The genre hypermediatic infographic in the context of education: for a rhetorical organization

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Rafael Vitória
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Ramos, Wiliam César, Franco, Neil
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/74815
Resumo: This paper aims to identify the rhetorical organization of the genre hypermediatic infographic in the context of education, based on the model proposed by Fogolari (2009) for printed journalistic infographics. Grounded on the theoretical and methodological socio-rhetorical framework by Swales (1990, 2004) and on his CARS model, this qualitative study also employs quantitative methods to detect the frequency of the moves identified in a corpus of twenty hypermediatic infographics. We conclude that the rhetorical organization of hypermediatic infographics reflects their context of production, revealing the adaptation of their characteristics to the needs of the individuals in a context of social change.
id UFSC-24_be03c694c9991c040e889cae4df96c4d
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/74815
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling The genre hypermediatic infographic in the context of education: for a rhetorical organizationEl género infografía hipermedia en el contexto de la enseñanza: para una organización retóricaO gênero infográfico hipermidiático no contexto de ensino: por uma organização retóricaThis paper aims to identify the rhetorical organization of the genre hypermediatic infographic in the context of education, based on the model proposed by Fogolari (2009) for printed journalistic infographics. Grounded on the theoretical and methodological socio-rhetorical framework by Swales (1990, 2004) and on his CARS model, this qualitative study also employs quantitative methods to detect the frequency of the moves identified in a corpus of twenty hypermediatic infographics. We conclude that the rhetorical organization of hypermediatic infographics reflects their context of production, revealing the adaptation of their characteristics to the needs of the individuals in a context of social change.Este artículo tiene como objetivo esbozar la organización retórica del género infografía hipermedia en el contexto de la enseñanza, basada en la organización retórica de la infografía periodística impresa propuesta por Fogolari (2009). Es una investigación cualitativa, pero también utiliza un método cuantitativo para determinar la frecuencia de aparición de funciones retóricas en el corpus de veinte infografías hipermedia. Estamos anclados, teórica y metodológicamente, en la Sociorretórica, especialmente en Swales (1990, 2004) y en su Modelo CARS. Concluimos que la organización retórica de la infografía hipermedia refleja el soporte/medio y el contexto de producción al que se somete, cuyas características están moldeadas por las necesidades de los individuos insertos en un escenario de cambios sociales.Este artigo objetiva delinear a organização retórica do gênero infográfico hipermidiático no contexto de ensino, a partir da organização retórica do infográfico impresso jornalístico proposta por Fogolari (2009). É uma pesquisa qualitativa, mas utiliza também método quantitativo para determinar a frequência de ocorrência das funções retóricas no corpus de vinte infográficos hipermidiáticos. Ancoramo-nos, teórico-metodologicamente, na Sociorretórica, especialmente em Swales (1990, 2004) e no seu Modelo CARS. Concluímos que a organização retórica do infográfico hipermidiático reflete o suporte/meio e o contexto de produção aos quais está submetido, cujas características se moldam diante das necessidades dos indivíduos inseridos em um cenário de mudanças sociais.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2022-05-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/7481510.5007/1984-8412.2022.e74815Fórum Linguístico; Vol. 19 No. 1 (2022); 7481-7499Fórum Linguístico; Vol. 19 Núm. 1 (2022); 7481-7499Fórum Linguístico; v. 19 n. 1 (2022); 7481-74991984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/74815/49203Copyright (c) 2022 Fórum Linguísticohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Rafael VitóriaRamos, Wiliam CésarFranco, Neil2022-05-19T18:18:39Zoai:periodicos.ufsc.br:article/74815Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:41.436Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv The genre hypermediatic infographic in the context of education: for a rhetorical organization
El género infografía hipermedia en el contexto de la enseñanza: para una organización retórica
O gênero infográfico hipermidiático no contexto de ensino: por uma organização retórica
title The genre hypermediatic infographic in the context of education: for a rhetorical organization
spellingShingle The genre hypermediatic infographic in the context of education: for a rhetorical organization
Alves, Rafael Vitória
title_short The genre hypermediatic infographic in the context of education: for a rhetorical organization
title_full The genre hypermediatic infographic in the context of education: for a rhetorical organization
title_fullStr The genre hypermediatic infographic in the context of education: for a rhetorical organization
title_full_unstemmed The genre hypermediatic infographic in the context of education: for a rhetorical organization
title_sort The genre hypermediatic infographic in the context of education: for a rhetorical organization
author Alves, Rafael Vitória
author_facet Alves, Rafael Vitória
Ramos, Wiliam César
Franco, Neil
author_role author
author2 Ramos, Wiliam César
Franco, Neil
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Rafael Vitória
Ramos, Wiliam César
Franco, Neil
description This paper aims to identify the rhetorical organization of the genre hypermediatic infographic in the context of education, based on the model proposed by Fogolari (2009) for printed journalistic infographics. Grounded on the theoretical and methodological socio-rhetorical framework by Swales (1990, 2004) and on his CARS model, this qualitative study also employs quantitative methods to detect the frequency of the moves identified in a corpus of twenty hypermediatic infographics. We conclude that the rhetorical organization of hypermediatic infographics reflects their context of production, revealing the adaptation of their characteristics to the needs of the individuals in a context of social change.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/74815
10.5007/1984-8412.2022.e74815
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/74815
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2022.e74815
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/74815/49203
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Fórum Linguístico
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Fórum Linguístico
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 19 No. 1 (2022); 7481-7499
Fórum Linguístico; Vol. 19 Núm. 1 (2022); 7481-7499
Fórum Linguístico; v. 19 n. 1 (2022); 7481-7499
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051420641329152