The second person pronominal variation: sociolinguistics contributions for Portuguese teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Scardua, Juliana Rangel
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Yacovenco, Lilian Coutinho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Working Papers em Lingüística (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/workingpapers/article/view/1984-8420.2017v18n2p171
Resumo: The grammatical tradition registers você (you)  and tu (you)  as personal nominative pronouns. In Brazilian Portuguese, however, there is the variation você/tu and the substitution of the plural form vós (you - plural)  to vocês (you - plural). In this article, which is based on variationist sociolinguistics (LABOV, 2008), considering the distance between the  language use and the Portuguese Language school teaching, we discussed traditional grammarians and textbooks to reflect how this variable phenomenon can be approached in Portuguese teaching, so that it contemplates diverse linguistic varieties.
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spelling The second person pronominal variation: sociolinguistics contributions for Portuguese teachingA variação pronominal de segunda pessoa: contribuições da sociolinguística para o ensino de língua portuguesaThe grammatical tradition registers você (you)  and tu (you)  as personal nominative pronouns. In Brazilian Portuguese, however, there is the variation você/tu and the substitution of the plural form vós (you - plural)  to vocês (you - plural). In this article, which is based on variationist sociolinguistics (LABOV, 2008), considering the distance between the  language use and the Portuguese Language school teaching, we discussed traditional grammarians and textbooks to reflect how this variable phenomenon can be approached in Portuguese teaching, so that it contemplates diverse linguistic varieties.A tradição gramatical registra tu e vós como pronomes pessoais do caso reto. No português brasileiro falado, contudo, há a variação tu/você e a substituição de vós por vocês. Neste artigo, sabendo do distanciamento existente entre o funcionamento da língua em uso e o ensino escolar de Língua Portuguesa, apresentaremos a visão de gramáticos tradicionais e livros didáticos para, em seguida, refletir, com base na perspectiva teórica da Sociolinguística Variacionista (LABOV, 2008), como esse fenômeno variável pode ser abordado na educação básica, de modo que contemple as diversas variedades linguísticas.Programa de Pós-Graduação em Linguística da UFSC2018-01-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/workingpapers/article/view/1984-8420.2017v18n2p17110.5007/1984-8420.2017v18n2p171Working Papers em Linguística; v. 18 n. 2 (2017): Gramática & Escola; 171-1911984-8420reponame:Working Papers em Lingüística (Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/workingpapers/article/view/1984-8420.2017v18n2p171/35836Copyright (c) 2018 Juliana Rangel Scardua, Lilian Coutinho Yacovencoinfo:eu-repo/semantics/openAccessScardua, Juliana RangelYacovenco, Lilian Coutinho2018-01-13T16:37:02Zoai:periodicos.ufsc.br:article/51971Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/workingpapersPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/workingpapers/oaiizete.lehmkuhl.coelho@ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br||1984-84201415-1464opendoar:2018-01-13T16:37:02Working Papers em Lingüística (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
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