school
title_full Language and concept development: a reading from the Vigotski school
title_fullStr Language and concept development: a reading from the Vigotski school
title_full_unstemmed Language and concept development: a reading from the Vigotski school
title_sort Language and concept development: a reading from the Vigotski school
author Lopes Júnior, Antonio Dário
author_facet Lopes Júnior, Antonio Dário
Moraes, Betânea Moreira de
Gonçalves, Ruth Maria de Paula
author_role author
author2 Moraes, Betânea Moreira de
Gonçalves, Ruth Maria de Paula
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes Júnior, Antonio Dário
Moraes, Betânea Moreira de
Gonçalves, Ruth Maria de Paula
description The present study is the result of a master's research that aimed to highlight, within Vygotsky's work, the importance given to language in the concept formation process. This is a theoretical study, carried out through bibliographical research, being divided in two main moments. In the first one, when the author's Marxian legacy is retaken, the role played by the categories work and language for the process of formation of consciousness is presented. Such discussion is necessary to approach, in the second moment, the characteristics of the language and how the process of formation of concepts takes place. Such reflection will serve as a basis to signal, in the light of Vygotsky's theory, the importance of the teacher and the school in the humanization process of people. 
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
Revisão de literatura
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2020v17n2p4895
10.5007/1984-8412.2020v17n2p4895
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2020v17n2p4895
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2020v17n2p4895
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2020v17n2p4895/44090
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Fórum Linguístico
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Fórum Linguístico
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 17 No. 2 (2020); 4895-4908
Fórum Linguístico; Vol. 17 Núm. 2 (2020); 4895-4908
Fórum Linguístico; v. 17 n. 2 (2020); 4895-4908
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051420037349376