Tagged at first listen: an examination of social tagging practices in a music recommender system

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Laplante, Audrey
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Encontros Bibli
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2015v20nesp1p33
Resumo: Social tagging has become a very common way to index different types of resources on the web. Less prevalent in music than in other domains, social tagging is nevertheless used in a popular recommender system, Last.fm. Although the number of publications on tagging and folksonomies has exploded in the last few years, music tagging is still not well studied. In this paper, we present a study of tagging practices of Last.fm users. We examine the social tagging of songs during the first three months after their release. Our analysis shows that the release of a song triggers a burst in tagging activity that lasts two weeks, after what it decreases sharply and then remains fairly constant for the next ten weeks. We also find that a majority of songs do not get tagged during the first week and that tagging was positively related to popularity. Finally, we find that tags that have been frequently applied to a given song are more likely to be genre related, shorter in length, and relatively objective than tags that have been applied only once. 
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spelling Tagged at first listen: an examination of social tagging practices in a music recommender systemEtiquetagem em primeira audição: uma análise das práticas de etiquetagem social em um sistema de recomendação de músicaEtiquetagem social tag indexação de músicasistemas de recomendação de músicaSocial taggingmusic indexing music recommender systemsSocial tagging has become a very common way to index different types of resources on the web. Less prevalent in music than in other domains, social tagging is nevertheless used in a popular recommender system, Last.fm. Although the number of publications on tagging and folksonomies has exploded in the last few years, music tagging is still not well studied. In this paper, we present a study of tagging practices of Last.fm users. We examine the social tagging of songs during the first three months after their release. Our analysis shows that the release of a song triggers a burst in tagging activity that lasts two weeks, after what it decreases sharply and then remains fairly constant for the next ten weeks. We also find that a majority of songs do not get tagged during the first week and that tagging was positively related to popularity. Finally, we find that tags that have been frequently applied to a given song are more likely to be genre related, shorter in length, and relatively objective than tags that have been applied only once. A etiquetagem social (social tagging) tornou-se uma forma muito comum de indexar diferentes tipos de recursos na web. Menos predominante na música do que em outros domínios, a etiquetagem social é utilizada em um popular sistema de recomendação, Last.fm. Embora o número de publicações sobre atribuição de tags (etiquetas) e folksonomia tenha explodido nos últimos anos, a atribuição de tags à música permanece pouco estudada. Neste artigo, apresentamos um estudo das práticas de atribuição de tags dos usuários do Last.fm. Examinamos a etiquetagem social de músicas durante os primeiros três meses após sua liberação. Nossa análise mostra que a liberação de uma música desencadeia uma explosão nas atividades de atribuição de tags que dura duas semanas, depois essa atividade diminui de forma acentuada e, então, permanece razoavelmente constante nas próximas 10 semanas. Também verificamos que a maioria das músicas não recebem tags durante a primeira semana e que a atribuição de tags foi positivamente relacionada à popularidade. Finalmente, constatamos que as tags que são frequentemente aplicadas a determinada música são mais relacionadas ao gênero, são menores em extensão e relativamente mais objetivas do que tags que tenham sido aplicadas uma única vez. Departamento de Ciência da Informação – UFSC2015-01-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2015v20nesp1p3310.5007/1518-2924.2015v20nesp1p33Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; Edição Especial - v. 20, n. esp. 1 (2015); 33-54Encontros Bibli: revista electrónica de bibliotecología y ciencias de la información.; Edição Especial - v. 20, n. esp. 1 (2015); 33-54Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; Edição Especial - v. 20, n. esp. 1 (2015); 33-541518-2924reponame:Encontros Bibliinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCenghttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2015v20nesp1p33/28636Copyright (c) 2015 Audrey Laplantehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLaplante, Audrey2023-06-12T12:41:26Zoai:periodicos.ufsc.br:article/36524Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/oaiencontrosbibli@contato.ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br1518-29241518-2924opendoar:2023-06-12T12:41:26Encontros Bibli - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
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