TEACHER’S FORMATION ON RURAL EDUCATION: A LOOK AT THE SPECIFICITIES IN THE FIELD OF NATURAL SCIENCES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38052 |
Resumo: | The present research focuses on one of the specificities of Field Education. Thus, startingfrom the research problem: "In what way is the interdisciplinarity presented in the Degree in RuralEducation in the Area of Natural Sciences in the State of Rio Grande do Sul?", which is part of a broaderresearch at the master's degree. It aims to deepen the interdisciplinary approach in the specificities, usingthe Discursive Textual Analysis as a methodology. It was possible to identify that there are specificitiesfor the Rural Education Degrees present in the documents and that have been followed by the courses,such as the Training by Area of Knowledge, the Pedagogy of Alternation and Agroecology, Sustainabilityand Territory, which collaborate to happen the interdisciplinarity. |
id |
UFMG-5_6c55a2fe3fa4e602ccb607ad9265576b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/38052 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
TEACHER’S FORMATION ON RURAL EDUCATION: A LOOK AT THE SPECIFICITIES IN THE FIELD OF NATURAL SCIENCESGRADUACIÓN EN EDUCACIÓN DEL CAMPO EN CIENCIAS DE LA NATURALEZA: UNA MIRADA A SUS ESPECIFICACIDADESLICENCIATURAS EM EDUCAÇÃO DO CAMPO NAS CIÊNCIAS DA NATUREZA: UM OLHAR PARA SUAS ESPECIFICIDADESEducação do CampoCiências da NaturezaInterdisciplinaridadeFormação por áreaField EducationSciences of NatureInterdisciplinarityTraining by areaEducación del CampoCiéncias de la naturalizaInterdisciplinariedadFormación por áreaThe present research focuses on one of the specificities of Field Education. Thus, startingfrom the research problem: "In what way is the interdisciplinarity presented in the Degree in RuralEducation in the Area of Natural Sciences in the State of Rio Grande do Sul?", which is part of a broaderresearch at the master's degree. It aims to deepen the interdisciplinary approach in the specificities, usingthe Discursive Textual Analysis as a methodology. It was possible to identify that there are specificitiesfor the Rural Education Degrees present in the documents and that have been followed by the courses,such as the Training by Area of Knowledge, the Pedagogy of Alternation and Agroecology, Sustainabilityand Territory, which collaborate to happen the interdisciplinarity.Esta investigación se centra en una mirada a una de las especificidades de la educación delcampo. Por lo tanto, a partir del problema de investigación: "¿Cómo se presenta la interdisciplinariedaden la graduación en Educación del campo, en el área de Ciencias Naturales, en RS?", desarrollada en unainvestigación más amplia a nivel de maestría, tiene la intención de profundizar el aspecto de lainterdisciplinariedad en las especificidades, desde el análisis textual discursivo como metodología. Lasanálisis permitieron identificar que hay especificidades para los títulos de Licenciatura en Educación Ruralpresentes en los documentos y que han sido seguidos por cursos, tales como Capacitación por Área deConocimiento, Pedagogía de Alternancia y, Agroecología, Sostenibilidad y Territorio, que colaboran paraque ocurra la interdisciplinariedad.A presente pesquisa tem como foco um olhar sobre uma das especificidades da Educaçãodo Campo. Assim, partindo do problema de pesquisa: “De que forma a interdisciplinaridade éapresentada nas Licenciaturas em Educação do Campo, na Área de Ciências da Natureza, no RS?”, quese insere em uma pesquisa mais ampla em nível de mestrado, buscou-se aprofundar o olhar dainterdisciplinaridade nas especificidades, a partir da Análise Textual Discursiva como metodologia deanálise. As análises permitiram identificar que existem especificidades para as Licenciaturas em Educaçãodo Campo presentes nos documentos e que vem sendo seguidas pelos cursos, como a Formação porÁrea do Conhecimento, a Pedagogia da Alternância e, a Agroecologia, a Sustentabilidade e o Território,as quais colaboram para que a interdisciplinaridade aconteça.