The rhotacism in Alagoas: a variationist analysis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Almir Almeida
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Aparecida dos Santos Valentim, Maria, Santos, Maria de Fátima Rocha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/84569
Resumo: This work investigates the phenomenon of rhotacism in Alagoas, based on the theoretical-methodological assumptions of variationist sociolinguistics. The objective is to analyze the rotation process in the state of Alagoas and the social and linguistic pressures involved in this process. 623 occurrences susceptible to rotation were analyzed in the identification of 120 speakers from 5 cities in Alagoas. It is concluded, therefore, that the phenomenon of rhotacism is progressing steadily in Alagoas, it not being an expanding process. It is also concluded that the education variable influences the performance of rotation, in the sense that the less educated the speaker, the more he will produce rotation. For the linguistic variables, the previous context and the following context stand out, which show, respectively, that the rotation is favored if the consonant is preceded by /l/ for lip and if the vowel is followed by /l/ or for a low vowel.
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spelling The rhotacism in Alagoas: a variationist analysisRotación en Alagoas: una análisis variacisnostaRotacismo em Alagoas: uma análise variacionistaThis work investigates the phenomenon of rhotacism in Alagoas, based on the theoretical-methodological assumptions of variationist sociolinguistics. The objective is to analyze the rotation process in the state of Alagoas and the social and linguistic pressures involved in this process. 623 occurrences susceptible to rotation were analyzed in the identification of 120 speakers from 5 cities in Alagoas. It is concluded, therefore, that the phenomenon of rhotacism is progressing steadily in Alagoas, it not being an expanding process. It is also concluded that the education variable influences the performance of rotation, in the sense that the less educated the speaker, the more he will produce rotation. For the linguistic variables, the previous context and the following context stand out, which show, respectively, that the rotation is favored if the consonant is preceded by /l/ for lip and if the vowel is followed by /l/ or for a low vowel.Este trabajo investiga el fenómeno de la rotación en Alagoas, a la luz de los supuestos teórico-metodológicos de la sociolingüística variacionista (LABOV, 2008; WIENREICH; LABOV; HERZOG, 2006). El objetivo es analizar el proceso de rotación en el estado de Alagoas y las presiones sociales y lingüísticas involucradas en este proceso. Se analizaron 623 ocurrencias susceptibles de rotación en entrevistas con 120 ponentes de 5 ciudades de Alagoas. Se observa que la variable educación influye en el desempeño de la rotación, en el sentido de que cuanto menos educado es el hablante, más favorece el desempeño de la rotación, revelando una posible valoración social negativa por parte de la escuela. Para las variables lingüísticas, destacamos el contexto anterior y el contexto siguiente, que mostraron, respectivamente, que se favorece la realización de la rotación si la consonante precedida por /l/ es labial y si la vocal seguida de /l/ es la vocal baja.Investiga-se neste trabalho, o fenômeno do rotacismo em Alagoas, à luz dos pressupostos teórico-metodológicos da sociolinguística variacionista (LABOV, 2008; WIENREICH; LABOV; HERZOG, 2006). Objetiva-se analisar o processo do rotacismo no estado de Alagoas e as pressões sociais e linguísticas envolvidas neste processo. Analisam-se 623 ocorrências suscetíveis de rotacismo em entrevistas de 120 falantes de 5 cidades alagoanas. Nota-se que a variável escolaridade influencia a realização do rotacismo, no sentido de que quanto menos escolarizado for o falante, mais ele favorece a realização do rotacismo, revelando uma possível valoração social negativa por parte da escola. Para as variáveis linguísticas, destaca-se o contexto anterior e o contexto seguinte, que mostrou respectivamente, que a realização do rotacismo é favorecida se a consoante precedida de /l/ for labial e se a vogal seguida de /l/ for a vogal baixa.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2023-01-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/8456910.5007/1984-8412.2022.e84569Fórum Linguístico; Vol. 19 No. 4 (2022); 8671-8680Fórum Linguístico; Vol. 19 Núm. 4 (2022); 8671-8680Fórum Linguístico; v. 19 n. 4 (2022); 8671-86801984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCengporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/84569/52430https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/84569/52431http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Almir AlmeidaAparecida dos Santos Valentim, MariaSantos, Maria de Fátima Rocha 2023-01-31T11:03:09Zoai:periodicos.ufsc.br:article/84569Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-31T11:03:09Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
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