Translanguaging: a Decolonial perspective for Language teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Fórum Linguístico |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/91202 |
Resumo: | The translingual orientation represents an important paradigm shift for language studies and language education nowadays. In this field, stands out the collapse of monolithic, monolingual and structuralist ideas regarding the world, the subject and the language-culture. In this sense, this paper aimed to present the fundamental principles of translanguaging, the meaning-making according to the translanguaging perspective and the implications of translanguaging experiences in teaching and learning languages through a decolonial perspective. Finally, I present some considerations about how translanguaging practices point to the development of a linguistic reality that, in addition to the flexibility of linguistic and semiotic resources to give senses and meanings to the world, questions power relations and the subalternization of knowledge, thus promoting social justice through language education. |
id |
UFSC-24_e1e8e53a3f512d62045fa2c1afa51d1d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/91202 |
network_acronym_str |
UFSC-24 |
network_name_str |
Fórum Linguístico |
repository_id_str |
|
spelling |
Translanguaging: a Decolonial perspective for Language teachingTranslanguaging: una perspectiva decolonial para la enseñanza de lenguas TRANSlanguaging: uma perspectiva decolonial para o ensino de línguasLinguística aplicadaEducação linguísticaTranslinguagemJustiça socialDecolonialidadeApplied linguisticsLanguage educationTranslanguagingSocial justiceDecolonialityLingüística aplicadaEducación LingüísticaTranslenguajeJusticia socialDecolonialidadThe translingual orientation represents an important paradigm shift for language studies and language education nowadays. In this field, stands out the collapse of monolithic, monolingual and structuralist ideas regarding the world, the subject and the language-culture. In this sense, this paper aimed to present the fundamental principles of translanguaging, the meaning-making according to the translanguaging perspective and the implications of translanguaging experiences in teaching and learning languages through a decolonial perspective. Finally, I present some considerations about how translanguaging practices point to the development of a linguistic reality that, in addition to the flexibility of linguistic and semiotic resources to give senses and meanings to the world, questions power relations and the subalternization of knowledge, thus promoting social justice through language education.La orientación translingüística es un importante cambio de paradigma para los estudios de idiomas y la educación de idiomas en la actualidad. En este campo se produce una ruptura con las ideas monolíticas, monolingües y estructuralistas sobre el mundo, el sujeto y la lengua-cultura. En ese sentido, este artículo tuvo como objetivo presentar los principios fundacionales de la translengua, la creación de significados en la perspectiva translingüística y las implicaciones de las experiencias translingüísticas en los procesos de enseñanza y aprendizaje de lenguas en una perspectiva decolonial. Finalmente, hago algunas consideraciones acerca de cómo las prácticas translingüísticas apuntan al desarrollo de una realidad lingüística que, además de la flexibilidad de los recursos lingüísticos y semióticos para dar sentidos y significados al mundo, cuestiona las relaciones de poder y subordinación de los saberes, promoviendo así relaciones sociales. la justicia a través de la educación lingüística.A orientação translíngue mostra-se uma mudança paradigmática importante para os estudos da linguagem e da educação em linguagem na atualidade. Nesse campo, destaca-se o rompimento com ideias monolíticas, monolíngues e estruturalistas perante o mundo, o sujeito e a linguagem-cultura. Nesse sentido, este artigo teve como objetivo apresentar os princípios fundantes da translinguagem, a criação de sentidos na perspectiva translíngue e as implicações das vivências translíngues nos processos de ensino e aprendizagem de línguas em perspectiva decolonial. Por fim, teço algumas considerações sobre como as práticas translíngues apontam para o desenvolvimento de uma realidade linguística que, além da flexibilidade dos recursos linguísticos e semióticos para dar sentidos e significados ao mundo, questiona relações de poder e subalternização de saberes, promovendo, assim, a justiça social por meio da educação linguística. Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2024-03-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer ReviewedEvaluación por paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/9120210.5007/1984-8412.2023.e91202Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 4 (2023); 9804-9814Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 4 (2023); 9804-9814Fórum Linguístico; v. 20 n. 4 (2023); 9804-98141984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/91202/55375http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRondão Barbosa da Costa Silva, Themis2024-03-06T18:59:08Zoai:periodicos.ufsc.br:article/91202Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2024-03-06T18:59:08Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Translanguaging: a Decolonial perspective for Language teaching Translanguaging: una perspectiva decolonial para la enseñanza de lenguas TRANSlanguaging: uma perspectiva decolonial para o ensino de línguas |
title |
Translanguaging: a Decolonial perspective for Language teaching |
spellingShingle |
Translanguaging: a Decolonial perspective for Language teaching Rondão Barbosa da Costa Silva, Themis Linguística aplicada Educação linguística Translinguagem Justiça social Decolonialidade Applied linguistics Language education Translanguaging Social justice Decoloniality Lingüística aplicada Educación Lingüística Translenguaje Justicia social Decolonialidad |
title_short |
Translanguaging: a Decolonial perspective for Language teaching |
title_full |
Translanguaging: a Decolonial perspective for Language teaching |
title_fullStr |
Translanguaging: a Decolonial perspective for Language teaching |
title_full_unstemmed |
Translanguaging: a Decolonial perspective for Language teaching |
title_sort |
Translanguaging: a Decolonial perspective for Language teaching |
author |
Rondão Barbosa da Costa Silva, Themis |
author_facet |
Rondão Barbosa da Costa Silva, Themis |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rondão Barbosa da Costa Silva, Themis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Linguística aplicada Educação linguística Translinguagem Justiça social Decolonialidade Applied linguistics Language education Translanguaging Social justice Decoloniality Lingüística aplicada Educación Lingüística Translenguaje Justicia social Decolonialidad |
topic |
Linguística aplicada Educação linguística Translinguagem Justiça social Decolonialidade Applied linguistics Language education Translanguaging Social justice Decoloniality Lingüística aplicada Educación Lingüística Translenguaje Justicia social Decolonialidad |
description |
The translingual orientation represents an important paradigm shift for language studies and language education nowadays. In this field, stands out the collapse of monolithic, monolingual and structuralist ideas regarding the world, the subject and the language-culture. In this sense, this paper aimed to present the fundamental principles of translanguaging, the meaning-making according to the translanguaging perspective and the implications of translanguaging experiences in teaching and learning languages through a decolonial perspective. Finally, I present some considerations about how translanguaging practices point to the development of a linguistic reality that, in addition to the flexibility of linguistic and semiotic resources to give senses and meanings to the world, questions power relations and the subalternization of knowledge, thus promoting social justice through language education. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer Reviewed Evaluación por pares Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/91202 10.5007/1984-8412.2023.e91202 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/91202 |
identifier_str_mv |
10.5007/1984-8412.2023.e91202 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/91202/55375 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 4 (2023); 9804-9814 Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 4 (2023); 9804-9814 Fórum Linguístico; v. 20 n. 4 (2023); 9804-9814 1984-8412 1415-8698 reponame:Fórum Linguístico instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Fórum Linguístico |
collection |
Fórum Linguístico |
repository.name.fl_str_mv |
Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br |
_version_ |
1797051417753550848 |