The elements that mark the specificities in the formation of Physical Education teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Metzner, Andreia Cristina
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Drigo, Alexandre Janotta
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motrivivência (Florianópolis)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/76994
Resumo: The purpose of the article was to analyze the specificities in the formation of Physical Education teachers in the perspective the four political groups that represent to discussions in this area. This is a qualitative descriptive-analytic study. Participants comprised 20 Physical Education professionals. According to the general perspectives of the participants indicate that  the  teacher education  are knowledge related to corporal culture, educational politics,  the didactic-pedagogical knowledge, and all the formal education. It is concluded that the formation of Physical Education teachers have specifics characteristics, and knowing these particulars is importante, because the unfamiliarity of these characteristics can cause worrying situations, for example, the lack of a solid theoretical-practice basis and an object of study that guides the pedagogical work of teachers.    
id UFSC-2_078e537f2bd7b55fc78594548a7e33bb
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/76994
network_acronym_str UFSC-2
network_name_str Motrivivência (Florianópolis)
repository_id_str
spelling The elements that mark the specificities in the formation of Physical Education teachersLos elementos que marcan las especificidades en la formación de profesores de Educación FísicaOs elementos que marcam as especificidades na formação de professores de Educação FísicaThe purpose of the article was to analyze the specificities in the formation of Physical Education teachers in the perspective the four political groups that represent to discussions in this area. This is a qualitative descriptive-analytic study. Participants comprised 20 Physical Education professionals. According to the general perspectives of the participants indicate that  the  teacher education  are knowledge related to corporal culture, educational politics,  the didactic-pedagogical knowledge, and all the formal education. It is concluded that the formation of Physical Education teachers have specifics characteristics, and knowing these particulars is importante, because the unfamiliarity of these characteristics can cause worrying situations, for example, the lack of a solid theoretical-practice basis and an object of study that guides the pedagogical work of teachers.    El presente estudio tuvo como objetivo analizar las especificidades en la formación de profesores de Educación Física desde la perspectiva de cuatro grupos compuestos por profesionales que están a la vanguardia de las principales discusiones en esta área. Este estudio es cualitativo y descriptivo-analítico. La muestra estuvo conformada por 20 profesionales de Educación Física. Los resultados mostraron que la perspectiva general de los participantes indica que en los cursos de Educación Física, se trabaja el conocimiento relacionado con la cultura corporal, las políticas educativas, el conocimiento didáctico-pedagógico, así como todo el contexto de la educación formal. Se concluye que la formación del licenciado em Educación Física tiene sus propias características, y es importante tener claras sus particularidades, porque la falta de conocimiento de estas especificidades puede causar situaciones preocupantes, por ejemplo, la falta de una base teórico-práctica consistente y un objeto de estudio que guía el trabajo pedagógico de los docentes.  O presente estudo objetivou analisar as especificidades na formação do professor de Educação Física na perspectiva de quatro grupos compostos por profissionais que estão à frente das principais discussões no que tange essa área. Este estudo é de cunho qualitativo e do tipo pesquisa descritiva-analítica. A amostra foi composta por 20 profissionais de Educação Física. Os resultados mostraram que a perspectiva geral dos participantes indica que nos cursos de licenciatura em Educação Física são trabalhados os conhecimentos relacionados à cultura corporal, as políticas educacionais, aos conhecimentos didático-pedagógicos, bem como, todo o contexto do ensino formal. Conclui-se que a formação do licenciado em Educação Física possui características próprias, e ter clareza das suas particularidades é importante, pois o não conhecimento dessas especificidades pode acarretar situações preocupantes como, por exemplo, a falta de uma base teórico-prática consistente e de um objeto de estudo que norteie o trabalho pedagógico dos professores.Universidade Federal de Santa Catarina2020-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/7699410.5007/2175-8042.2020e76994Motrivivência; v. 32 n. 63 (2020); 1-192175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/76994/45116Copyright (c) 2020 Motrivivênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessMetzner, Andreia CristinaDrigo, Alexandre Janotta2020-11-03T22:39:54Zoai:periodicos.ufsc.br:article/76994Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2020-11-03T22:39:54Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv The elements that mark the specificities in the formation of Physical Education teachers
Los elementos que marcan las especificidades en la formación de profesores de Educación Física
Os elementos que marcam as especificidades na formação de professores de Educação Física
title The elements that mark the specificities in the formation of Physical Education teachers
spellingShingle The elements that mark the specificities in the formation of Physical Education teachers
Metzner, Andreia Cristina
title_short The elements that mark the specificities in the formation of Physical Education teachers
title_full The elements that mark the specificities in the formation of Physical Education teachers
title_fullStr The elements that mark the specificities in the formation of Physical Education teachers
title_full_unstemmed The elements that mark the specificities in the formation of Physical Education teachers
title_sort The elements that mark the specificities in the formation of Physical Education teachers
author Metzner, Andreia Cristina
author_facet Metzner, Andreia Cristina
Drigo, Alexandre Janotta
author_role author
author2 Drigo, Alexandre Janotta
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Metzner, Andreia Cristina
Drigo, Alexandre Janotta
description The purpose of the article was to analyze the specificities in the formation of Physical Education teachers in the perspective the four political groups that represent to discussions in this area. This is a qualitative descriptive-analytic study. Participants comprised 20 Physical Education professionals. According to the general perspectives of the participants indicate that  the  teacher education  are knowledge related to corporal culture, educational politics,  the didactic-pedagogical knowledge, and all the formal education. It is concluded that the formation of Physical Education teachers have specifics characteristics, and knowing these particulars is importante, because the unfamiliarity of these characteristics can cause worrying situations, for example, the lack of a solid theoretical-practice basis and an object of study that guides the pedagogical work of teachers.    
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/76994
10.5007/2175-8042.2020e76994
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/76994
identifier_str_mv 10.5007/2175-8042.2020e76994
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/76994/45116
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Motrivivência
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Motrivivência
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Motrivivência; v. 32 n. 63 (2020); 1-19
2175-8042
0103-4111
reponame:Motrivivência (Florianópolis)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Motrivivência (Florianópolis)
collection Motrivivência (Florianópolis)
repository.name.fl_str_mv Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||giovani.pires@ufsc.br
_version_ 1789434865908711424