O ensino da área de controle sobre a perspectiva da competência: experiência no curso de Biblioteconomia da UFSC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1999 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Encontros Bibli |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.1999v4n8p16 |
Resumo: | This article, first, presents some tendencies on current education and relates the social demands of globalisation and technological advances to the education of professionals in Library and Information Science. Second, it introduces the concepts of “knowledge” and “competence”, showing how they can be approached in some of the disciplines of Library and Information Science, and how they cam be integrated with the concepts of what literature has been calling recently as ‘knowing what” in opposition to “knowing how”. The article concludes proposing that library programs, because of the professionals activities information science professionals will be involved in, should contemplate the development of both knowledges, “knowing what”- emphasising the development of academic skills, and “knowing how”- the ability to interpret knowledges for the solution of problems. |
id |
UFSC-29_ce964db6f53e513b59cb132b6f095e30 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/34 |
network_acronym_str |
UFSC-29 |
network_name_str |
Encontros Bibli |
repository_id_str |
|
spelling |
O ensino da área de controle sobre a perspectiva da competência: experiência no curso de Biblioteconomia da UFSCThis article, first, presents some tendencies on current education and relates the social demands of globalisation and technological advances to the education of professionals in Library and Information Science. Second, it introduces the concepts of “knowledge” and “competence”, showing how they can be approached in some of the disciplines of Library and Information Science, and how they cam be integrated with the concepts of what literature has been calling recently as ‘knowing what” in opposition to “knowing how”. The article concludes proposing that library programs, because of the professionals activities information science professionals will be involved in, should contemplate the development of both knowledges, “knowing what”- emphasising the development of academic skills, and “knowing how”- the ability to interpret knowledges for the solution of problems.O artigo apresenta algumas tendências da educação atual relacionando as demandas da globalização e dos avanços tecnológicos com a formação do profissional na Ciência da Informação. Introduz-se os conceitos de ‘conhecimento’ e de ‘competência’, mostrando como podem ser abordados em algumas das disciplinas do Currículo de Biblioteconomia, integrando aquilo que a literatura tem recentemente chamado de saber em oposição ao saber fazer. Conclui-se que a ação pedagógica, devido ao trabalho profissional em que os profissionais de biblioteconomia se envolvem, deve contemplar o desenvolvimento de ambos os saberes tanto nos conteúdos dos programas como nas interações dos alunos.Departamento de Ciência da Informação – UFSC1999-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionReflexãoapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.1999v4n8p1610.5007/1518-2924.1999v4n8p16Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; Vol. 4 No. 8 (1999); 16-19Encontros Bibli: revista electrónica de bibliotecología y ciencias de la información.; Vol. 4 Núm. 8 (1999); 16-19Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; v. 4 n. 8 (1999); 16-191518-2924reponame:Encontros Bibliinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.1999v4n8p16/5048Copyright (c) 1999 Maria Del Carmen Bohninfo:eu-repo/semantics/openAccessBohn, Maria Del Carmen2023-05-24T12:41:34Zoai:periodicos.ufsc.br:article/34Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/oaiencontrosbibli@contato.ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br1518-29241518-2924opendoar:2023-05-24T12:41:34Encontros Bibli - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O ensino da área de controle sobre a perspectiva da competência: experiência no curso de Biblioteconomia da UFSC |
title |
O ensino da área de controle sobre a perspectiva da competência: experiência no curso de Biblioteconomia da UFSC |
spellingShingle |
O ensino da área de controle sobre a perspectiva da competência: experiência no curso de Biblioteconomia da UFSC Bohn, Maria Del Carmen |
title_short |
O ensino da área de controle sobre a perspectiva da competência: experiência no curso de Biblioteconomia da UFSC |
title_full |
O ensino da área de controle sobre a perspectiva da competência: experiência no curso de Biblioteconomia da UFSC |
title_fullStr |
O ensino da área de controle sobre a perspectiva da competência: experiência no curso de Biblioteconomia da UFSC |
title_full_unstemmed |
O ensino da área de controle sobre a perspectiva da competência: experiência no curso de Biblioteconomia da UFSC |
title_sort |
O ensino da área de controle sobre a perspectiva da competência: experiência no curso de Biblioteconomia da UFSC |
author |
Bohn, Maria Del Carmen |
author_facet |
Bohn, Maria Del Carmen |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bohn, Maria Del Carmen |
description |
This article, first, presents some tendencies on current education and relates the social demands of globalisation and technological advances to the education of professionals in Library and Information Science. Second, it introduces the concepts of “knowledge” and “competence”, showing how they can be approached in some of the disciplines of Library and Information Science, and how they cam be integrated with the concepts of what literature has been calling recently as ‘knowing what” in opposition to “knowing how”. The article concludes proposing that library programs, because of the professionals activities information science professionals will be involved in, should contemplate the development of both knowledges, “knowing what”- emphasising the development of academic skills, and “knowing how”- the ability to interpret knowledges for the solution of problems. |
publishDate |
1999 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1999-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Reflexão |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.1999v4n8p16 10.5007/1518-2924.1999v4n8p16 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.1999v4n8p16 |
identifier_str_mv |
10.5007/1518-2924.1999v4n8p16 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.1999v4n8p16/5048 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 1999 Maria Del Carmen Bohn info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 1999 Maria Del Carmen Bohn |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Ciência da Informação – UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Ciência da Informação – UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; Vol. 4 No. 8 (1999); 16-19 Encontros Bibli: revista electrónica de bibliotecología y ciencias de la información.; Vol. 4 Núm. 8 (1999); 16-19 Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; v. 4 n. 8 (1999); 16-19 1518-2924 reponame:Encontros Bibli instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Encontros Bibli |
collection |
Encontros Bibli |
repository.name.fl_str_mv |
Encontros Bibli - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
encontrosbibli@contato.ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br |
_version_ |
1797067780509401088 |