Data visualization of the brazilian national high school exam: VisDadosEnem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Encontros Bibli |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n53p124 |
Resumo: | Nowadays, based on the amount of available data, there are situations in which the information visualization becomes fundamental for the understanding and interpretation of the data. In this context, the study aims to relate and explore, through visualization techniques, open educational data in a multidisciplinary context. For that, a Web application was developed for data visualization of the Brazilian national high school exam (ENEM). In this study, the ENEM microdata was obtained from the Brazilian open data portal. As a result of the comparative analyzes performed on the data, by states, regions and types of schools, it was observed which states obtained the highest and lowest averages of ENEM in relation to national averages. For example, in the state of Santa Catarina, students from private schools obtained 12.70% above the national average for that type of school and the lowest average age of enrolled students corresponding to 21.6 years old. The visualization Web application made possible a comparative analysis on the large dataset and the exploration of visual representations that would be difficult to perform through traditional approaches. |
id |
UFSC-29_7d9448b82cd51aa469932cf75c354f1b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/54481 |
network_acronym_str |
UFSC-29 |
network_name_str |
Encontros Bibli |
repository_id_str |
|
spelling |
Data visualization of the brazilian national high school exam: VisDadosEnemVisualização de dados do exame nacional brasileiro do ensino médio: VisDadosEnemVisualização da InformaçãoCiência dos DadosDados Abertos EducaçãoInformation VisualizationData ScienceOpen DataEducationNowadays, based on the amount of available data, there are situations in which the information visualization becomes fundamental for the understanding and interpretation of the data. In this context, the study aims to relate and explore, through visualization techniques, open educational data in a multidisciplinary context. For that, a Web application was developed for data visualization of the Brazilian national high school exam (ENEM). In this study, the ENEM microdata was obtained from the Brazilian open data portal. As a result of the comparative analyzes performed on the data, by states, regions and types of schools, it was observed which states obtained the highest and lowest averages of ENEM in relation to national averages. For example, in the state of Santa Catarina, students from private schools obtained 12.70% above the national average for that type of school and the lowest average age of enrolled students corresponding to 21.6 years old. The visualization Web application made possible a comparative analysis on the large dataset and the exploration of visual representations that would be difficult to perform through traditional approaches.Hoje em dia, a partir da quantidade de dados disponíveis surgem situações em que a visualização da informação torna-se fundamental para o entendimento e interpretação dos dados. Dentro deste contexto, este estudo tem como objetivo relacionar e explorar, através de técnicas de visualização, dados abertos educacionais em um contexto multidisciplinar. Para tal, foi desenvolvida uma aplicação web para visualização de dados do exame nacional Brasileiro do ensino médio (ENEM). Neste estudo foram utilizados os microdados do ENEM, a partir do portal Brasileiro de dados abertos. Como resultado das análises comparativas realizadas sobre os dados, por estados, regiões e tipos de escolas, foram observados quais estados obtiveram as maiores e menores médias do ENEM em relação às médias nacionais. Por exemplo, no estado de Santa Catarina os alunos oriundos de escolas particulares obtiveram 12.70% acima da média nacional para este tipo de escola e a menor média de idade dos alunos inscritos correspondendo a 21,6 anos de idade. A aplicação web de visualização possibilitou uma análise comparativa sobre o conjunto de dados do ENEM e a exploração de possibilidades de visualização que seriam dificilmente possíveis de realizar por meio de representações tradicionais.Departamento de Ciência da Informação – UFSC2018-09-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiondesenvolvimento de uma aplicação Web de acesso públicoapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n53p12410.5007/1518-2924.2018v23n53p124Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; Vol. 23 No. 53 (2018): Data de publicação: 06/09/2018; 124-136Encontros Bibli: revista electrónica de bibliotecología y ciencias de la información.; Vol. 23 Núm. 53 (2018): Data de publicação: 06/09/2018; 124-136Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; v. 23 n. 53 (2018): Data de publicação: 06/09/2018; 124-1361518-2924reponame:Encontros Bibliinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCenghttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n53p124/37294https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n53p124/53682Copyright (c) 2018 Robson Rodrigues Lemos, Alexandre Leopoldo Golçalves, César Cardoso Santos, Maykon Carlos Freitashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLemos, Robson RodriguesGolçalves, Alexandre LeopoldoSantos, César CardosoFreitas, Maykon Carlos2023-07-16T19:18:01Zoai:periodicos.ufsc.br:article/54481Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/oaiencontrosbibli@contato.ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br1518-29241518-2924opendoar:2023-07-16T19:18:01Encontros Bibli - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Data visualization of the brazilian national high school exam: VisDadosEnem Visualização de dados do exame nacional brasileiro do ensino médio: VisDadosEnem |
title |
Data visualization of the brazilian national high school exam: VisDadosEnem |
spellingShingle |
Data visualization of the brazilian national high school exam: VisDadosEnem Lemos, Robson Rodrigues Visualização da Informação Ciência dos Dados Dados Abertos Educação Information Visualization Data Science Open Data Education |
title_short |
Data visualization of the brazilian national high school exam: VisDadosEnem |
title_full |
Data visualization of the brazilian national high school exam: VisDadosEnem |
title_fullStr |
Data visualization of the brazilian national high school exam: VisDadosEnem |
title_full_unstemmed |
Data visualization of the brazilian national high school exam: VisDadosEnem |
title_sort |
Data visualization of the brazilian national high school exam: VisDadosEnem |
author |
Lemos, Robson Rodrigues |
author_facet |
Lemos, Robson Rodrigues Golçalves, Alexandre Leopoldo Santos, César Cardoso Freitas, Maykon Carlos |
author_role |
author |
author2 |
Golçalves, Alexandre Leopoldo Santos, César Cardoso Freitas, Maykon Carlos |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lemos, Robson Rodrigues Golçalves, Alexandre Leopoldo Santos, César Cardoso Freitas, Maykon Carlos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Visualização da Informação Ciência dos Dados Dados Abertos Educação Information Visualization Data Science Open Data Education |
topic |
Visualização da Informação Ciência dos Dados Dados Abertos Educação Information Visualization Data Science Open Data Education |
description |
Nowadays, based on the amount of available data, there are situations in which the information visualization becomes fundamental for the understanding and interpretation of the data. In this context, the study aims to relate and explore, through visualization techniques, open educational data in a multidisciplinary context. For that, a Web application was developed for data visualization of the Brazilian national high school exam (ENEM). In this study, the ENEM microdata was obtained from the Brazilian open data portal. As a result of the comparative analyzes performed on the data, by states, regions and types of schools, it was observed which states obtained the highest and lowest averages of ENEM in relation to national averages. For example, in the state of Santa Catarina, students from private schools obtained 12.70% above the national average for that type of school and the lowest average age of enrolled students corresponding to 21.6 years old. The visualization Web application made possible a comparative analysis on the large dataset and the exploration of visual representations that would be difficult to perform through traditional approaches. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-09-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion desenvolvimento de uma aplicação Web de acesso público |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n53p124 10.5007/1518-2924.2018v23n53p124 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n53p124 |
identifier_str_mv |
10.5007/1518-2924.2018v23n53p124 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n53p124/37294 https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n53p124/53682 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Ciência da Informação – UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Ciência da Informação – UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; Vol. 23 No. 53 (2018): Data de publicação: 06/09/2018; 124-136 Encontros Bibli: revista electrónica de bibliotecología y ciencias de la información.; Vol. 23 Núm. 53 (2018): Data de publicação: 06/09/2018; 124-136 Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; v. 23 n. 53 (2018): Data de publicação: 06/09/2018; 124-136 1518-2924 reponame:Encontros Bibli instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Encontros Bibli |
collection |
Encontros Bibli |
repository.name.fl_str_mv |
Encontros Bibli - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
encontrosbibli@contato.ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br |
_version_ |
1797067778158493696 |