Dissemination, sharing and appropriation of information on YouTube: an analysis of the LGBTQ channel “Põe na Roda”
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Encontros Bibli |
DOI: | 10.5007/1518-2924.2020.e67718 |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2020.e67718 |
Resumo: | Objective: When working with the social and historic context of Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender and Queer (LGBTQ) people, it is possible to see the existence of several dimensions of visibility in physical and virtual spaces where a community is created to strengthen the movement. In this sense, this paper studied the ways in which the “Põe na Roda” YouTube channel works with the dissemination of information for the appropriation of LGBTQ information.Methods: The research method was a netnography, with qualitative and exploratory approaches to an applied study in order to analyze the video “Opção Sexual: você nasceu ou virou hétero?”, based on the criteria of ‘more views’ and ‘more comments.’Results: The exchange of information can be perceived both in the youtuber and in the ways of the relationships between the audience and platform, giving the users knowledge on how to face information needs on the topic of the channel. This aspect reveals the youtuber’s concern and commitment as a professional who disseminates information and at the same time makes videos in a coherent way in order to mediate the information to the users.Conclusions: The LGBTQ’s movement appropriates and shares information between its community in the YouTube platform and the youtubers. Thus, we observed the importance of platforms such as YouTube for the Information Science field as these environments complement the information processing and the generation of knowledge in society. |
id |
UFSC-29_6aa2ea29de48d6cecb9b9a36422ae3b4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/67718 |
network_acronym_str |
UFSC-29 |
network_name_str |
Encontros Bibli |
spelling |
Dissemination, sharing and appropriation of information on YouTube: an analysis of the LGBTQ channel “Põe na Roda”Disseminação, compartilhamento e apropriação da informação no Youtube: uma análise do canal LGBTQ “PÕE NA RODA”Disseminação da Informação Apropriação da informação Comunidade LGBTQ YouTubeCanal “Põe na Roda” Dissemination of information Appropriation of informationLGBTQ community “Põe na Roda” channelObjective: When working with the social and historic context of Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender and Queer (LGBTQ) people, it is possible to see the existence of several dimensions of visibility in physical and virtual spaces where a community is created to strengthen the movement. In this sense, this paper studied the ways in which the “Põe na Roda” YouTube channel works with the dissemination of information for the appropriation of LGBTQ information.Methods: The research method was a netnography, with qualitative and exploratory approaches to an applied study in order to analyze the video “Opção Sexual: você nasceu ou virou hétero?”, based on the criteria of ‘more views’ and ‘more comments.’Results: The exchange of information can be perceived both in the youtuber and in the ways of the relationships between the audience and platform, giving the users knowledge on how to face information needs on the topic of the channel. This aspect reveals the youtuber’s concern and commitment as a professional who disseminates information and at the same time makes videos in a coherent way in order to mediate the information to the users.Conclusions: The LGBTQ’s movement appropriates and shares information between its community in the YouTube platform and the youtubers. Thus, we observed the importance of platforms such as YouTube for the Information Science field as these environments complement the information processing and the generation of knowledge in society.Objetivo: Ao abarcar o contexto histórico-social de Lésbicas, Gays, Bissexuais, Transexuais e Queer (LGBTQ), compreende-se a existência de dimensões de visibilidade, via espaços físicos e virtuais, onde o fortalecimento de uma identidade trafega a ideia de movimento enquanto comunidade. Logo, este estudo investigou as maneiras pelas o canal do Youtube “Põe na Roda” trabalha com a disseminação da informação para a apropriação LGBTQ.Métodos: Utilizou-se o método de pesquisa Netnografia, com abordagem qualitativa, do tipo exploratória e aplicada, com a análise do vídeo intitulado “Opção Sexual: você nasceu ou virou hétero?”, a partir dos critérios de visibilidade ‘mais visualizações’ e ‘mais comentários’.Resultados: A troca da informação é percebida pelo criador de conteúdo e pelas formas de relacionamento público-plataforma, dando ao usuário os recursos necessários ao como proceder em caso de alguma necessidade informacional relacionada ao gênero trabalhado. Fica evidente a preocupação e o comprometimento do criador de conteúdo enquanto um profissional disseminador da informação, seja na construção e no desenvolvimento dos seus vídeos, seja na manutenção de uma estrutura coerente do assunto abordado, contando que, ao mediar as informações aos seus usuários, ele se torna um pesquisador.Conclusões: O movimento LGBTQ apropria-se de informações e proporciona a troca de conhecimentos entre eles e para com o criador de conteúdo do canal analisado. Observa-se, assim, a importância de plataformas como o Youtube para a Ciência da Informação, contando que esses ambientes cumprem para com o tratamento da informação e para com a geração de conhecimento em sociedade.Departamento de Ciência da Informação – UFSC2020-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2020.e6771810.5007/1518-2924.2020.e67718Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; Vol. 25 (2020): SEM CIÊNCIA NÃO HÁ FUTURO; 01-18Encontros Bibli: revista electrónica de bibliotecología y ciencias de la información.; Vol. 25 (2020): SEM CIÊNCIA NÃO HÁ FUTURO; 01-18Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; v. 25 (2020): SEM CIÊNCIA NÃO HÁ FUTURO; 01-181518-2924reponame:Encontros Bibliinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2020.e67718/41949https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2020.e67718/53797Copyright (c) 2020 Daniel Martínez-Ávila, Caroline Kraus Luvizotto, Jean Fernandes Brito, Rafaela Carolina Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartínez-Ávila, DanielLuvizotto, Caroline KrausBrito, Jean FernandesSilva, Rafaela Carolina2023-07-18T15:18:12Zoai:periodicos.ufsc.br:article/67718Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/oaiencontrosbibli@contato.ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br1518-29241518-2924opendoar:2023-07-18T15:18:12Encontros Bibli - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dissemination, sharing and appropriation of information on YouTube: an analysis of the LGBTQ channel “Põe na Roda” Disseminação, compartilhamento e apropriação da informação no Youtube: uma análise do canal LGBTQ “PÕE NA RODA” |
