O ensino da área de controle sobre a perspectiva da competência: experiência no curso de Biblioteconomia da UFSC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bohn, Maria Del Carmen
Data de Publicação: 1999
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Encontros Bibli
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.1999v4n8p16
Resumo: This article, first, presents some tendencies on current education and relates the social demands of globalisation and technological advances to the education of professionals in Library and Information Science. Second, it introduces the concepts of “knowledge” and “competence”, showing how they can be approached in some of the disciplines of Library and Information Science, and how they cam be integrated with the concepts of what literature has been calling recently as ‘knowing what” in opposition to “knowing how”. The article concludes proposing that library programs, because of the professionals activities information science professionals will be involved in, should contemplate the development of both knowledges, “knowing what”- emphasising the development of academic skills, and “knowing how”- the ability to interpret knowledges for the solution of problems.
id UFSC-29_ce964db6f53e513b59cb132b6f095e30
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/34
network_acronym_str UFSC-29
network_name_str Encontros Bibli
repository_id_str
spelling O ensino da área de controle sobre a perspectiva da competência: experiência no curso de Biblioteconomia da UFSCThis article, first, presents some tendencies on current education and relates the social demands of globalisation and technological advances to the education of professionals in Library and Information Science. Second, it introduces the concepts of “knowledge” and “competence”, showing how they can be approached in some of the disciplines of Library and Information Science, and how they cam be integrated with the concepts of what literature has been calling recently as ‘knowing what” in opposition to “knowing how”. The article concludes proposing that library programs, because of the professionals activities information science professionals will be involved in, should contemplate the development of both knowledges, “knowing what”- emphasising the development of academic skills, and “knowing how”- the ability to interpret knowledges for the solution of problems.O artigo apresenta algumas tendências da educação atual relacionando as demandas da globalização e dos avanços tecnológicos com a formação do profissional na Ciência da Informação. Introduz-se os conceitos de ‘conhecimento’ e de ‘competência’, mostrando como podem ser abordados em algumas das disciplinas do Currículo de Biblioteconomia, integrando aquilo que a literatura tem recentemente chamado de saber em oposição ao saber fazer. Conclui-se que a ação pedagógica, devido ao trabalho profissional em que os profissionais de biblioteconomia se envolvem, deve contemplar o desenvolvimento de ambos os saberes tanto nos conteúdos dos programas como nas interações dos alunos.Departamento de Ciência da Informação – UFSC1999-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionReflexãoapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.1999v4n8p1610.5007/1518-2924.1999v4n8p16Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; Vol. 4 No. 8 (1999); 16-19Encontros Bibli: revista electrónica de bibliotecología y ciencias de la información.; Vol. 4 Núm. 8 (1999); 16-19Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; v. 4 n. 8 (1999); 16-191518-2924reponame:Encontros Bibliinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.1999v4n8p16/5048Copyright (c) 1999 Maria Del Carmen Bohninfo:eu-repo/semantics/openAccessBohn, Maria Del Carmen2023-05-24T12:41:34Zoai:periodicos.ufsc.br:article/34Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/oaiencontrosbibli@contato.ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br1518-29241518-2924opendoar:2023-05-24T12:41:34Encontros Bibli - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv O ensino da área de controle sobre a perspectiva da competência: experiência no curso de Biblioteconomia da UFSC
title O ensino da área de controle sobre a perspectiva da competência: experiência no curso de Biblioteconomia da UFSC
spellingShingle O ensino da área de controle sobre a perspectiva da competência: experiência no curso de Biblioteconomia da UFSC
Bohn, Maria Del Carmen
title_short O ensino da área de controle sobre a perspectiva da competência: experiência no curso de Biblioteconomia da UFSC
title_full O ensino da área de controle sobre a perspectiva da competência: experiência no curso de Biblioteconomia da UFSC
title_fullStr O ensino da área de controle sobre a perspectiva da competência: experiência no curso de Biblioteconomia da UFSC
title_full_unstemmed O ensino da área de controle sobre a perspectiva da competência: experiência no curso de Biblioteconomia da UFSC
title_sort O ensino da área de controle sobre a perspectiva da competência: experiência no curso de Biblioteconomia da UFSC
author Bohn, Maria Del Carmen
author_facet Bohn, Maria Del Carmen
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bohn, Maria Del Carmen
description This article, first, presents some tendencies on current education and relates the social demands of globalisation and technological advances to the education of professionals in Library and Information Science. Second, it introduces the concepts of “knowledge” and “competence”, showing how they can be approached in some of the disciplines of Library and Information Science, and how they cam be integrated with the concepts of what literature has been calling recently as ‘knowing what” in opposition to “knowing how”. The article concludes proposing that library programs, because of the professionals activities information science professionals will be involved in, should contemplate the development of both knowledges, “knowing what”- emphasising the development of academic skills, and “knowing how”- the ability to interpret knowledges for the solution of problems.
publishDate 1999
dc.date.none.fl_str_mv 1999-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Reflexão
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.1999v4n8p16
10.5007/1518-2924.1999v4n8p16
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.1999v4n8p16
identifier_str_mv 10.5007/1518-2924.1999v4n8p16
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.1999v4n8p16/5048
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 1999 Maria Del Carmen Bohn
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 1999 Maria Del Carmen Bohn
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Departamento de Ciência da Informação – UFSC
publisher.none.fl_str_mv Departamento de Ciência da Informação – UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; Vol. 4 No. 8 (1999); 16-19
Encontros Bibli: revista electrónica de bibliotecología y ciencias de la información.; Vol. 4 Núm. 8 (1999); 16-19
Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; v. 4 n. 8 (1999); 16-19
1518-2924
reponame:Encontros Bibli
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Encontros Bibli
collection Encontros Bibli
repository.name.fl_str_mv Encontros Bibli - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv encontrosbibli@contato.ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br
_version_ 1797067780509401088