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38052Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38052/29667https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSANTOS SÁUL, TAMINE MUENCHEN, CRISTIANE 2022-01-27T19:28:22Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38052Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-27T19:28:22Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TEACHER’S FORMATION ON RURAL EDUCATION: A LOOK AT THE SPECIFICITIES IN THE FIELD OF NATURAL SCIENCES GRADUACIÓN EN EDUCACIÓN DEL CAMPO EN CIENCIAS DE LA NATURALEZA: UNA MIRADA A SUS ESPECIFICACIDADES LICENCIATURAS EM EDUCAÇÃO DO CAMPO NAS CIÊNCIAS DA NATUREZA: UM OLHAR PARA SUAS ESPECIFICIDADES |
title |
TEACHER’S FORMATION ON RURAL EDUCATION: A LOOK AT THE SPECIFICITIES IN THE FIELD OF NATURAL SCIENCES |
spellingShingle |
TEACHER’S FORMATION ON RURAL EDUCATION: A LOOK AT THE SPECIFICITIES IN THE FIELD OF NATURAL SCIENCES SANTOS SÁUL, TAMINE Educação do Campo Ciências da Natureza Interdisciplinaridade Formação por área Field Education Sciences of Nature Interdisciplinarity Training by area Educación del Campo Ciéncias de la naturaliza Interdisciplinariedad Formación por área |
title_short |
TEACHER’S FORMATION ON RURAL EDUCATION: A LOOK AT THE SPECIFICITIES IN THE FIELD OF NATURAL SCIENCES |
title_full |
TEACHER’S FORMATION ON RURAL EDUCATION: A LOOK AT THE SPECIFICITIES IN THE FIELD OF NATURAL SCIENCES |
title_fullStr |
TEACHER’S FORMATION ON RURAL EDUCATION: A LOOK AT THE SPECIFICITIES IN THE FIELD OF NATURAL SCIENCES |
title_full_unstemmed |
TEACHER’S FORMATION ON RURAL EDUCATION: A LOOK AT THE SPECIFICITIES IN THE FIELD OF NATURAL SCIENCES |
title_sort |
TEACHER’S FORMATION ON RURAL EDUCATION: A LOOK AT THE SPECIFICITIES IN THE FIELD OF NATURAL SCIENCES |
author |
SANTOS SÁUL, TAMINE |
author_facet |
SANTOS SÁUL, TAMINE MUENCHEN, CRISTIANE |
author_role |
author |
author2 |
MUENCHEN, CRISTIANE |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
SANTOS SÁUL, TAMINE MUENCHEN, CRISTIANE |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação do Campo Ciências da Natureza Interdisciplinaridade Formação por área Field Education Sciences of Nature Interdisciplinarity Training by area Educación del Campo Ciéncias de la naturaliza Interdisciplinariedad Formación por área |
topic |
Educação do Campo Ciências da Natureza Interdisciplinaridade Formação por área Field Education Sciences of Nature Interdisciplinarity Training by area Educación del Campo Ciéncias de la naturaliza Interdisciplinariedad Formación por área |
description |
The present research focuses on one of the specificities of Field Education. Thus, startingfrom the research problem: "In what way is the interdisciplinarity presented in the Degree in RuralEducation in the Area of Natural Sciences in the State of Rio Grande do Sul?", which is part of a broaderresearch at the master's degree. It aims to deepen the interdisciplinary approach in the specificities, usingthe Discursive Textual Analysis as a methodology. It was possible to identify that there are specificitiesfor the Rural Education Degrees present in the documents and that have been followed by the courses,such as the Training by Area of Knowledge, the Pedagogy of Alternation and Agroecology, Sustainabilityand Territory, which collaborate to happen the interdisciplinarity. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38052 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38052 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38052/29667 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020) 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711123841220608 |