Data visualization of the brazilian national high school exam: VisDadosEnem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lemos, Robson Rodrigues
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Golçalves, Alexandre Leopoldo, Santos, César Cardoso, Freitas, Maykon Carlos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Encontros Bibli
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n53p124
Resumo: Nowadays, based on the amount of available data, there are situations in which the information visualization becomes fundamental for the understanding and interpretation of the data. In this context, the study aims to relate and explore, through visualization techniques, open educational data in a multidisciplinary context. For that, a Web application was developed for data visualization of the Brazilian national high school exam (ENEM). In this study, the ENEM microdata was obtained from the Brazilian open data portal. As a result of the comparative analyzes performed on the data, by states, regions and types of schools, it was observed which states obtained the highest and lowest averages of ENEM in relation to national averages. For example, in the state of Santa Catarina, students from private schools obtained 12.70% above the national average for that type of school and the lowest average age of enrolled students corresponding to 21.6 years old. The visualization Web application made possible a comparative analysis on the large dataset and the exploration of visual representations that would be difficult to perform through traditional approaches.
id UFSC-29_7d9448b82cd51aa469932cf75c354f1b
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/54481
network_acronym_str UFSC-29
network_name_str Encontros Bibli
repository_id_str
spelling Data visualization of the brazilian national high school exam: VisDadosEnemVisualização de dados do exame nacional brasileiro do ensino médio: VisDadosEnemVisualização da InformaçãoCiência dos DadosDados Abertos EducaçãoInformation VisualizationData ScienceOpen DataEducationNowadays, based on the amount of available data, there are situations in which the information visualization becomes fundamental for the understanding and interpretation of the data. In this context, the study aims to relate and explore, through visualization techniques, open educational data in a multidisciplinary context. For that, a Web application was developed for data visualization of the Brazilian national high school exam (ENEM). In this study, the ENEM microdata was obtained from the Brazilian open data portal. As a result of the comparative analyzes performed on the data, by states, regions and types of schools, it was observed which states obtained the highest and lowest averages of ENEM in relation to national averages. For example, in the state of Santa Catarina, students from private schools obtained 12.70% above the national average for that type of school and the lowest average age of enrolled students corresponding to 21.6 years old. The visualization Web application made possible a comparative analysis on the large dataset and the exploration of visual representations that would be difficult to perform through traditional approaches.Hoje em dia, a partir da quantidade de dados disponíveis surgem situações em que a visualização da informação torna-se fundamental para o entendimento e interpretação dos dados. Dentro deste contexto, este estudo tem como objetivo relacionar e explorar, através de técnicas de visualização, dados abertos educacionais em um contexto multidisciplinar. Para tal, foi desenvolvida uma aplicação web para visualização de dados do exame nacional Brasileiro do ensino médio (ENEM). Neste estudo foram utilizados os microdados do ENEM, a partir do portal Brasileiro de dados abertos. Como resultado das análises comparativas realizadas sobre os dados, por estados, regiões e tipos de escolas, foram observados quais estados obtiveram as maiores e menores médias do ENEM em relação às médias nacionais. Por exemplo, no estado de Santa Catarina os alunos oriundos de escolas particulares obtiveram 12.70% acima da média nacional para este tipo de escola e a menor média de idade dos alunos inscritos correspondendo a 21,6 anos de idade. A aplicação web de visualização possibilitou uma análise comparativa sobre o conjunto de dados do ENEM e a exploração de possibilidades de visualização que seriam dificilmente possíveis de realizar por meio de representações tradicionais.Departamento de Ciência da Informação – UFSC2018-09-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiondesenvolvimento de uma aplicação Web de acesso públicoapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n53p12410.5007/1518-2924.2018v23n53p124Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; Vol. 23 No. 53 (2018): Data de publicação: 06/09/2018; 124-136Encontros Bibli: revista electrónica de bibliotecología y ciencias de la información.; Vol. 23 Núm. 53 (2018): Data de publicação: 06/09/2018; 124-136Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; v. 23 n. 53 (2018): Data de publicação: 06/09/2018; 124-1361518-2924reponame:Encontros Bibliinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCenghttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n53p124/37294https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n53p124/53682Copyright (c) 2018 Robson Rodrigues Lemos, Alexandre Leopoldo Golçalves, César Cardoso Santos, Maykon Carlos Freitashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLemos, Robson RodriguesGolçalves, Alexandre LeopoldoSantos, César CardosoFreitas, Maykon Carlos2023-07-16T19:18:01Zoai:periodicos.ufsc.br:article/54481Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/oaiencontrosbibli@contato.ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br1518-29241518-2924opendoar:2023-07-16T19:18:01Encontros Bibli - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Data visualization of the brazilian national high school exam: VisDadosEnem
Visualização de dados do exame nacional brasileiro do ensino médio: VisDadosEnem
title Data visualization of the brazilian national high school exam: VisDadosEnem
spellingShingle Data visualization of the brazilian national high school exam: VisDadosEnem
Lemos, Robson Rodrigues
Visualização da Informação
Ciência dos Dados
Dados Abertos
Educação
Information Visualization
Data Science
Open Data
Education
title_short Data visualization of the brazilian national high school exam: VisDadosEnem
title_full Data visualization of the brazilian national high school exam: VisDadosEnem
title_fullStr Data visualization of the brazilian national high school exam: VisDadosEnem
title_full_unstemmed Data visualization of the brazilian national high school exam: VisDadosEnem
title_sort Data visualization of the brazilian national high school exam: VisDadosEnem
author Lemos, Robson Rodrigues
author_facet Lemos, Robson Rodrigues
Golçalves, Alexandre Leopoldo
Santos, César Cardoso
Freitas, Maykon Carlos
author_role author
author2 Golçalves, Alexandre Leopoldo
Santos, César Cardoso
Freitas, Maykon Carlos
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lemos, Robson Rodrigues
Golçalves, Alexandre Leopoldo
Santos, César Cardoso
Freitas, Maykon Carlos
dc.subject.por.fl_str_mv Visualização da Informação
Ciência dos Dados
Dados Abertos
Educação
Information Visualization
Data Science
Open Data
Education
topic Visualização da Informação
Ciência dos Dados
Dados Abertos
Educação
Information Visualization
Data Science
Open Data
Education
description Nowadays, based on the amount of available data, there are situations in which the information visualization becomes fundamental for the understanding and interpretation of the data. In this context, the study aims to relate and explore, through visualization techniques, open educational data in a multidisciplinary context. For that, a Web application was developed for data visualization of the Brazilian national high school exam (ENEM). In this study, the ENEM microdata was obtained from the Brazilian open data portal. As a result of the comparative analyzes performed on the data, by states, regions and types of schools, it was observed which states obtained the highest and lowest averages of ENEM in relation to national averages. For example, in the state of Santa Catarina, students from private schools obtained 12.70% above the national average for that type of school and the lowest average age of enrolled students corresponding to 21.6 years old. The visualization Web application made possible a comparative analysis on the large dataset and the exploration of visual representations that would be difficult to perform through traditional approaches.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-09-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
desenvolvimento de uma aplicação Web de acesso público
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n53p124
10.5007/1518-2924.2018v23n53p124
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n53p124
identifier_str_mv 10.5007/1518-2924.2018v23n53p124
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n53p124/37294
https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n53p124/53682
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Departamento de Ciência da Informação – UFSC
publisher.none.fl_str_mv Departamento de Ciência da Informação – UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; Vol. 23 No. 53 (2018): Data de publicação: 06/09/2018; 124-136
Encontros Bibli: revista electrónica de bibliotecología y ciencias de la información.; Vol. 23 Núm. 53 (2018): Data de publicação: 06/09/2018; 124-136
Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; v. 23 n. 53 (2018): Data de publicação: 06/09/2018; 124-136
1518-2924
reponame:Encontros Bibli
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Encontros Bibli
collection Encontros Bibli
repository.name.fl_str_mv Encontros Bibli - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv encontrosbibli@contato.ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br
_version_ 1797067778158493696