Interactional positioning in short stories told by an immigrant university student - heterosexual male performance

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Letícia Fonseca Richthofen de
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2017v14n2p2116
Resumo: http://dx.doi.org/10.5007/1984-8412.2017v14n2p2116This paper aims to analyze how the interactional positioning of an immigrant university student shapes him as a heterosexual man in line with a more conservative ‘heterosexual matrix’. This stance emerge in short stories told in a narrative interview situation. This analysis, developed on the Applied Linguistics field, was undertaken based on the three sorting levels of narrative activities listed by Bamberg (2002), as well as making use of Wortham's (2001) analytic tools — reference and predication; metapragmatic descriptors; quotation; indexical evaluation and epistemic modalisation. The study suggests that the university student deconstructs some feminist discourses in his short stories to position himself as a heterosexual man.
id UFSC-24_a3dc1618e2666e79130de8a622f1b561
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/44984
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Interactional positioning in short stories told by an immigrant university student - heterosexual male performancePosicionamientos interactivos en pequeñas historias contadas por un universitario migrante - desenpeño de masculinidad heterosexualPosicionamentos interacionais em pequenas histórias contadas por um universitário migrante: performances de masculinidade heterossexualhttp://dx.doi.org/10.5007/1984-8412.2017v14n2p2116This paper aims to analyze how the interactional positioning of an immigrant university student shapes him as a heterosexual man in line with a more conservative ‘heterosexual matrix’. This stance emerge in short stories told in a narrative interview situation. This analysis, developed on the Applied Linguistics field, was undertaken based on the three sorting levels of narrative activities listed by Bamberg (2002), as well as making use of Wortham's (2001) analytic tools — reference and predication; metapragmatic descriptors; quotation; indexical evaluation and epistemic modalisation. The study suggests that the university student deconstructs some feminist discourses in his short stories to position himself as a heterosexual man.El artículo tiene como objetivo analizar cómo los posicionamientos interactivos de un estudiante universitario migrante lo constituyen como hombre heterosexual alineado a una “matriz heterosexual” de postura más conservadora. Estos posicionamientos surgen en pequeñas historias contadas durante una situación de entrevista narrativa. El análisis, desarrollado en el campo de la Lingüística Aplicada, se llevó a cabo basándose en los tres niveles de ordenación de las actividades narrativas presentadas por Bamberg (2002), además de las herramientas analíticas propuestas por Wortham (2001) – referencia y predicación; descriptores metapragmáticos; citas; indexicales evaluativos y modalización epistémica. El estudio señala que el estudiante universitario, con el reto de posicionarse como hombre heterosexual, desconstruye, en las pequeñas historias contadas, algunos discursos feministas.O artigo tem por objetivo analisar como os posicionamentos interacionais de um aluno universitário migrante constituem-no como homem heterossexual alinhado a uma “matriz heterossexual” de postura mais conservadora. Tais posicionamentos emergem em pequenas histórias contadas durante uma situação de entrevista narrativa. A análise, desenvolvida no campo da Linguística Aplicada, foi empreendida tomando por base os três níveis de ordenação das atividades narrativas apresentadas por Bamberg (2002), além das ferramentas analíticas propostas por Wortham (2001) - referência e predicação; descritores metapragmáticos; citação; indexicais avaliativos e modalização epistêmica. O estudo aponta que o universitário, a fim de se posicionar como homem heterossexual, desconstrói, nas pequenas histórias contadas, alguns discursos feministas.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2017-06-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2017v14n2p211610.5007/1984-8412.2017v14n2p2116Fórum Linguístico; Vol. 14 No. 2 (2017); 2116-2127Fórum Linguístico; Vol. 14 Núm. 2 (2017); 2116-2127Fórum Linguístico; v. 14 n. 2 (2017); 2116-21271984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2017v14n2p2116/34347Copyright (c) 2017 Fórum Linguísticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Letícia Fonseca Richthofen de2017-08-31T17:38:14Zoai:periodicos.ufsc.br:article/44984Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:28.111460Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Interactional positioning in short stories told by an immigrant university student - heterosexual male performance
Posicionamientos interactivos en pequeñas historias contadas por un universitario migrante - desenpeño de masculinidad heterosexual
Posicionamentos interacionais em pequenas histórias contadas por um universitário migrante: performances de masculinidade heterossexual
title Interactional positioning in short stories told by an immigrant university student - heterosexual male performance
spellingShingle Interactional positioning in short stories told by an immigrant university student - heterosexual male performance
Freitas, Letícia Fonseca Richthofen de
title_short Interactional positioning in short stories told by an immigrant university student - heterosexual male performance
title_full Interactional positioning in short stories told by an immigrant university student - heterosexual male performance
title_fullStr Interactional positioning in short stories told by an immigrant university student - heterosexual male performance
title_full_unstemmed Interactional positioning in short stories told by an immigrant university student - heterosexual male performance
title_sort Interactional positioning in short stories told by an immigrant university student - heterosexual male performance
author Freitas, Letícia Fonseca Richthofen de
author_facet Freitas, Letícia Fonseca Richthofen de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Letícia Fonseca Richthofen de
description http://dx.doi.org/10.5007/1984-8412.2017v14n2p2116This paper aims to analyze how the interactional positioning of an immigrant university student shapes him as a heterosexual man in line with a more conservative ‘heterosexual matrix’. This stance emerge in short stories told in a narrative interview situation. This analysis, developed on the Applied Linguistics field, was undertaken based on the three sorting levels of narrative activities listed by Bamberg (2002), as well as making use of Wortham's (2001) analytic tools — reference and predication; metapragmatic descriptors; quotation; indexical evaluation and epistemic modalisation. The study suggests that the university student deconstructs some feminist discourses in his short stories to position himself as a heterosexual man.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-06-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2017v14n2p2116
10.5007/1984-8412.2017v14n2p2116
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2017v14n2p2116
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2017v14n2p2116
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2017v14n2p2116/34347
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Fórum Linguístico
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Fórum Linguístico
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 14 No. 2 (2017); 2116-2127
Fórum Linguístico; Vol. 14 Núm. 2 (2017); 2116-2127
Fórum Linguístico; v. 14 n. 2 (2017); 2116-2127
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051419097825280