Webmetric analysis of the sharing of gastronomic information and knowledge via YouYube®

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Frederico Divino
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Aguiar Filho, Armando Sérgio de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Encontros Bibli
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/73374
Resumo: Objective: Present the potential for generating and sharing information and knowledge on the YouTube® digital platform. Methods: Through a webmetric analysis, the ten Brazilian culinary channels with the largest number of followers were studied, aiming to quantify their videos produced, number of followers, likes of the main videos, number of views of the channel and favorite video, in addition to the number of comments. Results: It was observed the application of theories of knowledge management in these channels and that the platform has great potential with regard to the generation and dissemination of information. The ten culinary channels analyzed, available through Web 2.0, have the ability to present the Youtubers tacit and explicit knowledge to their followers in order to share information and knowledge Conclusions: It was possible to understand that the YouTube® digital platform can be a great means by which the sharing of information and knowledge occurs with regard to Knowledge Management. The practical visualization of the results found here allows the possibility of inference regarding the dynamics of the production and sharing of information today through such a digital platform. In view of the informational era put in place today, it is essential to understand how Knowledge Management can figure in this scenario, within the gastronomic context.
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spelling Webmetric analysis of the sharing of gastronomic information and knowledge via YouYube®Análise webmétrica do compartilhamento de informação e conhecimento gastronômico via YouTube®Compartilhamento do Conhecimento Gestão do Conhecimento Tecnologias de Informação e ComunicaçãoYouTube GastronomiaKnowledge SharingKnowledge management Information and Communication Technologies YouTube GastronomyObjective: Present the potential for generating and sharing information and knowledge on the YouTube® digital platform. Methods: Through a webmetric analysis, the ten Brazilian culinary channels with the largest number of followers were studied, aiming to quantify their videos produced, number of followers, likes of the main videos, number of views of the channel and favorite video, in addition to the number of comments. Results: It was observed the application of theories of knowledge management in these channels and that the platform has great potential with regard to the generation and dissemination of information. The ten culinary channels analyzed, available through Web 2.0, have the ability to present the Youtubers tacit and explicit knowledge to their followers in order to share information and knowledge Conclusions: It was possible to understand that the YouTube® digital platform can be a great means by which the sharing of information and knowledge occurs with regard to Knowledge Management. The practical visualization of the results found here allows the possibility of inference regarding the dynamics of the production and sharing of information today through such a digital platform. In view of the informational era put in place today, it is essential to understand how Knowledge Management can figure in this scenario, within the gastronomic context.Objetivo: Apresentar o potencial de geração e compartilhamento de informação e conhecimento na plataforma digital YouTube®. Método: Por meio de uma análise webmétrica foram estudados os dez canais culinários brasileiros com maior número de seguidores, visando quantificar seus vídeos produzidos, número de seguidores, curtidas dos vídeos principais, número de visualizações do canal e do vídeo favorito, além do número de comentários. Resultado: Observou-se que as teorias básicas do conhecimento podem ser visualizadas nestes canais e que a plataforma possui um grande potencial no que se refere à geração e disseminação de informação. Os dez canais culinários analisados, disponíveis por meio da Web 2.0, possuem a habilidade de apresentar os conhecimentos tácitos e explícitos dos Youtuber’s aos seus seguidores visando o compartilhamento da informação e do conhecimento. Conclusões: Pode-se compreender que a plataforma digital YouTube® pode ser um ótimo meio pelo qual o compartilhamento de informação e conhecimento ocorrem no que tange à Gestão do Conhecimento. A visualização prática do resultados aqui encontrados oportunizam a possibilidade da inferência no que se refere à importância da dinamicidade da produção e compartilhamento da informação na atualidade; cada vez mais as pessoas e organizações devem se adaptar a estes contextos, tendo em vista a geração do conhecimento em si mesmas visando a assimilação de conhecimento para a criação de vantagem competitiva individual e organizacional.Departamento de Ciência da Informação – UFSC2020-10-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAnálise webmétricaapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/7337410.5007/1518-2924.2020.e73374Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; Vol. 25 (2020): SEM CIÊNCIA NÃO HÁ FUTUROEncontros Bibli: revista electrónica de bibliotecología y ciencias de la información.; Vol. 25 (2020): SEM CIÊNCIA NÃO HÁ FUTUROEncontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; v. 25 (2020): SEM CIÊNCIA NÃO HÁ FUTURO1518-2924reponame:Encontros Bibliinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/73374/44532https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/73374/53780Copyright (c) 2020 Frederico Divino Dias, Armando Sérgio de Aguiar Filhohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDias, Frederico DivinoAguiar Filho, Armando Sérgio de2023-07-18T14:03:21Zoai:periodicos.ufsc.br:article/73374Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/oaiencontrosbibli@contato.ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br1518-29241518-2924opendoar:2023-07-18T14:03:21Encontros Bibli - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
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