Labels in Type 2 school dictionaries

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bertonha, Fábio Henrique de Carvalho
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/70847
Resumo: In this paper, we intend to reflect on school dictionaries inserted in the PNLD 2012: Dicionário, which divides into four groups of dictionaries aimed at Elementary School; from this group, we are interested in checking those of Type 2 because they are the first dicionaristic works in which labels appear (our research object). Among seven dictionaries belonging to this group, we analysed Geiger (2011) and Saraiva Júnior (2009), comparing their labels to those of Houaiss (2009) and Ferreira (2010). Based on Fajardo (1997), Strehler (1998), Garriga Escribano (2003), Welker (2004), Zavaglia (2009), and Gutiérrez Cuadrado (2011), we note that labels are used to highlight, in addition to contextualizing, items suitable for the childish universe. It results there is neither methodological standardization regarding
id UFSC-24_de63ce784655a315b2d324df0621c88f
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/70847
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Labels in Type 2 school dictionariesMarcas de uso en diccionarios escolares Tipo 2 Marcas de uso em dicionários escolares Tipo 2In this paper, we intend to reflect on school dictionaries inserted in the PNLD 2012: Dicionário, which divides into four groups of dictionaries aimed at Elementary School; from this group, we are interested in checking those of Type 2 because they are the first dicionaristic works in which labels appear (our research object). Among seven dictionaries belonging to this group, we analysed Geiger (2011) and Saraiva Júnior (2009), comparing their labels to those of Houaiss (2009) and Ferreira (2010). Based on Fajardo (1997), Strehler (1998), Garriga Escribano (2003), Welker (2004), Zavaglia (2009), and Gutiérrez Cuadrado (2011), we note that labels are used to highlight, in addition to contextualizing, items suitable for the childish universe. It results there is neither methodological standardization regardingEn este artículo, pretendemos reflexionar sobre los diccionarios escolares integrados en el PNLD 2012. Diccionario, que se divide en cuatro grupos de diccionarios destinados a la Enseñanza Básica; de esa agrupación, nos interesa examinar los de Tipo 2, porque son las primeras obras diccionarísticas en las que aparecen marcas de uso (nuestro objeto de investigación). Entre los siete diccionarios pertenecientes a este grupo, analizamos Geiger (2011) y Saraiva Júnior (2009), comparando sus etiquetas con las de Houaiss (2009) y Ferreira (2010). Basándonos en Fajardo (1997), Strehler (1998), Garriga Escribano (2003), Welker (2004), Zavaglia (2009) y Gutiérrez Cuadrado (2011), observamos que se utilizan las marcas para resaltar, además de contextualizar, elementos propios del universo infantil. Se deduce que no hay una estandarización metodológica con respecto a la elección de una etiqueta sobre otra, ni una pedagógica, propósito inicial para el estudiante que consulta y para su producción textual.Neste artigo, pretendemos refletir sobre dicionários escolares que estão inseridos no PNLD 2012: Dicionário, que se divide em quatro grupos de dicionários voltados ao Ensino Fundamental; desse agrupamento, interessa-nos examinar aqueles do Tipo 2 por serem as primeiras obras dicionarísticas nas quais aparecem marcas de uso (nosso objeto de pesquisa). Dentre os sete dicionários pertencentes a esse grupo, analisamos Geiger (2011) e Saraiva Júnior (2009), comparando suas etiquetas àquelas de Houaiss (2009) e Ferreira (2010). Baseando-nos em Fajardo (1997), Strehler (1998), Garriga Escribano (2003), Welker (2004), Zavaglia (2009) e Gutiérrez Cuadrado (2011), notamos que as marcas são usadas para destacar, além de contextualizar, itens próprios ao universo infantil. Resulta que não há uma padronização metodológica quanto à escolha de um rótulo em detrimento a outro, tampouco pedagógica, propósito primeiro ao consulente escolar, para sua produção textual.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2020-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresPesquisa comparativaapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/7084710.5007/1984-8412.2020.70847Fórum Linguístico; Vol. 17 No. 3 (2020): The Terminology, the Lexicography and their interfaces; 5004-5017Fórum Linguístico; Vol. 17 Núm. 3 (2020): La Terminología, la Lexicografía y sus interfaces; 5004-5017Fórum Linguístico; v. 17 n. 3 (2020): A Terminologia, A Lexicografia e suas Interfaces; 5004-50171984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/70847/44670Copyright (c) 2020 Fórum Linguísticohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBertonha, Fábio Henrique de Carvalho2020-11-20T17:00:28Zoai:periodicos.ufsc.br:article/70847Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:38.648568Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Labels in Type 2 school dictionaries
Marcas de uso en diccionarios escolares Tipo 2
Marcas de uso em dicionários escolares Tipo 2
title Labels in Type 2 school dictionaries
spellingShingle Labels in Type 2 school dictionaries
Bertonha, Fábio Henrique de Carvalho
title_short Labels in Type 2 school dictionaries
title_full Labels in Type 2 school dictionaries
title_fullStr Labels in Type 2 school dictionaries
title_full_unstemmed Labels in Type 2 school dictionaries
title_sort Labels in Type 2 school dictionaries
author Bertonha, Fábio Henrique de Carvalho
author_facet Bertonha, Fábio Henrique de Carvalho
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bertonha, Fábio Henrique de Carvalho
description In this paper, we intend to reflect on school dictionaries inserted in the PNLD 2012: Dicionário, which divides into four groups of dictionaries aimed at Elementary School; from this group, we are interested in checking those of Type 2 because they are the first dicionaristic works in which labels appear (our research object). Among seven dictionaries belonging to this group, we analysed Geiger (2011) and Saraiva Júnior (2009), comparing their labels to those of Houaiss (2009) and Ferreira (2010). Based on Fajardo (1997), Strehler (1998), Garriga Escribano (2003), Welker (2004), Zavaglia (2009), and Gutiérrez Cuadrado (2011), we note that labels are used to highlight, in addition to contextualizing, items suitable for the childish universe. It results there is neither methodological standardization regarding
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
Pesquisa comparativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/70847
10.5007/1984-8412.2020.70847
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/70847
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2020.70847
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/70847/44670
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Fórum Linguístico
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Fórum Linguístico
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 17 No. 3 (2020): The Terminology, the Lexicography and their interfaces; 5004-5017
Fórum Linguístico; Vol. 17 Núm. 3 (2020): La Terminología, la Lexicografía y sus interfaces; 5004-5017
Fórum Linguístico; v. 17 n. 3 (2020): A Terminologia, A Lexicografia e suas Interfaces; 5004-5017
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051420495577088