Digital reading and literacy: time-based deictics and archiving effect on social media

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Anderson
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Ferreira, Cristiane da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/76029
Resumo: This article examines the temporal deictics in the production of reading, in order to focus on the process of production, circulation, irradiation, coproduction, memorization, and archiving of speeches in social media within the framework of digital literacies. We opted for an interdisciplinary theoretical-methodological approach, based on the perspective of literacies (KLEIMAN, 2007; SOARES, 2009; STREET, 2014), digital literacy (BUZATO, 2007), and multi-tools (ROJO; MOURA, 2012; ROJO; BARBOSA, 2015); and Discourse Analysis in its enunciative-discursive perspective (MAINGUENEAU, 1997, 206, 2008, 2013, 2015, 2016). We selected as a corpus of analysis a video by the Brazilian doctor Drauzio Varella, produced on his social media and unarchived, to serve the purposes of subject-users in another time and ideological space. As a support corpus, we mobilize texts in circulation on social media, in order to develop the problem of temporal deictics in (de) archiving gestures.
id UFSC-24_dc4c367052253b2b6ba47f7c46b09bc9
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/76029
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Digital reading and literacy: time-based deictics and archiving effect on social mediaLectura y literacidad digital: los deícticos de tiempo y el efecto del archivo en los medios de comunicación socialesLeitura e letramento digital: os dêiticos temporais e o efeito de arquivamento nas mídias sociaisThis article examines the temporal deictics in the production of reading, in order to focus on the process of production, circulation, irradiation, coproduction, memorization, and archiving of speeches in social media within the framework of digital literacies. We opted for an interdisciplinary theoretical-methodological approach, based on the perspective of literacies (KLEIMAN, 2007; SOARES, 2009; STREET, 2014), digital literacy (BUZATO, 2007), and multi-tools (ROJO; MOURA, 2012; ROJO; BARBOSA, 2015); and Discourse Analysis in its enunciative-discursive perspective (MAINGUENEAU, 1997, 206, 2008, 2013, 2015, 2016). We selected as a corpus of analysis a video by the Brazilian doctor Drauzio Varella, produced on his social media and unarchived, to serve the purposes of subject-users in another time and ideological space. As a support corpus, we mobilize texts in circulation on social media, in order to develop the problem of temporal deictics in (de) archiving gestures.Este artículo examina los deícticos de tiempo en la producción de lectura, para enfocarse en el proceso de producción, circulación, irradiación, coproducción, memorización y archivo de discursos en medios sociales en el marco de literacidades digitales. Optamos por un enfoque teórico-metodológico interdisciplinario, basado en la perspectiva de literacidades (KLEIMAN, 2007; SOARES, 2009; STREET, 2014), la literacidad digital (BUZATO, 2007) y las herramientas múltiples (ROJO; MOURA, 2012; ROJO; BARBOSA, 2015), así como el Análisis del discurso en su perspectiva enunciativa-discursiva (MAINGUENEAU 1997, 2006, 2008, 2013, 2015, 2016). Seleccionamos como corpus de análisis un video del doctor brasileño Drauzio Varella, producido en sus medios sociales y sin archivar, para servir a los propósitos de sujeto-usuarios en otro tiempo y espacio ideológico. Como corpus de apoyo, movilizamos textos en circulación en los medios sociales, con el objetivo de desarrollar la problemática de los deícticos de tiempo en los gestos de (des) archivo.Este artigo examina os dêiticos temporais na produção da leitura, de modo a focalizar o processo de produção, circulação, irradiação, coprodução, memorização e arquivamento dos discursos nas mídias sociais no quadro de letramentos digitais. Optamos por um aporte teórico-metodológico interdisciplinar, fundamentado na perspectiva dos letramentos (KLEIMAN, 2007; SOARES, 2009; STREET, 2014), do letramento digital (BUZATO, 2007) e dos multiletramentos (ROJO; MOURA, 2012; ROJO; BARBOSA, 2015), e da Análise do Discurso em sua perspectiva enunciativo-discursiva (MAINGUENEAU, 1997, 2006, 2008, 2013, 2015, 2016). Selecionamos como corpus de análise um vídeo do médico brasileiro Drauzio Varella, produzido em sua mídia social e desarquivado, para servir aos propósitos de sujeito-usuários em outro tempo e espaço ideológicos. Como corpus de apoio mobilizamos textos em circulação nas mídias sociais, com vistas a desenvolver a problemática dos dêiticos temporais nos gestos de (des)arquivamento.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2022-05-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresPesquisa Qualitativaapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/7602910.5007/1984-8412.2022.e76029Fórum Linguístico; Vol. 19 No. 1 (2022); 7519-7535Fórum Linguístico; Vol. 19 Núm. 1 (2022); 7519-7535Fórum Linguístico; v. 19 n. 1 (2022); 7519-75351984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/76029/49206Copyright (c) 2022 Fórum Linguísticohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, AndersonFerreira, Cristiane da Silva2022-05-19T18:18:39Zoai:periodicos.ufsc.br:article/76029Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:41.656481Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Digital reading and literacy: time-based deictics and archiving effect on social media
Lectura y literacidad digital: los deícticos de tiempo y el efecto del archivo en los medios de comunicación sociales
Leitura e letramento digital: os dêiticos temporais e o efeito de arquivamento nas mídias sociais
title Digital reading and literacy: time-based deictics and archiving effect on social media
spellingShingle Digital reading and literacy: time-based deictics and archiving effect on social media
Ferreira, Anderson
title_short Digital reading and literacy: time-based deictics and archiving effect on social media
title_full Digital reading and literacy: time-based deictics and archiving effect on social media
title_fullStr Digital reading and literacy: time-based deictics and archiving effect on social media
title_full_unstemmed Digital reading and literacy: time-based deictics and archiving effect on social media
title_sort Digital reading and literacy: time-based deictics and archiving effect on social media
author Ferreira, Anderson
author_facet Ferreira, Anderson
Ferreira, Cristiane da Silva
author_role author
author2 Ferreira, Cristiane da Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Anderson
Ferreira, Cristiane da Silva
description This article examines the temporal deictics in the production of reading, in order to focus on the process of production, circulation, irradiation, coproduction, memorization, and archiving of speeches in social media within the framework of digital literacies. We opted for an interdisciplinary theoretical-methodological approach, based on the perspective of literacies (KLEIMAN, 2007; SOARES, 2009; STREET, 2014), digital literacy (BUZATO, 2007), and multi-tools (ROJO; MOURA, 2012; ROJO; BARBOSA, 2015); and Discourse Analysis in its enunciative-discursive perspective (MAINGUENEAU, 1997, 206, 2008, 2013, 2015, 2016). We selected as a corpus of analysis a video by the Brazilian doctor Drauzio Varella, produced on his social media and unarchived, to serve the purposes of subject-users in another time and ideological space. As a support corpus, we mobilize texts in circulation on social media, in order to develop the problem of temporal deictics in (de) archiving gestures.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
Pesquisa Qualitativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/76029
10.5007/1984-8412.2022.e76029
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/76029
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2022.e76029
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/76029/49206
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Fórum Linguístico
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Fórum Linguístico
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 19 No. 1 (2022); 7519-7535
Fórum Linguístico; Vol. 19 Núm. 1 (2022); 7519-7535
Fórum Linguístico; v. 19 n. 1 (2022); 7519-7535
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051420654960640