Interactional positioning in short stories told by an immigrant university student - heterosexual male performance
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Fórum Linguístico |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2017v14n2p2116 |
Resumo: | http://dx.doi.org/10.5007/1984-8412.2017v14n2p2116This paper aims to analyze how the interactional positioning of an immigrant university student shapes him as a heterosexual man in line with a more conservative ‘heterosexual matrix’. This stance emerge in short stories told in a narrative interview situation. This analysis, developed on the Applied Linguistics field, was undertaken based on the three sorting levels of narrative activities listed by Bamberg (2002), as well as making use of Wortham's (2001) analytic tools — reference and predication; metapragmatic descriptors; quotation; indexical evaluation and epistemic modalisation. The study suggests that the university student deconstructs some feminist discourses in his short stories to position himself as a heterosexual man. |
id |
UFSC-24_a3dc1618e2666e79130de8a622f1b561 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/44984 |
network_acronym_str |
UFSC-24 |
network_name_str |
Fórum Linguístico |
repository_id_str |
|
spelling |
Interactional positioning in short stories told by an immigrant university student - heterosexual male performancePosicionamientos interactivos en pequeñas historias contadas por un universitario migrante - desenpeño de masculinidad heterosexualPosicionamentos interacionais em pequenas histórias contadas por um universitário migrante: performances de masculinidade heterossexualhttp://dx.doi.org/10.5007/1984-8412.2017v14n2p2116This paper aims to analyze how the interactional positioning of an immigrant university student shapes him as a heterosexual man in line with a more conservative ‘heterosexual matrix’. This stance emerge in short stories told in a narrative interview situation. This analysis, developed on the Applied Linguistics field, was undertaken based on the three sorting levels of narrative activities listed by Bamberg (2002), as well as making use of Wortham's (2001) analytic tools — reference and predication; metapragmatic descriptors; quotation; indexical evaluation and epistemic modalisation. The study suggests that the university student deconstructs some feminist discourses in his short stories to position himself as a heterosexual man.El artículo tiene como objetivo analizar cómo los posicionamientos interactivos de un estudiante universitario migrante lo constituyen como hombre heterosexual alineado a una “matriz heterosexual” de postura más conservadora. Estos posicionamientos surgen en pequeñas historias contadas durante una situación de entrevista narrativa. El análisis, desarrollado en el campo de la Lingüística Aplicada, se llevó a cabo basándose en los tres niveles de ordenación de las actividades narrativas presentadas por Bamberg (2002), además de las herramientas analíticas propuestas por Wortham (2001) – referencia y predicación; descriptores metapragmáticos; citas; indexicales evaluativos y modalización epistémica. El estudio señala que el estudiante universitario, con el reto de posicionarse como hombre heterosexual, desconstruye, en las pequeñas historias contadas, algunos discursos feministas.O artigo tem por objetivo analisar como os posicionamentos interacionais de um aluno universitário migrante constituem-no como homem heterossexual alinhado a uma “matriz heterossexual” de postura mais conservadora. Tais posicionamentos emergem em pequenas histórias contadas durante uma situação de entrevista narrativa. A análise, desenvolvida no campo da Linguística Aplicada, foi empreendida tomando por base os três níveis de ordenação das atividades narrativas apresentadas por Bamberg (2002), além das ferramentas analíticas propostas por Wortham (2001) - referência e predicação; descritores metapragmáticos; citação; indexicais avaliativos e modalização epistêmica. O estudo aponta que o universitário, a fim de se posicionar como homem heterossexual, desconstrói, nas pequenas histórias contadas, alguns discursos feministas.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2017-06-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2017v14n2p211610.5007/1984-8412.2017v14n2p2116Fórum Linguístico; Vol. 14 No. 2 (2017); 2116-2127Fórum Linguístico; Vol. 14 Núm. 2 (2017); 2116-2127Fórum Linguístico; v. 14 n. 2 (2017); 2116-21271984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2017v14n2p2116/34347Copyright (c) 2017 Fórum Linguísticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Letícia Fonseca Richthofen de2017-08-31T17:38:14Zoai:periodicos.ufsc.br:article/44984Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:28.111460Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Interactional positioning in short stories told by an immigrant university student - heterosexual male performance Posicionamientos interactivos en pequeñas historias contadas por un universitario migrante - desenpeño de masculinidad heterosexual Posicionamentos interacionais em pequenas histórias contadas por um universitário migrante: performances de masculinidade heterossexual |
title |
Interactional positioning in short stories told by an immigrant university student - heterosexual male performance |
spellingShingle |
Interactional positioning in short stories told by an immigrant university student - heterosexual male performance Freitas, Letícia Fonseca Richthofen de |
title_short |
Interactional positioning in short stories told by an immigrant university student - heterosexual male performance |
title_full |
Interactional positioning in short stories told by an immigrant university student - heterosexual male performance |
title_fullStr |
Interactional positioning in short stories told by an immigrant university student - heterosexual male performance |
title_full_unstemmed |
Interactional positioning in short stories told by an immigrant university student - heterosexual male performance |
title_sort |
Interactional positioning in short stories told by an immigrant university student - heterosexual male performance |
author |
Freitas, Letícia Fonseca Richthofen de |
author_facet |
Freitas, Letícia Fonseca Richthofen de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freitas, Letícia Fonseca Richthofen de |
description |
http://dx.doi.org/10.5007/1984-8412.2017v14n2p2116This paper aims to analyze how the interactional positioning of an immigrant university student shapes him as a heterosexual man in line with a more conservative ‘heterosexual matrix’. This stance emerge in short stories told in a narrative interview situation. This analysis, developed on the Applied Linguistics field, was undertaken based on the three sorting levels of narrative activities listed by Bamberg (2002), as well as making use of Wortham's (2001) analytic tools — reference and predication; metapragmatic descriptors; quotation; indexical evaluation and epistemic modalisation. The study suggests that the university student deconstructs some feminist discourses in his short stories to position himself as a heterosexual man. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-06-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2017v14n2p2116 10.5007/1984-8412.2017v14n2p2116 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2017v14n2p2116 |
identifier_str_mv |
10.5007/1984-8412.2017v14n2p2116 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2017v14n2p2116/34347 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Fórum Linguístico info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Fórum Linguístico |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Fórum Linguístico; Vol. 14 No. 2 (2017); 2116-2127 Fórum Linguístico; Vol. 14 Núm. 2 (2017); 2116-2127 Fórum Linguístico; v. 14 n. 2 (2017); 2116-2127 1984-8412 1415-8698 reponame:Fórum Linguístico instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Fórum Linguístico |
collection |
Fórum Linguístico |
repository.name.fl_str_mv |
Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br |
_version_ |
1797051419097825280 |