TEACHER’S FORMATION ON RURAL EDUCATION: A LOOK AT THE SPECIFICITIES IN THE FIELD OF NATURAL SCIENCES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SANTOS SÁUL, TAMINE
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: MUENCHEN, CRISTIANE
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38052
Resumo: The present research focuses on one of the specificities of Field Education. Thus, startingfrom the research problem: "In what way is the interdisciplinarity presented in the Degree in RuralEducation in the Area of Natural Sciences in the State of Rio Grande do Sul?", which is part of a broaderresearch at the master's degree. It aims to deepen the interdisciplinary approach in the specificities, usingthe Discursive Textual Analysis as a methodology. It was possible to identify that there are specificitiesfor the Rural Education Degrees present in the documents and that have been followed by the courses,such as the Training by Area of Knowledge, the Pedagogy of Alternation and Agroecology, Sustainabilityand Territory, which collaborate to happen the interdisciplinarity.
id UFMG-5_6c55a2fe3fa4e602ccb607ad9265576b
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38052
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling TEACHER’S FORMATION ON RURAL EDUCATION: A LOOK AT THE SPECIFICITIES IN THE FIELD OF NATURAL SCIENCESGRADUACIÓN EN EDUCACIÓN DEL CAMPO EN CIENCIAS DE LA NATURALEZA: UNA MIRADA A SUS ESPECIFICACIDADESLICENCIATURAS EM EDUCAÇÃO DO CAMPO NAS CIÊNCIAS DA NATUREZA: UM OLHAR PARA SUAS ESPECIFICIDADESEducação do CampoCiências da NaturezaInterdisciplinaridadeFormação por áreaField EducationSciences of NatureInterdisciplinarityTraining by areaEducación del CampoCiéncias de la naturalizaInterdisciplinariedadFormación por áreaThe present research focuses on one of the specificities of Field Education. Thus, startingfrom the research problem: "In what way is the interdisciplinarity presented in the Degree in RuralEducation in the Area of Natural Sciences in the State of Rio Grande do Sul?", which is part of a broaderresearch at the master's degree. It aims to deepen the interdisciplinary approach in the specificities, usingthe Discursive Textual Analysis as a methodology. It was possible to identify that there are specificitiesfor the Rural Education Degrees present in the documents and that have been followed by the courses,such as the Training by Area of Knowledge, the Pedagogy of Alternation and Agroecology, Sustainabilityand Territory, which collaborate to happen the interdisciplinarity.Esta investigación se centra en una mirada a una de las especificidades de la educación delcampo. Por lo tanto, a partir del problema de investigación: "¿Cómo se presenta la interdisciplinariedaden la graduación en Educación del campo, en el área de Ciencias Naturales, en RS?", desarrollada en unainvestigación más amplia a nivel de maestría, tiene la intención de profundizar el aspecto de lainterdisciplinariedad en las especificidades, desde el análisis textual discursivo como metodología. Lasanálisis permitieron identificar que hay especificidades para los títulos de Licenciatura en Educación Ruralpresentes en los documentos y que han sido seguidos por cursos, tales como Capacitación por Área deConocimiento, Pedagogía de Alternancia y, Agroecología, Sostenibilidad y Territorio, que colaboran paraque ocurra la interdisciplinariedad.A presente pesquisa tem como foco um olhar sobre uma das especificidades da Educaçãodo Campo. Assim, partindo do problema de pesquisa: “De que forma a interdisciplinaridade éapresentada nas Licenciaturas em Educação do Campo, na Área de Ciências da Natureza, no RS?”, quese insere em uma pesquisa mais ampla em nível de mestrado, buscou-se aprofundar o olhar dainterdisciplinaridade nas especificidades, a partir da Análise Textual Discursiva como metodologia deanálise. As análises permitiram identificar que existem especificidades para as Licenciaturas em Educaçãodo Campo presentes nos documentos e que vem sendo seguidas pelos cursos, como a Formação porÁrea do Conhecimento, a Pedagogia da Alternância e, a Agroecologia, a Sustentabilidade e o Território,as quais colaboram para que a interdisciplinaridade aconteça.