title |
Dissemination, sharing and appropriation of information on YouTube: an analysis of the LGBTQ channel “Põe na Roda” |
spellingShingle |
Dissemination, sharing and appropriation of information on YouTube: an analysis of the LGBTQ channel “Põe na Roda” Dissemination, sharing and appropriation of information on YouTube: an analysis of the LGBTQ channel “Põe na Roda” Martínez-Ávila, Daniel Disseminação da Informação Apropriação da informação Comunidade LGBTQ YouTube Canal “Põe na Roda” Dissemination of information Appropriation of information LGBTQ community “Põe na Roda” channel Martínez-Ávila, Daniel Disseminação da Informação Apropriação da informação Comunidade LGBTQ YouTube Canal “Põe na Roda” Dissemination of information Appropriation of information LGBTQ community “Põe na Roda” channel |
title_short |
Dissemination, sharing and appropriation of information on YouTube: an analysis of the LGBTQ channel “Põe na Roda” |
title_full |
Dissemination, sharing and appropriation of information on YouTube: an analysis of the LGBTQ channel “Põe na Roda” |
title_fullStr |
Dissemination, sharing and appropriation of information on YouTube: an analysis of the LGBTQ channel “Põe na Roda” Dissemination, sharing and appropriation of information on YouTube: an analysis of the LGBTQ channel “Põe na Roda” |
title_full_unstemmed |
Dissemination, sharing and appropriation of information on YouTube: an analysis of the LGBTQ channel “Põe na Roda” Dissemination, sharing and appropriation of information on YouTube: an analysis of the LGBTQ channel “Põe na Roda” |
title_sort |
Dissemination, sharing and appropriation of information on YouTube: an analysis of the LGBTQ channel “Põe na Roda” |
author |
Martínez-Ávila, Daniel |
author_facet |
Martínez-Ávila, Daniel Martínez-Ávila, Daniel Luvizotto, Caroline Kraus Brito, Jean Fernandes Silva, Rafaela Carolina Luvizotto, Caroline Kraus Brito, Jean Fernandes Silva, Rafaela Carolina |
author_role |
author |
author2 |
Luvizotto, Caroline Kraus Brito, Jean Fernandes Silva, Rafaela Carolina |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martínez-Ávila, Daniel Luvizotto, Caroline Kraus Brito, Jean Fernandes Silva, Rafaela Carolina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Disseminação da Informação Apropriação da informação Comunidade LGBTQ YouTube Canal “Põe na Roda” Dissemination of information Appropriation of information LGBTQ community “Põe na Roda” channel |
topic |
Disseminação da Informação Apropriação da informação Comunidade LGBTQ YouTube Canal “Põe na Roda” Dissemination of information Appropriation of information LGBTQ community “Põe na Roda” channel |
description |
Objective: When working with the social and historic context of Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender and Queer (LGBTQ) people, it is possible to see the existence of several dimensions of visibility in physical and virtual spaces where a community is created to strengthen the movement. In this sense, this paper studied the ways in which the “Põe na Roda” YouTube channel works with the dissemination of information for the appropriation of LGBTQ information.Methods: The research method was a netnography, with qualitative and exploratory approaches to an applied study in order to analyze the video “Opção Sexual: você nasceu ou virou hétero?”, based on the criteria of ‘more views’ and ‘more comments.’Results: The exchange of information can be perceived both in the youtuber and in the ways of the relationships between the audience and platform, giving the users knowledge on how to face information needs on the topic of the channel. This aspect reveals the youtuber’s concern and commitment as a professional who disseminates information and at the same time makes videos in a coherent way in order to mediate the information to the users.Conclusions: The LGBTQ’s movement appropriates and shares information between its community in the YouTube platform and the youtubers. Thus, we observed the importance of platforms such as YouTube for the Information Science field as these environments complement the information processing and the generation of knowledge in society. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2020.e67718 10.5007/1518-2924.2020.e67718 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2020.e67718 |
identifier_str_mv |
10.5007/1518-2924.2020.e67718 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2020.e67718/41949 https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2020.e67718/53797 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Ciência da Informação – UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Ciência da Informação – UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; Vol. 25 (2020): SEM CIÊNCIA NÃO HÁ FUTURO; 01-18 Encontros Bibli: revista electrónica de bibliotecología y ciencias de la información.; Vol. 25 (2020): SEM CIÊNCIA NÃO HÁ FUTURO; 01-18 Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; v. 25 (2020): SEM CIÊNCIA NÃO HÁ FUTURO; 01-18 1518-2924 reponame:Encontros Bibli instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Encontros Bibli |
collection |
Encontros Bibli |
repository.name.fl_str_mv |
Encontros Bibli - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
encontrosbibli@contato.ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br |
_version_ |
1822178832569860096 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.5007/1518-2924.2020.e67718 |