Game of Homophones: digital game for Portuguese Language Classes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Bruna Carolina
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Araújo , Thayza Farias de Queiroz, Vasconcelos, Silvia Inês Coneglian Carrilho de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/90547
Resumo: This paper presents a digital game as a pedagogical support for classroom activities that address the use of homophones in the writing of students in 6th grade classes of Elementary School II at a school in the Santa Catarina state. The theoretical basis was centered on the contributions of Kishimoto (1996) and Pilati (2017, 2020) about working with pedagogical games. This article aims to contribute to the exercise of linguistic analysis and reflection in which students play and at the same time work with hypotheses about the writing. The production of the game was carried out on the WordWall platform and can be accessed by phone or computer. The results of a previous test of the game indicate its plausibility, which should have its effectiveness observed in the continuity of the application in terms of results with the overcoming of the initial difficulties.
id UFSC-24_b34e4e19434cad5d6c182d5e49f425e6
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/90547
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Game of Homophones: digital game for Portuguese Language ClassesJuego de homófonos: juego digital para clases de Lengua PortuguesaJogo de homófonas: jogo digital para aulas de língua portuguesaEscritaHomófonasInterpretabilidadeJogoWritingHomophonesInterpretabilityGameEscrituraHomofonasInterpretabilidadJuegosThis paper presents a digital game as a pedagogical support for classroom activities that address the use of homophones in the writing of students in 6th grade classes of Elementary School II at a school in the Santa Catarina state. The theoretical basis was centered on the contributions of Kishimoto (1996) and Pilati (2017, 2020) about working with pedagogical games. This article aims to contribute to the exercise of linguistic analysis and reflection in which students play and at the same time work with hypotheses about the writing. The production of the game was carried out on the WordWall platform and can be accessed by phone or computer. The results of a previous test of the game indicate its plausibility, which should have its effectiveness observed in the continuity of the application in terms of results with the overcoming of the initial difficulties.Este artículo presenta un juego digital como apoyo pedagógico para actividades de aula que abordan el uso de homófonos en la escritura de alumnos de 6º grado de la Enseñanza Fundamental II de una escuela del estado de Santa Catarina. La base teórica se centró en los aportes de Kishimoto (1996) y Pilati (2017, 2020) sobre el trabajo con juegos pedagógicos. Este artículo pretende contribuir al ejercicio de análisis y reflexión lingüística en el que los estudiantes juegan y al mismo tiempo trabajan con hipótesis sobre el escrito. La producción del juego se realizó en la plataforma WordWall y se puede acceder por teléfono celular o computadora. Los resultados de una prueba previa del juego indican su verosimilitud, que debe tener su eficacia observada en la continuidad de la aplicación en términos de resultados con la superación de las dificultades iniciales.O artigo apresenta um jogo digital utilizado como apoio pedagógico às atividades em sala de aula que abordam o uso de palavras homófonas na escrita de alunos em turmas de 6º ano do Ensino Fundamental II de uma escola do estado de Santa Catarina. A base teórica foi centrada nas contribuições de Kishimoto (1996) e Pilati (2017, 2020) acerca do trabalho com jogos pedagógicos. Este artigo visa contribuir  para o exercício de análise e reflexão linguística em que os alunos brincam e ao mesmo tempo trabalham com hipóteses sobre a escrita. A produção do jogo foi realizada na plataforma WordWall e ele pode ser acessado pelo celular ou computador.  Os resultados de uma testagem prévia do jogo indicam sua plausibilidade e ele deverá ter sua efetividade observada na continuidade de sua aplicação em termos de resultados, com a superação das dificuldades iniciais.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2023-05-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/9054710.5007/1984-8412.2023.e90547Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 2 (2023): Playful Games and Active Pedagogical Practices in the Teaching Portugues Language; 8842-8852Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 2 (2023): Ludicidades y Práticas Pedagógicas Activas en la Enseñanza de la Lengua Portuguesa; 8842-8852Fórum Linguístico; v. 20 n. 2 (2023): Ludicidade e Práticas Pedagógicas no Ensino do Português; 8842-88521984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporenghttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/90547/53259https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/90547/53260http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Bruna CarolinaAraújo , Thayza Farias de QueirozVasconcelos, Silvia Inês Coneglian Carrilho de2023-05-26T17:00:34Zoai:periodicos.ufsc.br:article/90547Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-05-26T17:00:34Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Game of Homophones: digital game for Portuguese Language Classes
Juego de homófonos: juego digital para clases de Lengua Portuguesa
Jogo de homófonas: jogo digital para aulas de língua portuguesa
title Game of Homophones: digital game for Portuguese Language Classes
spellingShingle Game of Homophones: digital game for Portuguese Language Classes
Alves, Bruna Carolina
Escrita
Homófonas
Interpretabilidade
Jogo
Writing
Homophones
Interpretability
Game
Escritura
Homofonas
Interpretabilidad
Juegos
title_short Game of Homophones: digital game for Portuguese Language Classes
title_full Game of Homophones: digital game for Portuguese Language Classes
title_fullStr Game of Homophones: digital game for Portuguese Language Classes
title_full_unstemmed Game of Homophones: digital game for Portuguese Language Classes
title_sort Game of Homophones: digital game for Portuguese Language Classes
author Alves, Bruna Carolina
author_facet Alves, Bruna Carolina
Araújo , Thayza Farias de Queiroz
Vasconcelos, Silvia Inês Coneglian Carrilho de
author_role author
author2 Araújo , Thayza Farias de Queiroz
Vasconcelos, Silvia Inês Coneglian Carrilho de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Bruna Carolina
Araújo , Thayza Farias de Queiroz
Vasconcelos, Silvia Inês Coneglian Carrilho de
dc.subject.por.fl_str_mv Escrita
Homófonas
Interpretabilidade
Jogo
Writing
Homophones
Interpretability
Game
Escritura
Homofonas
Interpretabilidad
Juegos
topic Escrita
Homófonas
Interpretabilidade
Jogo
Writing
Homophones
Interpretability
Game
Escritura
Homofonas
Interpretabilidad
Juegos
description This paper presents a digital game as a pedagogical support for classroom activities that address the use of homophones in the writing of students in 6th grade classes of Elementary School II at a school in the Santa Catarina state. The theoretical basis was centered on the contributions of Kishimoto (1996) and Pilati (2017, 2020) about working with pedagogical games. This article aims to contribute to the exercise of linguistic analysis and reflection in which students play and at the same time work with hypotheses about the writing. The production of the game was carried out on the WordWall platform and can be accessed by phone or computer. The results of a previous test of the game indicate its plausibility, which should have its effectiveness observed in the continuity of the application in terms of results with the overcoming of the initial difficulties.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/90547
10.5007/1984-8412.2023.e90547
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/90547
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2023.e90547
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/90547/53259
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/90547/53260
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 2 (2023): Playful Games and Active Pedagogical Practices in the Teaching Portugues Language; 8842-8852
Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 2 (2023): Ludicidades y Práticas Pedagógicas Activas en la Enseñanza de la Lengua Portuguesa; 8842-8852
Fórum Linguístico; v. 20 n. 2 (2023): Ludicidade e Práticas Pedagógicas no Ensino do Português; 8842-8852
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051417718947840