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38052Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38052/29667https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSANTOS SÁUL, TAMINE MUENCHEN, CRISTIANE 2022-01-27T19:28:22Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38052Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-27T19:28:22Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv TEACHER’S FORMATION ON RURAL EDUCATION: A LOOK AT THE SPECIFICITIES IN THE FIELD OF NATURAL SCIENCES
GRADUACIÓN EN EDUCACIÓN DEL CAMPO EN CIENCIAS DE LA NATURALEZA: UNA MIRADA A SUS ESPECIFICACIDADES
LICENCIATURAS EM EDUCAÇÃO DO CAMPO NAS CIÊNCIAS DA NATUREZA: UM OLHAR PARA SUAS ESPECIFICIDADES
title TEACHER’S FORMATION ON RURAL EDUCATION: A LOOK AT THE SPECIFICITIES IN THE FIELD OF NATURAL SCIENCES
spellingShingle TEACHER’S FORMATION ON RURAL EDUCATION: A LOOK AT THE SPECIFICITIES IN THE FIELD OF NATURAL SCIENCES
SANTOS SÁUL, TAMINE
Educação do Campo
Ciências da Natureza
Interdisciplinaridade
Formação por área
Field Education
Sciences of Nature
Interdisciplinarity
Training by area
Educación del Campo
Ciéncias de la naturaliza
Interdisciplinariedad
Formación por área
title_short TEACHER’S FORMATION ON RURAL EDUCATION: A LOOK AT THE SPECIFICITIES IN THE FIELD OF NATURAL SCIENCES
title_full TEACHER’S FORMATION ON RURAL EDUCATION: A LOOK AT THE SPECIFICITIES IN THE FIELD OF NATURAL SCIENCES
title_fullStr TEACHER’S FORMATION ON RURAL EDUCATION: A LOOK AT THE SPECIFICITIES IN THE FIELD OF NATURAL SCIENCES
title_full_unstemmed TEACHER’S FORMATION ON RURAL EDUCATION: A LOOK AT THE SPECIFICITIES IN THE FIELD OF NATURAL SCIENCES
title_sort TEACHER’S FORMATION ON RURAL EDUCATION: A LOOK AT THE SPECIFICITIES IN THE FIELD OF NATURAL SCIENCES
author SANTOS SÁUL, TAMINE
author_facet SANTOS SÁUL, TAMINE
MUENCHEN, CRISTIANE
author_role author
author2 MUENCHEN, CRISTIANE
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv SANTOS SÁUL, TAMINE
MUENCHEN, CRISTIANE
dc.subject.por.fl_str_mv Educação do Campo
Ciências da Natureza
Interdisciplinaridade
Formação por área
Field Education
Sciences of Nature
Interdisciplinarity
Training by area
Educación del Campo
Ciéncias de la naturaliza
Interdisciplinariedad
Formación por área
topic Educação do Campo
Ciências da Natureza
Interdisciplinaridade
Formação por área
Field Education
Sciences of Nature
Interdisciplinarity
Training by area
Educación del Campo
Ciéncias de la naturaliza
Interdisciplinariedad
Formación por área
description The present research focuses on one of the specificities of Field Education. Thus, startingfrom the research problem: "In what way is the interdisciplinarity presented in the Degree in RuralEducation in the Area of Natural Sciences in the State of Rio Grande do Sul?", which is part of a broaderresearch at the master's degree. It aims to deepen the interdisciplinary approach in the specificities, usingthe Discursive Textual Analysis as a methodology. It was possible to identify that there are specificitiesfor the Rural Education Degrees present in the documents and that have been followed by the courses,such as the Training by Area of Knowledge, the Pedagogy of Alternation and Agroecology, Sustainabilityand Territory, which collaborate to happen the interdisciplinarity.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38052
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38052
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38052/29667
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711123841220608