The genre hypermediatic infographic in the context of education: for a rhetorical organization
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Fórum Linguístico |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/74815 |
Resumo: | This paper aims to identify the rhetorical organization of the genre hypermediatic infographic in the context of education, based on the model proposed by Fogolari (2009) for printed journalistic infographics. Grounded on the theoretical and methodological socio-rhetorical framework by Swales (1990, 2004) and on his CARS model, this qualitative study also employs quantitative methods to detect the frequency of the moves identified in a corpus of twenty hypermediatic infographics. We conclude that the rhetorical organization of hypermediatic infographics reflects their context of production, revealing the adaptation of their characteristics to the needs of the individuals in a context of social change. |
id |
UFSC-24_be03c694c9991c040e889cae4df96c4d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/74815 |
network_acronym_str |
UFSC-24 |
network_name_str |
Fórum Linguístico |
repository_id_str |
|
spelling |
The genre hypermediatic infographic in the context of education: for a rhetorical organizationEl género infografía hipermedia en el contexto de la enseñanza: para una organización retóricaO gênero infográfico hipermidiático no contexto de ensino: por uma organização retóricaThis paper aims to identify the rhetorical organization of the genre hypermediatic infographic in the context of education, based on the model proposed by Fogolari (2009) for printed journalistic infographics. Grounded on the theoretical and methodological socio-rhetorical framework by Swales (1990, 2004) and on his CARS model, this qualitative study also employs quantitative methods to detect the frequency of the moves identified in a corpus of twenty hypermediatic infographics. We conclude that the rhetorical organization of hypermediatic infographics reflects their context of production, revealing the adaptation of their characteristics to the needs of the individuals in a context of social change.Este artículo tiene como objetivo esbozar la organización retórica del género infografía hipermedia en el contexto de la enseñanza, basada en la organización retórica de la infografía periodística impresa propuesta por Fogolari (2009). Es una investigación cualitativa, pero también utiliza un método cuantitativo para determinar la frecuencia de aparición de funciones retóricas en el corpus de veinte infografías hipermedia. Estamos anclados, teórica y metodológicamente, en la Sociorretórica, especialmente en Swales (1990, 2004) y en su Modelo CARS. Concluimos que la organización retórica de la infografía hipermedia refleja el soporte/medio y el contexto de producción al que se somete, cuyas características están moldeadas por las necesidades de los individuos insertos en un escenario de cambios sociales.Este artigo objetiva delinear a organização retórica do gênero infográfico hipermidiático no contexto de ensino, a partir da organização retórica do infográfico impresso jornalístico proposta por Fogolari (2009). É uma pesquisa qualitativa, mas utiliza também método quantitativo para determinar a frequência de ocorrência das funções retóricas no corpus de vinte infográficos hipermidiáticos. Ancoramo-nos, teórico-metodologicamente, na Sociorretórica, especialmente em Swales (1990, 2004) e no seu Modelo CARS. Concluímos que a organização retórica do infográfico hipermidiático reflete o suporte/meio e o contexto de produção aos quais está submetido, cujas características se moldam diante das necessidades dos indivíduos inseridos em um cenário de mudanças sociais.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2022-05-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/7481510.5007/1984-8412.2022.e74815Fórum Linguístico; Vol. 19 No. 1 (2022); 7481-7499Fórum Linguístico; Vol. 19 Núm. 1 (2022); 7481-7499Fórum Linguístico; v. 19 n. 1 (2022); 7481-74991984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/74815/49203Copyright (c) 2022 Fórum Linguísticohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Rafael VitóriaRamos, Wiliam CésarFranco, Neil2022-05-19T18:18:39Zoai:periodicos.ufsc.br:article/74815Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:41.436Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The genre hypermediatic infographic in the context of education: for a rhetorical organization El género infografía hipermedia en el contexto de la enseñanza: para una organización retórica O gênero infográfico hipermidiático no contexto de ensino: por uma organização retórica |
title |
The genre hypermediatic infographic in the context of education: for a rhetorical organization |
spellingShingle |
The genre hypermediatic infographic in the context of education: for a rhetorical organization Alves, Rafael Vitória |
title_short |
The genre hypermediatic infographic in the context of education: for a rhetorical organization |
title_full |
The genre hypermediatic infographic in the context of education: for a rhetorical organization |
title_fullStr |
The genre hypermediatic infographic in the context of education: for a rhetorical organization |
title_full_unstemmed |
The genre hypermediatic infographic in the context of education: for a rhetorical organization |
title_sort |
The genre hypermediatic infographic in the context of education: for a rhetorical organization |
author |
Alves, Rafael Vitória |
author_facet |
Alves, Rafael Vitória Ramos, Wiliam César Franco, Neil |
author_role |
author |
author2 |
Ramos, Wiliam César Franco, Neil |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Rafael Vitória Ramos, Wiliam César Franco, Neil |
description |
This paper aims to identify the rhetorical organization of the genre hypermediatic infographic in the context of education, based on the model proposed by Fogolari (2009) for printed journalistic infographics. Grounded on the theoretical and methodological socio-rhetorical framework by Swales (1990, 2004) and on his CARS model, this qualitative study also employs quantitative methods to detect the frequency of the moves identified in a corpus of twenty hypermediatic infographics. We conclude that the rhetorical organization of hypermediatic infographics reflects their context of production, revealing the adaptation of their characteristics to the needs of the individuals in a context of social change. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/74815 10.5007/1984-8412.2022.e74815 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/74815 |
identifier_str_mv |
10.5007/1984-8412.2022.e74815 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/74815/49203 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Fórum Linguístico http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Fórum Linguístico http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Fórum Linguístico; Vol. 19 No. 1 (2022); 7481-7499 Fórum Linguístico; Vol. 19 Núm. 1 (2022); 7481-7499 Fórum Linguístico; v. 19 n. 1 (2022); 7481-7499 1984-8412 1415-8698 reponame:Fórum Linguístico instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Fórum Linguístico |
collection |
Fórum Linguístico |
repository.name.fl_str_mv |
Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br |
_version_ |
1797051420641329152 |